KTM Adventure ja Hepco & Beckerin "suojaraudat"
Valvoja: Moderaattorit
Terve
Ei kestänyt eka hitsaus valovirtamigillä kuin 300km. Repesi saumasta kun ei ollut polttanut läpi asti. Hitsattiin naapurin isännän kanssa voimavirralla ja jo näytti paremmalta. Kesti jo 700km. Mutta piti jättää raudat Hanko-Nuorgamin reissulla Jämsänkoskelle (onneksi tuli lyhyt hakumatka). Kirjoittelin Nixille ja lupasi neuvotella H&B:n kanssa että miten ne korvataan.
Juttelin yhden Adventure kuskin kanssa (nimiä ei tullut vaihdettua) Raajävellä ja Nix muisti sen valokuvan kaupungin viittaan jätetyistä H&B raudoista.
En usko että tuo on kiinni hitsaustaidosta tai jigeistä. Viime hitsauskerralla muunnettiin rautoja/kiinnitysreikiä hieman että ne ei ole jännityksessä. Vika täytyy olla materiaalissa. Vien raudat ensi viikolla materiaalimääritykseen ja katsotaan mitä paskaa ne oikein on.
Boikotoikaa H&B:tä siihen asti!
Riku
Ei kestänyt eka hitsaus valovirtamigillä kuin 300km. Repesi saumasta kun ei ollut polttanut läpi asti. Hitsattiin naapurin isännän kanssa voimavirralla ja jo näytti paremmalta. Kesti jo 700km. Mutta piti jättää raudat Hanko-Nuorgamin reissulla Jämsänkoskelle (onneksi tuli lyhyt hakumatka). Kirjoittelin Nixille ja lupasi neuvotella H&B:n kanssa että miten ne korvataan.
Juttelin yhden Adventure kuskin kanssa (nimiä ei tullut vaihdettua) Raajävellä ja Nix muisti sen valokuvan kaupungin viittaan jätetyistä H&B raudoista.
En usko että tuo on kiinni hitsaustaidosta tai jigeistä. Viime hitsauskerralla muunnettiin rautoja/kiinnitysreikiä hieman että ne ei ole jännityksessä. Vika täytyy olla materiaalissa. Vien raudat ensi viikolla materiaalimääritykseen ja katsotaan mitä paskaa ne oikein on.
Boikotoikaa H&B:tä siihen asti!
Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
-
kymppivalve
- Viestit: 341
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:50 pm
- Pyörä: fillari
- Paikkakunta: oulu
Terve
Aha, vimeinen keinoni oli tehdä uusi lappu moottorin kiinnikkeeseen ja juottaa se alkuperäiseen putkeen niin sillai pysyisi varmasti kiinni.
Nyt pitää taas laittaa suunnitelmat uusiksi.
SAATANA TITAANIA!
öö, miten sen liittää tavan rautaan. Pultilla.
Riku
Aha, vimeinen keinoni oli tehdä uusi lappu moottorin kiinnikkeeseen ja juottaa se alkuperäiseen putkeen niin sillai pysyisi varmasti kiinni.
Nyt pitää taas laittaa suunnitelmat uusiksi.
SAATANA TITAANIA!
öö, miten sen liittää tavan rautaan. Pultilla.
Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Terve
Taitaa olla parempi jatkaa valitsemallani uralla ja olla aina kaatumatta sekä luopua koko raudoista. Ja joku Freewind voi lopettaa vittuilun heti alkuunsa koska 0-vauhdista tehtyjä kömähdyksiä ei lasketa.
Riku
P.S. hyvät ellei loistavat ktm 640 Adv kaatumaraudat on myynnissä. Pikkuisen ovat revenneet. (Odotan mitä H&Basca tarjoaa raudoista)
Taitaa olla parempi jatkaa valitsemallani uralla ja olla aina kaatumatta sekä luopua koko raudoista. Ja joku Freewind voi lopettaa vittuilun heti alkuunsa koska 0-vauhdista tehtyjä kömähdyksiä ei lasketa.
