Vaimennettu takanapa, mitä hyvää tai huonoa?
Valvoja: Moderaattorit
Vaimennettu takanapa, mitä hyvää tai huonoa?
Kertokaapa mitä etuja/haittoja saavutetaan vaimennetulla takanavalla. Esim. KTM625SXC versus KTM640LC4?
- paspit
- Pyörä: BMW R1100GS Scrambler, ex- DR 650R
Jos tarkoitat takarattaan vaimennusta, niin etuna on se, että esim. asfaltilla ajettaessa vaimennus estää äkillisten liikkeiden(kiihdytys,jarrutus) aiheuttamien voimien siirtymisen vaihteistoon. Eli säästää vaihteiston laakereita maantieajossa. Maastoajossa ei mun mielestä ole niin merkitystä, onko vaimennusta vai ei.
-
niffestone
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
-
AriK
- Pyörä: KTM 950 adv. S
- Viesti:
Re: Vaimennettu takanapa, mitä hyvää tai huonoa?
Yksi etu vaimennuksessa ainakin on se että vaimennuksen kanssa voima ketjuista renkaaseen välittyy erillisen vetolevyn kautta, jolla on oma laakerointi akselille.Veijo kirjoitti:Kertokaapa mitä etuja/haittoja saavutetaan vaimennetulla takanavalla. Esim. KTM625SXC versus KTM640LC4?
Etunahan tässä on että renkaan laakeroinnin kautta ei mene muuta voimaa kuin haarukkaan kohdistuvat töyssyt, ja pomput pyörän takapään massan lisäksi.
Vaimentamattomassa takapäässä hammasrattaan puoleiseen laakeriin kohdistuu lisäksi ketkun kautta koneesta tulevat voimat, eli kuormitus sen puolen laakerille on huimasti kovempi.
Akseli Kitka
http://www.anvianet.fi/karvari/
http://www.anvianet.fi/karvari/
Kiitoksia hyvistä vastauksista.
Nyt sitten kysymys SXC-miehille/naisille, onko teillä vaimentamaton napa aiheuttanut ongelmia. Yksi tapaus lienee ollut siellä KKKK:ssa tänä vuonna, kun piti Kuhmosta lähteä etsimään varapultteja takarattaaseen
Sillä tässä kyselen, kun käyn omassa mielessäni mentaalista jahkailua seuraavasta moottoripyörästä. Onko se KTM625SXC, KTM525MXC, KTM640LC4 vai ihan joku muu
Nyt sitten kysymys SXC-miehille/naisille, onko teillä vaimentamaton napa aiheuttanut ongelmia. Yksi tapaus lienee ollut siellä KKKK:ssa tänä vuonna, kun piti Kuhmosta lähteä etsimään varapultteja takarattaaseen
Sillä tässä kyselen, kun käyn omassa mielessäni mentaalista jahkailua seuraavasta moottoripyörästä. Onko se KTM625SXC, KTM525MXC, KTM640LC4 vai ihan joku muu
- Raimo
- Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
- Viesti:
Yöajelulla SXC:stä hajosi takalaakeri ns. yhtäkkiä. Kilometrejä ajokilla oli siinä vaiheessa 15 tkm paikkeilla, jollen väärin muista. Laitoinpa itselleni muistiin, että vaimentamaton takanapa ja rivakka moottori = Tiheämpää laakerinvaihtoa.Veijo kirjoitti:Nyt sitten kysymys SXC-miehille/naisille, onko teillä vaimentamaton napa aiheuttanut ongelmia.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Vaihtessani takarengasta vajaa 12tkm ajettuun -04 Adventureen huomasin rattaanpuoleisen laakerin olevan selvästi pykälillä.Raimo kirjoitti: Yöajelulla SXC:stä hajosi takalaakeri ns. yhtäkkiä. Kilometrejä ajokilla oli siinä vaiheessa 15 tkm paikkeilla, jollen väärin muista. Laitoinpa itselleni muistiin, että vaimentamaton takanapa ja rivakka moottori = Tiheämpää laakerinvaihtoa.
Taitaa olla vaan kotarin ominaisuus...
Jussi
-
Ylimatti
- Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Hmm...kuulostaa kuin valmistaja olis mitoittanut laakerin väärin? Auttaisko joku paikallinen teollisuustarvikeliike tms. asiassa, jos ottais vanhan laakerin mukaan ja kysyis vastaavaa mutta kovaan käyttöön tehtyä?
En tiedä asiasta sen enempää, tuli vaan mieleen kun laakereita on aika monenlaiseen käyttöön.
En tiedä asiasta sen enempää, tuli vaan mieleen kun laakereita on aika monenlaiseen käyttöön.
Taas menossa jonnekin...
Mun pyörästä tosiaan paukahti takalaakeri kertaheitolla. Se päsähti niin pahasti, että siihen "mikälie sisäkeskiöönkin" tuli pieni reikä. Oma huoltomies hommas siihen uudet osat, joten minä osallistuin remppaan vain törppäämällä silikonia reikään, jotta saapi edes loppusyksyn ajella.
