AFRICA TWIN
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- rainerb
- Pyörä: AT RD07a + ST1100
Re: AFRICA TWIN
Ne kaasarien kumikalvot kannattaa tarkistaa kun ne nyt ovat irti. Ne ovat vanhenevaa tavaraa jossain välissä.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
- heieksym
- Pyörä: Honda XRV 750
Joo kattelin kyllä tarkkaan läpi ja ehjiä olivat. Mikä on se pienempi kalvojuttu siellä kaasarin kyljessä? Sielläkin kalvot ehjiä, mutta toisessa alkavaa hapertumista.rainerb kirjoitti:Ne kaasarien kumikalvot kannattaa tarkistaa kun ne nyt ovat irti. Ne ovat vanhenevaa tavaraa jossain välissä.
-
kari.k
- Pyörä: honda at, honda ta, jawa353.
joo purkissa lukee honda. Olen ostanut sitä ihan hondakauppiaalta.Jokke Espoosta kirjoitti:Mitäs öljaa se nyt on ja mitä se maksaa? Lukeeko siinä Honda vai jotain muuta kyljessä? Halvempaa varmaan kuin kytkinremontti kuitenkinkari.k kirjoitti:öljykeskustelu on tietty kuuma aihe,mutta itte suosittelen hondan omaa öljyä. omaani aina sitä laittanut ja hyvin on 150tkm toiminut.alkuperäinen kytkin edelleen pelittää hienosti.
vaikka se hondan 4g loppu jo aikoja sitten,niin nyt olen jokusen pytyn ajanu sillä nykyisellä hondan öljyllä.10w30.
onhan se kalliimpaa kun moni muu,mutta en kans viitti turhaan taistella halvemmilla ölpillä kun hyvin toimii.
Varmasti moni muukin öljy toimii,mutta tuo on oma valinta.
Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2
-
kalevpoi
- Pyörä: afriga twin rd04
vaihdoin RD04:ään polttoainepumpun kärjet tänään,olivat tosi palaneet mutta ei viime kesänä vielä temppuillut ollenkaan.
ladattu akku kiinni ja sain käyntiin vaikka seisonut kylmässä tallissa talven.ajoon vasta kun lämpenee ilmat.
siinä on kaksi puolaa ja tulppaa per sylinteri,jos toinen tulppa tai puola mykistyy huomaako ajossa,eli tarviiko
molemmat vai onko vaan toiset varalla
ladattu akku kiinni ja sain käyntiin vaikka seisonut kylmässä tallissa talven.ajoon vasta kun lämpenee ilmat.
siinä on kaksi puolaa ja tulppaa per sylinteri,jos toinen tulppa tai puola mykistyy huomaako ajossa,eli tarviiko
molemmat vai onko vaan toiset varalla
-
keskiyön löylyt
- Pyörä: SMC-660
Kampi kirjoitti:Yritin vaihtaa tulpanjohtoa. En saanut puolasta irti kun en uskaltanut käyttää sormivoimia väkevämpiä työkaluja. Mitenkä sinä sait piuhan irti puolasta? Vaikutti ihan liimatulta.rainerb kirjoitti:On vaihdellut. Tein sen viime kesäksi itse - taisin foorumillekin kirjoittaa pari riviä. Ihan normihomma se tuntui olevan paitsi että jonkin tulpanjohdon kiinnityksessä tuntui olevan "muovikuula" kauluksen sisällä ettei johto irtoa. Se saattoi tosin olla kuumuuden tekemä kepponen. Se oli hiukan tiukka irroittaa.keskiyön löylyt kirjoitti:Onko kukaan vaihdellu ikinä nuita sytkäpiuhoja puolan ja tulpanhatun välille? Että onko siellä hatussa ja puolassa normaaliin tapaan semmonen ruuvi mihin se piuha punotaan kiinni, vai onko siellä joku erikoisempi kiinnitys? Tänään nuita pyörittelin käsissä enkä oikein uskaltanut alkaa irrottelemaan kun näyttivät niin tiukalta paketilta..
