Bmw 650 Gs starttiongelma!

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
AnttiHi
Viestit: 16
Liittynyt: Su Joulu 14, 2008 12:04 pm
Pyörä: Bmw F650Gs

Bmw 650 Gs starttiongelma!

Viesti Kirjoittaja AnttiHi »

Terve kaikille!

Juuri rekisteröidyin näille sivuille ja ajattelin kokeilla saisiko täältä tietoa. :roll:

Vaihdoin tuossa syksyllä 800vfr => 650gs:ään. Pyörä on 2003 vuosimallia ja ajettu vain 6700km. Ollut uutena Tanskan armeijan käytössä ja suomessa parilla omistajalla ennen minua. Viime kesänä ajoa oli tullut 50km entisellä omistajalla, eli käytännössä seissyt vuoden.

Jo pyörää ostaessani kiinnitin huomiota startin "karkeaan" ääneen. Kysyin myyjältä asiasta, ja hänen mielestään ääni oli ihan normaali. Akussakaan ei kuulemma ollut välttämättä virtaa tarpeeksi kun oli niin pitkään seissyt. Kotona akku latinkiin ja myöhemmin testaillessani startti ei tunnu pelittävän oikein. Välillä pyörii tyhjää, eli kone ei pyöri vaikka startti pyörii, välillä kun kone on käynnistymässä niin potkaisee takaisinpäin ja startti rusahtaa aika pahasti. :shock: Toisinaan tuntuu pyörittävän ihan normaalistikkin. Kokeilin myös auton akulla ja sama tilanne...

Mikähän tuossa nyt olisi vikana?? Kuulostaa kuin puuttuisi hammas/hampaita jostain rattaalta? Toivottavasti ei! Onko muilla ollut vastaavaa (en löytänyt haulla). Onko vaikea purkaa siten että näkisi ne hammasrattaat?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2618
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Re: Bmw 650 Gs starttiongelma!

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Nykäise startti irti koneesta, aukaise ja putsaa se kunnolla.
Äkkiseltään kuulostaisi siltä että solenoidi ei toimi kunnolla.
DR Markku
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 11:04 am
Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri
Paikkakunta: Muhos

Re: Bmw 650 Gs starttiongelma!

Viesti Kirjoittaja DR Markku »

En tunne bemarin startin rakennetta mutta mulla oli kelkassa sama vaiva joka korjaantui pelkällä voitelulla. Siinä on startissa hammaspyörä joka oli kesän aikana kuivanut ja osittain jumittanu starttimoottorin akselille eikä sitten jaksanut liikkua startatessa vauhtipyörän hammaspyörälle. Rasvaa akselille ja startti alkoi toimia. Tuossa ei ole varsinaista solenoidia joka työntää sen startin hammaspyörän eteenpäin vaan starttimoottorin pyörintäliike pakottaa sen vauhtipyörälle.
Avatar
AnttiHi
Viestit: 16
Liittynyt: Su Joulu 14, 2008 12:04 pm
Pyörä: Bmw F650Gs

Re: Bmw 650 Gs starttiongelma!

Viesti Kirjoittaja AnttiHi »

Marko Hemmilä kirjoitti:Nykäise startti irti koneesta, aukaise ja putsaa se kunnolla.
Äkkiseltään kuulostaisi siltä että solenoidi ei toimi kunnolla.
Pitääpä tehdä se ensimmäisenä. Onko solenoidi starttimoottorin sisällä? Ulkopuolella en huomannut solenoidia kun tutkin eilen tuota. Vai liikkuuko startin hammaspyörä Dr Markun kuvaamalla tavalla? Ilmeisesti tuossa ei tarvi irrottaa kuin neljä pulttia startin takaa että purkautuu? Pyörä talviteloilla 120km:n päässä joten ei ihan heti pääse purkamaan...

Kiitos nopeista vastauksista!
Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Bmw 650 Gs starttiongelma!

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Tässä olis pari yleishyödyllistä linkkiä:

http://www.f650.com/

Räjäytyskuvia:

http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/fiche.asp
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2618
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Re: Bmw 650 Gs starttiongelma!

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

AnttiHi kirjoitti:
Marko Hemmilä kirjoitti:Nykäise startti irti koneesta, aukaise ja putsaa se kunnolla.
Äkkiseltään kuulostaisi siltä että solenoidi ei toimi kunnolla.
Pitääpä tehdä se ensimmäisenä. Onko solenoidi starttimoottorin sisällä? Ulkopuolella en huomannut solenoidia kun tutkin eilen tuota. Vai liikkuuko startin hammaspyörä Dr Markun kuvaamalla tavalla? Ilmeisesti tuossa ei tarvi irrottaa kuin neljä pulttia startin takaa että purkautuu? Pyörä talviteloilla 120km:n päässä joten ei ihan heti pääse purkamaan...

