Kyllä tuossa ylempänäkin jo vihjaillaan että umpionkin tarttee olla xenon polttimolle hyväksytty jotta on laillinen. Eli käytännössä ainoastaan ostamalla uuden xenon umpion saa laillisen setin. Pemarin gt ja lt malleihin moista näyttää saavan, mutta saako mihinkään muuhun pyörään yleensäkään? No noissa keveämmissä peleissä on standardimittasia umpioita että niihin ehkäpä tarvikeumpiota.Kunkku kirjoitti:Eipä taida olla olemassa Busaan yhtään laillista Xenon-asennussarjaa, vai onko? Se E-hyväksyntähän ei vielä mitään ratkaise. Vai onko jollain parempaa tietoa?
HID-polttimot
Valvoja: Moderaattorit
- jani
- Mika TA-91
- Viestit: 1465
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuokaa ei riitä, vaan lisäksi pitää olla automaattinen valon korkeudensäätö, jotta lain kirjain täyttyisi. En tosin tiedä onko moinen komponentti osana yllä mainittuja umpioita?virta kirjoitti:Kyllä tuossa ylempänäkin jo vihjaillaan että umpionkin tarttee olla xenon polttimolle hyväksytty jotta on laillinen. Eli käytännössä ainoastaan ostamalla uuden xenon umpion saa laillisen setin. Pemarin gt ja lt malleihin moista näyttää saavan, mutta saako mihinkään muuhun pyörään yleensäkään? No noissa keveämmissä peleissä on standardimittasia umpioita että niihin ehkäpä tarvikeumpiota.Kunkku kirjoitti:Eipä taida olla olemassa Busaan yhtään laillista Xenon-asennussarjaa, vai onko? Se E-hyväksyntähän ei vielä mitään ratkaise. Vai onko jollain parempaa tietoa?
Terveisin
Mika TA-91
Luin hiljattain jonkun AKE:n dokkarin Xenon-valoista ja siinä kerrottiin, että esim. tuo vaatimus riippuu ajoneuvon vuosimallista. En muista koskiko se yhtälailla autoja ja mopoja, autoja nyt ainakin.Mika TA-91 kirjoitti:Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuokaa ei riitä, vaan lisäksi pitää olla automaattinen valon korkeudensäätö, jotta lain kirjain täyttyisi. En tosin tiedä onko moinen komponentti osana yllä mainittuja umpioita?
Hannu
Autoissakin automaattinen korkeudensäätö xenonien kanssa vaaditaan ainoastaan uusissa, 1998 jälkeen valmistetuissa. Pesimet täytyy olla aina. Moottoripyöristä ei yhtä selkeää tietoa ole.Mika TA-91 kirjoitti: Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuokaa ei riitä, vaan lisäksi pitää olla automaattinen valon korkeudensäätö, jotta lain kirjain täyttyisi. En tosin tiedä onko moinen komponentti osana yllä mainittuja umpioita?
aken tiedote
- jani
- SiR
- Viestit: 212
- Liittynyt: To Elo 17, 2006 12:18 pm
- Pyörä: Norden(kohta), Husaberg FE 501
- Paikkakunta: Leppävirta
Jatek myy myös moottoripyöriin sarjoja, joissa on kaksi erillaista poltinta. Kotka taitaa saada sekä pitkän, että lyhyen xenon polttimon (H7 ja H3).
Kysyin asiaa, ei ole sivuilla maittu.
http://eshop.jatekimport.fi/Tuotteet/Xe ... t+12V/1339
Kysyin asiaa, ei ole sivuilla maittu.
http://eshop.jatekimport.fi/Tuotteet/Xe ... t+12V/1339
Kirjoitin sähköpostin Akeen, teknisille säädöksille. Kysyin mitä umpiolta vaaditaan, niin minulle annettiin seuraava lista:
Umpiossa saa käyttää vain siihen hyväksyttyjä polttimoita. Kaasupurkauspolttimolle tarkoitettu valaisin on hyväksytty E-säännön 98 mukaisesti, umpion hyväksyntämerkinnässä ovat kirjaimet DC, DR, DCR tai DC/R sen mukaan onko kyseessä lähi-vai kaukovalaisin.
Eli laittomiahan nuo sarjat ovat monissa umpioissa...
