Naiselle matkapyörä 700 Transalp vs. F 650 GS ??
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
Tirli
- Pyörä: Honda XL 700 V Transalp
Naiselle matkapyörä 700 Transalp vs. F 650 GS ??
Nyt kaivataan kokeneempien neuvoja.
175 cm pitkä naisihminen potee vakavaa tarvetta ajaa moottoripyörällä. Ajo-ominaisuuksien suhteen hakusessa pyörä, jolla pääsee myös maaseudun pieniä sorateitä mukavasti. Metsään en ole sillä menossa, ainakaan tarkoituksella, enkä halua mennä kolmeasataa pää edellä. Niska ja hartiat tykkäävät enemmän pystystä ajoasennosta muutenkin.
Olin jo vahvasti kallistumassa 700 trans alpin puoleen, mutta myös tuo bemun F 650 gs näyttää varteenotettavalta vaihtoehdolta. Lähinnä mietin istuinkorkeutta, painoa, kulutusta ja luotettavuutta. Ja niitä ajo-ominaisuuksia mutkateillä ja sora/hiekkateillä. Huoltoväli ja -hinnat kiinnostaa myös, kun itse en taida innostua pyörää roplaamaan (eikä se ehkä ole muutenkaan hyväksi.. )
Perusteltuja mielipiteitä lukisin mielelläni, mitä hyvää ja mitä huonoa noissa vaihtoehdoissa.
175 cm pitkä naisihminen potee vakavaa tarvetta ajaa moottoripyörällä. Ajo-ominaisuuksien suhteen hakusessa pyörä, jolla pääsee myös maaseudun pieniä sorateitä mukavasti. Metsään en ole sillä menossa, ainakaan tarkoituksella, enkä halua mennä kolmeasataa pää edellä. Niska ja hartiat tykkäävät enemmän pystystä ajoasennosta muutenkin.
Olin jo vahvasti kallistumassa 700 trans alpin puoleen, mutta myös tuo bemun F 650 gs näyttää varteenotettavalta vaihtoehdolta. Lähinnä mietin istuinkorkeutta, painoa, kulutusta ja luotettavuutta. Ja niitä ajo-ominaisuuksia mutkateillä ja sora/hiekkateillä. Huoltoväli ja -hinnat kiinnostaa myös, kun itse en taida innostua pyörää roplaamaan (eikä se ehkä ole muutenkaan hyväksi.. )
Perusteltuja mielipiteitä lukisin mielelläni, mitä hyvää ja mitä huonoa noissa vaihtoehdoissa.
Re: Naiselle matkapyörä 700 Transalp vs. F 650 GS ??
Luulisi molemmista yltävän jalat aika hyvin maahan, ei kumpikaan mitenkään korkea ole. Honda on koeteltua, erittäin luotettavaa tekniikka, mutta ei tuosta BMW F650 GS:stäkään isoja vikoja ole löytynyt. Ensiasennusketjut eivät ole kovin kummoiset. -07:aan saakka on ihan eri pyörä (1-sylinterinen) kuin -08 alkaen (2-sylinterinen). Tuo uudempi on kyllä hyvä kilpailija Transulle. Molempia on tarjolla myös käytettynä, nykyisinhän Bemari on F700 GS, mutta käytännössä sama pöyrä.
Bemari kuluttaa ainakin litran vähemmän sadalla kuin Transu.
Koeaja molemmat...
Bemari kuluttaa ainakin litran vähemmän sadalla kuin Transu.
Koeaja molemmat...
Noista vaihtoehdoista ei ole paljoakaan kokemusta, mutta tuollaiseen käyttöön kannattaisi kokeilla myös suzukin 650 v-stromia, tarjontaa on melko mukavasti, kestävä ja luotettava pyörä joka pitää arvonsa hyvin. Ajo-ominaisuudet ok niin kauan kuin pysyt gt karttaan piirretyillä teillä.
Tuo on tosi, että V-Strom painii myös samassa porukassa, hyvinkin kilpailukykyisesti.
Kaikissa Suomessa uutena myydyissä Bemareissa on jo pitkään olleet vakiovarusteena lämpökahvat, ABS-jarrut ja virranulosottopistoke. Noista muista niitä ei välttämättä löydy. Uuden saa toki haluamillaan varusteilla.
Käypä kirjastossa ja etsi Bike 5/2008, siinä on nuo kaikki samassa vertailussa. Tosin tuon jälkeen V-Stromista on tullut uusittu malli ja Bemarikin on päivittynyt F700 GS:ksi. Honda hävisi molemmille selvästi, ollen raskain, laiskin ja isoruokaisin. Lisäksi Honda tärisi selvästi muita enemmän.
