Penkistä sen verran että mulla ei ole koskaan ollut sellaista penkkiä missään pyörässä että pystyisi ajamaan pitkiä matkoja puutumatta. Jos hanuri kestää istumista niin sitten alkaa pää puutumaan ja katse etsii vaihtoehtoisia reittejä missä on vähän enemmän aktiviteettia
Yamaha Ténéré 700
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
Koheltaja
- Pyörä: pyörätön
Re: Yamaha Ténéré 700
Ajoasento ja tuntemukset on kovin yksilöllisiä eikä siihen näytä olevan yhtä kaavaa. Kun hain T7:an niin heti kiinnitin huomiota pitkään ajoasentoon eli istutaan suhteellisen takana, tapeilta ajaessa taas ohjaamo oli liian lyhyt mutta korkeus aika sopiva. Vähän aikaa kun olin ajellut, kokeillut jalkatappeja eri asentoihin adapterin avulla, siirtänyt ohjaustankoa eri suntiin, palasin lopulta vakiotappeihin ja käänsin ohjaustangon kannakkeen etuasentoon ja lopulta olin tyytyväinen ajoasentoon. Melkein kaikissa pyörissä on ollut totuttelemista ajoasentoon mutta ajan kanssa siihen sopeutuu ja muut tuntuu sen jälkeen oudoilta, silmä tottuu pimeyteen, tai sitten ei.
Penkistä sen verran että mulla ei ole koskaan ollut sellaista penkkiä missään pyörässä että pystyisi ajamaan pitkiä matkoja puutumatta. Jos hanuri kestää istumista niin sitten alkaa pää puutumaan ja katse etsii vaihtoehtoisia reittejä missä on vähän enemmän aktiviteettia
Kylätason kurapyöräilijä.
Noihin tuntemuksiin vaikuttavat aika paljon kaikenlaiset krempat nivelissä ja muualla kehossa, joita alkaa tulla ikääntymisen myötä. Itselläni ainakin näitä riittää. Pyörän käsittely käy raskaammaksi ja Panadollia kuluu kuin karkkia
.
Itse vaihdoin Super Teneren T7:ään ennen kaikkea ajamisen helppoutta silmälläpitäen. ST on kuin tehty Suomen sorateille mutta tiukassa syherössä raskas ajaa karkeilla renkailla jalka maassa. Lisäksi kaikenlainen elektroniikka kuten luistonesto sekä ABS/yhdistelmäjarrut tekevät ajamisesta vaarallisen kun pyörä huolehtii kuskin puolesta asioista ja vauhdit kasvavat suuremmiksi kuin ilman elektroniikkaa. Toki ST:n mahtavaa vääntöä jää väkisinkin kaipaamaan kun kurvista lähtiessä sora ei enää lennäkään entiseen malliin.
En ole myöskään kovin tyytyväinen T7:n Pirellin ensiasennusrenkaisiin. Ovat toki loistavat assulla ja kovalla sorapinnalla mutta täysin toivottomat lanatulla irtosoralla ja pehmeässä maastossa. Tilasin juuri Mitasin E07:t (ilman +:aa ja Dakaria) sekä eteen että taakse. Takakumi on mallia "evolution". Siitä mitä tuo "evolution"- merkintä tarkoittaa ei ole varmaa tietoa mutta Super Tenere - foorumilla keskusteltiin pari vuotta takaperin E07-renkaista. Tuolloin Mitasin edustaja vahvisti että vanha E07 on otettu uudelleen tuotantoon nimenomaan amerikkalaisten Super Tenere - harrastajien vaatimuksesta. Kumiseos on kestävämpää kuin uudemmissa renkaissa.
Itse vaihdoin Super Teneren T7:ään ennen kaikkea ajamisen helppoutta silmälläpitäen. ST on kuin tehty Suomen sorateille mutta tiukassa syherössä raskas ajaa karkeilla renkailla jalka maassa. Lisäksi kaikenlainen elektroniikka kuten luistonesto sekä ABS/yhdistelmäjarrut tekevät ajamisesta vaarallisen kun pyörä huolehtii kuskin puolesta asioista ja vauhdit kasvavat suuremmiksi kuin ilman elektroniikkaa. Toki ST:n mahtavaa vääntöä jää väkisinkin kaipaamaan kun kurvista lähtiessä sora ei enää lennäkään entiseen malliin.
