Säädettävä sytkä yksimukiseen (ignitech....)

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
njaa
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 10:39 am

Viesti Kirjoittaja njaa »

Onkohan toi base advance anturin ja triggauspatin välinen kulma? Ootko tsekannut täsmääkö?

Saattaa olla sytkä todellista myöhäisemmällä.. pystytkö lampulla tsekkaamaan? Lämpeneekö putket normaalia nopeemmin?

Hyvä tyyli on hakea shelliltä V-poweria ja blandata octaani boosteria sekaan.. voi testailla ennakoita rauhassa ajossa. 8) Liika ennakko laskee tehoa vaikka ei nakuta..

Mitkä ennakot tossa SLR on vakiona?

Mulla on nokka modifoitu, niin alkupään ennakkoa joutui nostamaan 4astetta ja loppupään pidin normaalina. Paineilla sitten myöhästystä -14astetta @ 1.5bar.

Jos lähtee käyntiin huonosti, niin melko varmasti poskellaan ennakot.
Pajatso
Viestit: 103
Liittynyt: La Elo 05, 2006 9:15 am

Viesti Kirjoittaja Pajatso »

moro,

Joo, base advancen muuttaminen ei tuntunu tekevän mitään. Jännä juttu. Ohjelmakin näyttää on line -ennakkonäytössä (ruutu jossa näkyy sen hetkinen ennakko) nollaa, kunnes tulee vastaan eka säätöpiste. No, voinhan laittaa ekan pisteen nollaan, jolloin voin säätää heti alusta asti.

Domissa ja muissa samalla moottorilla olevissa on vissiin 2 ennakkoarvoa; pyörijän nouseva ja laskeva reuna. Vaihtuu varmaan melko aikaisin sinne ylärekisterin arvoon joka SLRssä taitaa olla 28. Voi olla että ihan liki nollakierroksia on vielä joku alue...

Vetoaluehan (2000-...) saatiin toimimaan. Tyhjäkäynnin lähimaaston saa varmaan kokeiltua ilman penkkiäkin; hyvä käyntiin lähtö ja kiekat nousee nikottelematta.

Käyrät ei ollu ees punasena niinku joskus. Semmoset uhkaavan tummat.

Pitää varmaan hommata ajotuslamppu...

-p-
Avatar
njaa
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 10:39 am

Viesti Kirjoittaja njaa »

Ahaa.. SLR on siis samantyylinen triggaus kun DR, eli leveä hammas.

DR leveän hampaan etureuna on 28ast ja takareuna 5. Alle 2800rpm se on 5ast ja 4300 28ast, tossa välissä se ennakko nousee n. 45ast kulmassa.

Eli sulla näyttäis olevan samanlainen, niin silloin toi base advance 5ast on oikein.

Jos sulla on mekaanisesti vakio kone, niin heittäisin ne vakio arvot tohon ignitechiin. Ehkä 2 tai 3 astetta lisää. 10ast on jo aika iso muutos, saattaa laskea tehoa. Service manualissa tai manuaalissahan noi vakio ennakot näkyy.

Ton pystyy aika hyvin persedynossakin huomaamaan. Varsinkin alakierroksilla, jos on liikaa. Päivä vierähtää helposti testattaessa! 8) Ite oon testannut nyt 3kk ja nyt alkaa olemaan ok.

Nytkun sulla on säädettävä sytkä, niin nyt olis hyvä laittaa joku virinokka! Voisi olla vähän "rankempaa" mallia , kun pääsee säätelemään sytkää alakierroksilla.
Viimeksi muokannut njaa, Su Heinä 22, 2007 9:59 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajatso
Viestit: 103
Liittynyt: La Elo 05, 2006 9:15 am

Viesti Kirjoittaja Pajatso »

moro,

Tää sytkäboksi oli oikeestaan viimonen viri.
Aiemmat: Mikuni TM40, stage1 nokka, 101mm 11:1 JE:n mäntä, koko putkisto Leo Vincen avarammilla pöntöillä, K&N ilmansuodatin, ja vähän lisäjäähdytystä öljylle ja jäykempää kytkinjousta.