Kiitos nopeista vastauksista!
Jaa, empäs äkkiseltään muista minkänäköinen tuo oli, mutta joka tapauksessa irroitus ja puhdistus pitäisi auttaa.
Avatar
AnttiHi
Viestit: 16
Liittynyt: Su Joulu 14, 2008 12:04 pm
Pyörä: Bmw F650Gs

Re: Bmw 650 Gs starttiongelma

Viesti Kirjoittaja AnttiHi »

Kävimpä välillä roplaamassa pyörää. Irrotin startin koneesta ja pyöritin sitä käsin ja akulla. Se tuntui toimivan, eikä mitään normaalista poikkeavaa kuulunut, joten avasin koneen oikeanpuoleisen kopan. Startilta menee hammasrattaiden välityksellä suora veto kampiakselille, ja kampiakselilla on jonkinlainen vapaakytkin (freewheel), joka lukitsee vedon startilta kampiakselille. Kun kone käynnistyy, niin se alkaa pyöriä nopeampaa kuin startti ja tämä vapaakytkin alkaa luistaa niin ettei startti pyöri mukana. Systeemin toimintaa voi verrata polkupyörän takanavan toimintaan (polkiessa rengas pyörii ja polkimet voi pysäyttää vaikka rengas pyörii).

Ilmeisesti tämä vapaakytkin on hajonnut mulla, ja tuntuu olevan harvinainen vika kun en löytänyt yhtään vastaavaa netistäkään. Tuolta löysin juttua ja kuvia liittyen aiheeseen http://faq.f650.com/FAQs/SpragClutchFAQ.htm

Mutta... sellainen ongelma tuli, että en saanut kampiakselin päässä olevaa mutteria auki. Tuo on 29 tai 30mm mutteri ja kiinni ilmeisesti jollain lukitteella. Kyllä sitä aika kovin ottein yritettiin avata, mutta lopulta laitoin kopan takaisin kiinni kun ei yöhön asti viitsinyt värkätä.

Ensi kerralla ajattelin lämmittää tuota mutteria niin, että lukite palaisi ja siten ehkä avautuisi helpommin. Onko jollain parempaa vinkkiä miten kannattaisi yrittää? Kyllähän se muuten varmaan lähtisikin kun vain kone ei pyörisi mukana.
Avatar
Maikki_S
Viestit: 788
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 4:13 pm
Pyörä: KTM 690R evo2
Paikkakunta: Salo

Re: Bmw 650 Gs starttiongelma!

Viesti Kirjoittaja Maikki_S »

Moro!
Itselläni on Pegaso vuodelta 98, joka on Rotaxin koneella. Tekniikka siis jotenkuten vertailukelpoinen.
Itselläni vastaavaa ongelmaa ollut ajoittain eli pyörittää tyhjää ja rutisee ja paukkuu. Kilometrejä on takana 78000 km.

Paikalliselta korjaamogurulta sain vinkin tuon vian pikakorjaukseen jos ei ota enään ollenkaan kiinni.
Eli jokin vaihde päälle 1/2 ja sit peruutat mopon kanssa niin, että moottori pyörii. Tuolla pitäisi irrota jumiin jäänyt vapaakytkin.

Kokeilu omalla vastuulla...Viisaammat voi antaa omia kokemuksia tästä tavasta
Avatar
Spine of god
Viestit: 32
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 9:37 pm
Pyörä: KTM LC4
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bmw 650 Gs starttiongelma!

Viesti Kirjoittaja Spine of god »

Tuo on 29 tai 30mm mutteri ja kiinni ilmeisesti jollain lukitteella. Kyllä sitä aika kovin ottein yritettiin avata, mutta lopulta laitoin kopan takaisin kiinni kun ei yöhön asti viitsinyt värkätä.
Onkos bimmerissäkin tuo vauhtipyörän/roottorin kiinnitysmutteri vasenkätisellä jengalla? ja varmaan pitää olla jokin erikois avain jolla pidät siitä roottorista kiinni, kun väännät sitä pulttia? Plus varmaan vielä ulosvetäjä, jolla se vauhtipyörä ja se freewheel hubi irtoo? Heittelen aika hatusta näitä, mutta tein äskettäin vastaavan remontin 640 ktm:ään, ja sieltä nämä pointit.. Toivottavasti selviää!
Avatar
AnttiHi
Viestit: 16
Liittynyt: Su Joulu 14, 2008 12:04 pm
Pyörä: Bmw F650Gs

Re: Bmw 650 Gs starttiongelma

Viesti Kirjoittaja AnttiHi »

Maikki_S kirjoitti:Eli jokin vaihde päälle 1/2 ja sit peruutat mopon kanssa niin, että moottori pyörii. Tuolla pitäisi irrota jumiin jäänyt vapaakytkin.
Voi olla että noin saa käyntiin pyörän jos pyörii tyhjää, mutta korjaan/korjautan kyllä omani kuntoon. Oli nimittäin aika paljon metallia jo kertynyt öljypropun magneettiin. Ja se kyllä tarkistettiin että oikeankätiset kierteet siinä mutterissa on. Korjausoppaasta löysin kuvan ulosvetäjästä, jolla vauhtipyörä irrotetaan ja kysyin emc:ltä niin eivät myy kuulemma näitä erikoisavaimia. Ei keltään löytyisi tuota ulosvetäjää? Voisin vuokrata :)
xx851z
Viestit: 246
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 1:18 pm
Pyörä: XL1000V
Paikkakunta: Parkano

Re: Bmw 650 Gs starttiongelma!

