Penkin/satulan parantelu miten?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

antti-a
Pyörä: R1100GS

Penkin/satulan parantelu miten?

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Terve!

Ongelmana on kawa KLE:n penkki. Tuntuu omaan perään huonosti muotoillulta. Tulin siihen lopputulokseen että penkin parantelu on helpompaa, kun ei oma perä tunnu muotoutuvan miksikään = luuta ja nahkaa.

Lähinnä tarvitsisi saada leveyttä hiukan lisää ja pehmuketta.

Miten ja mitä olette toteuttaneet originaali penkin modauksia??
Ajattelin viedä verhoilijalle lopuksi jotta saisi myös silmää miellyttävän lopputuloksen.

Näyttäisi valmiit satulat olevan kovan hintaisia myös saksanmaalla.

(PS. Ensimmäinen viestini tälle palstalle eli uusia ollaan, tai olen lueskellut vajaan vuoden verran, mutta nyt vasta rekisteröin sisään. :o )
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Hyvän pehmusteen löytäminen on ollut mulle se vaikein juttu penkin muokkauksessa. Limilevy on ehkä helpoin materiaali löytää. Se on eri kovuisista vaahtomuovipaloista puristettua levyä. Löytyy myös eri kovuista limilevyä.

Muotoiluun olen käyttänyt 80 karkeuksista 4 cm leveää hiomanauhaa, jonka voit laittaa sopivan listan päälle kiinni. Sillä on hyvä hioa muodot kohdalleen. Jotkut käyttävät lamelillilaikkaa kulmahiomakoneessa, mutta sen kanssa saa olla hiukan varovainen, ettei lähde liikaa!

HDFC:n foorumissa oli satulan muokkauksesta tämmöinen threadi:http://www.hdcf.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11311.

BTW: Siellä on hyvää keskustelua techboardissa kaikenlaisesta rakentelusta, josta voi saada vinkkejä muidenkin kamppeiden virittelyyn kuin HD-muokkaukseen.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
juh@
Pyörä: AT RD07A

Viesti Kirjoittaja juh@ »

Kuten tunnettua, AT:n penkki on perc:stä matkailukäyttöön. Se kapenee ilmeisesti liikaa etuosastaan. Pari vuotta sitten yhden pitemmän reissun jälkeen mietin, että jotain tarttis tehdä. Uutta en halunnut ostaa ja vanhaa en halunnut puukottaa sillä se on lyhyemmässä pyörityksessä ihan mainio.

Päätin siis kokeilla ratkaisua, jossa pitemmän reissun ajaksi laitetaan penkin päälle jotain lisuketta. Tämä tuli mieleen siitä kun skidinä piikillä matkustellessa tuli vanhanajan ohkanen makuupussi survottua persauksen alle pehmukkeeksi.

Kyselin verhoomosta tarveaineita ja vastaus oli selvä, limilevy. Niitä on monen jäykkyyksisiä, muistaakseni valitsin 100kg/m3 laatua joka osoittautui sopivaksi. Verhoilija tarjosi joutilasta "leipäleikkuria" kympillä matkaan ja ostinkin sen Moulinexin pois kuljeksimasta. En tiedä miten muuten limilevyn muotoilu olisi onnistunut mutta tuo leikkuri upposi siihen kuin kuuma veitsi voihin. Kulmien pyöristelyn tein karkealla hiomapaperilla. Palaset liimailin toisiinsa kontaktiliimalla.

Päälliseksi laitoin varastosta löytynyttä plyysiä. Sen pystyy näppärästi irroittamaan yöksi jos on sadetta tiedossa. Yllättävän vähän se kastuu sateessa ajaessa (tai sitten housut pitää vettä :D ). Päällinen on kiinni pelkästään reunan ympäri kiertävällä kiristysnarulla eikä kiinnipysymisen kanssa ole ollut ongelmia

Pieni korotus ei minua haittaa koska nuo kukkakeppikoivet on riittävän pitkät. Mukavuus parani roimasti ja "kipukynnys" tulee nyt perstuntumalta (sanan varsinaisessa merkityksessä) n. kolminkertaisen ajomatkan jälkeen. Penkki siis leveni ja jämäköityi.

Kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Liitteet
PICT0374.JPG
(196.61 KiB) Tiedosto ladattu 506 kertaa
Pict0373.jpg
(179.22 KiB) Tiedosto ladattu 468 kertaa
PICT0372.JPG
(285.14 KiB) Tiedosto ladattu 465 kertaa
PICT0370.JPG
(306.63 KiB) Tiedosto ladattu 507 kertaa
PICT0369.JPG
(239.88 KiB) Tiedosto ladattu 577 kertaa
PICT0368.JPG
(211.92 KiB) Tiedosto ladattu 745 kertaa
404 HTTP Error File not found
antti-a
Pyörä: R1100GS

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Näyttää asialliselta :D

Minulla oli mielessä lähinnä vaahtomuovi ja mietinkin mitenkä siitä mitään saisi. Hyvä että tuli kysyttyä, täytyy hankkia ensi töikseni tuota limilevyä.

Tästä on hyvä lähteä. Kiitos juh@ kuvista!!!!! Hahmottui heti päässä miten lähteä penkkiä muokkaamaan.
Mika
Pyörä: Varadero

Viesti Kirjoittaja Mika »

Mulla oli KLEn penkin kans myös ongelmia. Se istuinkuoppa on liian syvä joten aina ajaessa valuin aina lähelle tankkia kapeaan kohtaan ja polvet oli suussa.
Kysyin ensin verhoomosta, mutta hinnaksi olisi tullut noin 300e. Ostin noita limilevyn palasia, pohjalle muistaakseni jopa 140kg:n levyä ja pintaan kevyempää. Sovittelin niitä varmaan sata kertaa eli ladoin erilaisia levyjä eri tavalla, laitoin kankaan päälle ja istuskelin päällä. Muotoilu oli hiukan tuskaisaa, käytin vähän kaikkea paitsi tuota karkeaa hiomapaperia joka ilmeisesti olisi ollut paras. Pintaan vedin sitten noin 10mm paksun pehmeämmän vaahtomuovin joka hävitti loput epätasaisuudet ja levensi hieman penkkiä. Koko pino kontaktiliimalla kiinni ja päälle kangasta jolla lapphalaisetkin kuulemma tekee kelkanpenkkinsä (en muista nimeä). Niittasin tavallisella nitojalla sen kiinni, KLEn penkin runko on sen verran pehmeää että onnistuu.
Ei voita kauneuskilpailuja mun pyörä, mutta penkin kuoppa on pois, istinkorkeus nousi lähes 5cm ja matkustusmukavuus parani 200%.
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Nuo kuvat oli kyllä varsin rakentevia. Pitäs kai tehä jotaki tuommosta. Taitaaki olla keinonahkaa tuola varastosa vanhasta säkkituolista. Sehän passais mainiosti tuohon päälle.

Hauskan värinen AT sulla on. Onko nuo laukkujen teipit alkuperäset?
HeikkiL
Pyörä: Kaik' o mänt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

Mika kirjoitti:Mulla oli KLEn penkin kans myös ongelmia. Se istuinkuoppa on liian syvä joten aina ajaessa valuin aina lähelle tankkia kapeaan kohtaan ja polvet oli suussa. Kysyin ensin verhoomosta, mutta hinnaksi olisi tullut noin 300e.
Kallispalkkaisia käsityöläisiä Tampesterissa! Viime talvena korotutin / muotoilutin V-Stromin penkkiä paikallisessa verhoomossa (Tarveca Vaajakoskella) ja hintaa kertyi 60 eur. Lopputulos todella hyvä!

