Creature kirjoitti:Kauan on aikaa siis... kun omistin KTM GS 125:n. Kiinnostais hankkia taas mettään ja crossiradalle pyörä.
Enskalla pärjäät molemmissa, crossilla metsässä on hankaluuksissa, jos ei ole Salminen. Eli jättäisin crossit pois laskuista, jos ajo ei painotu selkeästi enemmän crossiradalle.
Creature kirjoitti:Kokemusta isommista ei ole, joten tietoa kaipaan. Piikki repivine tehoineen on pois laskuista. Niin ikään viis-kuussataset lienee tällaiselle alottelijalle liian iso pala.
Lähinnä olen ajatellut jotain 200-250 2-T/250-400 4-T.
Isompi pyörä repii samalla kaasunkäytöllä vielä enemmän kuin piikki

Kaiken kokoisilla pyörillä takuulla ehtii. Panttila ajo viime vuonna Himos Cross Countryssä 85:lla Kavalla kympin sakkiin veteraaneissa semmoista kyytiä ja niin hurjassa mutavellissä, ettei voinu kattoa kuin H Moilasena

Lähinnä pyörän kokovalintaan vaikuttaa, minkä kokoinen itse olet. Pienelle kaverille iso pyörä on voimia syöviä käsitellä. Isolla jannulla on enemmän valinnanvaraa.
Creature kirjoitti:Lähinnä nyt kyselisin, että onko vaikka tollanen 400 Husaberg jo liian työläs pideltävä harrastelijalle

Tarkoitus on edetä suht vauhdikkaasti eikä vaan körötellä.
Suht vauhdikas eteneminen on aika suhteellinen käsite

Kisavehkeet on nimensä mukaisesti suunniteltu kilvanajoon sinkki kireellä eikä köröttelyyn. Nelisatku on ehkä vielä kohtuu lepponen pideltävä. Isommilla saa käytännössä useimmissa tilanteissa antaan tasoitusta pienemmille vehkeille. Noi yleisesti ottaen mulla tulee tuolla pikkunelarillakin metsässä erittäin paljon useammin tilanteita, että pyörä tuntuu vievän vähän liikaakin, kuin että kaipaisi lisää tehoa. Itseasiassa en ole enkapolulla päätynyt ikinä tilanteeseen, että olisi ollut yhtäaikaa konessa maksimikierrokset ja maksikaasun asento. Paras korjaus tehottomuuden tunteeseen on koittaa pitää kaasua pohjassa vaikka ensin 2% ajoajasta ja lisätä siitä sitten asteittain
2T/4T-valintaan ei oikein voi antaa neuvoja. Molemmissa on puolensa. Kokeile, niin oma suosikki selviää. Huolloista sen verran, että jos pyörät roplaaminen on oleellinen osa harrastusta, niin nelari tarjoaa siihen useampia mahdollisia kohteita

Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19