Renkaiden hinnoista

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Marko Hemmilä kirjoitti:Liian matalat ilmanpaineet ?
Liikaa asfaltilla ?
Jarruteltu lujasti asfaltilla ?
Saattaa hyvinkin olla että ilmaa on ollut liian vähän, erityisesti alapuolella. Viragolla ei voi ajaa juuri muutakuin asvaltilla ja M38 on tarkoitettu keveisiin customeihin että tuskin sora-ajon puutteesta on kysymys. Myöskään etujarrun teho ei juuri päätä huimaa.

Olen suositellut langolle uuden etukumeksen ostoa. Saa nähdä miten käytös muuttuu kun alla on kunnollinen kumi oikeilla paineilla ja asiallisesti tasapainotettuna.
MrB
Pyörä: CB
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrB »

Muoviluotimiehet valittelee usein renkaiden kulumista "aalloille" ja aiheuttajana pitävät yleisesti liian matalia rengaspaineita. Samaa ilmiötä varmaan voi tulla vaikka ei pyörässä katteita oliskaan niin paljoa.
-- Backman
kuvagalleria
Creature
Pyörä: Suzuki DR 800

Viesti Kirjoittaja Creature »

Jep. Ymmärtäisinkin ton alhaisten paineiden vaikutuksen, mutta siitä ei kuitenkaan ole kyse ja siksi ihmetyttääkin ko ilmiö. No kävin kyllä syksyllä asfalttiradalla :oops: kurvailemassa muutaman kerran ja siellä tuli jarruteltua aika komiasti. Huomasin tosin kulumisen vasta nyt talvella.

Kertokaapa vielä miten eroavat noin niinku käytössä vyö ja ristikudokset (käytetäänkö vielä jälkimmäistä nimitystä?) Touranceja kun saa molempina versioina.
antti

Viesti Kirjoittaja antti »

Itse olen löytänyt kessuliin sekalaisessa ajossa toimivammaksi yhdistelmäksi laittaa taakse Enduro 4 ja eteen Tourance. Tämä siksi koska joskus olin huomaavinani Tourancen kuluvan takana nopeammin kuin E4:n, vaika luulisi olevan toisin?
Kohtuullisen tasapainoinen vietävä noilla, ja vähän sileämpi kuvio varmistaa hauskuuden soran päällä. Anakeeta on aina tehnyt mieli kokeilla mutta olen kuitenkin tullut turvautuneeksi tuttuun ja turvalliseen(?) Metz-laatuun.
Yhdet Mitakset kokeilin tuon alla, mutta ne suli aika nopsaan alta. Kevyemmässä ex 350 tohtorissa niitä (silloin Barum) oli alla ja muistaakseni kestivät paremmin.

Ja hyväksihavaitusta reifenversandista niitä on tullut hommailtua.
Minnekkä lie, polkuni vie...

AT, G/S projekti
EXät: 2xMonkey, Noppeli, PV, 2xPappa, SuperSport, 2xXR80, 2xYZ80, KX80, TM125, WR125, Aprilia AF-1, DR350, R100, K100Rs, R80/7, R80Gs, Yamaha Quad 250, Speed Triple
Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Creature kirjoitti:Kertokaapa vielä miten eroavat noin niinku käytössä vyö ja ristikudokset (käytetäänkö vielä jälkimmäistä nimitystä?) Touranceja kun saa molempina versioina.
Ehkä olis pitänyt pitää suu kiinni kun en oo ajanut kuin ristikudoksilla, mutta kun viime kesänä valittelin kaupassa, että ostamani TW 48:t oli ihan ***kat; meno oli kuin käärmeellä kunnes kumi kului ja laskin paineet luvattoman alas, niin miettivät liikkeessä että ehkä olis paras laittaa seuraavaksi vyörenkaat niin ei tulisi sitä vaivaa (järkyttävä lause - enkä oo edes lakimies ;)). Niin, siis "asiantuntijat" ainakin sanoivat että jos laitan vyöt alle niin kiemurtelut lakkaa. No en tiedä, mutta ensimmäiset ja viimeiset neljäseiskat/-kasit mitkä mulla oli.
Eikös periaatteessa vyörengas pitäisi olla rauhallisempi tai suoraviivaisempi käytökseltään kuin ristikudos?