Jos itse tekee korotuksen, eikä alkuperäinen päällinen meinaa enää ylettyä, niin aika edukkaasti saa uusia päällisiä TopSaddleryltä (http://www.topsaddlery.com/); perusmusta mallikohtainen päällinen kotiinkantohintaan 37 eur ja jos tahtoo jollain muulla värillä, niin 48 eur.
vuohi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vuohi »

milläköhän pystyisi paikkaamaan satulan päällisessä olevan noin 2cm pitkä viillon? ei huvittaisi koko satulaa uudestaan ruveta verhoilemaan varsinkin kun tuo kaksi värinen satula on niin hyvän näköinen ja tuskinpa siitä osaisi tehdä samanlaista :?
pärrästä fotoja ----> http://www.motot.net/galleria/5065
Agitheosis
Pyörä: Husqvarna CT6FS / Can-Am Outlander 800
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Agitheosis »

Ketjun nimestä huolimatta asiaa itse jutussa. Juuri nimen vuoksi tuota ei taida edes haulla löytää..... joka tapauksessa yx vaihtoehto tuolla... viewtopic.php?t=211&start=0
Mika
Pyörä: Varadero

Viesti Kirjoittaja Mika »

Kallispalkkaisia käsityöläisiä Tampesterissa! Viime talvena korotutin / muotoilutin V-Stromin penkkiä paikallisessa verhoomossa (Tarveca Vaajakoskella) ja hintaa kertyi 60 eur. Lopputulos todella hyvä!
En olisi ikinä alkanut ko. viritykseen jos joku olisi luvannut tehdä sen 60e:lla! Olis näköjään pitänyt kysellä laajemmalla säteellä :(

Tarvikkeisiin ja niiden hommaamiseen menee äkkiä muutama kymppi.
juh@
Pyörä: AT RD07A

Viesti Kirjoittaja juh@ »

Peltsi kirjoitti:Hauskan värinen AT sulla on. Onko nuo laukkujen teipit alkuperäset?
Itse asiassa ne on maalauksia. Ne oli jo siinä kun pyörän Saksasta hain. Lokasuojat, norsunkorvat ja etuteleskooppien suojat oli myös maalattu. Nehän on alunperin valkoista muovia, joka mielestäni ei ole paras värivaihtoehto mustaoranssiin pyörään. Hyvin ovat kiinni pysyneet, joten saavat pitää värinsä kun silmäkin on jo niihin tottunut.
404 HTTP Error File not found
an13
Pyörä: 690

Viesti Kirjoittaja an13 »

Minä teetin aikoinaan afrikaanon perspenkin päällisen uusiksi gyntterillä kun näkyi olevan ihan AT spesiaalia osaamista niin ajattelin että varmaan tietävät ongelmat.
http://www.motorrad-sitzbaenke.de/

Lähetin pelkän muovirungon ja rahaa sinne, takaisin tuli madallettu ja levitetty penkki uudelleen verhoiltuna. Kustannuksia kaikkineen noin 200 euroa, hintansa väärti, loppui kivistely.
karmolis
Pyörä: Vespa

Viesti Kirjoittaja karmolis »

juh@ kirjoitti:
Päätin siis kokeilla ratkaisua, jossa pitemmän reissun ajaksi laitetaan penkin päälle jotain lisuketta. Tämä tuli mieleen siitä kun skidinä piikillä matkustellessa tuli vanhanajan ohkanen makuupussi survottua persauksen alle pehmukkeeksi.
Täähän vois olla just se ratkaisu mikä mulle sopii. Tallissa olis vaahtokumia, onko kellään kokemuksia sen toimivuudesta perseen alla?
an13
Pyörä: 690

Viesti Kirjoittaja an13 »

Vaahtokumin siasta kokeilin ehkä mieluummin rouhekumia, semmoista missä on siis "sattumia" seassa, olisi varmaan jämäkämpää. Aikoinaan 2t jammuun tein tuommoisesta itse pehmusteen ja se toimi ihan ok, ei mene niin herkästi lyttyyn.
Tuomasn

Viesti Kirjoittaja Tuomasn »

Itse madalsin ja pehmustin Africa Twinin penkin uudelleen ihan kotikonstein ja käyttäen komerosta löytyviä tarvikkeita. Kolme yritystä se vaati, mutta lopputulos on ihan toimiva: http://kotinetti.suomi.net/tuomas.nissi ... yytia.html
Vastaa Viestiin