1200gs -08 ja abs poisto?
Valvoja: Moderaattorit
Re: 1200gs -08 ja abs poisto?
En minäkään ole käyttänyt kymmeniin vuosiin moottoripyörässä kuin etujarrua,
eipä ole takajarrua tarvinnut. Hyvin olen tullut etujarrulla toimeen niin maantiellä
kuin rr-kilpailuissa, no joskus piti takapään liikettä rauhoitella takajarrulla.
Ja nykyisessä pyörässä kun jarruttaa etujarrulla niin toimii myös takajarru.
Mutta voihan se olla että olen taas väärässä.
Onhan se hyvä jos uskoo absien maagiseen voimaan, niin on turvallisempaa
liikkua. Ja eihän siinä ole mitään pahaa. Reaktiokyky on myös hyvä asia,
ja se on yleensä hyvä jos ajaessa ei harrasta kypäräpuhelinta esim.
Eli kuinka monelta kolarilta on pelastanut oma valppaus liikenteessä,
kuitenkin kaikki asiat jotka pelastavat on hyvä asia.
eipä ole takajarrua tarvinnut. Hyvin olen tullut etujarrulla toimeen niin maantiellä
kuin rr-kilpailuissa, no joskus piti takapään liikettä rauhoitella takajarrulla.
Ja nykyisessä pyörässä kun jarruttaa etujarrulla niin toimii myös takajarru.
Mutta voihan se olla että olen taas väärässä.
Onhan se hyvä jos uskoo absien maagiseen voimaan, niin on turvallisempaa
liikkua. Ja eihän siinä ole mitään pahaa. Reaktiokyky on myös hyvä asia,
ja se on yleensä hyvä jos ajaessa ei harrasta kypäräpuhelinta esim.
Eli kuinka monelta kolarilta on pelastanut oma valppaus liikenteessä,
kuitenkin kaikki asiat jotka pelastavat on hyvä asia.
R 1200 GS
Kyllä minä pyrin poistamaan aina sorapinnoilla absit. Pysähtyyhän pyörä paljon tehokkaammin varsinkin irtosoralla, kun itse nyppii keulaa kiinni tarpeen mukaan. Monet kerrat on meinannut pusikkoon mennä, jos on unohtuneet päälle silloinhan rengas vaan pyörii, kun pitoa ei löydy.
Pitävällä pinnallahan tilanne on toinen silloin absit pääsevät oikeuksiinsa.
Toki tähänkin asiaan vaikuttaa se vauhti ja miten on tapana "nautiskella"
.
Ise voisin ostaa Gessun ilman absia, jos uutta menisin ostamaan ja sen voisi itse tilatessa päättää. kuinkahan paljon halvempia nuo ilman abseja olevat ovat uutena olleet?
Omastani poistan välittömästi, jos servo rupeaa tempuilemaan.
Toki tähänkin asiaan vaikuttaa se vauhti ja miten on tapana "nautiskella"
Ise voisin ostaa Gessun ilman absia, jos uutta menisin ostamaan ja sen voisi itse tilatessa päättää. kuinkahan paljon halvempia nuo ilman abseja olevat ovat uutena olleet?
Sylinen
-
oraniyan
- Pyörä: 1200 GSA, 300 EXC
Kyllähän asia on niin, että tiukan paikan tullen Gessu pysähtyy soratiellä tehokkaammin ilman ABSeja. Tämän voi itse kukin testata tekemällä sorapinnalla jarrutuskokeen ABSeilla ja ilman. GS-meetingissä - muistaakseni 2010 - oli BMW:n järjestämä ajotaitokilpailu, jossa yhtenä rastina oli jarrutus tietystä vauhdista, sanotaan vaikka että se oli 40 km/h. Piti saada pyörä pysähtymään ennen keilariviä. Ne, jotka unohtivat ottaa ABSit pois, vetivät järjestään pitkäksi. Ilman ABSeja pyörän sai pysähtymään ennen estettä helpostikin.IsoPoika kirjoitti:Kyllä minä pyrin poistamaan aina sorapinnoilla absit. Pysähtyyhän pyörä paljon tehokkaammin varsinkin irtosoralla, kun itse nyppii keulaa kiinni tarpeen mukaan. Monet kerrat on meinannut pusikkoon mennä, jos on unohtuneet päälle silloinhan rengas vaan pyörii, kun pitoa ei löydy.