Umpiossa saa käyttää vain siihen hyväksyttyjä polttimoita. Kaasupurkauspolttimolle tarkoitettu valaisin on hyväksytty E-säännön 98 mukaisesti, umpion hyväksyntämerkinnässä ovat kirjaimet DC, DR, DCR tai DC/R sen mukaan onko kyseessä lähi-vai kaukovalaisin.
Eli laittomiahan nuo sarjat ovat monissa umpioissa...
- hannuk
- Viestit: 1152
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
- Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Pari vuotta sitten kun noita selvittelin, niin silloin konttoreilla ja AKE:lta kysellessä kanta oli se, että riittää kun HID poltin + umpio ovat hyväksyttyjä, ja siis umpio on HID valolle tarkoitettu. Nuo "muuntosarjat", millä saadaan HID poltin johonkin H7 tms umpioon, ovat selkeen laittomia, sikäli että umpio ei ole tyypitetty ja hyväksytty muulle kun sille halogeenipolttimolle.KKO kirjoitti:Eivät siis ilmoittaneet muista rajoituksista?
Eli kunhan löytää jostain umpion/umpiot, joita noita merkintöjä löytyy niin kaikki on kunnossa ?
Eli automaattinenkorkeudensäätö + lampunpesin ovat sellaisia joita mopoon ei tarvi. Tietenkin suuntaukset pitää olla kohdillaan!
-HannuK
Re: HID-polttimot
Kannattaa huomata että varsinkin USAssa myyvät sinisiä halogeenipolttimoita mainosnimillä "HID" ja "Xenon" vaikka ne eivät todellakaan ole oikeita kaasupurkauspolttimoita.Maikki_S kirjoitti: Ohessa linkki Usan Ebayhin:
http://motors.search.ebay.com/HID_eBay- ... sacatZ6000
Ainakin tuon linkkisi takaa aukeaa myös niitä sinisiä halogeenipolttimoita.
Asiasta, olen autoihin pari sarjaa asentanut, ei pahaa sanottavaa.
Toinen oli H4 HID lyhyt/halogeeni pitkä joihin päivitin uuden ohjausboksin sekä kaksoisksenon -polttimon. Hyvä tuli.
Toinen oli H7R (lyhyt) tarkoitettu setti, laatu tässä yllätti todella positiivisesti. Valokuvio ja jopa korkeussäätö säilyivät tismalleen ennallaan, vaikka en aiokaan uskoa että ovat Siemensin tai Philipsin tekemät hilut.
Em setti tässä:
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... D%20H7R%22
Huom, kannattaa verrata xenonvalot.commin hintoja pari kertaa muihin suomalaisiin kauppoihin ennen kuin sieltä tilailee...
itse tein vertailun vasta jälkikäteen
- JSL
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
- Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
- Paikkakunta: Espoo
Kannattaa tosiaan olla tarkkana ettei osta jotain normaalia halogeenia HIDinä. Polttimot on aika selkeästi erinäköisiä, niistä tunnistaa. HID tarvitsee myös ballastin, halogeeni ei.
Umpioon tarkoitetut HID polttimot tunnistaa tuosta R-kirjaimesta. Niissä on osa polttimosta peitetty joka sitten ilmeisesti vähentää hajavaloa.
Itsellä on, edelleen ja tukevasti, "bi-xenon projektorit" ja muut palikat työpöydällä odottamassa asentamista. Vielä kun aikani viivyttelen niin voinkin alkaa suunnitelemaan ledivaloja hidien sijaan..
Umpioon tarkoitetut HID polttimot tunnistaa tuosta R-kirjaimesta. Niissä on osa polttimosta peitetty joka sitten ilmeisesti vähentää hajavaloa.
Itsellä on, edelleen ja tukevasti, "bi-xenon projektorit" ja muut palikat työpöydällä odottamassa asentamista. Vielä kun aikani viivyttelen niin voinkin alkaa suunnitelemaan ledivaloja hidien sijaan..
Itselleni saapui viikonlopuksi kuvan kaltainen H4 BI-Xenon satsi.
Sain tehtaalta ohjeen kuinka kytkeä johdot, mutta eihän se mennytkään kuin elokuvissa.