Ei niissä kuitenkaan mitään ihmemagiaa ollut, ja kone käy paremmin nyt.
Tulipa tänään revittyä nuo sytkäpiuhat irti takasylinterin puolista, ei menny ihan niinku elokuvissa
- Jokke Espoosta
- Pyörä: Poljettava
Onkos hyviä ideoita mistä johtuisi hiukan epätasainen käynti? Ei pahasti hae eikä ajossa tuntuisi haittaavan, paitsi ihan pintakaasulla joskus vähän nykäisee, mutta huomaa kun pitää paikallaan kierrokset vakiona että välillä vähän heijaa. Erittäin hyvin huomaa kun pitää kättä pakoputken suun edessä tai siis takana, välillä paukauttaa selvästi kovemman pakopulssin. Hyvin kuitenkin kulkee ja vetää.
Minkäslaisia oireita on ilmennyt jos ne ryypyn vaijerin nippelit kaasarin päässä on olleet kuluneet ja risat?
Minkäslaisia oireita on ilmennyt jos ne ryypyn vaijerin nippelit kaasarin päässä on olleet kuluneet ja risat?
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-Homer Simpson
- Totti
- Pyörä: Tenere 700
- Viesti:
Humpaako vai jättääkö niinkö yhden tahdin välistä väliin?Jokke Espoosta kirjoitti:Onkos hyviä ideoita mistä johtuisi hiukan epätasainen käynti?
Jälkimmäinen voi johtua (mulla johtui) huonosta tulpanjohdosta. Pikku pätkä päästä pois ja ongelma hävisi.
Vaeltaminen voi johtua esim. huonosta kaasarien synkasta.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
- Jokke Espoosta
Mä päätin näin lauantai-illan rennoissa merkeissä että hyvin se käy. Kävin ajamassa lenkin enkä sen jälkeen huomannut mitään.
Ei se oikeastaan vaeltanut, mutta välillä jätti ehkä yhden välistä. Tuo tulpanjohtoteoria ei ole ihan huono, vois vaikka joskus vaihtaa jos purkaa pyörää. Onpa taas yksi mahdollinen vikapaikka pois. Sitä lenkkiä ennen säätelin tyhjäkäynnin pienemmälle kun kävi melkein parissa tonnissa ja mun mielestä ampui moottorijarruttaessa enemmän kuin ennen. Ei sillä että se haittaisi, melkein tykkään siitä paukkeesta, mutta tiedä sitten onko se merkki jostain huonoista säädöistä tms.
Ei se oikeastaan vaeltanut, mutta välillä jätti ehkä yhden välistä. Tuo tulpanjohtoteoria ei ole ihan huono, vois vaikka joskus vaihtaa jos purkaa pyörää. Onpa taas yksi mahdollinen vikapaikka pois. Sitä lenkkiä ennen säätelin tyhjäkäynnin pienemmälle kun kävi melkein parissa tonnissa ja mun mielestä ampui moottorijarruttaessa enemmän kuin ennen. Ei sillä että se haittaisi, melkein tykkään siitä paukkeesta, mutta tiedä sitten onko se merkki jostain huonoista säädöistä tms.
-Homer Simpson
-Homer Simpson
Mulla paukkunu moottorijarrussa epäsäännöllisen säännöllisesti monta vuotta, mutta kun muuten vörkkii hyvin, en ole tuosta murhetta ottanut.Jokke Espoosta kirjoitti:Mä päätin näin lauantai-illan rennoissa merkeissä että hyvin se käy. Kävin ajamassa lenkin enkä sen jälkeen huomannut mitään.