Matkapyöränä V-Strom on noista varmaan paras, mutta lyhimmät joustovarat rajoittavat menoa röykkyisemmillä sorateillä. Veijo Saanon (Moto1 1/2013) mukaan uusi V-Strom on silti parempi kovapintaisilla sorateillä kuin F650 GS, mutta BMW oli mutkaisella asfalttitiellä ketterämmän tuntuinen. Bemarin kone vääntää suuremman iskutilavuutensa ansiosta alhaalta paremmin, maksimiteho on melko sama. Bemarissa on parhaat jarrut. Suzukissa on paras istuin (ainakin uudessa mallissa), juuri sopiva yhdistelmä pehmeyttä ja jämäkkyyttä. Noista V-Stromiin saa melkeinpä matkapyörän suojaavan katteen, kun laittaa siihen Givi AirFlow -pleksin. Suzukin ainut heikko kohta taitaa olla maalaus, joka on melko pehmoista ja kuluu muita helpommin puhki vaikkapa tankkilaukun alta. Vuosien 2011 ja 2012 Moto1-lehdissä on paljon juttua F 650 GS:stä, sellainen oli Veijo Saanolla käyttöpyöränä pari vuotta. Viime vuoden lehdissä on juttua V-Stromista, jolla hän on ajellut tuon Bemarin jälkeen.
Tuossa on ketju Suzukista: http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =5&t=15299
Kaikissa Suomessa uutena myydyissä Bemareissa on jo pitkään olleet vakiovarusteena lämpökahvat, ABS-jarrut ja virranulosottopistoke. Noista muista niitä ei välttämättä löydy. Uuden saa toki haluamillaan varusteilla.
Käypä kirjastossa ja etsi Bike 5/2008, siinä on nuo kaikki samassa vertailussa. Tosin tuon jälkeen V-Stromista on tullut uusittu malli ja Bemarikin on päivittynyt F700 GS:ksi. Honda hävisi molemmille selvästi, ollen raskain, laiskin ja isoruokaisin. Lisäksi Honda tärisi selvästi muita enemmän.
Matkapyöränä V-Strom on noista varmaan paras, mutta lyhimmät joustovarat rajoittavat menoa röykkyisemmillä sorateillä. Veijo Saanon (Moto1 1/2013) mukaan uusi V-Strom on silti parempi kovapintaisilla sorateillä kuin F650 GS, mutta BMW oli mutkaisella asfalttitiellä ketterämmän tuntuinen. Bemarin kone vääntää suuremman iskutilavuutensa ansiosta alhaalta paremmin, maksimiteho on melko sama. Bemarissa on parhaat jarrut. Suzukissa on paras istuin (ainakin uudessa mallissa), juuri sopiva yhdistelmä pehmeyttä ja jämäkkyyttä. Noista V-Stromiin saa melkeinpä matkapyörän suojaavan katteen, kun laittaa siihen Givi AirFlow -pleksin. Suzukin ainut heikko kohta taitaa olla maalaus, joka on melko pehmoista ja kuluu muita helpommin puhki vaikkapa tankkilaukun alta. Vuosien 2011 ja 2012 Moto1-lehdissä on paljon juttua F 650 GS:stä, sellainen oli Veijo Saanolla käyttöpyöränä pari vuotta. Viime vuoden lehdissä on juttua V-Stromista, jolla hän on ajellut tuon Bemarin jälkeen.
Tuossa on ketju Suzukista: http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =5&t=15299
Noo sulla on asiat siinäsuhteessa paremmin , kun meidän rouvalla ,että olet 7 cm pidempi. Meidän rouvalla oli aluksi V-Strom 650 josta tykkäsi muuten mutta on kuitenkin senverran persjalkainen , että ainoastaan päkiät ylettyivät maahan ja hän ei saanut luottoa pyörään , varsinkaan risteyksiin tullessa. Sitten hommasin V-Stromiin madallussarjan ja pyörän satulakorkeudesta tuli hyvä mutta maavara meni niin olemattomaksi,et sekään ei oikein enää toiminut. Penkkiä en koskaan yrittänyt madaltaa . Nyt pyöränä on Honda cbf 600 sa -08 josta rouva tykkää kovasti. Hiekkatie ajokin onnistuu ja Honda on pirun pieniruokainen , tosin tää Honda on ihan katupyörä , ajoasennoltaan pysty kylläkin.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
How much fun did you have doing it
-
eko terroristi
- Pyörä: honda transalp
kannatta tutustua transalp 600 siis siihen vanhempaan malliin parempi ainakin tuo 700 ainakin sorateille
-
Tirli
Sitä noiden välissä ollutta 650 mallia mietin kyllä myös vahvasti. Mitä noita keskusteluja täällä olen seuraillut, se taitaa ainakin olla luotettava vehje ja myös soralla parempi kuin 700.eko terroristi kirjoitti:kannatta tutustua transalp 600 siis siihen vanhempaan malliin parempi ainakin tuo 700 ainakin sorateille
Bemuissa näyttää hinta harppaavan käytetyissä sen -07 ja -08 mallin välissä aika tavalla. Kun budjetti olis aika lailla maksimissaan sen 8 tonnia, ne -08 mallit menee jo reippaasti yli ennenkuin niissä on laukut mukana.
