Talvivaatetus?
Valvoja: Moderaattorit
Re: Talvivaatetus?
Taitaa olla niin, että jalkapohjan kautta lämpö siirtyy jalkaan huonosti. Toimisikohan paremmin, jos lämpöelementti olisi jalkapöydän päällä?
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
-
MarkkuHoo
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Viesti:
Ei minusta noissa ole ongelmana muu kuin liian pienet tehot, eikä sijainti.Kunkku kirjoitti:Taitaa olla niin, että jalkapohjan kautta lämpö siirtyy jalkaan huonosti. Toimisikohan paremmin, jos lämpöelementti olisi jalkapöydän päällä?
Ei varmaan lämpiä jos ei watteja saada riittävästi. Kyllä noissa omatekemissä lämpöpohjallisissa ainakin on lämmöt riittäneet ja lämpä siirtyy oikein mukavasti kun ne on mitoitettu sopivasti; minulle passeli määrä tuntuu olevan tuommoinen laskennallinen 10W per pohjallinen.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
-
Niamola
- Pyörä: 890 Adventure R
- Viesti:
Hommasin juuri pitkänmatkan pakkasajoja varten Sievin alaska thermo jalkineet ja niissä lämmitys on kärjessä ja päällä. Vielä tosin ei virtaa ole tullut edes käytettyä, kun tuntuvat olevan pirun lämpimät muutenkin.. Heittelen kokemuksilla kun tulee kunnon pitkät pakkasreissut heiteltyä.
No just tuota tarkoitin. Teho ei riitä, kun se lämpö ohjautuu väärään paikkaan. Miettikääpä vähän vaikka niitä hulluja, jotka kävelevät hehkuvilla hiilillä paljain jaloin. Jalkapohjan paksu nahka toimii hyvänä lämpöeristeenä. Jos lämpöä syötettäisiin jalkapöydän päälle, vähempikin saattaisi riittää. No, tämä on vain maallikon tuumailua. Vaikka tavallisesti tiedän kaiken, nyt en uskalla vannoa.MarkkuHoo kirjoitti:Ei minusta noissa ole ongelmana muu kuin liian pienet tehot, eikä sijainti.Kunkku kirjoitti:Taitaa olla niin, että jalkapohjan kautta lämpö siirtyy jalkaan huonosti. Toimisikohan paremmin, jos lämpöelementti olisi jalkapöydän päällä?
Ei varmaan lämpiä jos ei watteja saada riittävästi.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Kenkä lämmitystä voisi ajatella siltäkin kannalta että lämmityksen ei tarvitse itse jalkaa lämmittää vaan torjua ulkoa tuleva kylmyys. Jos esim. ulkona -20 pakkasta niin lämpöelementti pienentää vaikutusta -10 pakkaseen jolloin jalan oma lämpö yhdessä kengän eristeen kanssa riittäisi pitämään jalan lämpimänä.
Tältä kannalta lämpöelementti kannattaisi laittaa heti päälle vaikka jalka ei vielä kylmä olisikaan.
Näin kun pohtii niin silloin lämpöelementin sijoitus tulisi ajatella esim. ajoviiman kannalta.
Tältä kannalta lämpöelementti kannattaisi laittaa heti päälle vaikka jalka ei vielä kylmä olisikaan.
Näin kun pohtii niin silloin lämpöelementin sijoitus tulisi ajatella esim. ajoviiman kannalta.
-
heisku
- Pyörä: transalp 600-----
Itselleni joululahjaksi ostamani mp-asun alaska kelkkatakki koeajettu ja uudet kingsin enskanastat.
Hiki tuli jo pelkässä hiekkatie ajossa,oli kyllä vuori paikallaan eli kyllä varmaan pärjää kovissakin pakkasissa.
Pirun painava takki kyllä on vuoren kanssa,eipä sitä vuorta kyllä varmaan paljoa täällä etelässä tarvita.
Hiki tuli jo pelkässä hiekkatie ajossa,oli kyllä vuori paikallaan eli kyllä varmaan pärjää kovissakin pakkasissa.
Pirun painava takki kyllä on vuoren kanssa,eipä sitä vuorta kyllä varmaan paljoa täällä etelässä tarvita.
Tuli kokeiltua ajelua tunnin verran -26 asteen pakkasessa. Ei tullut kylmä kun ajelin enimmäkseen ykkösellä...
