Mulla kävi pieni vahinko tuolla URAA!! reissulla.
Törmäsin kiveen ja vasemmasta sylinteristä hajosi se alapuolella oleva nokkaketjun kotelo, ja kaikki öljyt pihalle. Moottori kävi kuitenkin tapahtuman jälkeen vielä.
Joten ei muuta kuin sylinteri uusiksi. Onneksi sylinterin kansi eikä kampikammio vahingoittuneet.
No eilen sain osat ja aloitin homman purkutöillä.
Ensiksi pakokäyrät irti. Ne oli aika lujassa siinä oikean puolen liitoskohdassa. Lähti kuitenkin vasaralla nuijimalla sinne käyrän takapuolelle puukapula suojana.
- imukurkku irti.
- nokkaketjun kiristin pois. Se on siinä vasemmassa sylinterissä yläpuolella. Sitten se alapuolella oleva pultti pois, joka pitelee ketjun ohjainta. No mulla se oli palasina kassin pohjalla jo valmiiksi.
- venttiilikopat irti.
- nokkaketjun ketjupyörän luukku auki. Se on siinä sylinterin takana se musta muovilätkä.
- Laturin koppa irti ja moottorin pyöritys yläkuolokohtaan sieltä kampiakselin päästä. Pyöritys myötäpäivää. Tulpat pitää tietty irroittaa ennen tätä. Tsekataan, että ko. sylinteri on työvaiheessa, eli venttiileissä välystä. Jos ei ole niin 360 astetta ympäri. Sieltä oikealta ajoituksen reiästä katsotaan, että OT merkki on keskellä reikää.
- nyt voi moottorin lukita yläkuolokohtaan siinä starttimoottorin yläpuolella olevan reiän kautta. Työnnä sinne vähintää 100 mm pitkä pultti tai jotain, vaikka kuusiokoloavain. Pultti menee kytkimen läpi sinne kampikammion kylkeen.
- tarkistetaan nokkaketjun ketjupyörän ajoitusmerkit. vasemmalle ja oikealle on nuolet ja ylöspäin pitäisi löytyä kanssa merkki siitä pultin juuresta. Vasemman sylinterin kyseessä ollen. Oikeassa se merkki on alaspäin. Se merkki on itse asiassa akselissa oleva ura, johon ketjupyörä asemoituu.
- avataan nokkaketjun ketjupyörän pultti. Se oli mulla muuten hemmetin kovassa. Ei auennut millään lisävipuvarsilla. Sitten käytin kuumailmapuhallinta eikä sittenkään meinannut tapahtua mitään. Muutaman lämmityskierroksen jälkeen pultti avautui aika pamauksella ja kovalla väännöllä. Luulin jo, että se meni poikki. Ei onneksi mennyt. On muuten aika lujaa ainetta.
- irroitetaan ketjupyörä pitäen ketju siinä kiinni. Sitten lukitaan ketju ketjupyörään kiinni nippusiteellä. Siinä ketjupyörässä on reikiä, joista nippuside solahtaa helposti läpi. Näin varmistetaan, että ajoitus ei muutu.
- Avataan sylinteripulttien mutterit ja muut kantta kiinnipitävät pultit, jolloin kansi ja keinuvipu/nokka-akselihomma voidaan ottaa yhtenä kokonaisuutena pois.
Niitä tähtikolopultteja EI AVATA, koska ne pitää keinuvivut yms. hommat kiinni siinä koko systeemissä.
- sitten vaan sylinterinkansi irti.
Jatkuu huomenna, kun olen vaihtanut sen sylinterin.
Jatkuu:
Tänään tein kanssa muutaman tunnin hommia projektin parissa.
Irroitin sylinterin ja asensin uuden ja männänrenkaat.
Se sylinteri on itse asiassa kiinni aika monella muullakin pultilla kuin vain niillä neljällä mutterilla.
Sitten sylinteri pitäis lähteä irti. Sitä voi vähän kiilata puukiiloilla, jos ei oikein irtoa tiivisteliimoistaan.
Vaihdoin sitten männänrenkaat. Ne toimitetaan kolmessa pussissa, joissa jokaisessa on kuva mistä renkaasta on kyse. Öljyrengas tulee alimmaiseksi.
Vanhat otetaan pois ja uudet laitetaan tilalle. Ne irtoaa, kun vaan venyttää varovasti ulos männästä.