Ajattelin aloittaa kauden TKC:lla ja jos vielä haave toteutuu, eli on mahdollisuuksia kesällä, niin tekisi mieli kokeilla Anakeeta suunnittelemalleni pikitiereissulle. Tai jos joku saa ylipuhuttua muihin merkkeihin! Touranceilla tuntuvat monet ajelevan?
Taas menossa jonnekin...
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Mites noi ilmanpaineet?

Allroad Tourin sivuilla sanotaan
"Hyvät renkaat ja riittävän alhaiset rengaspaineet vaikuttavat paitsi ajomukavuuteen, myös turvallisuuteen."

Mikä tää juttu nyt on. Mun bemarin huoltokirja käskee ainakin laittamaan paineita yli 2 baaria. Ei kai 1.5 baarin paineilla voi ajaa ollenkaan.

Paineella on varmaan myös huomattava vaikutus kulutuskestävyyteen, niinkuin edellä on monessa kommentissa sanottu.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Jarkko
Pyörä: Bmw
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Pekkavee kirjoitti:Mites noi ilmanpaineet?

Allroad Tourin sivuilla sanotaan
"Hyvät renkaat ja riittävän alhaiset rengaspaineet vaikuttavat paitsi ajomukavuuteen, myös turvallisuuteen."
Se tarkoitanee soralla :roll:
Soralla ei tuota epätasaista etusen kulumista tapahdu, se on "asfalttitauti" :|
-jarkko-
Kuvat
jani
Pyörä: Ktm 640 adventure

Viesti Kirjoittaja jani »

"""Allroad Tourin sivuilla sanotaan

Mikä tää juttu nyt on. Mun bemarin huoltokirja käskee ainakin laittamaan paineita yli 2 baaria. Ei kai 1.5 baarin paineilla voi ajaa ollenkaan."""

tuo tarkotta lähinna sitä kun ajetaan soralla niin hyvillä renkailla "lue nappula" ja pienillä renkaspaineilla niin pito on paljon parempi.

se on turvallisempaa kun renkaat pitää paremmin....
Sinne missä kuralentää!!!
Pekkavee

No, mä ymmärrän trialmiesten pidon, kun kiivetään märkää kalliota ylös ja alas, niin rengaspaine on varmaan 1.1 baarii. Ja rengas imee itseensä kaikki maaston puiden juuret jne.

Olen joskus ollut katsomassa MM-trialia, ja se oli tosi mahtavaa.

Mutta en kyllä oikein ymmärrä, miten ne nappulat nyt niin paremmin niihin hiekkamuruihin tavallisella metsäautotiellä suhtautuu jos paine on 1.5 tai 2.2 baarii. Toi matala paine vaan tekee sen, että ne rikkoutuu herkemmin. Tai ainakin niin minusta tuntuu.

Vai onko niin että AllroadTour ajetaan vaan poluilla ja traktoriurilla, jossa pitoa pitäisi löytyä trialpyörien luokassa.

Tuntuu vaan siltä, että jos painaa kaasun pohjaan jossain hiekkatiellä, niin rengas pyörii vanteella, jos siinä ei ole painetta tarpeeksi.

Pekka
Jarkko
Pyörä: Bmw
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Pekkavee kirjoitti: Mutta en kyllä oikein ymmärrä, miten ne nappulat nyt niin paremmin niihin hiekkamuruihin tavallisella metsäautotiellä suhtautuu jos paine on 1.5 tai 2.2 baarii. Toi matala paine vaan tekee sen, että ne rikkoutuu herkemmin. Tai ainakin niin minusta tuntuu.
Kyllä se on vain niin, että alemmilla paineilla se pito löytyy soralla, ja vannelukot ja "norsukortsut"(=crossisisärengas) on sitten sitä varten ettei rengasrikkoja tule, sanovat "isotpojat" ja siihen on uskominen :)

Kyllä olen huomannut esim. TKC80 käyttäytyy ihan eritavalla kun laittaa vähemmän painetta sisään kun käsikirja määrää!
-jarkko-
Kuvat
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Jarkko kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti: Mutta en kyllä oikein ymmärrä, miten ne nappulat nyt niin paremmin niihin hiekkamuruihin tavallisella metsäautotiellä suhtautuu jos paine on 1.5 tai 2.2 baarii. Toi matala paine vaan tekee sen, että ne rikkoutuu herkemmin. Tai ainakin niin minusta tuntuu.
Kyllä se on vain niin, että alemmilla paineilla se pito löytyy soralla, ja vannelukot ja "norsukortsut"(=crossisisärengas) on sitten sitä varten ettei rengasrikkoja tule, sanovat "isotpojat" ja siihen on uskominen :)

Kyllä olen huomannut esim. TKC80 käyttäytyy ihan eritavalla kun laittaa vähemmän painetta sisään kun käsikirja määrää!
Lisäsisin tähän vielä sen että matalammilla paineilla ei rikkoudu niin herkästi koska tällöin kumi antaa periksi. Eihän toi 1.5 oo vielä niin matala.

