BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Tää "huoltoketju" on kyl sikäli aika onneton, että tää on turhan iso ja täällä on joskinlaista sättäystä. Jonkin tietyn tiedon löytämiseen menee ikuisuus, mutta parempi se kait on, että tieto edes etsimällä löytyy.

Pekka joskus ihmettelin miten sen kaasuvaijerin saa vaihdettua. Mulla katkesi vaijeri tässä päivänä eräänä juuri kun koitin näyttää skoottereille keulittelevalla nuorisolle kuinka se homma tehdään suuremmalla mopolla. :oops:

En tiedä miten se kuuluu oikeaoppisesti vaihtaa, mutta mä tein jotenkin näin:

- vaijeri irti kaasukahvasta
- tankki pois
- "ryyppyvaijeri" irti sarvesta
- ryyppyvaijerin puoleinen ruiskulle menevä lyhyt vaijeri irti
- akku irti
- akkukotelon pohjan pultit irti
- akkukoteloa aavistuksen verran ylös jolloin akkukotelon pohjassa kiinne olevan kaasuvaijerikotelon saa työnnettyä mopon oikealta puolelta ulos
- vaijeri vaihtoon ja samat hommat päinvastaisessa järjestyksessä takaisinpäin
- lopuksi kaasuvaijerista löysien pois ottaminen vaijerin kaasukahvan puoleisessa päässä olevan ruuvin avulla.

Mulla ei siis ole abseja ja se akkutelinekin on modifioitu, jotta tankin alla olevan turhan tilan saa paremmin käyttöön. Mikäli ne absihässäkät eivät mahdollista akkukotelon irrottamista kovin helposti niin vaihtoehtoisesti kannattaa tutkiskella saako siitä akkukotelon oikealta puolelta purettua mopoa sen verran, että sen kotelon saisi työnnettyä ulos. Veikkaan, että saa.

Sen vasemmalle ruiskulle menevän vaijerin kun irrottaa niin sen jälkeen tietty pitäisi tehdä ruiskujen synkkaus uusiksi. Mulla ei ollut synkkausmittaria saatavilla, joten mä mittasin kuinka pitkälle se vaijeri oli säädetty ennen remonttia. Mittauksen tein siten, että löysäsin vaijerin lukitusmutterin aivan aukiasentoon ja mittasin syntyneen välin rakotulkilla, jolloin kasatessa osasin säätää vaijerin samaan kireyteen ennen lukitusmutterin kiristämistä.

Tarvikkeena en vaijeria äkkiseltään löytänyt. Maahantuojalla vaijeri maksoi 33e, mikä on laskelmieni mukaan euron tarkkuudella sama hinta mitä kohtuullisen edukkaana pidetty nettikauppa motobins pyytää.
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

vkoivu kirjoitti:Tää "huoltoketju" on kyl sikäli aika onneton, että tää on turhan iso ja täällä on joskinlaista sättäystä. Jonkin tietyn tiedon löytämiseen menee ikuisuus, mutta parempi se kait on, että tieto edes etsimällä löytyy.
Tuossahan oli suora vastaus siihen että tämä tieto pitäisi olla Wikissä :D
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Marko Hemmilä kirjoitti: Tuossahan oli suora vastaus siihen että tämä tieto pitäisi olla Wikissä :D
No jos joku osaa siirtää nää jutut Wikiin niin siitä vaan. Mä ainakin annan täydet copyright oikeudet moiseen hommaan.

Mä en nimittäin aio tonne Wikiin laittaa mitään, kun en siitä niin tiedä, enkä aio opetella. :? :? :?

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Pekkavee

vkoivu kirjoitti:
Mulla katkesi vaijeri tässä päivänä eräänä juuri kun koitin näyttää skoottereille keulittelevalla nuorisolle kuinka se homma tehdään suuremmalla mopolla. :oops:
No niinhän se tietysti menee, kun yrittää esittää jotain nuorisolle :( :( :(
No mä yritän varmaan vaihtaa sen mun kaasuvaijerin joskus syksyllä, kun on aikaa. Mulla ne ABS:ssät on aika pahasti tiellä. Ja kaasu pelaa ihan hyvin edelleen.

Pekka
Kurahousu
Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS

Kaasuvaijerikotelo?