Miten tuon takalaakerin olis pitänyt oireilla, kun itse en huomannut siinä mitään, eikä oma huoltomieskään lähtiessään
Pyörä oli alkanut venkuloimaan vasta hetkeä ennen hajoamista.
Onko kellään aiemmin hajonnut näin pahasti
Huomattiin, että yksi pinna on myös takarattaasta mennyt poikki jossain välissä ja ehkäpä tilaan kokonaan uuden keskiön ja pinnoitan renkaan. Onko kellään tietoa tuon keskiön hinnasta? Pitänee tutustua lähemmin Sommerin kuvastoon ja muutakin olis tarkoitus sieltä tilata jahka kerkiää.
Mulla ei siis ole tässä sitä vaimenninta (Raimon tietoa).
Hyyryn pyörästä en tiedä, mutta KKKK:lla siihen metsästettiin niitä pultteja ja ARTilla oli sama ongelma. Pitääpä kysäistä onko hänellä tuo systeemi. Hyyryllähän on ihan uusi SXC. Itelläni -03...samoin kyllä Pyllillä, eikä hänellä ole pultit putoilleet kertaakaan, eikä mulla.
Onneksi tämä kiireinen kesä on nyt lopultakin mennyt ja ehtii (tai ainakin pitäis ehtiä) paneutua tuohon pyörän huoltomanuaaliin ja tehdä tarpeelliset huollot.
Miten tuon takalaakerin olis pitänyt oireilla, kun itse en huomannut siinä mitään, eikä oma huoltomieskään lähtiessään
Pyörä oli alkanut venkuloimaan vasta hetkeä ennen hajoamista.
Onko kellään aiemmin hajonnut näin pahasti
Huomattiin, että yksi pinna on myös takarattaasta mennyt poikki jossain välissä ja ehkäpä tilaan kokonaan uuden keskiön ja pinnoitan renkaan. Onko kellään tietoa tuon keskiön hinnasta? Pitänee tutustua lähemmin Sommerin kuvastoon ja muutakin olis tarkoitus sieltä tilata jahka kerkiää.
Mulla ei siis ole tässä sitä vaimenninta (Raimon tietoa).
Hyyryn pyörästä en tiedä, mutta KKKK:lla siihen metsästettiin niitä pultteja ja ARTilla oli sama ongelma. Pitääpä kysäistä onko hänellä tuo systeemi. Hyyryllähän on ihan uusi SXC. Itelläni -03...samoin kyllä Pyllillä, eikä hänellä ole pultit putoilleet kertaakaan, eikä mulla.
Onneksi tämä kiireinen kesä on nyt lopultakin mennyt ja ehtii (tai ainakin pitäis ehtiä) paneutua tuohon pyörän huoltomanuaaliin ja tehdä tarpeelliset huollot.
Ainaski perässä pysytään 
Omaan LC4:een vaihdoin takapyörän laakerit tänä kesänä, kilometrejä tuossa vaiheessa oli takana noin 32 tkm. Ajon aikana en huomannut mitään oireita. Renkaanvaihdon yhteydessä heiluttelin takapyörää tarttumalla molemmin käsi renkaasta kiinni ja vääntämällä sitä edestakaisin. Tässä vaiheessa laakerissa tuntui selvä välys. Vetorattaan puoleinen sisempi laakeri oli finaalissa. Vaihdoin samalla kaikki kolme laakeria. Tuo kaksirivinen laakeri oli laakerikaupassakin listahinnaltaan kallis n. 60 ekee, onneksi sain alennustaKTP kirjoitti: Miten tuon takalaakerin olis pitänyt oireilla, kun itse en huomannut siinä mitään, eikä oma huoltomieskään lähtiessään
-
niffestone
Totta tosiaan
- sxc 625:ssa -03 on tuollainen vaimennus, jonka simppelinä hemmona olin tulkinnut jonkinlaiseksi takarattaan pikaistukaksi (:roll: !). Kai sillä jokin funktio on, kun tämä sxc:kin rytkii niin, että rengas tahtoo pyöriä vanteella ainakin yhdellä rengaslukolla (suosittelen vilpittömästi kahden rengaslukon käyttöä venttiilien kiinnipysymisen kannalta
). Kyllä siinä mielessä pienikin lisävaimennus säästää vetoakseleita ja vetarin laakereita. Ettehän muuten pese niitä takalakrun stefoja paineella
; sillä tavalla niitä ainakin saa kulumaan.
Itsellä tuntui viimeisellä reissulla soralla mennessä pyörän takapäässä pientä vapinaa mutkissa, muuten ei mitään. Talliin päästyä tarkastus ja klappia oli pari milliä. 2RS laakerien kesto noin 20tkm.Miten tuon takalaakerin olis pitänyt oireilla, kun itse en huomannut siinä mitään, eikä oma huoltomieskään lähtiessään
-
niffestone