Kokeilin kyparäksi vanhaa avomallin kelkkakypärää isolla nostettavalla tuplavisiirillä. vähän tuon tyylinen:
http://www.ylikorpi.fi/kyparat11.jpg
Jo siirtymällä huomasin että samanlailla otsa jäätyy kuin Tour-X:n + crossilasien kanssa. niinpä ajelin alle 70kymppiä niin jotenkin pärjäsi.
No silmäluomet meinas silti jäätyä auki asentoon. Tuon kelkkakypärän kanssa sain kuitenkin huurtumisongelmaa vähemmäksi.
Tuo huohotus osuus reissussa 1-vaihteella ois aiheuttanut Tour-X:n + crossilasien kanssa crossilasien lentämisen vitikkoon. Ne kun jäätyy mulla pakkasella umpeen kun oikein hiki tulee. Muutaman kilometrin möyrintä ajo tapahtui nytkin visiiri auki kun piti jonkin verran huohottaa... olihan se visiiri jäässä sitten kun sen naamalle veti mutta pystyi sen kans vielä ajamaan.
Ei vaan tuo leukasuojan puuttuminen tunnu hyvältä. Pitää katsoa saako tuota visiiri hässäkkää siirrettyä vanhaan leukasuojalliseen crossikypärään. Jos ei onnistu pitänee harkita umpikypärää ja visiirin sähkölämmitystä niinkuin tässä ketjussa jo aiemmin oli mainittu...
Kyllä talviajo on kivaa! Pakkasessakin.
Kokeilin kyparäksi vanhaa avomallin kelkkakypärää isolla nostettavalla tuplavisiirillä. vähän tuon tyylinen:
http://www.ylikorpi.fi/kyparat11.jpg
Jo siirtymällä huomasin että samanlailla otsa jäätyy kuin Tour-X:n + crossilasien kanssa. niinpä ajelin alle 70kymppiä niin jotenkin pärjäsi.
No silmäluomet meinas silti jäätyä auki asentoon. Tuon kelkkakypärän kanssa sain kuitenkin huurtumisongelmaa vähemmäksi.
Tuo huohotus osuus reissussa 1-vaihteella ois aiheuttanut Tour-X:n + crossilasien kanssa crossilasien lentämisen vitikkoon. Ne kun jäätyy mulla pakkasella umpeen kun oikein hiki tulee. Muutaman kilometrin möyrintä ajo tapahtui nytkin visiiri auki kun piti jonkin verran huohottaa... olihan se visiiri jäässä sitten kun sen naamalle veti mutta pystyi sen kans vielä ajamaan.
Ei vaan tuo leukasuojan puuttuminen tunnu hyvältä. Pitää katsoa saako tuota visiiri hässäkkää siirrettyä vanhaan leukasuojalliseen crossikypärään. Jos ei onnistu pitänee harkita umpikypärää ja visiirin sähkölämmitystä niinkuin tässä ketjussa jo aiemmin oli mainittu...
Kyllä talviajo on kivaa! Pakkasessakin.
Eilen -20 asteen pakkasessa lyhyt alle 10km testilenkki WR:llä. Hankea ja auraamatonta tietä. Tottakai krossipotalla. Tyylistä ei tingitä!
Tulos: Hauskaa oli mutta poskipäät jääty. Piti kaivaa vanha snorkkeli esiin ja tuupata naama pesuvatiin sulamaan.
Se tais estää pahemmat vammat.
Nyt sitten ollaan akkojen naamarasvat naamalla. Ottaa vähän pattiin koska seuraavalla kerralla ne jäätyy vielä helpommin.
En ois uksonu että noin lyhyellä rykäsyllä olis tollaset seuraukset. Kun missään vaiheessa ei tuntunu kylmältä.
Mitä tästä opin: En aja enään ilman neopreenimaskia. Tai sitten umpioin itteni umpipottaan kylmällä kelillä.
Tulos: Hauskaa oli mutta poskipäät jääty. Piti kaivaa vanha snorkkeli esiin ja tuupata naama pesuvatiin sulamaan.
Se tais estää pahemmat vammat.
Nyt sitten ollaan akkojen naamarasvat naamalla. Ottaa vähän pattiin koska seuraavalla kerralla ne jäätyy vielä helpommin.
En ois uksonu että noin lyhyellä rykäsyllä olis tollaset seuraukset. Kun missään vaiheessa ei tuntunu kylmältä.
Mitä tästä opin: En aja enään ilman neopreenimaskia. Tai sitten umpioin itteni umpipottaan kylmällä kelillä.