-p-
suti
Viestit: 11
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 8:04 pm
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa

Viesti Kirjoittaja suti »

MOI
Mielenkiintoinen kapistus tuo ignitech.
Pisti silmään noissa ennakoissa, että korkeilla kierroksilla enemmän ennakoa kuin välikierrosalueella.
Monesti puristuksia nostettaessa maksimiennakon tarve pienenee.
No ennakot on tietenkin hyvin moottori- ja tapauskohtaisia.
FIN_GSer
Viestit: 80
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 5:50 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja FIN_GSer »

Ennakosta oikeesti mitään tiä, mutta kommentoin kumminkin...
Sytytyksessä käytetään ennakkoa (kipinä ennen männän yläkuolokohtaa) sen vuoksi, että saadaan seoksen palamisen aikaansaama paineen nousu osumaan oikea-aikaisesti juuri yläkuolokohdan jälkeen. Elikkä pannaan tulet kytemään ajoissa, jotta saahaan paljon savua sopivasti.
Ennakon sopiva määrä riIppuu palamisnopeudesta ja männän vauhdista. Teoriassa tämän mukaan ennakkoa pitäisi lisätä kierrosten kasvaessa.Toisaalta seos muuttuu kierrosten mukaan kaasarin säätöjen vuoksi ja virtauksen pyörteisyyden ja palotilan lämpötilan mukaan. Sopiva optimi=maksimi muuttuu ilmanpaineen ja kosteuden ja kaiken mahdollisen mukaan. Nakutussensorit vaan kehiin :wink:

Risto
Avatar
njaa
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 10:39 am

Viesti Kirjoittaja njaa »

FIN_GSer kirjoitti:Ennakosta oikeesti mitään tiä, mutta kommentoin kumminkin...
Sytytyksessä käytetään ennakkoa (kipinä ennen männän yläkuolokohtaa) sen vuoksi, että saadaan seoksen palamisen aikaansaama paineen nousu osumaan oikea-aikaisesti juuri yläkuolokohdan jälkeen. Elikkä pannaan tulet kytemään ajoissa, jotta saahaan paljon savua sopivasti.
Ennakon sopiva määrä riIppuu palamisnopeudesta ja männän vauhdista. Teoriassa tämän mukaan ennakkoa pitäisi lisätä kierrosten kasvaessa.Toisaalta seos muuttuu kierrosten mukaan kaasarin säätöjen vuoksi ja virtauksen pyörteisyyden ja palotilan lämpötilan mukaan. Sopiva optimi=maksimi muuttuu ilmanpaineen ja kosteuden ja kaiken mahdollisen mukaan. Nakutussensorit vaan kehiin :wink:

Risto
Jep, maksimipaine ei saa tulla liian aikaisin.. mutta vaikka kone pystyisi nakuttamatta 40ast / max kuormitus, niin se paras teho/vääntö voi tulla esim 25ast vapareissa. Ignitechissä on se huono, että siinä ei ole RPM / MAP pohjainen säätö. Eli saisi cruise alueelle kovat ennakot ja kuormitukselle sitten pienemmät. Näissä 2-pyöräisissä ei mitään väliä, koska päästömittauksia ei ole ja muutaman desin lisä kulutuksellakaan ei ole niin väliä. Pääasia, että on maksimi vedot :D

Noilla kovilla ennakoilla pyritään saamaan päästöt ja kulutus pieniksi, eli ts. pystyy ajamaan cruisailu alueella tyyliin 16-17:1 AFR. = Palaa hitaasti.

Tossa on hyvä juttu: http://autospeed.drive.com.au/cms/A_1609/article.html

Sytkänsäädössä pitäisi olla kyllä dyno 8h käytössä.. mutta näissä 1-mukisissa huomaa perseellä aika hyvin erot pienillä kierroksilla.

Esim. mulla ennatkot menee näin karkeasti, eli alkupään ennakkoa puristusten ja nokan takia nostettu. Loppupää pidetty samana, tosin tota 28ast aluetta tulee käytettyä todella harvoin, koska yläkierroksilla mennään lähes aina paine-alueella.

Cranking 13ast / 600rpm
-9ast
1300rpm
-12ast
2000rpm
-15ast
2500rpm
-22ast
3500rpm
-28ast
4300-8000rpm
Viimeksi muokannut njaa, Su Heinä 22, 2007 10:23 am. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Avatar
njaa
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 10:39 am

Viesti Kirjoittaja njaa »

Pajatso kirjoitti:moro,

Joo, base advancen muuttaminen ei tuntunu tekevän mitään. Jännä juttu.
Siis korjaan.. mitähän sekoilin! :oops: Jos toi base advance on se anturin ja patin välinen kulma, niin senhän pitäisi olla 0ast.
Pajatso
Viestit: 103
Liittynyt: La Elo 05, 2006 9:15 am

Viesti Kirjoittaja Pajatso »

moro,

3 tuntia oli pyörä penkin päällä, ja paljon olis ollu vielä kokeiltavaa. Päivä varmaan riittäis nippa nappa.

Tuo esimerkkikartta vois olla aika sopiva myös meikän pyörään. Pitääkin koittaa piruuttaan kunhan saan varmistettua oikeat asteet jotenkin. Mikä siinä on ennakko alueella 0-600? Nollasta lineaarisesti ysiin vaiko 5 asteesta ysiin?

