Jani M kirjoitti: ↑Ma Huhti 22, 2024 8:02 pm
Näyttää tosiaan liki kaikki sporttirenkaat olevan W-nopeusluokalla ja Contiattack SM Evo ja 2 ovat H, kuten myös muutama muu. Ei tullut tuohon aikaisemmin kiinnitettyä mitään huomiota. Mita haittaa ajattelin olevan turhan isosta nopeusluokasta? Onko renkaat jäykempiä, että ne kestää isompia nopeuksia vai vastaavaa?
Monesti näkyy samaa kommenttia että isomman nopeuden renkaat ovat pehmeämpiä (enemmän vauhtia, enemmän pidon tarvetta) joten kuluvat nopeammin ja uratkin matalampia (voblaa vähemmän). Harvemmin samojen mallien välilläkään on eri nopeuksia tarjolla että voisi verrata, taitaa ne renkuloiden paremmuuserot tulla sitten kuitenkin muista ominaisuuksista kuin nopeusluokasta.
Entä kun noissa Contiattack SM Evossa ja 2:ssa ei ole reunoilla kuviota juuri lainkaan, niin uskaltaako niillä kantata märällä?
Toivottavasti ei tarvitse koittaa kun yritän vältellä sadetta viimeiseen asti
690:n supermotovanteille tuli laitettua lopulta Dunlop Sportsmart MK3:t. Yllättävän iso ero on kääntymisessä uusilla renkailla verrattuna keskeltä tasaiseksi kuluneeseen takarenkaasen ja olka-alueelta loppuun kuluneeseen eturenkaaseen. Erikoista näissä Dunlopeissa on se, että takarenkaasta saa käytettyä varovastikin viileillä keleillä kallistamalla kulutuspinnan noin 10 mm päähän renkaan reunasta, mutta eturenkaassa jää ainakin 4 cm kulutuspintaa käyttämättä. Renkaan kulutuspinnan reuna on liki pystyssä, ihan kuin rengas olisi liian kapealla vanteella, mutta vanne on 3,5" ja rengas 120/70, joten ei siitä pitäisi olla kiinni. Takanakin vanne on 5" ja rengas sille suositeltu 160/60. Paineet on 2,3 bar edessä ja 2,5 bar takana. No pääasia, että toimii hyvin ainakin maantiellä. Katsotaan kesällä uudestaan, kun pääsee radalle.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Jani M kirjoitti: ↑La Maalis 29, 2025 9:54 pm
690:n supermotovanteille tuli laitettua lopulta Dunlop Sportsmart MK3:t.Takanakin vanne on 5" ja rengas sille suositeltu 160/60. Paineet on 2,3 bar edessä ja 2,5 bar takana. No pääasia, että toimii hyvin ainakin maantiellä. Katsotaan kesällä uudestaan, kun pääsee radalle.
Conti attaceilla ajoin alkuun vastaavilla paineilla mutta takarengas kului nopeasti keskeltä kantikkaaksi. Seuraavaan settiin laitoin 2.0 molempiin päihin, ehkä vähän raskaamman tuntuinen ajaa mutta takarengas alkoi kulumaan tasaisemmin ja ajettavuus soralla parani.
Koheltaja kirjoitti: ↑Su Maalis 30, 2025 6:15 am
Conti attaceilla ajoin alkuun vastaavilla paineilla mutta takarengas kului nopeasti keskeltä kantikkaaksi. Seuraavaan settiin laitoin 2.0 molempiin päihin, ehkä vähän raskaamman tuntuinen ajaa mutta takarengas alkoi kulumaan tasaisemmin ja ajettavuus soralla parani.
Nyt on ajettu 1000 km pääasiassa asfalttia. Takaa on keskeltä lähtenyt 1,5 mm, mutta renkaan profiili on edelleen täysin pyöreä. Tässä auttaa varmasti se, että keskellä on kovempaa seosta, kun Contiattack taisi aikanaan olla samaa seosta koko rengas. Alunperin oli 6 mm, joten tämä taitaa olla reilun kolmen tonnin jälkeen loppu. Edestä on olka-alueelta kulunut 0,5 mm, joten se menee hyvinkin tuplat takarenkaseen nähden. Taidan kuitenkin vaihtaa kohta jo nappulat alle, että näissä riittää pintaa vielä rata-ajoihinkin sitten kun on kesäkelit. Vähän yllätys, että takarengas kuluu noin nopsaan.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Jani M kirjoitti: ↑La Maalis 29, 2025 9:54 pm
690:n supermotovanteille tuli laitettua lopulta Dunlop Sportsmart MK3:t. Yllättävän iso ero on kääntymisessä uusilla renkailla verrattuna keskeltä tasaiseksi kuluneeseen takarenkaasen ja olka-alueelta loppuun kuluneeseen eturenkaaseen. Erikoista näissä Dunlopeissa on se, että takarenkaasta saa käytettyä varovastikin viileillä keleillä kallistamalla kulutuspinnan noin 10 mm päähän renkaan reunasta, mutta eturenkaassa jää ainakin 4 cm kulutuspintaa käyttämättä. Renkaan kulutuspinnan reuna on liki pystyssä, ihan kuin rengas olisi liian kapealla vanteella, mutta vanne on 3,5" ja rengas 120/70, joten ei siitä pitäisi olla kiinni. Takanakin vanne on 5" ja rengas sille suositeltu 160/60. Paineet on 2,3 bar edessä ja 2,5 bar takana. No pääasia, että toimii hyvin ainakin maantiellä. Katsotaan kesällä uudestaan, kun pääsee radalle.
Nyt olen pari kertaa käynyt radalla, niin ensimmäisellä kerralla takarengas meni jo reunoille asti ja eturenkaassa oli noin pari senttiä vielä käyttätöntä. Toisella kerralla eturenkaaseen ei jäänyt enää kuin sentti käyttämätöntä, joten takarengas oli vielä enemmän reunalla, jos mahdollista, mutta pitoa tuntui riittävän silti vielä hyvin.
Lueskelin Bikesta retronakutestiä, niin siinä pyörissä, joissa oli 160/60ZR17 takarengas, oli 4,5 tuumaa leveät takavanteet. Mietin, että ehkä 170/60ZR17 rengas menisi sopivasti enemmän pyöreäksi tuolla 5 tuuman vanteella, sillä 160/70ZR17 koossa ei löydy kuin sport touring renkaita. Silloin molempien renkaiden kallistusvarat voisivat olla lähempänä toisiaan. Toisaalta 690/701 supermotoversioissa on kyllä tuo sama 5" vanne ja 160/60ZR17 rengas. Onko muut käyttäneet 690 SMC-R:ssä tai 701 Supermotossa 170-leveää kumia?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Takarengas meni sakkorenkaaksi 5700 kilometrissä. Taitaa olla ihan hyvin supersporttirenkaalle. Kävi ihan niinkuin nappuloillakin, että kuluminen oli alussa nopeaa ja hidastui paljon loppua kohden. Hyvä puoli tuollaisessa useampiseoksisessa renkaassa on, että rengasprofiili pysyy loppuun asti pyöreänä, eli kannattaa maksaa vähän enemmän tuollaisesta kumista ja seuraavaksi takarenkaaksi vanteelle päätyikin seuraajamalli Sportsmart MK4. Eturenkaasta lähti samalla matkalla max milli, eli noin kolmasosa on nyt käytetty. Enskavanteet meni nyt kuitenkin alle ja syksyn ajot jatkuu nappuloilla.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19