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Minkälaisia muutoksia on vuosien varrella tehty ton 1100 gessun kaasuvaijerihässäkkään? 94-97 vuodet erityisesti kiinnostaa kun meikäläisen 95 mallissa ei ole mitään kaasuvaijerikoteloa vaan vaijeri tulee kaasukahvalta kaasarille ja sitten menee suoraan kaasarilta toiseen.
Jostakin löysin tuollaiset tekstit jotka ei mielestäni anna vastausta:

-95 low friction throttle cable with smoother action (especially at small openings)
-97 simplified throttle and choke cable arrangement (only two cables connected to throttle body)

Hyvin toimii mutta onko alkuperäinen systeemi vai onko joku yksinkertaistanut vaijeriviidakkoa?

EDIT: Itse itselleni jälleen vastaten:
-96 The earliest Oilhead have a one-piece throttle cable which loops around the pulley on the left TB and then crosses over to the right TB. There is a separate attachment for the choke cable on the left TB. The right TB cable angle is nearly perpendicular to the TB, but the left one is raked back about 30° .

96- These Oilheads have a throttle cable splitter box that controls each TB separately. The left TB has no choke cable attachment, because the throttle is advanced in the splitter box and there's no attachment for the crossover cable housing. The cable mounting angle on the right TB was changed to match the left TB.

Eli 96 lähtien on tuo kotelo tullut kuvioihin...
Pekkavee

Re: Kaasuvaijerikotelo?

Kurahousu kirjoitti: Eli 96 lähtien on tuo kotelo tullut kuvioihin...
No niinpä näyttää. Mulla se kotelo on siinä ABS systeemien alla ja aika hankala päästä käsiksi. Katsotaan sitten syksyllä. :? :? :?

Pekka

:shock: :shock:
HarriI
Pyörä: 990 Adv

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja HarriI »

10 000 km huoltoa tehdessä venttiilikopan kaksi alempaa ruuvia pyörähti ympäri, vaikka varovasti väänsin "pienellä" momentilla. Jostain täältä foorumilta joskus luin, että on jotain ainetta millä asian voisi korjata. Mutta nyt en löydä ko. kohtaa. Tietääkö kukaan mikä tämä ihme aine on? Muuten huolto onnistu kohtuu hyvin ja laitoin uudet karoot alle.

Löytyi infoa kierteistä ;) kun hiukan asiaan panneutui.
Pekkavee

Helicoilit taitaa olla ainoa ratkaisu. :cry: :cry: :cry:
Täällähän se juttu olikin.

viewtopic.php?t=2714&highlight=helicoil

Pekka
Pekkavee

Kuparitiivisteiden koot

Tein taas huoltoa. 80.000 km oli ajankohtainen.

Moottoriin laitoin taas sitä Nesteen 20W-50 öljyä, 9.60 egee per 4 litraa.
Vaihdelaatikkoon ja perään 80W90 vaihdelaatikkoöljyä. 5.- egee litra. Sitä kului 1.03 litraa yhteensä laatikkoon ja perään.

Ei noi kymppitonnin huollot paljon maksa. Tulpat oli 12 euroa yhteensä (NGK, Raahen Varaosaportti) . Ilmansuodatin täytyy vielä hommata.

Aina, kun vaihtaa noita öljyjä, niin ongelma on hommata oikean kokoiset kuparitiivisteet jo valmiiksi.

No tässä mitat.

Moottori öljyntyhjennystulppa halkaisija 16 x 23 mm

Jos täyttötulppa alkaa "hikoilemaan" öljyä niin siinä voi vaihtaa O-renkaan.
Mulla alkoi se istukan O-rengas vuotamaan kanssa, joten ostin sen muovisen istukkarenkaan, ja mukana tuli siihen O-rengas. Maksoi jotain 4 euroa. Ei kaikki ole mahdottoman kallista BMW:llä

Vaihdelaatikko
Tyhjennystulppa 14 x 20 mm
Öljyntäyttötulppa 18 x 24 mm
Toi öljyntäyttö vaatii tratin ja siihen muoviletkun. Silloin se menee hyvin.

Perä
Tyhjennystulppa 14 x 20 mm
Öljyntäyttötulppa 14 x 20 mm

Laitan tän tänne, koska täältä löydän sen itsekin aika helposti ennen seuraavan kymppitonnin huoltoa. :lol: :lol: :lol:

Pekka
Adventure

Re: Kuparitiivisteiden koot

Viesti Kirjoittaja Adventure »

Pekkavee kirjoitti:Tein taas huoltoa. 80.000 km oli ajankohtainen.

