Minne enska/allroad kamoja sovittelemaan??

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Jani-SRI
Pyörä: 530exc,690RALLY

Minne enska/allroad kamoja sovittelemaan??

Viesti Kirjoittaja Jani-SRI »

Jep... ...Elikkä tuli tuossa tänään ostettua KTM Adventure 640. Ajokamoja pitäisi vähän katella uusia. Ajo painottuu road ja offroad puolelle (mitä tuolta pyörältä nyt voi odottaa?).

Kävin tuossa tänään katsomassa sinisalon ja diadoran kenkiä. Diadoran Stone2 on aika lähellä oikeaa mallia. Sovitetut crossiSinisalot on liian jäykät. Jalkani on tosi leveä, joten kenkien valinta on usein vaikeaa.. ..Sidin vertebrat kyllä istuvat hyvin jalkaan, mutta kokeilin niitä kesällä kun oli vielä R6 hallussa. Nyt siis leveät enskakengät haussa.

Lähinnä alpinestarin kenkiä kiinnostaisi kokeilla.... ...Malleja Vector, tai sitten tech sarjan kenkä voisi olla hyvä vaihtoehto?? En ole kyllä kumpaakaan vielä kokeillut. Onko kenelläkään kokemuksia kyseisistä popoista, tai muita vaihtoehtoja mielessä??

Kenkien lisäksi kiinnostaisi alpinestarin, sinisalon ja KTM:n Powerwear (enska) asusteet, sekä Shoei:n Cross kypärät.

Elikkä asun Kotkassa ja mielessä olisi huomenna (22.12.05)
lähteä sovittelemaan vehkeitä.... ...Kysymys kuuluukin, että mihinkä kannattaisi lähteä sovittelemaan?? Eli missä on valikoimaa??

KTM:n vehkeitä ilmeisesti RacingbikeSidecarissa, vai onko siellä mitään hyllyssä?? Samoja kamoja on myös motukka.Fi verkkokaupassa, mutta pääseekö heidän tuotteita sovittelemaan minnekään??

Voin kyllä lähteä ehkä pääkaupunkiseudullekin, jos ei lähempää kamoja löydy??

Kiitoksia kokemusten jakamisesta, sekä liikkeiden neuvomisesta :P
IceFire

Viesti Kirjoittaja IceFire »

Ilmeisesti rahaa löytyy ;) Kengiksi Alpinestarsit ovat kyllä parhaimmasta päästä, mutta kyllä nekin jäykät on ja niinhän ne pitää ollakin. Suosittelisin kyllä ensiksi ajelemaan jonkun aikaa ennenku pistää tonnin palamaan. Selviää itselleenkin missä sitä tykkää ajella. Nimittäin noita "kovia" crossikamoja ei tarvitse kuin metässä.

Esim itse hommasin hyvät alpinestarisin rr-kengät kun halvalla sain, ne ovat ehkä hieman mukavammat kuin täyspitkät crossisaappaat, mutta silti täysin veden kestävät ja riittävän jäykät.

Kuteet kannattaa miettiä siten että suojat mahtuu sinne alle jos semmoisia meinaa hommaa. Voihan sitä ostaa matka-ajoon hieman lämpösemmät kuteet valmiilla suojilla ja metsä reissuille kevyemmät hyvin tuulettuvat kuteet joihin saa suojat sisään. Ainakin BikeWorld myy jälkimmäisiä muistaakseni joku merkillä STR tai jotain sinnepäin, joku ruotsainen nimi. Juuri yksi myyjä yritti tyrkyttää uutta sarjaa, joka on melkein kuin tehty kotari-kuskeille. Semmosta "orassia-muotoilua". Ei kyllä olleet kauhean kalliita edes, 150-200 euroa osa.

Jos kypärä pitää olla Shoei niin minä ostaisin varmaan X-Tourin, on muuten aikamoisen tyylikkään näköinen tummennetulla visiirillä. Eikä tarvitse raahata laseja mukana esim työmatkoilla.

RBSC:ltä löytyy kyllä pieni myymälä josta saa KTM-kuteita. Kannattaa kattoa KTM:n sivuilta ja soittaa sitten löytyykö.
-Eero K
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

IceFire kirjoitti: Jos kypärä pitää olla Shoei niin minä ostaisin varmaan X-Tourin, on muuten aikamoisen tyylikkään näköinen tummennetulla visiirillä. Eikä tarvitse raahata laseja mukana esim työmatkoilla.
Tuottaa jonkin verran hankaluuksia löytää shoein mallistosta tuota, valmistaja kun on arai...
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Kyllä jäykillä kengillä kannattaa ajella aina kun on hiekka-alustalla. Kengät saa olla kyllä vähän pehmeämmät kuin varsinaiset krossikengät jotta niillä jaksaa kävelläkin sieltä metsästä pois.

Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Mulla on ollut Tech-8 käytössä nyt jonku vuoden. Kengät tuntui aluksi lasketttelumonoilta, mutta aika nopeasti nuo alkoivat taipumaan paremmin. Tech-8:ssa on sisäkenkä joka helpottaa mm neopreeni sukkien kenkään laittoa.
En voi muuta kuin kehua noita kenkiä, ovat pelastaneet nilkat tosi monta kertaa. Ai niin ja kyllä siellä soratielläkin saattaa isoja kiviä lennellä jalkoihin, jolloin kunnon kovat ja tukevat kengät suojaavat varpaita.

