ceevu kirjoitti:No siitä ei kannata huudella. Ei oo enää mitään syytä olla nuohoomatta takarenkaassa! Ne reaktiotkin kun on yli-ihmis luokkaa noilla too fast too furious leffansa kattoneilla...
En kyllä ihan ekana oo syömässä että auto pysähtyy nopeemmin kun 200kg mopo.Millasella kalustolla noihin tuloksiin on päädytty?
No, suoraan ei tällaisiin päädytty viimeisessä TM iso enduro testissä, mutta toiseen mielenkiintoiseen seikkaan kylläkin.
Siinä päädyttiin sellaiseen periaatteelliseen lopputulemaan, jonka takia itsellänikin on absit pyörässä, enkä pois vaihda. Se optimaalisen jarrutuksen aikaan saaminen kun hätä on käsillä, ei vain jokaiselta onnistu joka ikinen kerta. Painotus sanalla IKINEN. Ei varsinkaan äkkitilanteissa, normaalia lentokenttää pienemmillä suorilla joka ikinen kerta, tai vain muuten kuskin tyhmyyttä kun on huomiokyky pitkällä matkalla laskenut. Juurikin tähän tulokseen tultiin tuossa matkaenska testissä, jossa laitettiin teppo töppönen pysäyttelemään pyöriä ja tottahan se matka lyheni kun sitä harjoitteli, mutta oli muistaakseni joka kerta pidempi kuin sellaisella pyörällä jarrutellessaan missä oli absi.
Eli mä en halua olla se kaveri jolla ei just sillä kerralla se optimaalinen jarrutus onnistukkaan kun rekka tjms hyppää kolmion takaa eteen. Absilla renkaat lukkoon ja sitten ohjaillaan parhaan mukaan. Ehdottomasti yksinkertaistettu, mutta vähän tarkoituksella myös provosoivasti kirjoiteltu. Ja se noissa absi vehkeissä joita itse olen ostanut on, että ne saa pois päältä sinne sorateille. Ja sorateillä kun nopeus on monasti eri luokkaa, ainakin itselläni, kuin maanteillä niin yllättävien tilanteiden eteentuloon ehtii varautua paremmin. Summasummarum, poiketen kokonaan aiheesta ja topikista, juu mä kehtaan olla se kaveri joka myöntää olevansa keskivertoa huonompi kuljettaja ja otan ilon irti apuvälineistä jos ne avittaa.
Mutta jotta päästään edes jotenkin aiheeseen, niin juu nollatoleranssi on kiva juttu. Toivottavasti joskus päästään. Pelkillä värien lisäämisillä siihen ei päästä, vaikkakin itse aion myös tämän tekniikan ottaa avuksi omaan pyörään. Mutta on se vaan niin erikoista tässä maassa, että vahvimman oikeudella ain vaan mennään. Ei koskaan mietitä, miten sitä vahvimman käyttäytymistä tai lisälaitteita voitaisiin muokata, jotta ongelmilta vältytään. Pakotetaan ne heikoimmat sopeutumaan vahvimman mukaan ja ajatellaan, että jos silti sattuu jotain, niin se on edelleen sen heikoimman vika. Koskaanhan kyse ei voi olla asenteesta siinä vahvemmalla, tai muutenkaan käyttäytyminen ei voi olla viallista sillä vahvemmalla. Kuhan ne heikoimmat on suojattu eri asetuksillaniin kaikki on hyvin. Ja tätä kautta vahvistetaan sen vahvemman asennetta, että ne muut on suojattu, mun ei tartte ottaa aiheeseen mitään kantaa tai tehdä asialle mitään.
PUUUH... Olipas siinä taas paatosta. Taidan ottaa olusen, jos sillä rauhoittus.