En itsekään muista aina ottaa ABSeja pois soratiellä, mutta sitten joko sovitan ajotavan sen mukaan, etten joutuisi liian jänniin tilanteisiin tai pysähdyn ja otan ABSit pois. Sorateitäkin on niin erilaisia. Kuivalla savipohjaisella tiellä, jossa autonrenkaiden urassa ei ole soraa, ABSit voi puolustaa paikkaansa, mutta jos alla on irtotavaraa, niin ilman ABSeja on parempi.
Testasin 1150 gessussa niitä servojarruja kun ei ole sähköä, eli katkaisin virran noin 100kmIsoPoika kirjoitti:Kyllä minä pyrin poistamaan aina sorapinnoilla absit. Pysähtyyhän pyörä paljon tehokkaammin varsinkin irtosoralla, kun itse nyppii keulaa kiinni tarpeen mukaan. Monet kerrat on meinannut pusikkoon mennä, jos on unohtuneet päälle silloinhan rengas vaan pyörii, kun pitoa ei löydy.
Toki tähänkin asiaan vaikuttaa se vauhti ja miten on tapana "nautiskella".
nopeudessa ja jyrkässä pitkässä mäessä asvaltti-tiellä.( sama 1200 gs 04-07)
Eli jarrut hävisivät käytännössä kokonaan, KOKEILKAA , kun ei ole muuta liikennettä.
Eli sen kokeilun voi tehdä myös sammutetulla koneella ilman virran kytkentää, turvallisemmin.
Ihme on että tällainen konstruktio on joskus hyväksytty liikenteeseen!!!!!!
Sen jälkeen oli aina kovemmissa vauhdeissa alitajunnassa , entäs jos se jarruvalokytkin ei
toimikaan ja anna niille servomoottoreille herätystä?
Nythän nämä servojarruliset ovat siinä iässä, että kannattaisi ehkä vaihtaa ne jarruvalokytkimet
ihan varotoimena, jolloin iän tuoma mahdollinen ongelma voidaan eliminoida.
Ja tietenkin pitäisi tarkistaa jarruvalokytkimen jälkeen johtosarjassa olevat liittimet, jotka
liittyvät tähän piiriin ja abs/servoyksikön sisäpuolella olevat elektroniset kontaktit.....
Päätin että on parempi hylätä tuo servojarrullinen ja ostin 2008 R1200 gessun joka on
ensimmäinen vuosimalli varmasti jossa ei ole servoja ja jarrut on kyllä hyvät.
( en ole aivan varma poistuiko servot jo 2007 ).
Sitten olisi vielä asiallista jos joku testaisi noiden absien/absittomana toiminta asvaltilla.
Itselläni absi toimi 1150 gessussa kerran, no se servojarru lukitsee renkaan helposti,
en osaa sanoa olisiko tilanne kehittynyt vaaralliseksi ilman servoa, mutta tässä servottomassa
gessussa ei ole kertaakaan absi asvaltilla toiminut kovissakaan jarrutuksissa, viimeksi tänä kesänä
itävallassa, ehkä se servottomuus ei niin helposti lukitse rengasta ja jarrutus on "pehmeämpi".
( märällä nurmella olen testannut toiminnan, mutta silloinkin kannattaa leirialueella olla tarkkana
ettei osu kenenkään telttaan tai grilliin
R 1200 GS
-
GSR600
- Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
juvander kirjoitti:Kyllä nuo absit ainakin minulla on toiminut ihan loistavasti, viime kesänäkin oli yksi jarrutus + väistö pikitiellä yli 100km/h vauhdista mistä en varmasti olisi ilman kaatumista selvinnyt ilman abseja. Hienosti rallatti sekä etu että takapää jarrutuksen ja väistön aikana.