En ole myöskään kovin tyytyväinen T7:n Pirellin ensiasennusrenkaisiin. Ovat toki loistavat assulla ja kovalla sorapinnalla mutta täysin toivottomat lanatulla irtosoralla ja pehmeässä maastossa. Tilasin juuri Mitasin E07:t (ilman +:aa ja Dakaria) sekä eteen että taakse. Takakumi on mallia "evolution". Siitä mitä tuo "evolution"- merkintä tarkoittaa ei ole varmaa tietoa mutta Super Tenere - foorumilla keskusteltiin pari vuotta takaperin E07-renkaista. Tuolloin Mitasin edustaja vahvisti että vanha E07 on otettu uudelleen tuotantoon nimenomaan amerikkalaisten Super Tenere - harrastajien vaatimuksesta. Kumiseos on kestävämpää kuin uudemmissa renkaissa.
Vastaan itselleni, koska en muistanut tarkalleen noita mainitsemiani Mitasin edustajan kommentteja:
https://www.yamahasupertenere.com/index ... ost-403563
https://www.yamahasupertenere.com/index ... ost-404433
Mitas oli ilmeisesti aikeissa lopettaa E07:n tuotannon mutta perui sitten päätöksensä. Jälkimmäisestä kommentista näkee että Dakar-versiot ovat kovempaa kumiseosta ja siis kestävät kauemmin. E07+:n profiili on pyöreämpi ja siksi se kuluu nopeammin kuin E07. Tuosta Riekkoniemen poikien minulle myymästä E07 "evolution" versiosta en ole löytänyt mistään tietoa. Olen taipuvainen uskomaan että kyseessä onkin vain tavallinen E07.
https://www.yamahasupertenere.com/index ... ost-403563
https://www.yamahasupertenere.com/index ... ost-404433
Mitas oli ilmeisesti aikeissa lopettaa E07:n tuotannon mutta perui sitten päätöksensä. Jälkimmäisestä kommentista näkee että Dakar-versiot ovat kovempaa kumiseosta ja siis kestävät kauemmin. E07+:n profiili on pyöreämpi ja siksi se kuluu nopeammin kuin E07. Tuosta Riekkoniemen poikien minulle myymästä E07 "evolution" versiosta en ole löytänyt mistään tietoa. Olen taipuvainen uskomaan että kyseessä onkin vain tavallinen E07.
Ralli raid lyhempi jalka, tuli laitettua nyt helpompi laittaa parkkiin
"En ole myöskään kovin tyytyväinen T7:n Pirellin ensiasennusrenkaisiin. Ovat toki loistavat assulla ja kovalla sorapinnalla mutta täysin toivottomat lanatulla irtosoralla ja pehmeässä maastossa."
Tuon minäkin allekirjoitan. Riekolta onneksi tuli Michelin Anakee Wild :it jotka juhannuksen jälkeisen kesälomaviikon saavat näyttää kyntensä tet-reiteillä pohjoiseen. 1200 gessussa ainakin olivat kelpo kumit.

Tuon minäkin allekirjoitan. Riekolta onneksi tuli Michelin Anakee Wild :it jotka juhannuksen jälkeisen kesälomaviikon saavat näyttää kyntensä tet-reiteillä pohjoiseen. 1200 gessussa ainakin olivat kelpo kumit.
-Haato-
-
Koheltaja
STR takarenkaasta pidin soralla mutta eturenkaasta en, lipsuu turhan paljon vaikka pudottaa paineet alle 2 baaria. Eteen laitoin pykälää karkeamman STR Rallyn ja balanssi soralla oli paljon parempi eikä keula lipsunut läheskään yhtä paljoa kun STR:llä.
Sitten kun laitoin Motoz Rallz renkaat alle niin sitten vasta se hauskuutus alkoi soralla, keulan pito ihan jäätävä ja takapää luisti sopivasti. Ehkä parhaat sorapainoitteiset yleisrenkaat mitä koskaan on alla ollut, eikä asfaltilla olleet mitenkään erityisen huonot tai vastenmieliset.
Sitten kun laitoin Motoz Rallz renkaat alle niin sitten vasta se hauskuutus alkoi soralla, keulan pito ihan jäätävä ja takapää luisti sopivasti. Ehkä parhaat sorapainoitteiset yleisrenkaat mitä koskaan on alla ollut, eikä asfaltilla olleet mitenkään erityisen huonot tai vastenmieliset.
Omat rengaskokemukseni ovat viime vuosilta pelkästään Super Tenerellä, jolla päädyin lopulta käyttämään K60 Scouteja niiden paremman kututuskeston takia verrattuna E07+:iin. En havainnut käyttämieni 50/50 renkaiden kesken suuria eroavaisuuksia muuten, koska ajelen aina soralla kun se on suinkin mahdollista. ST:n elektroniikka huolehti ettei lipsumisia tapahtunut edes märällä kelillä.