-Tero
- kurapyörä
- Pyörä: Africa twin 750
Jussi_S kirjoitti:AT:n perusongelma vaivaa, eli tuo jännitteensäätimen liitin. Vuosi sitten laitoin viimeksi tuon liittimen noilla jatkosliittimillä, mutta näyttävät kärsivän lämpöongelmista nuokin.
Kertokaahan miten olette tuon liitoksen tehneet, ettei lämpö tuhoa vuodessa liitosta?
Nykytila alla, eli liittimiin on kohonnut mustuneet nystyrät ilmeisesti piuhojen päiden kohdalle. Pyörä toimii vielä ok, viime kesänä joutui akun vaihtamaan.
Itse korjasin aikoinaan omast at:sta kyseiset johdot niin että tinasin johdot yhteen ja laitoin kutiste sukan päälle itsellä toi patentti toimi ainakin sen 2v mitä pyörä oli korjauksen jälkeen itsellä
Kyllähän se siitä olisi pitänyt mennä lisää mutaa tekee gutaa..
Pöhlöjä videoita
http://www.youtube.com/user/arvaa03
Pöhlöjä videoita
http://www.youtube.com/user/arvaa03
- Jussi_S
- Pyörä: XRV 750 Africa Twin, WR250
AT:n perusongelma vaivaa, eli tuo jännitteensäätimen liitin. Vuosi sitten laitoin viimeksi tuon liittimen noilla jatkosliittimillä, mutta näyttävät kärsivän lämpöongelmista nuokin.
Kertokaahan miten olette tuon liitoksen tehneet, ettei lämpö tuhoa vuodessa liitosta?
Nykytila alla, eli liittimiin on kohonnut mustuneet nystyrät ilmeisesti piuhojen päiden kohdalle. Pyörä toimii vielä ok, viime kesänä joutui akun vaihtamaan.

AT -95
-
Karva-Asser
- Pyörä: CRF1000
Jaahas ja tervehdys.
Viime kesä tuli ajeltua oheisella pyörällä. Hyvin toimi, mitä nyt tyhjäkäyntiä joutui pitämään liki parissa tonnissa. Pienemmillä kierroksilla sammui ja kuumana oli sitten toisinaan hankalampi saada käyntiin. Toki aina lopulta käynnistyi.
Eipä siinä sitten muuta kun talven aikana purkamaan, huoltamaan ja tutkimaan uutta tuttavuutta. Omat epäilykset tuohon huonoon tyhjäkäyntiin ja lämpimänä käynnistymiseen kohdistuivat ryyppyvaijereihin. Ne tuli vaihdettua ja samalla venttiilivälykset säädettyä / tarkistettua. Paria venttiiliä säädin, mutta varsin V-mäisen sijainnin takia itselle ei jäänyt kovinkaan vahva käsitys välysten oikeellisuudesta sen seitsemälle mutkalle väännellyn rakotulkin avulla noita tulkatessa.
Anyway, pistin pyörän nippuun kuukausi sitten ja autoallissa tuli tyypit otettua oikein reilusti. Pyörä pelasi kuin unelma, tyhjäkäynti oli vaivattomasti säädetty tuonne tonnin pintaan ja kuumana hörähti helposti käyntiin. Homma tuntui onnistuneen.
Tänään piti sitten käydä hieman herättelemässä pyörää uudestaan, jottei uinu liian pitkään ennen ajokautta. Jostain syystä ( siis siitä tietenkin, että olen sitä itse säätänyt ), aloin kovinkin kriittisesti kuulostella sen käyntiä. Siitähän lähti ajatukset sitten vallattomalle laukalle ja nyt tuntuu, ettei säädöt ehkä menneetkään kohdilleen.
