Kesäkuussa tuli ajettua melkoisen paljon pehmeää hiekkaa ja ainakin omalla kohdalla oli positiivinen yllätys tuo Heidenau K60 Scout. Ensimmäistä kertaa alla ja pehmeässä hiekassakin ajo onnistui todella hienosti - ainakin tiettyyn pisteeseen saakka:
Mäen alapuolella tulevaa kuorma-autoa kun alkoi katsoa ja samalla hieman hölläsi kaasua niin eikös vain tuo etupää lähtenyt vaeltamaan omia polkujaan.
Olisi vaan pitänyt antaa lisää hanaa niin ei olisi tuotakin tapahtunut. Tosin vaikuttavana seikkana oli myös se, että takana oli jo 380km tapeilla seisomista ja asfalttia ei ollut näkynyt kuin jonkun sata metriä, loppu olikin sitten todella vaativaa pätkää ajettavaksi.
Lisää hanaa vaan, se vakauttaa ajoa kun on veto päällä.
Joo veto päällä kaasulla ja painoa taakse pehmeässä, samat ohje pätee kaikkiin pyöriin. Gessu vaan on pirun hankala viedä pehmeässä ei voi mitään, mutta pääsee toki silläkin ja on oikeesti voittajafiilis jonkun hankalan paikan jälkeen mikä vois olla lastenleikkiä esim. 990 Advella tms.
Moi. Joo kyllä pehmellä hiekalla ajo sujuu,mutta tarkoitan lähinnä tilanteita kun ajelee kovahkolla maastotiellä hitaasti istuullen(nauttien maisemista tms) ja yllättäen etupyörä liikkuu sivusuunnas kun tulee pehmeää hiekkaa jota ei huomaa. Pitää laittaa heidenaun scoutti alle ja kattoo onko eroa.
Gessu -08.Kytkin ottaa liian ylhäältä eikä kahvassa oo säätöjä. Onko muilla ollu samaa/asialle tehny jotain jotta kytkin ottais jo hivenen aikasemmin. Vai alkaako olla levyt kulunu ja siksi.... Ajettu 53tkm
Tuosta etusen sivuttaisluistosta vielä sellainen huomio, että ainakin näin suht taitamattoman kuskin kannalta tuo Scoutti ei minua paljoa R12000gsa:n alla pehmeissä paikoissa auttanut. Veikkaan että pitäisi olla nappulatyyppistä kummia edessä ennenkuin maastoajo alkaa maistumaan. Justiinsa tuo TKC80 , tai
anakee wild, mitä näitä nyt on. Taakse ei välttämättä nappulaa tarvitse, ne kun kuluvat aika nopeasti.
No, mulla meni lopulta hermo ja luovutin, pyörä vaihtui astetta kevyempään. Harmi kyllä tuo 1200:n oli vaan hyvä peli, joskus vielä semmoisen hankin uudestaan, pitää vielä vähän treenailla pienemmällä.
Blackbird kirjoitti:Jossain oli keskustelua vesigessun koneen meteleistä, mutta en nyt löydä sitä. Minua ei koneen kalina niinkään häiritse, mutta laatikon äänekkyys on alkanut hieman ärsyttää, eli olisiko siellä tai kytkimessä jotain häikkää.
Vesigessu siis -13 malli ja 10 tkm ajettu. Pikkuvaihteilla 1-3 vaihtaessa kolahtaa ihan kunnolla kumpaankin suuntaan ja kun paikallaan laittaa ykköstä silmään, niin paukahtaa myös. Jos yrittää laittaa nätisti, niin rattaat rallattaa vastakkain, eli ihan kuin kytkin ei irrottaisi kunnolla. Ominaisuus korostuu kuumalla koneella. Vika vai ominaisuus?
Koeajoin hiljan -15 Adventurea ja ainakin siinä oli huomattavasti sivistyneempi tuo laatikko.
Vesigessun kytkimeen, ainakin Adv:hen tuli 2014 shift assistant, jota 2013 mallissa ei ole. Tuon vuoksi isommalle vaihteelle voi vaihtaa ilman kytkintä ja kyllä se muutenkin pehmentää vaihtamista. Minulla on 2013 malli, kyllähän vaihteisto ääntä pitää, joskus toimii pehmeämmin, joskus rusahtelee enemmän.