Pitänee tutustua vielä tuohon V-Stromiin. Tuota juuri mietin, minkä RiiMi mainitsi. Ajamisesta menee nautinto, jos pitää jännittää joka risteystä. Jalkojen pitää yltää maahan kunnolla, kun naisen voimilla tuon parinsadan kilon pystyssä pitäminen on hiukan haastavaa.
Ennen kaikkea hakusessa olisi luotettava pyörä, joka toki on omasta mielestä hyvä ajettava. Kun haaveissa olis enempi ajaa sillä kuin korjata sitä.
-07 ja sitä vanhemmat GS:t ovat ihan eri pyöriä kuin -08:sta eteenpäin. Noissa vanhemmissa on yksisylinterinen Rotaxin kone, 50 hv. Toki painoakin vähän vähemmän. Hyvä ja luotettava aloittelijalle, mutta suurin osa (itseni mukaan lukien) näkyy kyllästyvän parissa vuodessa, vaikka onhan noilla toki maailmaakin kierretty. Tosi pieni kulutus, alle 4 l/100. Oikeastaan ainut heikko kohta on vesipumpun stefa, jonka joutuu uusimaan yleensä 20 - 30 tkm välein.
8 tonnin budjetilla kallistuisi valinta kyllä V-Stromiin. Käytetyissä kannattaa erityisesti katsoa kulutusosien kunto (renkaat, jarrupalat ja -levyt, ketjut ja rattaat), muuten ovat kaikki sellaisia ikiliikkujia, että on ihan sama, onko pärrällä ajettu 30 vai 50 tkm. Katso huoltohistoria myös.
Joko sulla on ajokamppeet? Huonoja ei kannata ostaa, hyviin sellaisiin menee vähintään tonni. Kyttää tarjouksia ja katso käytettyjä vaikka .orgin myyntipalstalta.
Edit, nettimotoa on jo varmaan selattu, mutta tuossa pari ehdokasta, ABS:t & kahvalämppärit ja kolmet laukut:
http://www.nettimoto.com/suzuki/dl/1664110
http://www.nettimoto.com/suzuki/dl/1648249
Hondaa ei löydy sellaista tuohon hintaa, jossa olisi ABS:t ja kahvalämppärit. Kahvalämppärit saa muutamalla satasella jälkiasennuksena, mutta itse hakisin ehdottomasti sellaisen pyörän, jossa on ABS-jarrut.
8 tonnin budjetilla kallistuisi valinta kyllä V-Stromiin. Käytetyissä kannattaa erityisesti katsoa kulutusosien kunto (renkaat, jarrupalat ja -levyt, ketjut ja rattaat), muuten ovat kaikki sellaisia ikiliikkujia, että on ihan sama, onko pärrällä ajettu 30 vai 50 tkm. Katso huoltohistoria myös.
Joko sulla on ajokamppeet? Huonoja ei kannata ostaa, hyviin sellaisiin menee vähintään tonni. Kyttää tarjouksia ja katso käytettyjä vaikka .orgin myyntipalstalta.
Edit, nettimotoa on jo varmaan selattu, mutta tuossa pari ehdokasta, ABS:t & kahvalämppärit ja kolmet laukut:
Hondaa ei löydy sellaista tuohon hintaa, jossa olisi ABS:t ja kahvalämppärit. Kahvalämppärit saa muutamalla satasella jälkiasennuksena, mutta itse hakisin ehdottomasti sellaisen pyörän, jossa on ABS-jarrut.
-
Tirli
Tavoitteena olis löytää pyörä vuosiksi, silläpä mä olen lukenut, vertaillut, perehtynyt jne. että olisin edes hiukan kuusella noiden luotettavuudesta ja ominaisuuksista.
Ajokamppeet on, ihan kunnolliset. Ne tuli hankittua jo aikaisemmin, kun istuin kyytiläisenä. Ja kun parikin tuttua on ajanut kolarin pyörällä, ei hyvien ajokamppeiden merkitys ole jäänyt epäselväksi. Omaa ajokokemustakin on, mutta siitä on jo vuosia. Siksipä meinasin mennä kiltisti ottamaan muutaman ajotunnin, että olisin liikenteessä turvallisempi sekä itselleni että muille.
