Mitä vaihteistoöljyä vanhaan 2-tahtiseen?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

heisku
Pyörä: transalp 600-----

Mitä vaihteistoöljyä vanhaan 2-tahtiseen?

Viesti Kirjoittaja heisku »

Niin elikä mitä vaihteistoöljyä tollaisessa suzuki rm 250 vm-92 tulisi käyttää? Onko 2% hyvä määrä öljyä bensan sekaan?
Kuinka usein noita vaihteisto öljyjä tulisi vaihtaa?
Tallukka
Pyörä: KTM 300EXC

Re: Mitä vaihteistoöljyä vanhaan 2-tahtiseen?

Viesti Kirjoittaja Tallukka »

Itse käyttänyt Motul Trans oil 10w-30 Kotarissa.
Vaihtoväli on muistaanseni EXC:n jotain tosi pitkä tyyliin 40h ja olen vaihtanut (kuten entinen omistajakin) 6-10h välein. Ei se kuiten niin kallista ole ja meneekin vain 7dl kokonaisuudessaan.
RM:ssä taitaa kuiten olla alkujaankin hiukka tiheämpi tuo vaihtoväli kuin EXC:ssä minulla.

Kotari ainakin syö 2,5% seosta mielellään...

Mutta uskoisin noita puolikkaista RM:stä olevan monella kokemuksia, joten eikähän tarkempiakin vastauksia satele.

Edit: Oli desin verran väärä öljymäärä alunperin. Muistui kummasti mieleen kun meni talliin ja vaihtoi öljyt. Entisillä oli ajettu ~8,5h ja vaihtoon meni.
Viimeksi muokannut Tallukka, Pe Tammi 22, 2010 10:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
heisku

Aivan että aikas pitkä vaihtoväli on, mutta kai se on parempi vaihtaa tiheämmin kun ei tosiaankaan kallista ole.
Mitä noissa 2-tahtisissa tälläin talviaikaan täytys erityisesti huomioida kun olen sunnuntaina lähdössä ajeleen ja lupas 15 astetta kylmää.
TR8
Pyörä: KTM 250 EXC 4T

Viesti Kirjoittaja TR8 »

Kovalla pakkasella kannattanee varoa liian rajuja lämpörilan muutoksia, eli jos ensin möyrit lumessa ja ojissa koneen oikein kuuumaksi, niin suoraan ei pidä lähteä urku auki tielle tai vastaavalle noealle pätkälle
- jäähdyttimessä oleva neste jäähtyy ja viilentää pytyn nopeasti ja vaarana on leikkaaminen männän jähtyessä hitaammin

En sitten tiedä onko tuo urbaanilegendaa, mutta näin minulle opastettiin Hussen aikoina kun kyselin jäähdyttimen teippaamisesta: teippaamisella estetään liian nopea jäähtyminen siirryttäessä metsästä ja patikosta ns siirtymälle
Syke
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona

Viesti Kirjoittaja Syke »

heisku kirjoitti:Aivan että aikas pitkä vaihtoväli on, mutta kai se on parempi vaihtaa tiheämmin kun ei tosiaankaan kallista ole.
Mitä noissa 2-tahtisissa tälläin talviaikaan täytys erityisesti huomioida kun olen sunnuntaina lähdössä ajeleen ja lupas 15 astetta kylmää.
Teippiä oman maun mukaan syyläreihin.
Jos pöllyävää pakkaslunta tiedossa,niin telttapatjaa tms.kaasarin suojaksi.
Ilmanputsarikotelon lumen saantia kannattaa myös yrittää rajoittaa,käymällä saumat yms. läpi.
Tahtoo sitä lunta sinne silti päästä ja imaisee vettä putsarin läpi ja seurauksena jäätävä kaasari/luisti.
Röpöttää ja kaasu "hirttää"
"Tenua" jotkut laittavat hörpyn tankilliseen.OMALLA VASTUULLA sitten.
Jostain jäänyt käsitys, että jos on väärää jäänestoa, se syrjäyttää öljyn bensasta ja sittehän sen tietää mitä kakstahtisessa tapahtuu.Korjatkaa kellä varmaa tietoa!
Braa-aab!
kane
Pyörä: 950 Adve, H-D

Viesti Kirjoittaja kane »

