KTM 690 Enduro (/R)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Roiske
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Roiske »

mks900 kirjoitti:
Roiske kirjoitti:Löytyisikö keltään 690 enduron (lyhyempi joustoisen) takaiskarin mittoja? Pituus C-C ja iskunpituus olisi tarpeen.
Iskarin pituudet reijästä reikään:

250mm = 397mm (08 ja 2012->) Stroke 100mm
275mm = 407mm (09-11) Stroke 110mm
300mm = 417mm (Custom) Stroke 120mm

Paljon kiitoksia.
Lortdadu
Pyörä: BMW F 800 GS

Viesti Kirjoittaja Lortdadu »

Onko muut irroittaneet kahta letkua, jotka menee sylinterin kannesta sen muoviboksin kautta moottorinlohkon oikealle puolelle, melkeen kytkinkopan päälle? Siitä muovisesta boksista menee letku ilmanputsarille ja on pyörän oikealla puolella. Tutkiskelin vähän mistä on päässyt kosteutta öljyn lauhdutussyteemin kautta koneeseen ja molemmissa letkuissa oli öljy/vesi mönjää. Sitten kun heiluttelin sitä letkua joka menee lähelle kytkinkoppaa, niin sieltä tuli vesipisaroita.

Kyseessä osa# 37:
Kuva

Onko tuolla letkun sisällä jotain veden ja öljyn erottavaa härdelliä vai onko se pelkästään pala letkua, jonka voi putsata ja pistää takaisin kiinni?
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Aika normaalia kosteuden kondensoitumista jos ajat talvella ja moottori käy viileänä, huohottimen letkuihin kerääntyy kosteutta ja vaahtoa. Letkut nippuun, uudet öljyt ja ajoon. Pyri välttämään suuria lämpötilaeroja ja huolehdi että moottori lämpenee kunnolla, viileä moottori sekoittaa sinne kondensoituneet vedet öljyn sekaan ja öljyt menee kahvikerman väriseksi. Öljyt kannattaa a: vaihtaa kun ne menee vaaleaksi b: huolehtia että moottori kuumenee kunnolla jolloin vesi haihtuu öljyun seasta ja öljyt pysyy normaalin värisenä. Jos öljyn seassa olevalla vedellä olisi moottorin ikää pidentävä vaikutus niin sitä öljyvalmistajat sekoittaisi sitä valmiiksi öljyyn... 8)
Kylätason kurapyöräilijä.
Lortdadu
Pyörä: BMW F 800 GS

Viesti Kirjoittaja Lortdadu »

Hyvä juttu, tuota kondensaatiota vähän epäilinkin kun syksyn sateiden aikaan pidin pressun alla pyörää ja sillon probleemi ilmeni... :oops:

Varotoimenpiteenä jo kerkesin vesipumpun stefat uusimaan, alkoi kilometrit kuitenkin olemaan sellaisissa lukemissa ettei siitä haittaa ole. :lol:
juhhyto
Pyörä: BMW R1200GS

Viesti Kirjoittaja juhhyto »

Hellou. Olen tässä 690E:tä vilkuillut ostohalukkaana. Olen hieman selvitellyt pyörän ominaisuuksia, ja jotain jo auttavasti tiedänkin siitä. Mutta mikähän mahtaisi olla sellainen vuosikerta, joka oli "järkevä" ostaa? Eli onko jonkun tietyn vuosimallin laitteeseen tullut sellainen ominaisuus, että se kannattaisi olla? Tuliko ABS minä vuonna pyörään? Tämä ihan sen vuoksi, että uutta en ole kaupasta hakemassa, vaan etsimässä hyväkuntoista käytettyä sopivalla hinnalla. Ehkäpä mieluummin tämän vuosikymmenen puolelta.
Jani M
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90

Viesti Kirjoittaja Jani M »

2012 kone kasvoi 654:stä 690:iin ja ainoaksi joustopituudeksi tuli 250 mm. 2014 tuli ABS, uusi käsittääkseni sivistyneempi moottorinohjaus (ei pysty itse ohjelmoimaan Tune-ECU:lla, mutta halvalla tekevät sen huollossa) ja MXTA-Split keula (molemmat vaimennuksen säädöt yläpäässä). Sen jälkeen pyörä onkin ollut muuttumaton väriä ja teippejä myöten.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Jani M

Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Syke kirjoitti:
drpepper74 kirjoitti:Jousia olen haeskellut jo jonkin aikaa, ei vaan tahdo löytyä kuin Jenkkilästä. Mistä ootte niitä hommanneet? Paikallinen kotari kauppa ei löytänyt mun painolle sopivaa. Topillekkin soittelin, lupas tehdä mutta jousien kohtalo jäi mulle vähän epäselväksi.
Mopo on -15 mallinen 690R ja kantaa sen pitäs tällästä 120kg keijua+kamat päälle.
Käykös noi Exc/Sx jouset? Stormilta löytyy reilulla satkulla jousia 125kg asti.
Eikös 690 jousi ole 465 pitkä tuosa versiosa. Jousivakio on kai 0.56. Jossain n. 5 vuotta vanhasa Sixdays mallisa on tuon pitunen jousi. Ainut vaan että Q-springsin jousisa ei ole 0.52 jäykempää jousta noilla mitoilla. Eli 690 keulaa ei noilla välineillä saa kantaan.