Riku
P.S. hyvät ellei loistavat ktm 640 Adv kaatumaraudat on myynnissä. Pikkuisen ovat revenneet. (Odotan mitä H&Basca tarjoaa raudoista)
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
-
jussimh
- Viestit: 782
- Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 7:37 pm
- Pyörä: KTM 950 Adventure
- Paikkakunta: Suonenjoki
- Viesti:
Väärät materiaalivalinnat väärissä paikoissa yleensä aiheuttaa putkien katkeamisen. Jos ne oli Titaania niin kovuuttaan ne siinä poikki menee.
Itse kun tekee niin ei voi vittuilla kuin itselleen. Tuossa kuvassa ne hieman näkyy http://picasaweb.google.com/jussimh/Rus ... 2747509362
Laukut luonnollisesti vääntelin itse. Kun olen itsepäinen TEE SE ITSE mies. Vaikka monen asian saisi helpommalla ja halvemmalla kaupasta.
Joskus on asiasta aikaisemminkin keskusteltu foorumilla. Mutta materiaaliksi hyvää on perus hydrauliputki. Se on helppoa väännellä ja kestää tärinää. Ja kun rakennetta hieman suunnittelee niin kestää se varmasti sitä kaatuilemistakin. Ja mitä sitten vaikka se hieman taipuu.. nin ottaa asennus lekan ja paukuttaa paikoilleen.
Itse kun tekee niin ei voi vittuilla kuin itselleen. Tuossa kuvassa ne hieman näkyy http://picasaweb.google.com/jussimh/Rus ... 2747509362
Laukut luonnollisesti vääntelin itse. Kun olen itsepäinen TEE SE ITSE mies. Vaikka monen asian saisi helpommalla ja halvemmalla kaupasta.
Joskus on asiasta aikaisemminkin keskusteltu foorumilla. Mutta materiaaliksi hyvää on perus hydrauliputki. Se on helppoa väännellä ja kestää tärinää. Ja kun rakennetta hieman suunnittelee niin kestää se varmasti sitä kaatuilemistakin. Ja mitä sitten vaikka se hieman taipuu.. nin ottaa asennus lekan ja paukuttaa paikoilleen.
Aina kiireinen mansikanviljelijä
Meikäläisellä oli myös H&B SuperTeneren rautoina ja murtuivat n.800km ajon jälkeen. Lattakiinnike irtosi putkesta. Vedin kiinni MIG-juotolla (EI siis MIG-hitsaus). Annoin rautojen olla paikallaan, tein vain ulkopuolelle v-railon ja vetäisin kiinni. Muistaakseni pii-pronssilangalla. Kesti hyvin sen jälkeen ainakin ne pari vuotta, mitä pyörä oli minulla. Eikä saumakaan ruostu.
MIG-juotossa eli Kaarijuotossa ei sulateta sitä terästä, joten se ei karkeennu saumasta. Vehkeet pitäisi löytyä nykyaikaisista autokorikorjaamoista.
Tuossa pari juttua, jossa todettu mm. "Voimaa kantamattomissa poikittaisissa kiinnitysliitoksissa puolestaan saavutettiin paikallisia nimellisiä jännityksiä käyttäen 70-80 %:n parannus"
https://oa.doria.fi/handle/10024/31051
http://www.ohutlevy.com/MIG
MIG-juotossa eli Kaarijuotossa ei sulateta sitä terästä, joten se ei karkeennu saumasta. Vehkeet pitäisi löytyä nykyaikaisista autokorikorjaamoista.