En yleensä ota abseja pois päältä lainkaan, edes hiekkateillä. Pari haasteellista alamäkeä on ollut joissa olen nuo ottanut pois ja silloinkin vauhti vain kasvoi vaikka jarruttelin *sopivasti* sen minkä uskalsi. Yksi kerta oli Romaniassa, Youtubessa taitaa olla videokin tästä.
Se miten itse jarruttelen hiekalla on että sekä etu että takajarruun pyrin pistämään samaa voimaa eli pitämään manuaalisesti renkaiden pyörintänopeuden samana. Tällöin pyörä jarruttaa tehokkaasti ilman että abs puuttuu peliin ja vauhti hidastuu enemmän kuin että jarruttaisi eri voimalla renkaiden välillä.
Tietysti äkkitilanteissa tuo ei toimi, mutta siinä ei taas toimi mikään jos hiekalla isolla pyörällä yrittää pysäyttää nopeasti.
Ei isolla gessulla tehdä samanlaisia temppuja kuin pienellä kottaraisella, oli sitten abseja tai ei.
Niin, ja absillisia kilometrejä GSA:lla takana 115tkm ja LT:llä 86tkm.
Olen kyllä täysin samaa mielta Juvanderin kanssa. Aina ABSit päällä, loistava varuste. Isolla Gessulla voi surutta jarruttaa etujarrulla soratiellä, tehokasta ja turvallista.
Soralla vedin kerran pöpelikköön kun mutkaan tullessa yritin saada takapyörää jarrulla vähän sladiin, mutta takapyörä vaan napsutti ja vauhti ei tippunut yhtään.
Kerran vältin kaatumisen kun sateisella asfaltilla jonossa ajaessa katselin hetken muualle ja yhtäkkiä edelläoleva auto olikin pysähtynyt. Mitään miettimättä annoin jarrua ja absit vain napsutti, mutta pystyssä pysyttiin.
Mielestäni nuo absit on kiva varuste juuri tällaisissa tilanteissa, kun ei ole hereillä, tie on märkä ja pyörän päällä on esim. matkatavarat ja kyytiläinen. Eihän autonkaan abseja käytetä kuin ns. hätäjarrutuksessa, kun muuten ei meinaa pysähtyä.
Kokeilkaas muutes joskus laittaa absit pois ja jarrutella 200 kilosella pyörällä soralla etupyörä lukossa. Vielä parempi on asfaltti jossa irtohiekkaa päällä. Etupyörä lähtee nimittäin ihan heti lukkiuduttuaan sivulle.
Kerran vältin kaatumisen kun sateisella asfaltilla jonossa ajaessa katselin hetken muualle ja yhtäkkiä edelläoleva auto olikin pysähtynyt. Mitään miettimättä annoin jarrua ja absit vain napsutti, mutta pystyssä pysyttiin.
Mielestäni nuo absit on kiva varuste juuri tällaisissa tilanteissa, kun ei ole hereillä, tie on märkä ja pyörän päällä on esim. matkatavarat ja kyytiläinen. Eihän autonkaan abseja käytetä kuin ns. hätäjarrutuksessa, kun muuten ei meinaa pysähtyä.
Kokeilkaas muutes joskus laittaa absit pois ja jarrutella 200 kilosella pyörällä soralla etupyörä lukossa. Vielä parempi on asfaltti jossa irtohiekkaa päällä. Etupyörä lähtee nimittäin ihan heti lukkiuduttuaan sivulle.
Minä olen laittanut mun R1100GS pyörään nappulan, jolla saa ABSit pois päältä ja takaisin päälle vauhdissakin.
Ettei käy noin, kun ABSit unohtuu päälle.
BMW R1200GS in Free fall
Pekka

Ettei käy noin, kun ABSit unohtuu päälle.
BMW R1200GS in Free fall
Pekka
Teil on nyt vaan liikaa tuota vauhtii kun tarvii tollasia juttuja pohtia. Kyllä abseilla pärjää ja ilman absejakin. Kummallakin pääsee pöpelikköön kun on vaan liike-energiaa riittävästi etiäpäin.
Kuka sitten nauttii mistäkin. On tullut aika paljon asiakkaita jotka ei tuota ymmärrä. Jostai se leipä mullekkin tulee:(
T Jarski.
Ajelkaa ihmisiksi!!!