Kertokaahan, Arvon AT asiantuntijat, onko oheisella clipillä tyhjäkäynnillä kuuluva kolkutus mahdollinen ominaisääni vaiko selkeä merkki vituilleen säädetystä venttiilistä? Jotenkin tuntuu, että ääni mahdollisesti katoaa aina kierroksia reilummin nostettaessa... En tosiaan osaa itsekään sanoa, miltä tuo kuulosti viime vuonna ja tokihan ne tyhjäkäyntikierrokset olivat silloin ainakin tuplat. Ja tokihan tuon pitääkin vähän kolkuttella: ikää 22vee ja kilsoja 120 000+, mutta jos joku heti tunnistaa tuossa ongelman, niin olen enemmän kuin kiitollinen kommenteista
Ei muuta kun stetoskoopit korville ja videota ihmettelemään.
Näin ensikertalaisena tuplavarmistetaan asia ja koitetaan lisätä klippi tänne ja laittaa samasta clipistä vielä linkki youtubeen. ----->
http://youtu.be/6pVjepQI3q8
Molemmat lie viturallaan, mutta näinhän sitä oppii
Ja kysytäänpäs samalla kysymys numero 2: Huomasin samalla, että pyörä tekee bensalammikkoa alleen tyhjäkäynnillä. Ilman fikkaria hämärässä tallissa vilkuillessa en nähnyt, mistä se tulee, mutta kovin lähellä bensapumppua kohde näytti olevan. Haljennut letku / huono liitos vai jotain muuta? Kertokaahan ihmeessä, mistä kaikkialta se voi tulvia ja miksi?? Pumppu näytti olleen orkkis ja sitä talvella vääntelin kun kärkiä kurkistin..... Olivat aivan tuoreet.
E: Clippi näköjään katos, mutta linkin takaa sentään näkyy?? Mikä pielessä?
Viime kesä tuli ajeltua oheisella pyörällä. Hyvin toimi, mitä nyt tyhjäkäyntiä joutui pitämään liki parissa tonnissa. Pienemmillä kierroksilla sammui ja kuumana oli sitten toisinaan hankalampi saada käyntiin. Toki aina lopulta käynnistyi.
Eipä siinä sitten muuta kun talven aikana purkamaan, huoltamaan ja tutkimaan uutta tuttavuutta. Omat epäilykset tuohon huonoon tyhjäkäyntiin ja lämpimänä käynnistymiseen kohdistuivat ryyppyvaijereihin. Ne tuli vaihdettua ja samalla venttiilivälykset säädettyä / tarkistettua. Paria venttiiliä säädin, mutta varsin V-mäisen sijainnin takia itselle ei jäänyt kovinkaan vahva käsitys välysten oikeellisuudesta sen seitsemälle mutkalle väännellyn rakotulkin avulla noita tulkatessa.
Anyway, pistin pyörän nippuun kuukausi sitten ja autoallissa tuli tyypit otettua oikein reilusti. Pyörä pelasi kuin unelma, tyhjäkäynti oli vaivattomasti säädetty tuonne tonnin pintaan ja kuumana hörähti helposti käyntiin. Homma tuntui onnistuneen.
Tänään piti sitten käydä hieman herättelemässä pyörää uudestaan, jottei uinu liian pitkään ennen ajokautta. Jostain syystä ( siis siitä tietenkin, että olen sitä itse säätänyt ), aloin kovinkin kriittisesti kuulostella sen käyntiä. Siitähän lähti ajatukset sitten vallattomalle laukalle ja nyt tuntuu, ettei säädöt ehkä menneetkään kohdilleen.
Kertokaahan, Arvon AT asiantuntijat, onko oheisella clipillä tyhjäkäynnillä kuuluva kolkutus mahdollinen ominaisääni vaiko selkeä merkki vituilleen säädetystä venttiilistä? Jotenkin tuntuu, että ääni mahdollisesti katoaa aina kierroksia reilummin nostettaessa... En tosiaan osaa itsekään sanoa, miltä tuo kuulosti viime vuonna ja tokihan ne tyhjäkäyntikierrokset olivat silloin ainakin tuplat. Ja tokihan tuon pitääkin vähän kolkuttella: ikää 22vee ja kilsoja 120 000+, mutta jos joku heti tunnistaa tuossa ongelman, niin olen enemmän kuin kiitollinen kommenteista
Ei muuta kun stetoskoopit korville ja videota ihmettelemään.