Pitänee pistää arvot vaikka exceliin ja ympätä samaan teho&vääntökurvien kanssa. Vähän visuaalisempi...ehkä.

-p-
Avatar
njaa
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 10:39 am

Viesti Kirjoittaja njaa »

Pajatso kirjoitti:moro,

3 tuntia oli pyörä penkin päällä, ja paljon olis ollu vielä kokeiltavaa. Päivä varmaan riittäis nippa nappa.

Tuo esimerkkikartta vois olla aika sopiva myös meikän pyörään. Pitääkin koittaa piruuttaan kunhan saan varmistettua oikeat asteet jotenkin. Mikä siinä on ennakko alueella 0-600? Nollasta lineaarisesti ysiin vaiko 5 asteesta ysiin?

Pitänee pistää arvot vaikka exceliin ja ympätä samaan teho&vääntökurvien kanssa. Vähän visuaalisempi...ehkä.

-p-
Se ennakko on alle 0-600rpm/100kPa(sahaus) 13ast ja tippuu 9ast. Toi on aika moottorikohtainen homma, mulla se antaa hyvän "kick backin" ja kone starttaa nopeesti.

Tosin mulla on vähän erinlainen säätö, eli se 13ast on 100kPa. Ignitechin kanssa joutuisi laittamaan jotenkin näin: 500rpm - 13ast | 600rpm - 9ast. Sillon se lähtee heti sahauksen jälkeen pois siitä 13ast, muuten voi alkaa ahdistamaan.
suti
Viestit: 11
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 8:04 pm
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa

Viesti Kirjoittaja suti »

Miten noiden Tsekkien kans tehdään kauppaa, noin käytännössä?

Ei ollut paikkaa mihin rasti ruutuun ja luottokortinnumero perään.
Pajatso
Viestit: 103
Liittynyt: La Elo 05, 2006 9:15 am

Viesti Kirjoittaja Pajatso »

Moro,

omalla kohdalla meni siten, että lähettivät laskun, ja maksoin sen. Pankkihan veloittaa myös vähän noista maksuista. Kokonaiskulut oli muistaakseni 140 euron luokkaa. Sieltä pöllähti sitten paketti postiin.

Pistä sähköpostia heille.

-p-
suti
Viestit: 11
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 8:04 pm
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa

Viesti Kirjoittaja suti »

Kiitoksia neuvoista. Pitääpä ruveta vääntään sähköpostia sinne, että saa jotain projektia talveksi.
Minkä kokoinen tuo syttöboksi on?
Avatar
njaa
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 10:39 am

Viesti Kirjoittaja njaa »

Mulla on DR bigissä nyt alle 1700rpm 6 ast ja siitä ylöspäin 33ast. Vetää hienosti..

Malli on Sparker DC CDI, eli ei vaadi CDI-käämejä ollenkaan. Voi laittaa just esim. africa twinin 350W staattorin. Latausteho on aika kova, pakko pitää valot päällä kokoajan, ettei jännitteensäädin kuumene liikaa 8)

Parasta tossa ignitechissä on käyntiinlähtö, ihan uskomattoman hienosti lähtee aina käyntiin. Ei tosiaan tarvi kuin hipaista starttia, oli kylmä tai kuuma kone. Veikkaan kyllä, että toi marellin pick-upilla on osansa. Antaa aika voimakasta AC signaalia käynnistyksessä jo..

Muutenkin helvetin hienoa laatua ja MP vastaliittimetkin tulee messiin !!

Hintaa tuli 140e kuluineen ja paketti tuli viikossa. About vakio CDI boksin kokoinen..
Avatar
mti
Viestit: 518
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mti »

Joo tsekinpojilta tuli postissa SPARKER DC-CDI-P

Vaikuttaako teistä noi ennakot oikeilta DR650 SE:hen? Onko noin pieni ennakko oikea ylemmillä kierroksilla? Service manualistakaan ei löydy muuta kuin 10 astetta B.T.D.C at 1500rpm. alla olevat arvot boxin mukana tulleesta cd:stä löytyi. Vähän utopiaa muutenkin kun ei tuo Lontoon murre ja sytkäpuoli ole oikein hanskassa. Softa tuolla lopussa.

IGNITECH_KEY 67

BIKE 0

RPM_ADV 1500 3500 3700 4000 5000 6000 7000 8000 9000 10000 11000 12000 13000 14000 15000

ADVANCE 10 35 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10

POCET_BODU 2

BASE_ADV 10

LIMITER 90 90 6

POLARITA 0

GEBER_NR 1

PILOT_LIGHT 7000

REV_OUT_PILOT_LIGHT 0

CLUTCH 200 1000

NO_READING 0

RPM 1 0

INPUT 0 0


http://www.ignitech.cz/exe/dccdip.exe
Vastaa Viestiin