Kuka sitten nauttii mistäkin. On tullut aika paljon asiakkaita jotka ei tuota ymmärrä. Jostai se leipä mullekkin tulee:(
T Jarski.
Ajelkaa ihmisiksi!!!
He, he.Jarski61 kirjoitti:Kummallakin pääsee pöpelikköön kun on vaan liike-energiaa riittävästi etiäpäin.
T Jarski.
Ajelkaa ihmisiksi!!!
Tuossa videossa on kyllä hieman liikaa sitä liike-energiaa ABSseille.
Ja irtosoraa alamäessä.
BMW R1200GS in Free fall
Miten niin liikaa liike-energiaa? Eikö jarrujen mitoitus olekaan kohdallaan? Tästä saadaan varmaankin hyvä keskustelu aikaiseksi kun väitän että ABSit hoitavat työnsä ihan ok. (Pitäkää pilkunviilaajana, tai minä hyvänsä.)Pekkavee kirjoitti:...Tuossa videossa on kyllä hieman liikaa sitä liike-energiaa ABSseille.
Ja irtosoraa alamäessä...
treriksrøysare
Oletko siis sitä mieltä, että ABSit hoitivat hommansa hyvin tuossa alamäkijarrutuksessa, kun takalaukkukin lensi jonnekin kaseikkoon ja kuski oli ihan matkustajana omalla pyörällään?Kampi kirjoitti:Miten niin liikaa liike-energiaa? Eikö jarrujen mitoitus olekaan kohdallaan? Tästä saadaan varmaankin hyvä keskustelu aikaiseksi kun väitän että ABSit hoitavat työnsä ihan ok. (Pitäkää pilkunviilaajana, tai minä hyvänsä.)Pekkavee kirjoitti:...Tuossa videossa on kyllä hieman liikaa sitä liike-energiaa ABSseille.
Ja irtosoraa alamäessä...
- Gessuli
- Pyörä: KTM 350 EXCF -15 KTM 990 -07
- Viesti:
Enmää mistään mitään tiiä, mut näin maallikon silmin, mopo on enemmän ilmassa kuin maassa ja apsithan estävät renkaan lukkiutumisen, eli hidstumista ei kerkiä edes tapahtumaan kun on niin möykkyistä mäkeä.
Heh pitipä tulla huuteleen Anteeks.
http://www.brbikers.com
EX. Honda VFR 750, Honda CBR 1000 F, Honda XX, BMW K1200S, BMW R1200 GSA, KTM 640 ADV, husaberg FE 390, Yamaha Tenere 660, 690 -09, Gas Gas 300 2T, Beta 350 RR.
EX. Honda VFR 750, Honda CBR 1000 F, Honda XX, BMW K1200S, BMW R1200 GSA, KTM 640 ADV, husaberg FE 390, Yamaha Tenere 660, 690 -09, Gas Gas 300 2T, Beta 350 RR.
Jaa, mistähän tuo ilmassa olo johtuu. Ettei vaan ABSeista.Gessuli kirjoitti:Enmää mistään mitään tiiä, mut näin maallikon silmin, mopo on enemmän ilmassa kuin maassa ja apsithan estävät renkaan lukkiutumisen, eli hidstumista ei kerkiä edes tapahtumaan kun on niin möykkyistä mäkeä.
Heh pitipä tulla huuteleen Anteeks.
Pekka
1200gs -08 ja abs poisto?
Oma mielipide: ABS:t ovat korvaamaton apu. Mutta sitten tuosta videosta, onkohan se varmaa ollenkaan, että kuski on vetänyt jarrukahvan pohjaan.? Tuntui olevan sellainen tilanne, että pelkkä pystyssäpysyminen vei koko jampan huomiokyvyn. Eli ihan kaikkeen väitöskisaan ei kannata lähteä heppoisen kuvamateriaalin pohjalta.
- Gessuli
- Pyörä: KTM 350 EXCF -15 KTM 990 -07
- Viesti:
No tuskin tiessä pysyminen apseista on kiinni. Hyvää nimismiehen kiharaa irtosoralla niin eise vaan pysähdy.
http://www.brbikers.com