Varmasta tiedosta ei sitten saa haukkua!
Omassa olen käyttäny dieselmasinolia,on rasvaa joukossa.
Mulla ei parin talven kokemuksella ole minkäännäkösiä jäätymisongelmia ollu eikä ole telttapatjaa eikä teippiä.
Tosin on termostaatti mitä ei crossivehkeissä ole..
heisku

Mulla on motorexin cross power 2-tahti öljyä näyttää purkin kyljessä olevan että1/100 eli 1% seos eikös se kuullosta aikas vähältä?
Täytyy varmuudeksi suojata kaasari sitten kun kumminkin tulee myös umpihanki ajoa kans ja se tietää että lunta on joka paikka täynnä.
Toi mun lc4 ei kyllä ollut moksiskaan noista lumella naamiointi yrityksistä.
Tuffe
Pyörä: XTZ750

Viesti Kirjoittaja Tuffe »

TR8 kirjoitti:Kovalla pakkasella kannattanee varoa liian rajuja lämpörilan muutoksia, eli jos ensin möyrit lumessa ja ojissa koneen oikein kuuumaksi, niin suoraan ei pidä lähteä urku auki tielle tai vastaavalle noealle pätkälle
- jäähdyttimessä oleva neste jäähtyy ja viilentää pytyn nopeasti ja vaarana on leikkaaminen männän jähtyessä hitaammin

En sitten tiedä onko tuo urbaanilegendaa, mutta näin minulle opastettiin Hussen aikoina kun kyselin jäähdyttimen teippaamisesta: teippaamisella estetään liian nopea jäähtyminen siirryttäessä metsästä ja patikosta ns siirtymälle
Ei se ihan lekentaa oo, se on totta.
mchuurre
Pyörä: R1100GS/XL600V

Viesti Kirjoittaja mchuurre »

Tuffe kirjoitti:
TR8 kirjoitti:Kovalla pakkasella kannattanee varoa liian rajuja lämpörilan muutoksia, eli jos ensin möyrit lumessa ja ojissa koneen oikein kuuumaksi, niin suoraan ei pidä lähteä urku auki tielle tai vastaavalle noealle pätkälle

Tösös !
Duoda-duoda..hmmm....mites työ ootte selvinny konheittenne kanssa jatkoon kun ootte päästänyt sillä kuumalla moottorilla jokeen, järveen tai vaikkapa sitten lumihankeen? Ite kun en ole kuullut (en mä kunnolla kuule kyllä muutenkaan... :lol: ) että olisi koneet haljennu sen takia että nuo lämpötilaterot olis sen tehneet...juu lämpölaajeneminen on kyllä tuttu juttu mullekkin mutta kun sentään kyseessä on moottorit ?
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
Tuffe
Pyörä: XTZ750

Viesti Kirjoittaja Tuffe »

mchuurre kirjoitti:
Tuffe kirjoitti:

Tösös !
Duoda-duoda..hmmm....mites työ ootte selvinny konheittenne kanssa jatkoon kun ootte päästänyt sillä kuumalla moottorilla jokeen, järveen tai vaikkapa sitten lumihankeen? Ite kun en ole kuullut (en mä kunnolla kuule kyllä muutenkaan... :lol: ) että olisi koneet haljennu sen takia että nuo lämpötilaterot olis sen tehneet...juu lämpölaajeneminen on kyllä tuttu juttu mullekkin mutta kun sentään kyseessä on moottorit ?
Tarkotin, että ei oo lekentaa, että teippaamisella estetään liian nopea jäähtyminen. Teippaaminen vaikuttaa siihen, että lämpötila laskee hitaammin ku iliman teippaamista. Mitä merkitystä sillä on konneen sisuksiin, niin siihen en ota kantaa. Oon kuullu, että lämpöleikkautumisia on sattunu ilmajäähytteisissä kakstahtisissa mutta yleensä käynnistyksen jälkeen. Voi olla että jokeen upottamisen jälkeen menee tovi oheisaskareissa ja konetta ei saa ihan heti tulille eikä mahollista leikkautumista ehkä ees huomaa( mutu ).
Edit: aloittajalle sori ku meni vähän aiheen viereen
pejosa
Pyörä: KTM 250 sx-f/exc-f

Viesti Kirjoittaja pejosa »

Ja niitä vaihteistoöljy merkkejä viel 10-40w . Ja halvalla.
Z1K

Viesti Kirjoittaja Z1K »

Teboilin silver. 15e/4litraa ja toimii...
Vastaa Viestiin