Suosittelen kokeilemaan eri rengaspaineita ja havainnoimaan tuon paineiden vaikutuksen ajamiseen.
Creature
Pyörä: Suzuki DR 800

Viesti Kirjoittaja Creature »

Periaatteessa nyt ainakin pienemmät paineet tarkoittais sitä, että suurempi ala renkaasta ottaa tiehen. No en tiedä onko tää nyt niin älykkäästi päätelty, kun pehmeessä maastossa kuitenkin isompi ala osuu kuin asfaltilla tai kovalla soralla, paineista niin piittaamatta?? No tietysti alemmilla paineilla se "kietoutuu" paremmin epätasaisuuksien "ympäri" kun kerran joustaa enemmän.

Joskus taannoin kun kisakuskien kanssa ajelin mettälenkkiä niin ihmettelin, miks mun silloinen Kotka lähti niin herkästi sladiin yms. siis maastossa. No isot pojat sano, et laske paineita ja johan alko ajo sujua aivan eri tavalla. Alhaisten paineiden merkitys soralla ei kai kuitenkaan ole aivan niin suuri???

Oiskohan nyt niin, että suosiolla vaan hommaan vyögummit. Tarkoitus ei kuitenkaan ole ajaa ja itkeä. Taitaa ristikudokset toimia vain kevyissä mopoissa?

Yks rautaperse ajoi viime kesänä Pan Europeanilla vapaapäivänään vajaan tuhannen km:n lenkin uudella etusella vahingossa liian alhaisilla paineilla ja oli se rengas kyllä sillä selvä. Ja kyseessä siis oli katurengas.
Pekkavee

Minkämoisia paineita niissä renkaissa sitten pitäisi pitää, jotta pitoa löytyisi ja muutenkin olisi hyvä ajella.

Ajattelin laittaa alle ne Karoot huhtikuun alusta, josta tossa rengasketjussa kyselin. Niillä ois varmaan hyvä ajella vielä lumisilla kevät-teillä. Sitten laitan Tourancet toukokuun alussa, kun menen Kemoraan kaahailemaan 7.5.2005.

Pekka
Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Mulla tosiaan viime kesän pohojosen reissulla alkoi tw toimia vasta kun se kului ja jossain keskellä ei mitään vielä pihistin alapuolelta ilmoja pois. Sitten se vasta alkoi tuntua hyvältä soralla. Kuormana oli minä ja noin parikytkiloinen säkki, sekä viitisen kiloa repussa. Seuraavalla huoltsikalla tarkistin paineita ja mittari väitti, että takana olis ollu muistaakseni 1,3. Suositus oli 1,75 mikä oli kyllä ihan liikaa ajomukavuuden kannalta.

Mietin tässä, että kannattaisi ilmeisesti laittaa nyt renkaanvaihdon yhteydessä vannelukot ja ne norsunkortsut. Onko niissä lukoissa jotain kommervenkkejä?
Taas menossa jonnekin...
Pekkavee

On tää kyllä kummaa. :? :?

Surffailin vähän netissä rengaspaineiden perään enkä oikein missään löytänyt suosituksia kovin alhaisille paineille luokkaa 1 - 1.5 bar.

Esim Metzelerin sivuilla on suosituspaineet ihan minunkin ohjekirjojen mukaan ja seuraava linkki kertoo, että paineet pitäisi olla 2.7 ja 3.0 bar. Ko. linkissä kerrotaan ajetun Afrikassa pitkään.

http://www.toursforafrica.co.za/TechTalk/TT-tyres.htm

Jostain luin, että korkeat paineet ainakin vähentää kulumista, viilentää renkaita ( mikä osaltaan vähentää kulumista, mutta heikentää taas pitoa )

Mitäköhän tässä oikein pitäisi uskoa.

Pekka
Vastaa Viestiin