Ajokamppeet on, ihan kunnolliset. Ne tuli hankittua jo aikaisemmin, kun istuin kyytiläisenä. Ja kun parikin tuttua on ajanut kolarin pyörällä, ei hyvien ajokamppeiden merkitys ole jäänyt epäselväksi. Omaa ajokokemustakin on, mutta siitä on jo vuosia. Siksipä meinasin mennä kiltisti ottamaan muutaman ajotunnin, että olisin liikenteessä turvallisempi sekä itselleni että muille.
Ostaisin ton 650GS vuosilta -04-07 yksmukisen on hyvä pyörä tai sitten E8GS menee hippasen yli budjetin mutta
Suzukeja ei metsäteillä näy ja TA...vanhempaa mallia on joskus liikkeellä.
Niin ja tuo al-vanteinen 650-700 (2syl.800cc.)= naisen mielestä "vähän nösö"
Suzukeja ei metsäteillä näy ja TA...vanhempaa mallia on joskus liikkeellä.
Niin ja tuo al-vanteinen 650-700 (2syl.800cc.)= naisen mielestä "vähän nösö"
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
-
Tirli
Noillako menee sorallakin oikeasti mukavasti? Se on mulle yksi tärkeimmistä kriteereistä. Vaikka ajoa soralla tulis vaan 30 % kaikesta, sekin on paljon, jos joka kilometri on vähän äärirajoilla.mek kirjoitti:
Veijo Saanon (Moto1) mukaan V-Strom on soralla parempi kuin F650 GS -08=>Tirli kirjoitti:Noillako menee sorallakin oikeasti mukavasti? Se on mulle yksi tärkeimmistä kriteereistä. Vaikka ajoa soralla tulis vaan 30 % kaikesta, sekin on paljon, jos joka kilometri on vähän äärirajoilla.
Niin kauan, kun tie on kovapintaista, menee varmaan mukavasti. Jos sora-ajoa on pitemmästi, kannattaa pudottaa vähän rengaspaineita, eteen 1,5 - 1,8 ja taakse 2,0. Niilä voi kyllä ajella sitten asfaltillakin seuraavalle huoltoasemalle saakka.
Lähetin sulle sähköpostiin linkin, josta löytyy tuo yllä mainitsemani Bike-lehden testi. Voin loppuviikosta skannailla noita Moto1:nkin juttuja.
-
Tirli
Kiitos!mek kirjoitti:Veijo Saanon (Moto1) mukaan V-Strom on soralla parempi kuin F650 GS -08=>Tirli kirjoitti:Noillako menee sorallakin oikeasti mukavasti? Se on mulle yksi tärkeimmistä kriteereistä. Vaikka ajoa soralla tulis vaan 30 % kaikesta, sekin on paljon, jos joka kilometri on vähän äärirajoilla.
Niin kauan, kun tie on kovapintaista, menee varmaan mukavasti. Jos sora-ajoa on pitemmästi, kannattaa pudottaa vähän rengaspaineita, eteen 1,5 - 1,8 ja taakse 2,0. Niilä voi kyllä ajella sitten asfaltillakin seuraavalle huoltoasemalle saakka.
Lähetin sulle sähköpostiin linkin, josta löytyy tuo yllä mainitsemani Bike-lehden testi. Voin loppuviikosta skannailla noita Moto1:nkin juttuja.
Mä olen kohta kyllä niin sekaisin näiden kanssa, että unohdan koko haaveen ja alan harrastamaan virkkausta.
Eihän se virkkaus moottoripyöräilyä pois suljeTirli kirjoitti:Mä olen kohta kyllä niin sekaisin näiden kanssa, että unohdan koko haaveen ja alan harrastamaan virkkausta.
Päinvastoin, kevät tulossa ja sulla on rahat pyörään varattuna eikä vaihtopyörää. Mikäpä sen hienompaa. Käy koeajamassa kaikki kolme, Bemari, Suzuki ja Honda, niin saat käsityksen eroista.
-
Tirli
Näin on tehtävä. Kuitenkin se ajomukavuus taitaa olla aika henkilökohtainen kokemus. Jokainen hakee vähän eri asiaa. Mä ajelen aika rauhaksiin, haluan katsella maisemiakin, enkä kokeilla rajojani niinkään.
Mutta kiitos noista lehtijutuista. Siellä oli mulle oikein hyödyllinen artikkeli siitä, mitä kannattaa katsoa, kun lähtee käytettyä ostamaan.
Mutta kiitos noista lehtijutuista. Siellä oli mulle oikein hyödyllinen artikkeli siitä, mitä kannattaa katsoa, kun lähtee käytettyä ostamaan.