Tietenkin on selvää ettei rengaskokemuksia huomattavasti painavammasta pyörästä ja eri pyöräkoosta voi siirtää sellaisenaan T7:aan, varsinkin kun on menossa vasta totuttelu uuteen pyörään. STR on takarenkaana itselleni ainakin outo, koska sivuttaispitoa soralla (pl. kuulalaakerisora) on enemmän kuin uskoisi päällepäin. Se tässä hämääkin kun ei osaa oikein luottaa renkaaseen, ei oikein tiedä milloin pito karkaa. STR on joissain yhteyksissä luokiteltu myös 50/50 renkaaksi kuten nuo em. renkaat. Itse en kyllä tuota arviota allekirjoita vaan pidän STR:ää hyvänä ellei loistavana asfalttipainotteisena yleisrenkaana. Pirellin sivuillakaan ei ole mainintaa 50/50 renkaasta:
https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/mot ... -rally-str
Tietenkin on selvää ettei rengaskokemuksia huomattavasti painavammasta pyörästä ja eri pyöräkoosta voi siirtää sellaisenaan T7:aan, varsinkin kun on menossa vasta totuttelu uuteen pyörään. STR on takarenkaana itselleni ainakin outo, koska sivuttaispitoa soralla (pl. kuulalaakerisora) on enemmän kuin uskoisi päällepäin. Se tässä hämääkin kun ei osaa oikein luottaa renkaaseen, ei oikein tiedä milloin pito karkaa. STR on joissain yhteyksissä luokiteltu myös 50/50 renkaaksi kuten nuo em. renkaat. Itse en kyllä tuota arviota allekirjoita vaan pidän STR:ää hyvänä ellei loistavana asfalttipainotteisena yleisrenkaana. Pirellin sivuillakaan ei ole mainintaa 50/50 renkaasta:
https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/mot ... -rally-str
Aavistuksen verran painavammassa V-stromissa Avonin Trekriderit
https://www.bike-on-tour.com/testberich ... trekrider/
ovat olleet 50/50 ajossa huippuhyvät. Sama onko asfalttia tai hiekkatietä.
Kuulalaakerisora on toki kuulalaakerisoraa eikä siinä edes crossirengas ole pidoltaan täysin tasainen.
Kulumiskestävyys on myöskin hyvä, nyt rullattu 10 000 ja pinnasta puolet jäljellä. Orkkistakakumi oli loppu kuudessatuhannessa ja oli muutenkin liukumiina.
https://www.bike-on-tour.com/testberich ... trekrider/
ovat olleet 50/50 ajossa huippuhyvät. Sama onko asfalttia tai hiekkatietä.
Kuulalaakerisora on toki kuulalaakerisoraa eikä siinä edes crossirengas ole pidoltaan täysin tasainen.
Kulumiskestävyys on myöskin hyvä, nyt rullattu 10 000 ja pinnasta puolet jäljellä. Orkkistakakumi oli loppu kuudessatuhannessa ja oli muutenkin liukumiina.
- JopeH
- Pyörä: KTM 690 Enduro R
Aikalailla samaa mieltä olen minäkin. Eilen kattelin netistä rallzeja ja wildejä, vaihdettava orkkikset parempiin vaikka ens alkuun tuumasin että ajelis nuo ea-renkaat sileeks, mutta tuntuu jo sille että karkeempaa huutaa.. Rallzit kyllä houkuttas enemmän. Vinkkejä mistä tilata kohtuuhintaan?Haato kirjoitti:"En ole myöskään kovin tyytyväinen T7:n Pirellin ensiasennusrenkaisiin. Ovat toki loistavat assulla ja kovalla sorapinnalla mutta täysin toivottomat lanatulla irtosoralla ja pehmeässä maastossa."