Mulle tuli 990 keulaan tuo 0.52 jousi vakion 0.48 tilalle. Lisänä pientä shimmin tiukkausta ja ite ollu kyllä oikein tyytyväinen tuunaukseen.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Nickstar
Pyörä: KTM 690 Enduro R

Viesti Kirjoittaja Nickstar »

Tervehdys kanssamopoilijat! Uutena kotarin omistajana tarvitsisin vähän kokeneiden seppien tietotaitoa muutamassa asiassa mitkä mieltäni painavat. Liityin viime kesänä kotarikerhoon, kun ostin salossa sijaitsevasta mp-liikkeestä 690 Enduro R 2012. Kilven numerosarja 354, jos joku tuntee piston sydämmessään, niin voipi laittaa viestiä ihmeessä ja kertoo pyörän historiasta.

Varsinainen kysymykseni liittyy pyörän putkistoon. Huoltokirjaan on merkitty; evo2 kit + map. Mutta pyörässäni on vakioputkisto ja vakio ilmanputsari. Pyörästä löytyy jälkiasennettuna keinukytkin, jossa on kolme säätöä. Voiko tuo keinukytkin liittyä jotenkin tuohon evo2 jotenkin? Myyjä epäili, että liittyisi penkin alla olevaan map selectiin, mutta kun jälkiasennetussa kytkimessä on vain kolme säätöä, ja kun vilkaisin ohjekirjaa pikaisesti, niin map selectissä on 10 säätöä? Anteeks nämä tyhmät kysymykseni, muttakun pyörä on outo minulle ja tämmösistä ei ennen kokemusta...

Nytten tulevaan ajokauteen ajattelin vaihtaa ainakin äänenvaimentimen. Käsittääkseni riittää, että vaihdan pelkän äänenvaimentimen? Pyörä kävi kesällä todella kuumana, varsinkin kaupungissa kun ajeli. Liikennevaloissa lämmöt nousi ja flekti alkoi huutaan, ilmeisesti vakioänkkäri ahdistaa sen verta katin kanssa?

Olen ebaysta katsellut muutamia edullisia vaihtoehtoja, joista haluaisin kuulla mielipiteitä. Ei huvita ostaa Akrapovicin äänenvaimenninta 700eurolla, jos tuolla ebays olevat 200-400euron vaihtoehdot riittävät.

Tässä muutamia ebayn tuotoksia, mitä äkkiseltään osui mieleen. Risuja, ruusuja tai kokemuksia jos kellään on mm seuraavista vaihtoehdoista:

https://www.ebay.com/itm/DOMINATOR-Exha ... -x&vxp=mtr

https://www.ebay.com/itm/ARROW-EXHAUST- ... Px&vxp=mtr

https://www.ebay.com/itm/KTM-690-Enduro ... rp&vxp=mtr

Wingsistä tiedän kanssa, kun olen täältä lueskellut jonkin verta. Mutta nuo ebayn vaihtoehdot houkuttavat lähinnä helpon ja nopean ostamisen puolesta.

Kiitoksia paljon, jos joku viitsii avutonta vähän avittaa. :D
Jani M

Varmaan otettu pyörästä Evo2-kitti pois ennen liikkeeseen vientiä ja myyty erikseen.

Penkin alla olevassa map selectorissakaan ei ole kuin asennot 1, 2 ja 3, joilla on merkitystä. Asennot 4-10 on sama kuin 3. Tämä on myös ohjekirjassa selitetty.

Evo1 kittiin tarvitset sen äänenvaimentimen ja avaramman ilmanputsarikotelon kannen sekä kartan vaihdon. Evo2 kitissä äänenvaimentimen lisäksi koko ilmanputsarikotelo korvataan uudella suodattimella ja nokka-akseli on eri ja tietysti kartan vaihto joka on eri kuin Evo1-kartta. Sulla voi olla pyörässä edelleen tämä ärhäkämpi nokka-akseli, kun sitä välttämättä ei ole jaksettu ottaa pois Evo2-kitin riisumisessa.

Kesällä kaupungissa flektin huutaminen on normaalia myös Evo1 kitillä.