Tais tuossa aikaisemmin olla puhetta Lilstrandin puvuista. Itsellä on STR:n housut ollu möyrintäkäytössä. Joku sanoi jossain vaiheessa täällä ettei ne kestä, mutta ainakin itsellä ne kesti moitteetta kesän ja vielä pitivät pikkusateen ulkopuolella.

Kypärästä on hankala sanoa toiselle että mikä kannattaa ostaa. Paras on kun menee liikkeisiin ja sovittelee eri pottia.

Varusteisiin saa äkkiä menemään ison kasan euroja. Jos mm haluaa kunnolliset polvisuojat niin niistä jo pelkästään joutuu maksamaan maltaita. Halvemmillakin pärjää vallan mainiosti.
Jani-SRI

Eniten tarvetta olisi juurikin uusille kengille, sillä kyllä varmaan voin tuolla vanhalla Rukan gorepuvulla päristellä näin talvella.... ..Kypärä on kyykkypyöräilyssä ollut Shoei ja olen siihen mieltynyt... Viimevuoden crossi malleja saa nyt halvalla, joten hinta ei ole kypärän hankinnalle este. Mites tuo arain mainittu malli toimii talvikäytössä?? Eli huurtuuko visiiri kun siinä ei ole minkäänlaista pinlockia tai vastaavaa??

Nuo Diadoran kengät olivat jäykkyydeltään aika sopivat, mutta eivät ihan täydellisesti jalkaan sopineet.. ...Nuo krossikengät ei tule kuuloonkaan, sillä olivat kuin laskettelumonot.(varmaan hyvät crossiradalla, mutta kyllä saisi vähän taipuisammat olla).

Onko sidillä, alpinestarilla tai jollain muulla merkillä vastaavan tyyppistä kenkää, kuin tuo diadoran stone2??(Kuva ).
Aki

Oxtar

Viesti Kirjoittaja Aki »

Ainakin Oxtarilla näkyy olevan semmoiset nivelletyt (T.C.X) crossisappaat. Niiden pitäisi ilmeisesti helpottaa tuota jäykkyysongelmaa, mutta tarjota silti samanlainen suoja kuin perinteisillä jäykillä popoilla. Itse en ole kokeillut miltä tuntuvat, mutta monet crossikuskit noita näyttävät käyttävän. Hintaa taitaa oll +300€...

Onko kenelläkään kokemusta?
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Kannattaa myös muistaa että useimmat krossisaappaat eivät pidä vettä :cry:
Jani-SRI

Pasi kirjoitti:Kannattaa myös muistaa että useimmat krossisaappaat eivät pidä vettä :cry:
Niin kai tuo juttu on... ...Mutta kunnon rasvaamisella vedenpito varmaan paranee... ..Ainakin hengittävyys on parempi ilman kalvoja.

Mulla oli hetken aikaa Daytonan GTX:ät.. ..ne on sellaset touring malliset gore kengät.... ..Kyllä sen kalvon huomasi hengittävyydessä.

Nyt viimekesänä oli ihan nahkasaappaat (turvakengät sievin) käytössä ja hengittävyys paljon parempi. Kyllä ne piti vettä ihan riittävän hyvin... ..Tuli meinaan ajettua muutama sata km sateessa ja sukat oli vieläkin kuivat.
Moto käyttöön saappaat saisivat olla kyllä tukevammat.
A&KTM

Viesti Kirjoittaja A&KTM »

Marko Hemmilä kirjoitti:...

Varusteisiin saa äkkiä menemään ison kasan euroja. Jos mm haluaa kunnolliset polvisuojat niin niistä jo pelkästään joutuu maksamaan maltaita. Halvemmillakin pärjää vallan mainiosti.
Nivellyt polvisuojat esim. duellin offroad kataloogissa 40€. Jos tarkoitat polvitukia joiden on tarkoitus suojata jo rikottuja paikkoja niiden hinnat ovatkin jo eri luokkaa, mutta käytetäänkö niitä vammojen ennaltaehkäisyyn?
Antti
Veijo
Pyörä: Cube AMS100 LTD

Re: Oxtar

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Aki kirjoitti:Ainakin Oxtarilla näkyy olevan semmoiset nivelletyt (T.C.X) crossisappaat. Niiden pitäisi ilmeisesti helpottaa tuota jäykkyysongelmaa, mutta tarjota silti samanlainen suoja kuin perinteisillä jäykillä popoilla. Itse en ole kokeillut miltä tuntuvat, mutta monet crossikuskit noita näyttävät käyttävän. Hintaa taitaa oll +300€...