Tuon minäkin allekirjoitan. Riekolta onneksi tuli Michelin Anakee Wild :it jotka juhannuksen jälkeisen kesälomaviikon saavat näyttää kyntensä tet-reiteillä pohjoiseen. 1200 gessussa ainakin olivat kelpo kumit.![]()
Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla
Paskoja on hommat, mutta niin on tekijätkin
Itse oon viimesen vuoden ajellut crossi/enska renkailla. Kestoahan niissä ei ole samalla tapaa kuin vaikka Wildissä, mutta pito sitten onkin ihan eri luokkaa soralla, eikä tarvi niin lipsumista pelätä. Mukavempia myös väännellä vanteelle (jos sillä nyt kovin suurta arvoa on). Aiemmin oli edessä Michelin Enduro Hard, nyt on Metzeler MC360 Mid Hard joka ainakin alkuun näyttäis kestävän paremmin kilometrejä kuin Michelin ja on asfalttipidoltaankin luotettavemman tuntuinen. Takanakin toistaiseksi samanlainen Metzelerin tuote, mutta siellä vois pitää kyllä jotain muutakin kuin enskarengasta. Tietty jos johonkin kovavauhtiseen asfalttireissuun lähtee, niin sitten noilla turha lähteä.
-
Joukahainen
- Pyörä: Tenere 700
Vaihdoin Pirellit pois n.15000 km kohdalla. Olisi niillä ehkä muutaman tuhat km ajellut vielä asfaltilla, mutta mökin pihalla (märkää ruohoa, multaa, savea, märkiä lehtiä jne) pyörä kulki mihin suuntaan milloinkin.
Heidenaut alle ja T7 kulki kuin kiskoilla.
Nyt niillä on ajettu reilut 16000 km ja ovat edelleen kuin uudet. Niin että mikäli kulutuskestävyydellä on mitään arvoa, niin kyllä Heidenaut ovat maineensa arvoiset. Toki puhtaalle hiekalle löytyy varmasti pidoltaan parempia kumeja, mutta minulle nämä ovat passelit n.50/50 renkaat.
Heidenaut alle ja T7 kulki kuin kiskoilla.
Nyt niillä on ajettu reilut 16000 km ja ovat edelleen kuin uudet. Niin että mikäli kulutuskestävyydellä on mitään arvoa, niin kyllä Heidenaut ovat maineensa arvoiset. Toki puhtaalle hiekalle löytyy varmasti pidoltaan parempia kumeja, mutta minulle nämä ovat passelit n.50/50 renkaat.
-
Koheltaja
Sulla on aika ruhallinen ajotyyli jos STR:ät on pyörineet 15tkm alla 
-
Joukahainen
- Pyörä: Tenere 700
Totta ja kyllä asfaltti on alla enemmän kuin 50% ajetusta matkasta. 
-
JoHalt
- Pyörä: Yamaha Tenere 700
Hei, Minua kiinnostaa tuo MC360 Mid Hard rengas erityisesti taakse. Edellinen Mitas MC23 rockrider kesti reilun 6tkm josta varmaan 40% asfalttia, loput enemmän tai vähemmän soraa suditellessa. Joten muutakin voisi kokeilla alle. Itse vaihdoin pirellin SRT renkaat pois 4tkm kohdalla, kun takarengas halus olla etummainen märällä metsäautotiellä.slip kirjoitti: ↑Ma Kesä 05, 2023 10:56 pm Itse oon viimesen vuoden ajellut crossi/enska renkailla. Kestoahan niissä ei ole samalla tapaa kuin vaikka Wildissä, mutta pito sitten onkin ihan eri luokkaa soralla, eikä tarvi niin lipsumista pelätä. Mukavempia myös väännellä vanteelle (jos sillä nyt kovin suurta arvoa on). Aiemmin oli edessä Michelin Enduro Hard, nyt on Metzeler MC360 Mid Hard joka ainakin alkuun näyttäis kestävän paremmin kilometrejä kuin Michelin ja on asfalttipidoltaankin luotettavemman tuntuinen. Takanakin toistaiseksi samanlainen Metzelerin tuote, mutta siellä vois pitää kyllä jotain muutakin kuin enskarengasta. Tietty jos johonkin kovavauhtiseen asfalttireissuun lähtee, niin sitten noilla turha lähteä.
Keston takia nuita Metzelereitä ei kannata laittaa, tuskin saat sen enempää kilsoja saa kuin mitä Rockrider on tarjonnut. Kestoa saa lisää vaikka Heidenau K60 Scout, semmonen mulla pyöri takana muistaakseni yhden 10 tkm verran.JoHalt kirjoitti: ↑To Kesä 08, 2023 8:33 pm Hei, Minua kiinnostaa tuo MC360 Mid Hard rengas erityisesti taakse. Edellinen Mitas MC23 rockrider kesti reilun 6tkm josta varmaan 40% asfalttia, loput enemmän tai vähemmän soraa suditellessa. Joten muutakin voisi kokeilla alle. Itse vaihdoin pirellin SRT renkaat pois 4tkm kohdalla, kun takarengas halus olla etummainen märällä metsäautotiellä.