Äänenvaimentimen valintaan en osaa antaa neuvoja. Itsellä on Akran kokoputki ja olen ollut siihen muuten tyytyväinen, mutta saisi olla hiljaisempi, vaikka on nettikirjoittelun perusteella noista hiljaisin.
mks900
Pyörä: Husqvarna fe 250 2018, Honda Dominator

Viesti Kirjoittaja mks900 »

Noissa ebay vaimentissa on ainakin järkyttävän kovat äänet verrattuna akraan.
Nickstar

Jani M kirjoitti:Varmaan otettu pyörästä Evo2-kitti pois ennen liikkeeseen vientiä ja myyty erikseen.

Penkin alla olevassa map selectorissakaan ei ole kuin asennot 1, 2 ja 3, joilla on merkitystä. Asennot 4-10 on sama kuin 3. Tämä on myös ohjekirjassa selitetty.

Evo1 kittiin tarvitset sen äänenvaimentimen ja avaramman ilmanputsarikotelon kannen sekä kartan vaihdon. Evo2 kitissä äänenvaimentimen lisäksi koko ilmanputsarikotelo korvataan uudella suodattimella ja nokka-akseli on eri ja tietysti kartan vaihto joka on eri kuin Evo1-kartta. Sulla voi olla pyörässä edelleen tämä ärhäkämpi nokka-akseli, kun sitä välttämättä ei ole jaksettu ottaa pois Evo2-kitin riisumisessa.

Kesällä kaupungissa flektin huutaminen on normaalia myös Evo1 kitillä.

Äänenvaimentimen valintaan en osaa antaa neuvoja. Itsellä on Akran kokoputki ja olen ollut siihen muuten tyytyväinen, mutta saisi olla hiljaisempi, vaikka on nettikirjoittelun perusteella noista hiljaisin.
Se jälkiasennettu keinukytkin, en nyt tarkkaa sijaintia muista.... Mutta jossain tankin lähellä se oli. Myyjä muistaakseni sanoi, että se liittyy penkin alla olevaan map selectoriin. On näköjään jälkikäteen vaan tuotu ihmisten ilmoille piilosta.

edit: Eli tyhmänä vielä tarkistan: olettaen et mopossa on vielä ärhäkämpi nokka-akseli ja ruiskun kartta. Niin mun tarttee hommata vaan uus ilmanputsari ja se äänenvaimennin?
Jani M

Jälkiasennetun keinukytkimen idea tosiaan varmaankin on tuoda kartanvalinta helpommin saataville.

Joo noilla pitäisi selvitä. Akran kokoputkea näköjään Evo2:een ohjeistetaan laitettavaksi, mutta tuskin tulee hirvetä eroa, vaikka olisikin alkuperäinen putki ja siinä slipari.

http://www.motokeidas.com/shop/tuotteet ... 6512945x00
vinski
Pyörä: XLV 750R- 84, DR650R -91, Husse 701E -17

Viesti Kirjoittaja vinski »

Mun vanha laite. Ollut myös kahdella muulla tän foorumin jäsenellä.

Siinä kytkimessä on kolme eri karttaa.

Evo2 kitti on tuolla tallin hyllyssä. Muutin vakioksi ennen myyntiä. Kitti on kyllä myös myynnissä. Siinä oli FMF:n koko putki mulle tullessa, mutta mukana ei tullut lainkaan vakio alkukäyrää, joten siellä thermoteccien alla on edelleen se FMF powerbomb alkukäyrä.
Nickstar

vinski kirjoitti:Mun vanha laite. Ollut myös kahdella muulla tän foorumin jäsenellä.

Siinä kytkimessä on kolme eri karttaa.

Evo2 kitti on tuolla tallin hyllyssä. Muutin vakioksi ennen myyntiä. Kitti on kyllä myös myynnissä. Siinä oli FMF:n koko putki mulle tullessa, mutta mukana ei tullut lainkaan vakio alkukäyrää, joten siellä thermoteccien alla on edelleen se FMF powerbomb alkukäyrä.
Ok, kiitti tiedosta. On tää maailma pieni, ku näin nopsaa löyty entinen omistaja :D. Joo hyvä pyörä, pakko sanoa. Vaikka en kerinny kuin 1000 km ajaa kesällä.

Eli on myös poistettu se ärtsympi nokka-akseli ja ruiskun karttakin? Eli nyt jos oon kartalla yhtään asiassa. Mulle riittäis sitten (periaatteessa?) kun ostais esim tollasen: https://www.ebay.com/itm/TERMINALE-SCAR ... a2&vxp=mtr

ja uuden ilmansuodattimen ja ruiskun kartan?
Vastaa Viestiin