Jos täyttötulppa alkaa "hikoilemaan" öljyä niin siinä voi vaihtaa O-renkaan.
Mulla alkoi se istukan O-rengas vuotamaan kanssa, joten ostin sen muovisen istukkarenkaan, ja mukana tuli siihen O-rengas. Maksoi jotain 4 euroa. Ei kaikki ole mahdottoman kallista BMW:llä

Pekka
Kannattaa tuo istukan O-rengas korvata Viton-kumisella tai vastaavalla. Nuo orkkisrenkaat eivät kestä kunnolla öljyjä ja liuottimia vaan menettävät muotonsa (litistyvät) ja alkavat vuotaa. Jotkut myös ovat vaihtaneet ne sylinterin kupeessa olevien luukkujen (nokka-akselin päässä?) alla olevat O-renkaat viton-renkaisiin.

Jonkun taulukon mukaan öljykaulurin rengas on koodiltaan Parker#214 ja niiden luukkujen Parker#219

Parkerin taulukosta näyttäisi olevan 25mm sisähalkaisija ja 3.5mm vahvuus, sekä 33mm sisähalkaisija ja 3.5mm vahvuus.

Löytyivät tuosta dokusta, jossa myös paljon toisella foorumilla kerättyä BMW-huoltoasiaa:
http://www.ketchum.org/BMWmc/R1100.rtf

Jaaniin, ja Visa on mulle vielä pullakahvit pystyssä yhdestä erikois-o-renkaasta...

-Tero-
Pekkavee

Mistähän noita viton-renkaita saisi?

Ei se kyllä ole mikään suuri ongelma ollut, kun 78.000 km:ssä vasta alkoi hikoilemaan öljyä siihen täyttötulpan viereen. Ja sekin oli aika pientä, lähinnä visuaalinen haitta kuskille.

Pekka
AM

Viesti Kirjoittaja AM »

Hydrauli kamaa myyvistä liikeistä löytyy.
HarriI
Pyörä: 990 Adv

Viesti Kirjoittaja HarriI »

Moi Pekka,
Suunnittelen tuossa ensi talven huoltoja R1100 GS:ään: kytkin levyjen tarkistus/vaihto, starttimoottorin ja laturin huollot. Onko sinulla näistä kokemuksia. Kytkimen esiin saaminen minua askarruttaa ja varsinkin sen kokoaminen. Pyörällä ajettu noin 123tkm. Vaihdon käyttäjätunnusta jos et tunnista (harriihalainen).
Pekkavee

HartsaGS kirjoitti:Moi Pekka,
Suunnittelen tuossa ensi talven huoltoja R1100 GS:ään: kytkin levyjen tarkistus/vaihto, starttimoottorin ja laturin huollot. Onko sinulla näistä kokemuksia. Kytkimen esiin saaminen minua askarruttaa ja varsinkin sen kokoaminen. Pyörällä ajettu noin 123tkm. Vaihdon käyttäjätunnusta jos et tunnista (harriihalainen).
Heippa Harri. Siellähän me tavattiin URAA!!:ssa.

Kokemusta ei ole tosta kytkimen huollosta. Mutta purin pyörän siihen kytkimeen asti viime vuonna, kun siitä murtui se vaihdelaatikon korva.
Vaihdelaatikko piti irroittaa hitsausta varten.

Sama homma siinä on edessä.

Sen kytkimen levyjen vaihto vaatii vähän tarkkuutta ja tietoa. Mun Haynesin kirjassa ja BMW manuaaleissa on siihen kyllä ohjeita.

Startista ja laturista ei ole mitään havaintoa. Mitä huoltoa ne tarvitsevat? Ehkä hiilien vaihdon tai jotain. Nehän saa helposti irti.

Ja se kytkimen levyn tarkastus käy helposti, kun vaan irrottaa sen starttimoottorin muovikannen ja itse starttimoottorin siitä vasemmalta. Sieltä näkyy kytkinlevy ja levyn paksuus.

Kytkinlevyn vaihtoraja on 4. 5 mm Haynesin kirjan mukaan.

Pekka
Pekkavee

Sylinterin vaihto

Mulla kävi pieni vahinko tuolla URAA!! reissulla.
Törmäsin kiveen ja vasemmasta sylinteristä hajosi se alapuolella oleva nokkaketjun kotelo, ja kaikki öljyt pihalle. Moottori kävi kuitenkin tapahtuman jälkeen vielä.
Joten ei muuta kuin sylinteri uusiksi. Onneksi sylinterin kansi eikä kampikammio vahingoittuneet.

