Suomen huonon saatavuuden ja tarjonnan vuoksi olen ajatellut tuovani
itselleni KTM LC4 640 Supermoton Saksasta. Englannin kielitaitoa ja saksalaisia ystäviä löytyy, mutta nyt tarvitaan rehellisiä mielipiteitä.
Olen ymmärtänyt, että mopon tuominen toimii yksinkertaistetusti näin:
- Suunnataan kohti Saksaa
- Etsitään sopiva LC4 ja katsotaan tyyppiviat(Kertokaapa tyyppiviat!)
- Hoidetaan maksu ja tehdään luovarit.
- Pyörä laivaan ja kohti suomea.
- Näytetään mopoa ja yhdenmukaisuustodistusta konttorilla
- Paperikilvet, pyörä vakuutuksiin ja ajoa.
- Odotetaan hiki otsalla verolappua.
- Pyörä oikeisiin kilpiin.
Kuluja pyörän hankintaan tulee siis:
- Matka Saksaan -> Seikkailuun Saksassa -> Mopon hinta -> Matka Saksasta mopon kera -> Rekisteröinti, verot ja yhdenmukaisuustodistus.
Pistetäänpä muutama esimerkki mopoista:
Esim1 ja Esim2
Onko vuosimallin 98-02 pyörissä mitään, johon pitäisi erityisesti kiinnittää huomiota? Voisiko ko. pyörät olla oikeasti noin vähän ajettuja?
LC4 Saksasta
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: LC4 Saksasta
Kyllä tuo ihan validilta näyttää sillä oletuksella, että tuot mopon peräkärryssä, pakettiautossa tmv. sen sijaan että toisit sen ajamalla. Jos tuot ajamalla, niin sitten tuosta puuttuu ainakin pari vaihetta: pitää hommata vakuutus ja kilvet Saksasta sekä sitten vielä maahantullessa siirtolupa (vai mikä sen nimi nyt onkaan) tullista Suomessa tehtävää siirtymää varten.ScB kirjoitti:Englannin kielitaitoa ja saksalaisia ystäviä löytyy, mutta nyt tarvitaan rehellisiä mielipiteitä.
Olen ymmärtänyt, että mopon tuominen toimii yksinkertaistetusti näin:
- Suunnataan kohti Saksaa
- Etsitään sopiva LC4 ja katsotaan tyyppiviat(Kertokaapa tyyppiviat!)
- Hoidetaan maksu ja tehdään luovarit.
- Pyörä laivaan ja kohti suomea.
- Näytetään mopoa ja yhdenmukaisuustodistusta konttorilla
Hannu
Kannattaa ihan ensiksi selvittää, paljon ne verot maksavat nykyään. Minun pyörä on saksasta tuotu ja taisi verot olla siihen aikaan pari tonnia. Eli se halpuus on todellakin suhteellista, erityisesti jos lasket vaivalle jotain hintaa. Muuten ei tarvitse huolehtia, pyörät ovat täysin samoja kuin suomalaisetkin. Ja eihän ne saksalaiset niillä pyörillään aja.
http://www.matkaendurot.net/wiki/index. ... isuudet.22
http://www.matkaendurot.net/wiki/index. ... isuudet.22
-Eero K
Olisin lähdössä siis pakettiautolla Saksaan hakureissulle.
Tällöin vältyn siis paperisodalta ainakin Saksan päässä.
Pitäisi jotain hintahaitaria saada, että kannattaako matka.
Ohessa laskutoimitukset:
- Mopo 3000-3500e
- Lauttameno-paluu pakulle 298e
- Pakun dieselit 200 euroa
- TUV-hyväksyntäpaperi n. 100e(Vai saako tämän paperin ostettua esimerkiksi joltain, joka on tuonut samanlaisen pyörän saksasta?)
- Ajattelin pari päivää saksassa oleskella ja noin 100e olen siihen varannut.
Ilman veroja pyörän haku tulisi siis maksamaan 4100e, tosin tässä ei ole suomen pään paperisotarahoja mukana. Paljonko paperisota Suomen päässä siis maksaisi?
Tällöin vältyn siis paperisodalta ainakin Saksan päässä.
Pitäisi jotain hintahaitaria saada, että kannattaako matka.
Ohessa laskutoimitukset:
- Mopo 3000-3500e
- Lauttameno-paluu pakulle 298e
- Pakun dieselit 200 euroa
- TUV-hyväksyntäpaperi n. 100e(Vai saako tämän paperin ostettua esimerkiksi joltain, joka on tuonut samanlaisen pyörän saksasta?)
- Ajattelin pari päivää saksassa oleskella ja noin 100e olen siihen varannut.
Ilman veroja pyörän haku tulisi siis maksamaan 4100e, tosin tässä ei ole suomen pään paperisotarahoja mukana. Paljonko paperisota Suomen päässä siis maksaisi?
Ei pyörän tarvitse olla katsastettu jos pakettiautolla tuot.ScB kirjoitti: - TUV-hyväksyntäpaperi n. 100e(Vai saako tämän paperin ostettua esimerkiksi joltain, joka on tuonut samanlaisen pyörän saksasta?)
Jos tarkoitat ECE/COC- documenttia, niin se on ajoneuvokohtinen. Siitä löytyy mm. runkonumero eli toisen lappu ei kelpaa.
ECE/COC- lapun saa ilmaiseksi esim. (saksalaiselta)KTM:n maahantuojalta.