Näin ensikertalaisena tuplavarmistetaan asia ja koitetaan lisätä klippi tänne ja laittaa samasta clipistä vielä linkki youtubeen. ----->
http://youtu.be/6pVjepQI3q8
Molemmat lie viturallaan, mutta näinhän sitä oppii
Ja kysytäänpäs samalla kysymys numero 2: Huomasin samalla, että pyörä tekee bensalammikkoa alleen tyhjäkäynnillä. Ilman fikkaria hämärässä tallissa vilkuillessa en nähnyt, mistä se tulee, mutta kovin lähellä bensapumppua kohde näytti olevan. Haljennut letku / huono liitos vai jotain muuta? Kertokaahan ihmeessä, mistä kaikkialta se voi tulvia ja miksi?? Pumppu näytti olleen orkkis ja sitä talvella vääntelin kun kärkiä kurkistin..... Olivat aivan tuoreet.
E: Clippi näköjään katos, mutta linkin takaa sentään näkyy?? Mikä pielessä?
Viimeksi muokannut Karva-Asser, Su Huhti 14, 2013 12:00 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
kari.k
- Pyörä: honda at, honda ta, jawa353.
omaan korvaan kuulosti aika pahalta. muuttuuko se ääni kun painat kytkimen pohjaan 
- Jokke Espoosta
Nyt on kyllä sanottava että mun harjaantumaton korva ei kuullut tuossa mitään outoa. Mun mielestä oma kuulostaa vastaavalta. Joku pieni supsuttelu tuossa ehkä kuuluu mutta en mä kyllä tuosta olisi vielä yhtään huolissani.
Tosin en tiedä onko omastakaan säädetty venttiilejä melkein 25 000 kilometriin. Pitänee ottaa jossain kohtaa kesää hatut auki ja tsekata onko säädöissä, sen luukun kautta säätäminen taitaa olla lähinnä vitsi. Näyttäisi siltä että kytkinremppa on tulossa, jos siinä sitten samalla vauhdilla kun ottaa pyörän telakalle ja alkaa purkamaan säätäisi nuo venttiilitkin.
Tosin en tiedä onko omastakaan säädetty venttiilejä melkein 25 000 kilometriin. Pitänee ottaa jossain kohtaa kesää hatut auki ja tsekata onko säädöissä, sen luukun kautta säätäminen taitaa olla lähinnä vitsi. Näyttäisi siltä että kytkinremppa on tulossa, jos siinä sitten samalla vauhdilla kun ottaa pyörän telakalle ja alkaa purkamaan säätäisi nuo venttiilitkin.
-Homer Simpson
-Homer Simpson
- Jussi_S
- Pyörä: XRV 750 Africa Twin, WR250
Ei tuo minustakaan ihan normaalille kuulostanut. Toki itsellä vakiopönttö paikoillaan.
Itse olen onnistunut säätämään venttiilit myös noiden aukkojen kautta. Nyt keväällä kun tein säädön, uusin samalla taaemman venttiilikopan tiivisteen öljyvuodon takia, niin sain tehtyä taaemman säädöt ilman venttiilikoppaa. Edestä joutui löysäämään oikean puoleisen jäähdyttäjän. Kärsivällisyyttä ja ajan kanssa onnistuu!
Itse olen onnistunut säätämään venttiilit myös noiden aukkojen kautta. Nyt keväällä kun tein säädön, uusin samalla taaemman venttiilikopan tiivisteen öljyvuodon takia, niin sain tehtyä taaemman säädöt ilman venttiilikoppaa. Edestä joutui löysäämään oikean puoleisen jäähdyttäjän. Kärsivällisyyttä ja ajan kanssa onnistuu!
AT -95