Enduro ajosaappaat. Vinkkejä.

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Iso-T
Pyörä: Suzuki DR800S

Enduro ajosaappaat. Vinkkejä.

Viesti Kirjoittaja Iso-T »

Moi kaikki.

Aloitteleva enduronisti tarttis vähän vinkkiä, että mikä ois hyvä kenkä, ja tietty halpa.
Ajot noin 50/50 pikitietä ja metsäpolkuja. ajattelin itse ettei tarvi olla mikään viimisen päälle tuettu. Oisko kokemuksia. kiitos.
Kyllä siitä pääsee. Painaa vaan vähän kaasua.
TEEPEE
Pyörä: Polkupyörä...

Re: Enduro ajosaappaat. Vinkkejä.

Viesti Kirjoittaja TEEPEE »

DR 650 SE > XRV 750 > DR-Z 400 SM > GT Avalanche (mtb)
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Hanx motocross kenkä on ollut ihan hyvä, ei ole kallis, ei pidä vettä mutta tukee kivasti omasta mielestä. Jos lähtee vähänkään rymyämään niin kunnon kengät on kyllä ihan oikeasti hyvä olla.
antti
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

MAinostamatta mitään, tänään olin aika pahassa paikassa mäessä ja sit virlä nappas joku saakutin kepin pää päikseen jalkaterään päältä päin. Ei ollu kauaa aikaa päättää päästääkö kytkimen ja putoo rooppiin kun ei jaksa enää roikkua vai painaako läpi vaan. Kun oli kunnolla suojaava saapas, arvelin että se keppi katkee ennen kun suoja petää ja nostin kytkintä, riks raks poks, en pudonnu mahdottomaan ja jalkakin säästy eheenä. Tän liäks voi kertoo lukemattoman monista tapauksista kun tulee hittiä jalkaan, vaan saapas pelastaa. Älköön kukaan koskaan säästäkö ajosaappaissa, jos haluaa kävellä ja juosta niin kauan kun nivelten yms. luonnollinen kuluma siihen amhikset antaa!
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Å
Pyörä: Liian monta

Viesti Kirjoittaja Å »

Kompaan THAta. Itse en samanlaista rymyämistä aja, mutta kerran jos toisenkin on metsäpoluilla kepit tökkineet ikävästi säärtä kohti ja muutaman kerran pudottaneet jalan tapilta. Joka kerta kiitos on ollut suuri, että on ollut kova kenkä jalassa.

Kiveä (suht isoakin) ja renkaan nappulaa on satanut kintuille jonkin verran porukka-ajoissa, mutta kova kenkä on suojannut hienosti. Pehmeää kenkää käytän enää vain turistimatkoilla eli kun halutaan mennä kohteeseen - sellaisia reissuja on tosin mulla hyvin harvassa.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Tarkennan edellistä vielä sen verran, pahoitteluni, älkää ostako saapasta sillä perusteella miltä se uuten aliikeessä vaikuttaa vaan kuvitelkaa kaikki nahkaosat märiksi ja pehmeiksi, kuis sit? Nimittäin sitä ne on hyvin pian ja pysyvästi. Kunnon bootsit, mitkä sietää ottaa hittiä, taipusa nilkka/nivel on iso juttu etenkin kun tespastelaan esson aariin kaffelle ;D
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Oxtar TCX 400€ kengät ja mopo kaatu jalan päälle. Liian tukevaa kenkää ei taida ollakaan.
Liitteet
4CBD49F4.jpg
Jani-SRI
Pyörä: 530exc,690RALLY

Viesti Kirjoittaja Jani-SRI »

Suosittelen ihan crossisaapasta...

Niihin kylla tottuu akkia ja sitten ei muita enaan haluakkaan.
On niin monta kertaa hyvat ja tukevat crossikengat suojanneet
aika pahoistakin paikoista ja nurinmenoista. Olen aika varma etta
pehmeammalla kengalla olisi saikkua tullut sitten reiluusti...

Kokemuksia Alpinestars tech8, tech 10, Gaerne SG10

Tuo gaerne sopii mun jalkaan tosi hyvin ja on kestavyydessaan ihan omaa luokkaansa
alppitahteen verrattaessa.

Kylla varmaan crossikenkia halvemmallakin loytyy.... Mutta ehdottomasti olen
kuitenkin crossikengan kannalla. Sanoisin etta kengat ja kypara ovat ehdottomasti
tarkeimmat varusteet mielestani... Naissa EI kannata saastaa... Kylla se operointikin rikkinaisen jalan takia kalliiksi tulee ja ainakin harmittaa varmasti!
.....Ja kayntiin palmun alta :)
Happi
Pyörä: 690ER, 800XCA

Viesti Kirjoittaja Happi »

TTA kirjoitti:Oxtar TCX 400€ kengät ja mopo kaatu jalan päälle. Liian tukevaa kenkää ei taida ollakaan.
Tarkennatko pikkasen mikä kenkä? Ei kai T.C.X PRO II?