Tuossa pari juttua, jossa todettu mm. "Voimaa kantamattomissa poikittaisissa kiinnitysliitoksissa puolestaan saavutettiin paikallisia nimellisiä jännityksiä käyttäen 70-80 %:n parannus"
https://oa.doria.fi/handle/10024/31051
http://www.ohutlevy.com/MIG
Pintakaasulla piha-alueet ja kohtaamiset metsässä, muualla 
Täytyy tähänkin juttuun heittää oma kommentti, ostettiin Jyrkiltä edellä mainutut risat kaatumaraudat jotka korjattiin ja vahvistettiin.
Ja asennettiin -03 Adventureen, toimivat mainiosti ja kestivät jopa Chevyvanin hyökkäyksen pihatieltä suoraan mopon eteen. Kuskille teki aika kipeää...
Se jälkeen niitä koeteltiin useaan kertaan, eikä hajonneet vaan tienasivat hintansa.
Kyllä huonotkin raudat on parempi kuin ilman, tai sitten kasko.
Repa
Ja asennettiin -03 Adventureen, toimivat mainiosti ja kestivät jopa Chevyvanin hyökkäyksen pihatieltä suoraan mopon eteen. Kuskille teki aika kipeää...
Se jälkeen niitä koeteltiin useaan kertaan, eikä hajonneet vaan tienasivat hintansa.
Kyllä huonotkin raudat on parempi kuin ilman, tai sitten kasko.
Repa
Toivottavasti ei kuskille tullut mitään peruuttamattoman kipeää.repa kirjoitti:Täytyy tähänkin juttuun heittää oma kommentti, ostettiin Jyrkiltä edellä mainutut risat kaatumaraudat jotka korjattiin ja vahvistettiin.
Ja asennettiin -03 Adventureen, toimivat mainiosti ja kestivät jopa Chevyvanin hyökkäyksen pihatieltä suoraan mopon eteen. Kuskille teki aika kipeää...
Se jälkeen niitä koeteltiin useaan kertaan, eikä hajonneet vaan tienasivat hintansa.
Kyllä huonotkin raudat on parempi kuin ilman, tai sitten kasko.
Kyllä rikkinäinenkin/huono rauta suojaa paremmin kuin pelkkä muovi/pelti (=tankki), mutta H&B.ssä ainakin minua närästää se että firma yrittää luoda tuotteistaan sellaisen kuvan että laatutavarasta on kyse. Silti täällä ja muissakin paikoissa saa lukea tarinoita että tuotteet ovat hajonneet omia aikojaan hyvin pian asennuksen jälkeen. Jos, niin kuin yleensä, julkisesti valittajat ovat vain jäävuoren huippu, niin missä määrin noita H&B:n rautoja/laukkutelineitä oikein hajoaa?
Lisäksi ko. pulju ei vaivaudu/halua vastata käyttäjien valituksiin (muutkin kuin minä ovat todennet tämän). Korvauksia/palautuksia/vastauksia on saatu käsittääkseni vain vastuunsa tuntevilta jälleenmyyjiltä (esim. Sommer), ei itse pääkallonpaikalta.
Mikesi muiden firmojen vastaavista tuotteista löydy hirveästi valituksia (vai enkö ole etsinyt/löytänyt)?
Huono tie, parempi mieli.
Tervejyrki kirjoitti:Toivottavasti ei kuskille tullut mitään peruuttamattoman kipeää.repa kirjoitti:Täytyy tähänkin juttuun heittää oma kommentti, ostettiin Jyrkiltä edellä mainutut risat kaatumaraudat jotka korjattiin ja vahvistettiin.
Ja asennettiin -03 Adventureen, toimivat mainiosti ja kestivät jopa Chevyvanin hyökkäyksen pihatieltä suoraan mopon eteen. Kuskille teki aika kipeää...
Se jälkeen niitä koeteltiin useaan kertaan, eikä hajonneet vaan tienasivat hintansa.
Kyllä huonotkin raudat on parempi kuin ilman, tai sitten kasko.