Jatketaas tähän kun tuolla LC osastossa on melko kuollutta. -13 Gessu kävi huollossa ja selosteessa lukee "aktio 0023100000 DME päivitys tehty". Tällä on kai jotakin tekemistä vaihteiston toiminnan kanssa? En tiedä onko tämä nyt sitten psykologista, mutta ylöspäinvaihdot tuntuvat sivistyneemmiltä, joskus pykälät menevät sisään jopa äänettä. Onko muilla kokemuksia tai tietoa tuosta päivityksestä?
Minun gessuun toi sama päivitys tehtiin myös. Oletan, että vaihtotapahtumaa on muutettu niin, että pienemmälle vaihtaessa kierroksia nostetaan hetkeksi ja isommalle vaihtaessa katkotaan ruiskutusta tai sytytystä niin että kierrokset putoaa. Tuntuu toimivan.
Samantapaista systeemiä, tosin mekaanisena, käytetään joissakin veneen vetolaitteissa. Niissä sytytysvirta katkaistaan vaihteensiirtäjässä olevan mikrokytkimen avulla hetkeksi, kun vaihdetta kytketään. Tavoitteena pienentää rusahdusta vaihtaessa. Gessussa, jossa on sähkökaasu toi lienee helppoa ( ? ) toteuttaa moottorinohjauksella.
Sen olen myös huomannut että pienenpään vaihdettaessa tulee joissakin tilanteissa automaattisesti välikaasu vaikka ei minun pyörässä ei vaihdeavustinta olekaan.
Alustan päivitystä: uudet Wilbersit kiinni ja hymy ei oikein mahdu kypärän sisään. Tilasin samoilla puheilla 25mm pituutta lisää enkä kadu ollenkaan. Ajo-ominaisuudet eivät ainakaan huonontuneet. Takapumpussa on pituuden säätö joka on tällä hetkellä minimissään. Että on kiva ajaa. Moottorinohjauksen päivitystä: Boosterplug asennettu ja ilo on ylimmillään. Kulutuskin laski. Poistopuolen päivitystä: uusi slipari Storm asennettu. Että kun on mukavaa uuden äänimaailman kanssa. Ihan kun tehoakin olisi tullut lissää.
yoohah kirjoitti:Outo juttu, mistä se pyörä tietää, milloin vaihdat pienemmälle?
Sent from my iPad using Tapatalk
Kieltämättä tuntuu oudolta. Yksi GSA LC kuljettaja mainitsi tästä GS Meeting tapahtumassa että päivityksen jälkeen hänen pyörä antaa välikaasun joissakin alaspäin vaihdoissa vaikka hänen pyörässä ei vaihdeavustinta olekaan. Nyt huollon ja päivityksen jälkeen olen huomannut tämän saman omassa pyörässäni. Lähteekö käsky eteenpäin esim. Vaihdenäytön tunnistimelta ja kierrokset nousee hetkeksi?
yoohah kirjoitti:Outo juttu, mistä se pyörä tietää, milloin vaihdat pienemmälle?
Sent from my iPad using Tapatalk
Kieltämättä tuntuu oudolta. Yksi GSA LC kuljettaja mainitsi tästä GS Meeting tapahtumassa että päivityksen jälkeen hänen pyörä antaa välikaasun joissakin alaspäin vaihdoissa vaikka hänen pyörässä ei vaihdeavustinta olekaan. Nyt huollon ja päivityksen jälkeen olen huomannut tämän saman omassa pyörässäni. Lähteekö käsky eteenpäin esim. Vaihdenäytön tunnistimelta ja kierrokset nousee hetkeksi?
Kaikki on mahdollista sähkön ihmeellisessä maailmassa...
Ajaessa kuului kolahdus ja saman tien syttyi jarrujen vikavalo.
Alustava tutkina paljasti, että takapyörän kurasuojan yksi kiinnitysruuvi meni poikki. Siis se ruuvi joka menee tuon alla olevan osan läpi.
ABS:it ei toimi enää. Ilmesestikin anturi sai siipeensä..