Happi
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Happi kirjoitti:
TTA kirjoitti:Oxtar TCX 400€ kengät ja mopo kaatu jalan päälle. Liian tukevaa kenkää ei taida ollakaan.
Tarkennatko pikkasen mikä kenkä? Ei kai T.C.X PRO II?

Happi

Juurikin tuo. Veikkaan et tuo pohjeluun kohdalla oleva solki oli osasyyllinen. Eli etupyörä alta, pyörä nurin ja kun kärrypolulla oli se keskikohouma niin jalka jäi sen ja pyörän väliin. Ei ees vauhtia ku 20km/h mut harva kenkä suojaa tuollaselta puristukselta. Vääntymisiltä kyllä.
rainerb
Pyörä: AT RD07a + ST1100

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Hyviä kenkiä kyllä on - aika äskettäin oli lehdessäkin testi. Joku muu varmaan osaa kertoa missä lehdessä. Olisiko foorumin "digiarkistossa" kopiota?

Ittellä kengän valintaan vaikutti kaksi asiaa: ensiksi totesin, että on pakko ostaa kunnon krossikenkä. Se oli sen jälkeen, kun olin pari kertaa lipannut ja lyönyt säären sinipunaturvonneeksi. Eikä se ole vieläkään entisensä.

Toisena asiana, kun oli ostanut krossikengän paikalliselta myyjältä alennuksesta, totesin että a) se ei mene kiinni mun paksun pohkeen ympäri ja b) se ahdistaa jalkaterää. Nämä menivät myyntiin uudenkarheina, ja ostin sellaiset, jotka menevät mun jalan muottiin. Mulle ne olivat OXTAR/TCX PRO II . Mulla on kahdet kengät: OXTARit ja TCXät (jotka siis ovat samat kengät, kun valmistaja vaihtoi nimeä) - toiset vähän pienemmät kesäksi ja toinen kylmille säille, että saa villasukan sisälle. Molemmat olen ostanut hyvin edullisesti.

Jos metsässä ja vaihtelevilla alustoilla liikut, niin osta kunnon suojaavat kengät. Ja toiseksi tarvit sellaiset, jotka sopiva sinun jalalle. Kohtuuhinta on tietysti plussaa, ja tuolta Euroopan ja Suomenkin webbimyymälöistä saatta bongata todella hyviä poistotarjouksia. Googlea vain kovasti... Eri krossikenkien väliset erot ovat minsuta sitten jo enemmän hienoviritystä - pääasia, että on suojakenkä jota tulee käytettyä.

Ja noi TCX PRO II:et ovat sitten legendaarisia narisijoita sisätiloissa kävellessä...ei jää epäilystä, että tämä kaveri on panostanut laatuun. :oops:
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Hei mä kävin äänestäänkin TCX:t jalassa ja vielä luikkareilla!
- en väitä etteikö joku olis kattonu pitkäänkin, mutta toisaalta aika moni ties että toi on se paikallinen mopoyrittäjä-sehulluakka-mikälie ;D

Rossisaappaissa on isoja eroja, eli just noi aiemmin mainittemani nahkaosat/kuinka suuressa roolissa nahka on jäykkyydessä. Tolta murtumalta tuskin olis säästäny mikään buutsi. Mulla on menny ACL paikaltaan kaatuessa, kropan paino vääns ihan suoraa jalkaa, ei olis mikään polvituki auttanu (ellei ne olis ruuvattuna luihin) siinä jalan asennossa.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Mixu
Pyörä: joku mopo hakusessa

Viesti Kirjoittaja Mixu »

mulla on pirun korkee jalkapöytä ja sovittelin useempaaki saapasta, nyt on ollu pari kesää diadoran mx5:set eikä noista kyllä mitää moitetta oo... Ostin heti uutena kahdet sisäkengät noihin (30e) ja oon ajanu vuorotellen, ehtii hyvin kuivuun. Oikein kylmällä oon vaihtanu sisäkengän tuplavillasukkaan eikä tuu kylmäkää...
EXÄT:

Beta RR 300, 2015
Suzuki GX1300R Hayabusa, 2000
Husaberg FX 450 2011
Husaberg TE 125 2012
KTM Enduro 690r, 2010
KTM 250 SX-F, 2008

Yamaha wr450f, 2004
Kawasaki Z 750, 2004
Vastaa Viestiin