No eilen sain osat ja aloitin homman purkutöillä.

Ensiksi pakokäyrät irti. Ne oli aika lujassa siinä oikean puolen liitoskohdassa. Lähti kuitenkin vasaralla nuijimalla sinne käyrän takapuolelle puukapula suojana.

- imukurkku irti.

- nokkaketjun kiristin pois. Se on siinä vasemmassa sylinterissä yläpuolella. Sitten se alapuolella oleva pultti pois, joka pitelee ketjun ohjainta. No mulla se oli palasina kassin pohjalla jo valmiiksi.

- venttiilikopat irti.

- nokkaketjun ketjupyörän luukku auki. Se on siinä sylinterin takana se musta muovilätkä.

- Laturin koppa irti ja moottorin pyöritys yläkuolokohtaan sieltä kampiakselin päästä. Pyöritys myötäpäivää. Tulpat pitää tietty irroittaa ennen tätä. Tsekataan, että ko. sylinteri on työvaiheessa, eli venttiileissä välystä. Jos ei ole niin 360 astetta ympäri. Sieltä oikealta ajoituksen reiästä katsotaan, että OT merkki on keskellä reikää.

- nyt voi moottorin lukita yläkuolokohtaan siinä starttimoottorin yläpuolella olevan reiän kautta. Työnnä sinne vähintää 100 mm pitkä pultti tai jotain, vaikka kuusiokoloavain. Pultti menee kytkimen läpi sinne kampikammion kylkeen.

- tarkistetaan nokkaketjun ketjupyörän ajoitusmerkit. vasemmalle ja oikealle on nuolet ja ylöspäin pitäisi löytyä kanssa merkki siitä pultin juuresta. Vasemman sylinterin kyseessä ollen. Oikeassa se merkki on alaspäin. Se merkki on itse asiassa akselissa oleva ura, johon ketjupyörä asemoituu.

- avataan nokkaketjun ketjupyörän pultti. Se oli mulla muuten hemmetin kovassa. Ei auennut millään lisävipuvarsilla. Sitten käytin kuumailmapuhallinta eikä sittenkään meinannut tapahtua mitään. Muutaman lämmityskierroksen jälkeen pultti avautui aika pamauksella ja kovalla väännöllä. Luulin jo, että se meni poikki. Ei onneksi mennyt. On muuten aika lujaa ainetta.

- irroitetaan ketjupyörä pitäen ketju siinä kiinni. Sitten lukitaan ketju ketjupyörään kiinni nippusiteellä. Siinä ketjupyörässä on reikiä, joista nippuside solahtaa helposti läpi. Näin varmistetaan, että ajoitus ei muutu.
- Avataan sylinteripulttien mutterit ja muut kantta kiinnipitävät pultit, jolloin kansi ja keinuvipu/nokka-akselihomma voidaan ottaa yhtenä kokonaisuutena pois.
Niitä tähtikolopultteja EI AVATA, koska ne pitää keinuvivut yms. hommat kiinni siinä koko systeemissä.
- sitten vaan sylinterinkansi irti.

Jatkuu huomenna, kun olen vaihtanut sen sylinterin.

Jatkuu:
Tänään tein kanssa muutaman tunnin hommia projektin parissa.

Irroitin sylinterin ja asensin uuden ja männänrenkaat.

Se sylinteri on itse asiassa kiinni aika monella muullakin pultilla kuin vain niillä neljällä mutterilla.

Sitten sylinteri pitäis lähteä irti. Sitä voi vähän kiilata puukiiloilla, jos ei oikein irtoa tiivisteliimoistaan.

Vaihdoin sitten männänrenkaat. Ne toimitetaan kolmessa pussissa, joissa jokaisessa on kuva mistä renkaasta on kyse. Öljyrengas tulee alimmaiseksi.

Vanhat otetaan pois ja uudet laitetaan tilalle. Ne irtoaa, kun vaan venyttää varovasti ulos männästä.

Ohjekirjojen mukaan ensin pitää tarkistaa uusien renkaiden välys, eli se välys siinä renkaassa, kun se on sylinterissä.

Helpoiten se onnistuu laittamalla sylinteri paikoilleen, sitten työnnetään männänrengas männän päälle ja mitataan välys, kun rengas on noin 20 milliä sylinterin yläreunan alapuolella. Ylimmässä renkaassa minimivälys on 0.1 mm, muissa 0.3. Mulla oli välykset kohdallaan. Tällä varmistetaan, että kaupasta on saatuoikeat renkaat. Jos välys on liian pieni voi sen hioa suuremmaksi, suurempi välys ei paljon haittaa.