Kyllä rikkinäinenkin/huono rauta suojaa paremmin kuin pelkkä muovi/pelti (=tankki), mutta H&B.ssä ainakin minua närästää se että firma yrittää luoda tuotteistaan sellaisen kuvan että laatutavarasta on kyse. Silti täällä ja muissakin paikoissa saa lukea tarinoita että tuotteet ovat hajonneet omia aikojaan hyvin pian asennuksen jälkeen. Jos, niin kuin yleensä, julkisesti valittajat ovat vain jäävuoren huippu, niin missä määrin noita H&B:n rautoja/laukkutelineitä oikein hajoaa?
Lisäksi ko. pulju ei vaivaudu/halua vastata käyttäjien valituksiin (muutkin kuin minä ovat todennet tämän). Korvauksia/palautuksia/vastauksia on saatu käsittääkseni vain vastuunsa tuntevilta jälleenmyyjiltä (esim. Sommer), ei itse pääkallonpaikalta.
Mikesi muiden firmojen vastaavista tuotteista löydy hirveästi valituksia (vai enkö ole etsinyt/löytänyt)?
Nix lupasi kysyä homman nimeä pääkallonpaikalta. Odotellaan vastausta.
Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
tekikö kipeää?
Joo, kurvin takana, pihasta, pusikon keskeltä kääntyi Vani vastaan, tiukkaa jarrutusta nappularenkailla.
Onneksi ei osunut keulaan ja vani ehti kääntyä hieman ja osuin sen kylkeen, ja siitä sitten nurin siihen pihatien liittymään.
Vanin kyljessä oli satakiloisen äijän kokoinen (iso) painauma, ja niiden kaatumarautojen jäljet menivät pitkin kylkeä.
Ajokamat riekaleina, paitsi kypärässä ei naarmuakaan, käteen tuli ruhje kun Rukan takin hihassa oleva vetoketju tarttui vanin sivuikkunan reunukseen ja nosti hihan ylös.
Ambulanssi vei sairaalaan, onneksi ei mitään hajonnut, muutaman viikon ajan sattui joka paikkaan ja varsinkin selkään.
Kirstuunkin joutuminen oli aika lähellä
Summa summarum; onneksi oli ajovarusteet päällä, niinkuin yleensä aina.
Ja niistä pysyvistä vammoista, sellainen arkuus siitä jäi, että kyllä aika varovasti ajan ns. pimeisiin paikkoihin jossa ei ole näkyvyyttä.
Repa
Onneksi ei osunut keulaan ja vani ehti kääntyä hieman ja osuin sen kylkeen, ja siitä sitten nurin siihen pihatien liittymään.
Vanin kyljessä oli satakiloisen äijän kokoinen (iso) painauma, ja niiden kaatumarautojen jäljet menivät pitkin kylkeä.
Ajokamat riekaleina, paitsi kypärässä ei naarmuakaan, käteen tuli ruhje kun Rukan takin hihassa oleva vetoketju tarttui vanin sivuikkunan reunukseen ja nosti hihan ylös.
Ambulanssi vei sairaalaan, onneksi ei mitään hajonnut, muutaman viikon ajan sattui joka paikkaan ja varsinkin selkään.
Kirstuunkin joutuminen oli aika lähellä
Summa summarum; onneksi oli ajovarusteet päällä, niinkuin yleensä aina.
Ja niistä pysyvistä vammoista, sellainen arkuus siitä jäi, että kyllä aika varovasti ajan ns. pimeisiin paikkoihin jossa ei ole näkyvyyttä.
Repa
Re: KTM Adventure ja Hepco & Beckerin "suojaraudat"
Terve
H&B-raudat ovat aivan tavallista 235-räkärautaa. Eli entinen Fe37.
Tämä on työtoverin "alkuainepyssyllä ampuva arvio alkuaineista".
Riku
H&B-raudat ovat aivan tavallista 235-räkärautaa. Eli entinen Fe37.
Tämä on työtoverin "alkuainepyssyllä ampuva arvio alkuaineista".
Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Re: KTM Adventure ja Hepco & Beckerin "suojaraudat"
Oletteko löytäneet mitään toimivaa ratkaisua tankin suojaamiseen? Tuntuu nuo 28 litran tankin posket sekä etenkin bensahana olevan hyvinkin tyrkyllä, joten jonkinlainen suojaus olisi tervetullut. Vaihtoehto "älä kaadu" ei näillä ajotaidoilla tule kysymykseen.
Jossain aikaisemmassa ketjussa oli puhetta Holanin kaatumaraudoista, liekkö kukaan uskaltanut Puolan pojilta tilata? Vai onko se vaan nöyrryttävä ja ostettava jo valmiiksi huonot H&B:n raudat sekä voimavirta-mig korjailuja varten?
Jossain aikaisemmassa ketjussa oli puhetta Holanin kaatumaraudoista, liekkö kukaan uskaltanut Puolan pojilta tilata? Vai onko se vaan nöyrryttävä ja ostettava jo valmiiksi huonot H&B:n raudat sekä voimavirta-mig korjailuja varten?
- amaunu
- Viestit: 650
- Liittynyt: La Elo 11, 2007 8:26 pm
- Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
- Paikkakunta: Nokia
Re: KTM Adventure ja Hepco & Beckerin "suojaraudat"
Olen katellut noita hiilarisuojia tankin poskia peittämään,, mutta mikä oilisi repeävämpää kuin hiilikuitu. Tavallinen e-lasi ja epoksi on sitkeämpää ja loppuviimein 1,5 mm alumiini/ jokin pelti se paras posken peitto. eihän ne ole hiilenhienoja mutt parempia kyllä
-ari
Re: KTM Adventure ja Hepco & Beckerin "suojaraudat"
Terveamaunu kirjoitti:Olen katellut noita hiilarisuojia tankin poskia peittämään,, mutta mikä oilisi repeävämpää kuin hiilikuitu. Tavallinen e-lasi ja epoksi on sitkeämpää ja loppuviimein 1,5 mm alumiini/ jokin pelti se paras posken peitto. eihän ne ole hiilenhienoja mutt parempia kyllä
Valitettavasti nuo tankkiin kiinnitettävät suojat ei poista adventuren tankin pahinta vikaa eli sitä että ei se tankki ulkopuolelta hajoa vaan se repii itsensä halki rungon kiinnikkeistä.
Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Re: KTM Adventure ja Hepco & Beckerin "suojaraudat"
TerveTseta kirjoitti:Oletteko löytäneet mitään toimivaa ratkaisua tankin suojaamiseen? Tuntuu nuo 28 litran tankin posket sekä etenkin bensahana olevan hyvinkin tyrkyllä, joten jonkinlainen suojaus olisi tervetullut. Vaihtoehto "älä kaadu" ei näillä ajotaidoilla tule kysymykseen.
Jossain aikaisemmassa ketjussa oli puhetta Holanin kaatumaraudoista, liekkö kukaan uskaltanut Puolan pojilta tilata? Vai onko se vaan nöyrryttävä ja ostettava jo valmiiksi huonot H&B:n raudat sekä voimavirta-mig korjailuja varten?
Ei tartte voimavirta miggiä, puikkokone on parempi.
Tänään alkaa H&B-rautojen kolmas ja toivottavasti viimeinen hitsauskierros. Teen uudestaan alapään kiinnikkeen oikeanpuoleiseen moottorin kannakkeeseen duplex-teräksestä. Vetäsen sen kiinni ESAB:n OK67.45 puikoilla (mangaanilla yliseostettua austeniittista terästä).
Jos tuo vielä hajoaa niin sitten se menee siitä sauman vierestä vanhan raudan puolelta.
Riku
Edit
P.S. Tuolla muutama viesti sitten näköjään kirjoittelin miten H&B/Sommer korvaa nämä raudat. Sain rahani takaisin 100%. Joten kiitokseni Nix:lle kovasta väännöstä H&B:n kanssa.
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none