Viesti Kirjoittaja xx851z »

Vilkaisin nopeasti parilla hakusanalla Googlesta. Ei näyttäisi rakettiteknologialta, eli M38x1.50mm jengalla oleva ulosvetäjä (mikäli vanhemmassa mallissa sama kierre).
Ohessa yksi keskustelu aiheesta.
http://www.f650.com/phpbb3/viewtopic.php?f=9&p=433882

Tähänkin kannattaa tutustua

viewtopic.php?t=3422&highlight=&sid=41a ... f0567570ab
Tase
Viestit: 2629
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Bmw 650 Gs starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Tase »

AnttiHi kirjoitti:Voi olla että noin saa käyntiin pyörän jos pyörii tyhjää, mutta korjaan/korjautan kyllä omani kuntoon. Oli nimittäin aika paljon metallia jo kertynyt öljypropun magneettiin. Ja se kyllä tarkistettiin että oikeankätiset kierteet siinä mutterissa on. Korjausoppaasta löysin kuvan ulosvetäjästä, jolla vauhtipyörä irrotetaan ja kysyin emc:ltä niin eivät myy kuulemma näitä erikoisavaimia. Ei keltään löytyisi tuota ulosvetäjää? Voisin vuokrata :)
Minulla on omatekoinen tai oikeastaan Sah-Kon tekemä magneeton ulosvetäjä joka käy ainakin Funduroon. Teetin sen kesällä 2006 kun tein Funduroon koneremontin. Ulosvetäjä on Haukiputaalla, kuljen päivittäin Oulussa. Jos kiinnostaa niin laita yv:tä.
Avatar
AnttiHi
Viestit: 16
Liittynyt: Su Joulu 14, 2008 12:04 pm
Pyörä: Bmw F650Gs

Re: Bmw 650 Gs starttiongelma!

Viesti Kirjoittaja AnttiHi »

No nyt on magneeton vauhtipyörä irti ja vika selvillä. Lämmitin kampiakselin mutteria niin, että kierrelukite suli ja sitten se aukesikin melko kivuitta. Itse magneettoa en olisi irti saanut ilman ulosvetäjää, jota Tase lainasi... oli sen verran lujassa. Kiitokset siitä Taselle!

Sitten purin sen fhreewheel hubin ja sehän se on selvästi räjähtänyt. Jousi venynyt pilalle ja pieniä metallinpalasiakin on lohkeillut. Tässä pari kuvaa.
Liitteet
020220091686.jpg
(742.31 KiB) Tiedosto ladattu 193 kertaa
020220091685.jpg
(503.94 KiB) Tiedosto ladattu 177 kertaa
020220091682.jpg
(647.04 KiB) Tiedosto ladattu 175 kertaa
Avatar
Maikki_S
Viestit: 788
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 4:13 pm
Pyörä: KTM 690R evo2
Paikkakunta: Salo

Pegason vapaakytkimen ensiapua

Viesti Kirjoittaja Maikki_S »

Käytän aihetta hyväkseni sillä tekniikka on kutakuinkin sama omassa ajopelissä. Ajokkin siis on Pegaso -98.
Oireet ovat samoja mitä tässä keskustelussa on käyty, mutta konstit eivät meinaa pelata. Ongelmana on siis se , että olen tällä hetkellä Espoossa ja mopon korjauksen haluaisin tehdä Salossa ihan kotitallissa. Vapaakytkin ei aukea vaikka mopoa on työnnetty kahden miehen voimin ja nakuteltu kumivasaralla kevyesti magneeton koppaa.
Aamulla menin töihin Pegasolla ja työpäivän päätyttyä aikeeni oli lähteä Bembölen kaffetuvalle odottelemaan muuta seuruetta. Kaikki ei kuitenkaan mennyt niin jouhevasti, vaan startin vapaakytkin päättikin sanoa sopimuksensa irti. Oireena on siis se, että startti kyllä pyörii, muttei nappaa moottoria siihen mukaan.

Yksi konsti jolla pääsisi sitten kotiin päin on, että hinaa auton perässä tuon vehkeen käyntiin. Sen jälkeen ajelen häntä koipien välissä kotiin korjailemaan.

Onko porukoilla jotain ensiapua / konstia, miten saisin tuon toimimaan muutoin?
Snautseri
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Kesä 29, 2009 12:43 am
Pyörä: bmw f650
Paikkakunta: Savo

Re: Bmw 650 Gs starttiongelma!

Viesti Kirjoittaja Snautseri »

Mistä lie johtuu moinen "vapaakytkimen" särkyminen? Onko se vain heikkoutta... Rotaxiahan on väitetty ikiliikkujaksi. On aiheen pakko vähän henk.koht. kiinnostaa kun oma funduro varikolla kun startti pyörii mutta muuta ei... Metsästän juuri magneeton ulosvedintä.
Mitä lie maksaa tuo kovan onnen freewheel?
Vastaa Viestiin