-Jos ei oo ihan varma niin kannattaa silti yrittää-
uudessa tm:n lehdessä oli juttu sähkölämmitteisistä gerbing -asusteista http://www.kevytilmailu.com/index.php?id=5&ala=33 tuli ostettua patterikäyttöiset lämpöpohjalliset http://www.rejmo.se/
Mulla on tuo vanha scott heater max mutta siinä on paksut saumat, jotka puristaa kypärässä.
Onko kellään kokemuksia tästä uudesta?
http://scottusa.com/gb_en/product/7816/ ... eater_hood
-Jos ei oo ihan varma niin kannattaa silti yrittää-
En tiedä mutta mulla on toiminut tuollainen paksu "commandopipo". Tuossa on yhdellä langalla silmien väli kiinni ja kun sen katkaisee tulee yksi aukko --> käy ajolasien kanssa kun nyrkki silmään ja on lämmin. Tosin -17 oli vaan pakkasta kun ajoin tuon kanssa viimeksi. Sopi mun hjc:n sisään vielä hyvin.
-
DR Markku
- Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri
Mulla tuossa vanhassa painaa nuo saumat ikävästi korvia. Minusta näyttää että tuossa uudessa on saumat samoissa kohtaa. Taidanpa toistaseksi tyytyä vanhaan.takakura kirjoitti:Mulla on tuo vanha scott heater max mutta siinä on paksut saumat, jotka puristaa kypärässä.
- Hsippe
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Mulla on talvienska käytössä Finnsvalan Racing huppu johon oon ollut tosi tyytyväinen ks linkki:
http://www.finnsvala.com/kauppa/product_catalog.php?c=8
Se on ainakin aktiiviseen ajoon riittävän lämmin eikä saumat paina. Tosi kylmään kyytiin ehkä sitten sopisi paremmin se Tundra-malli jossa muuten on fiksun oloinen hengitysratkaisu. Ite ainakin karsastan noita "läpihengitettäviä" kun ne kumminkin kastuu ja "limoittuu" ankarasti ajettaessa.
Eihän noi Finnsvalat nyt halpoja ole mutta tuntuvat olevan kestävää laatua, oon omaani pessyt lukemattomia kertoja eikä se oo mikskään venynyt eikä vanunut
http://www.finnsvala.com/kauppa/product_catalog.php?c=8
Se on ainakin aktiiviseen ajoon riittävän lämmin eikä saumat paina. Tosi kylmään kyytiin ehkä sitten sopisi paremmin se Tundra-malli jossa muuten on fiksun oloinen hengitysratkaisu. Ite ainakin karsastan noita "läpihengitettäviä" kun ne kumminkin kastuu ja "limoittuu" ankarasti ajettaessa.
Eihän noi Finnsvalat nyt halpoja ole mutta tuntuvat olevan kestävää laatua, oon omaani pessyt lukemattomia kertoja eikä se oo mikskään venynyt eikä vanunut
Tänään just ostin tollasen uuden mallin Scott Head Heater Maxin ja siinä oli nyt jotain ohuempaa kangasta se suun edusta.
Jokatapauksessa otin ensimmäisenä sakset ja saksin reijän siihen (=siis sen kankaan pois suun edestä) koska minä en ainakaan saa happea tarpeeksi jos pitää jonkun rätin läpi hengittää.. Ja sit lisäksi se lämmin/koskea ilma pyrkii menemään sen sen hupun sisäpintaa pitkin joka suuntaan (kun koittaa rätin läpi väkisin hengittää) ja jotenkin kummassa se aina löytää tiensä sieltä lasien alle ja sit loppu onkin jo historiaa...
Ja nuo neopreenin/pääliosan väliset saumat osuu mulla ainakin suoraan keskelle korvia - voi hyvinkin alkaa painaa jos on tiukka potta (en ole vielä itse kerinnyt kokeilla käytännössä).
Jokatapauksessa otin ensimmäisenä sakset ja saksin reijän siihen (=siis sen kankaan pois suun edestä) koska minä en ainakaan saa happea tarpeeksi jos pitää jonkun rätin läpi hengittää.. Ja sit lisäksi se lämmin/koskea ilma pyrkii menemään sen sen hupun sisäpintaa pitkin joka suuntaan (kun koittaa rätin läpi väkisin hengittää) ja jotenkin kummassa se aina löytää tiensä sieltä lasien alle ja sit loppu onkin jo historiaa...
Ja nuo neopreenin/pääliosan väliset saumat osuu mulla ainakin suoraan keskelle korvia - voi hyvinkin alkaa painaa jos on tiukka potta (en ole vielä itse kerinnyt kokeilla käytännössä).
Finnsvalan huppua mieki käytän. Hyvin on toiminu, ei vielä yhtään paleltumaa.