Vaikeutta tuottavat siis kuvassa merkityt johdot

Tällaisen ohjeen sain tehtaalta:
If you bike has a "headlight out" indicator bulb, the hi/lo function may notwork as a small voltage is supplied to the headlight in both hi and lo toenable this feature. The magnet that switches the bulb between hi and loneeds a 12 volt input for the high and zero for the lo, because there isthat constant voltage the magnet will not work. What you have to do is quitesimple, just disconnect the magnet lead and instead of having it go to thecontrol box, have it go to an on/off switch. I was lucky in that I had a 12volt live (ignition on) in the same housing as the hi/lo switch so I usedthat, then connect the black wire to ground and now all you have to do isactivate the switch to go from lo to hi, as soon as you turn the switch off,it will go back to lo.
Black wire.................Ground
White wire.................-
Yellow wire................+
Voisiko joku jo vastaavanlaisen sarjan kytkenyt kertoa kuinka teki kytkennät?
Sain tehtaalta ohjeen kuinka kytkeä johdot, mutta eihän se mennytkään kuin elokuvissa.
Vaikeutta tuottavat siis kuvassa merkityt johdot

Tällaisen ohjeen sain tehtaalta:
If you bike has a "headlight out" indicator bulb, the hi/lo function may notwork as a small voltage is supplied to the headlight in both hi and lo toenable this feature. The magnet that switches the bulb between hi and loneeds a 12 volt input for the high and zero for the lo, because there isthat constant voltage the magnet will not work. What you have to do is quitesimple, just disconnect the magnet lead and instead of having it go to thecontrol box, have it go to an on/off switch. I was lucky in that I had a 12volt live (ignition on) in the same housing as the hi/lo switch so I usedthat, then connect the black wire to ground and now all you have to do isactivate the switch to go from lo to hi, as soon as you turn the switch off,it will go back to lo.
Black wire.................Ground
White wire.................-
Yellow wire................+
Voisiko joku jo vastaavanlaisen sarjan kytkenyt kertoa kuinka teki kytkennät?
Tuossa vaan todetaan että jos ajoneuvossasi on polttimon kuntoa tutkiva järjestelmä (merkkivalo palaneelle polttimolle), saattaa olla että muutos sydeemi ei toimi. Johtuen siitä että vaikka pitkä valo on päällä, myös lyhyelle valolle syötetään pientä jännitettä polttimon kunnon tutkintaa varten. Eli siis tutkitaan sitä että onko polttimon lanka palanut poikki.Maikki_S kirjoitti: If you bike has a "headlight out" indicator bulb, the hi/lo function may not work as a small voltage is supplied to the headlight in both hi and lo toenable this feature. The magnet that switches the bulb between hi and loneeds a 12 volt input for the high and zero for the lo, because there isthat constant voltage the magnet will not work. What you have to do is quitesimple, just disconnect the magnet lead and instead of having it go to thecontrol box, have it go to an on/off switch. I was lucky in that I had a 12volt live (ignition on) in the same housing as the hi/lo switch so I usedthat, then connect the black wire to ground and now all you have to do isactivate the switch to go from lo to hi, as soon as you turn the switch off,it will go back to lo.
Black wire.................Ground
White wire.................-
Yellow wire................+ [/color]
Jos pyörässä on tämmöinen systeemi, ei xenonpolttimon pitkä/lyhyt vaihto välttämättä toimi, koska lyhyellä valolla jännitteen pitää olla nolla, ja pitkällä 12V. Polttimon sisällä oleva magneetti saattaa aktivoida pitkän päälle tällä "kitusähköllä".
Ja jos tämmöinen systeemi rätkässä on, niin silloin nipsaistaan polttimolle ohjausboksilta menevä johto poikki ja ohjataan siihen toisella erillisellä kytkimellä 12V pitkillä ja tasan 0V lyhkäsillä.
Kaiffari oli kaapannut tämän ohjauksen suoraan rätkän omalta kytkimeltä jossa hi/lo sähkö on ilman noita kunnonvalvonta-kitusähköjä.
En vaan ymmärrä miksi pitää kytkeä miinus keltaiseen, siihenhän on alunperin ollut tarkoitus tulla 12V joko pitkältä tai lyhyeltä, miten päin sitten ovatkaan. Mutta 12V kumpaankin joka tapauksessa.
Eli mun mielestä kytketään mus/maa, ja jompaan kumpaa kel/val 12V, kummalla vaan lamppu syttyy.
Sitten vaan erillisellä kytkimellä suoraan polttimon magneetille 12V pitkillä ja ei mitään lyhkäsillä.