Ohjekirjojen mukaan ensin pitää tarkistaa uusien renkaiden välys, eli se välys siinä renkaassa, kun se on sylinterissä.
Helpoiten se onnistuu laittamalla sylinteri paikoilleen, sitten työnnetään männänrengas männän päälle ja mitataan välys, kun rengas on noin 20 milliä sylinterin yläreunan alapuolella. Ylimmässä renkaassa minimivälys on 0.1 mm, muissa 0.3. Mulla oli välykset kohdallaan. Tällä varmistetaan, että kaupasta on saatuoikeat renkaat. Jos välys on liian pieni voi sen hioa suuremmaksi, suurempi välys ei paljon haittaa.
Muista katsoa männänrenkaista kumpi puoli tulee ylöspäin sylinterissä. Niissä on pieni merkintä siinä renkaaan päässä.
Sylinterin asennuksessa hankalin homma on saada männänrenkaat menemään sylinteriin. Tein auton vastaavasta työkalusta mopoon sopivan leikkaamalla siitä pellin käyttöön ja kiristämällä ko. pellin männänrenkaiden ympärille letkunkiristimellä. Vehje maksoi kympin. En tiedä mitä BMW:n vastaava maksaa.
Sylinterin alareunaan ei tule kuin semmoinen kuumankestävä silikonitahnatiiviste. Ja sitäkin aika pieni määrä. Jaa niin tuleehan sinne ne kaksi O-rengasta niiden öljykanavien ohjaintappien ympärille. Sieltä menee öljyt yläkertaan. Mä ostin siihen uudet O-renkaat samalla.
Sylinterinkanteen uusi tiiviste.
Ne sylinterin neljä mutteria kiristetään seuraavasti. Ensin kaikki momenttiin 20 Nm. Sitten ristikkäin pikkuhiljaa lisää 180 astetta edelliseen asentoon nähden.
Niille muillekin pulteille on jotkut momenti, mutta ohjekirja jäi kerhon kämpälle.
Toi loppuhomma menee sitten samoin kuin purkaminen, mutta toiseen suuntaan.
Kun konetta ei ole pyöritetty koko homman aikana ( olihan se lukittu siihen yläkuolokohtaan ) niin se nokkaketjun pyöräkin, joka oli sillä nippusiteellä kiinni siinä ketjussa, menee heittämällä paikoilleen siihen nokka-akseliin.
Kasauksen jälkeen konetta voi vielä pyöritellä sieltaä kampiakselin päästä niin voi todeta, että venttiilit ei törmää mäntään tai jotain muuta sellaista.
Venttiilien säätö on hyvä kanssa tarkastaa tässä vaiheessa.
Sitten vaan koekäyttö, ja homma toimi mainiosti.
Sylinterin kiinnitysmutterien kireys pitää tarkastaa 1000 km jälkeen. Ne tarkistetaan avaamalla yksi kerrallaan, vetämällä siihen 20 Nm momenttiin ja siitä 180 astetta lisää. Ja sitten seuraava mutteri.
Vanha sylinteri oli muuten erinomaisessa kunnossa eikä juuri yhtään kulunut. Hoonausjäljet näkyi vielä hyvin, 80.000 km ajettu pyörä. Samoin nokat oli kuin pakasta vedetyt. Kyllä BMW kestää
Mittaan joskus sen vanhan sylinterin kunhan löydän jostain passelin mittavehkeen. Toi 20W-50 öljy, jota olen mainostanut täälläkin, toimii hyvin noin perusrakenteisessa pyörässä.
Sen sylinterin halkaisija on uutena 99.000 mm, huoltoraja 99.058 eli 58 tuhannesosaa. Ei se ollut kyllä kulunut kuin satasen, jos sitäkään.
No nyt mittasin sen, eli 17.10.2006. Lainasin töistä 100 mm mikrometrin. Kulumaa oli jotain 0.01 mm. Eli ei juuri mitään. Ei se Bemari ainakaan sylinterin kulumiseen kaadu.
Mäntä oli myös erinomaisessa kunnossa. Ohivuotoa ei juuri mitään, eikä naarmun naarmua. Vaihdoin siihen kyllä tietysti uudet männänrenkaat.
Tuolla toisessa ketjussa kyseltiin, onko siinä joku pinnoite. No on siinä alumiinisylinterissä ollut kovapinnoite jo vuodesta 1981.
viewtopic.php?t=4189
Pekka