Muista katsoa männänrenkaista kumpi puoli tulee ylöspäin sylinterissä. Niissä on pieni merkintä siinä renkaaan päässä.

Sylinterin asennuksessa hankalin homma on saada männänrenkaat menemään sylinteriin. Tein auton vastaavasta työkalusta mopoon sopivan leikkaamalla siitä pellin käyttöön ja kiristämällä ko. pellin männänrenkaiden ympärille letkunkiristimellä. Vehje maksoi kympin. En tiedä mitä BMW:n vastaava maksaa.

Sylinterin alareunaan ei tule kuin semmoinen kuumankestävä silikonitahnatiiviste. Ja sitäkin aika pieni määrä. Jaa niin tuleehan sinne ne kaksi O-rengasta niiden öljykanavien ohjaintappien ympärille. Sieltä menee öljyt yläkertaan. Mä ostin siihen uudet O-renkaat samalla.

Sylinterinkanteen uusi tiiviste.

Ne sylinterin neljä mutteria kiristetään seuraavasti. Ensin kaikki momenttiin 20 Nm. Sitten ristikkäin pikkuhiljaa lisää 180 astetta edelliseen asentoon nähden.

Niille muillekin pulteille on jotkut momenti, mutta ohjekirja jäi kerhon kämpälle.

Toi loppuhomma menee sitten samoin kuin purkaminen, mutta toiseen suuntaan.

Kun konetta ei ole pyöritetty koko homman aikana ( olihan se lukittu siihen yläkuolokohtaan ) niin se nokkaketjun pyöräkin, joka oli sillä nippusiteellä kiinni siinä ketjussa, menee heittämällä paikoilleen siihen nokka-akseliin.

Kasauksen jälkeen konetta voi vielä pyöritellä sieltaä kampiakselin päästä niin voi todeta, että venttiilit ei törmää mäntään tai jotain muuta sellaista.

Venttiilien säätö on hyvä kanssa tarkastaa tässä vaiheessa.

Sitten vaan koekäyttö, ja homma toimi mainiosti.

Sylinterin kiinnitysmutterien kireys pitää tarkastaa 1000 km jälkeen. Ne tarkistetaan avaamalla yksi kerrallaan, vetämällä siihen 20 Nm momenttiin ja siitä 180 astetta lisää. Ja sitten seuraava mutteri.

Vanha sylinteri oli muuten erinomaisessa kunnossa eikä juuri yhtään kulunut. Hoonausjäljet näkyi vielä hyvin, 80.000 km ajettu pyörä. Samoin nokat oli kuin pakasta vedetyt. Kyllä BMW kestää :D :D :D :D
Mittaan joskus sen vanhan sylinterin kunhan löydän jostain passelin mittavehkeen. Toi 20W-50 öljy, jota olen mainostanut täälläkin, toimii hyvin noin perusrakenteisessa pyörässä.
Sen sylinterin halkaisija on uutena 99.000 mm, huoltoraja 99.058 eli 58 tuhannesosaa. Ei se ollut kyllä kulunut kuin satasen, jos sitäkään.

No nyt mittasin sen, eli 17.10.2006. Lainasin töistä 100 mm mikrometrin. Kulumaa oli jotain 0.01 mm. Eli ei juuri mitään. Ei se Bemari ainakaan sylinterin kulumiseen kaadu.
Mäntä oli myös erinomaisessa kunnossa. Ohivuotoa ei juuri mitään, eikä naarmun naarmua. Vaihdoin siihen kyllä tietysti uudet männänrenkaat.

Tuolla toisessa ketjussa kyseltiin, onko siinä joku pinnoite. No on siinä alumiinisylinterissä ollut kovapinnoite jo vuodesta 1981.
viewtopic.php?t=4189

Pekka
Liitteet
Sylinterit.jpg
(133.86 KiB) Tiedosto ladattu 222 kertaa
Asennuspanta.jpg
(80.75 KiB) Tiedosto ladattu 198 kertaa
Välys.jpg
(69.67 KiB) Tiedosto ladattu 201 kertaa
Moottorin lukitus yläkuolokohtaan.jpg
(115.74 KiB) Tiedosto ladattu 210 kertaa