Onko kenelläkään kokemusta?
On. Tähän mennessä olen ollut saappaisiin tyytyväinen. Heikko kohta on muovinen solkiremmi, joka on mennyt jo kahdesti poikki. Metsässä rymytessä oksat yms. rikkovat soljet. Tuota LC4 Adventurea ei kannata viedä yhtä pahoihin paikkoihin kuin 200EXC:tä. Veikkaan, että solkiongelmasta ei ole tässä tapauksessa haittaa. Vettä nämäkään saappaat eivät pidä, mutta ovat kyllä siinä suhteessa paremmat kuin ekoiksi saappaiksi ostamani Oxtar Blastit.
Seppo Honkanen
Pyörä: HVA TE300i, EXC150TPi, 690 Enduro R

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

Suosittelen Gore-Tex kamppeita ajohommiin. Merkillä ei liene hirveästi väliä, kunhan kamat istuu päällä hyvin.

Mulla on ollut kenkinä Alpine Stars Tech 6. Ne ovat vähän notkeammat kuin Tech 8 tai Vectorit. Vedenpitävyyden olen hoitanut Seal Skinz sukilla.

Kypäränä Arain Tour-X on erittäin mukava. Visiiriä ei tosin voi viileämmille keleille suositella, huurtuuhan se joka tapauksessa. Ongelman voi tällöin ratkaista hyvillä tuplalinssi ajolaseilla, esim. Oakley. Visiiriä ei ole pakko ottaa lasien kanssa pois.

T. Sepi
Jarmo
Pyörä: Puimuri

Viesti Kirjoittaja Jarmo »

Nuo Stone2:t oli kyllä hyvät minun jalkaan kun niitä EMC:llä sovittelin, irrotettavalla sisäkengällä ja notkeat.
Ainut vaan kun ei ollut gorea se sisäkenkä niin jäi vielä hyllyyn.
200e hinta tarjouksessa, ei paha minun mielestä.
-Jarmo
alepos
Pyörä: Wee-Strom

Viesti Kirjoittaja alepos »

Itsellä on kanssa leveä jalka ja Alpinestars Tech 6:t sopii mun jalalle ihan hyvin. Itselle oli kanssa pieni shokki se, että kuinka jäykät ne ovat jalkaaan, mutta notkistuvat kyllä varmasti hieman. Kyllä jo niihin pari viikkoa sitten metsässä koitin johonkin törröttävään oksaan koputella ja ilman kovia saappaita voisi olla jalassa aika ruma jälki..

Luulen että krossisaappaiden käyttö rajoittuu mulla metsä/krossikäyttöön, kyllä sitä nakkikioskilla käymiseen varmaan tulee käytettyä eri kenkiä. Toisaalta olen saanut nilkkani mustelmille monta kertaa kun en ole käyttänyt krossikenkiä, joten sen takia niitä kannattaisi opetella pitämään.
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Re: Minne enska/allroad kamoja sovittelemaan??

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Moi,

Omat kommenttini soppaan.
Jani-SRI kirjoitti: Diadoran Stone2 on aika lähellä oikeaa mallia. Sovitetut crossiSinisalot on liian jäykät. Jalkani on tosi leveä.
Itselläni on nuo kyseiset kengät olleet 1,5 ajokautta ja ajatus on kyllä vaihtaa ne jäykempiin kohtuu pien eli ovat hieman lepsut ja eivät mielestäni tue tarpeeksi ihan perus allroad ajossa (Alpinestar kiinnostaa). Itselläni on myös ne kalvolla varustetut sisäkengät noihin, jotka ovat kohtuu hyvät, muuten tulee vesi läpi aika nopeasti. Lisäksi laitoin heti ostaessani kärkiraudat kiinni, jottei kivet iske varpaita lyttyyn. => suosittelen siis jo heti alkuun jäykempiä/suojaavampia kenkiä.

Tuossa kuitenkin yksi vaihtoehto Diadoran kanssa samantyyppisistä kengistä: Oxtar Infinity Gore-Tex (http://www.duell.fi/medialibrary/data/0 ... sw2%7D.pdf)

Kypäränä minulla on Arai Tour-X joka on varsin hyvä yleis kypärä (voi käyttää visiirillä tai laseilla). Visiiri huurtuu ainakin minulla, kun on silmälasit, mutta siihen auttaa kun laittaa pinlock kalvon (tarra- tai tappikiinnitteisen). Tärkeintä kypärässä on kuitenkin sen istuvuus ja minulle tuo Arai sopii erittäin hyvin. Laseissa sama malli eli parhaiten kypärän kanssa päähän sopivat kannattaa valita (keväällä ja syksyllä on tuplalinsseistä hyötyä).

Tuossa vielä mielenkiintoinen ajoasu uutuus: http://www.rukka.com/lfashion/rukka/ruk ... pand=1.6.1
ja housut http://www.rukka.com/lfashion/rukka/ruk ... pand=1.6.1

Itsellä tällä hetkellä Yokon core asu irrotettavalla vuorella, johon mahtuu tarvittaessa erilliset suojat alla.

Suojina käytän "rankemmilla" surautuksilla seuraavia suojia:
Polvisuojat Alpinestar Bionic, jotka suojaavat polvea myöskin sivusta
http://www.dirtbikexpress.co.uk/view_pr ... 4&p_id=156
Rintapanssari Polisportin XP1, joka on itselleni erittäin hyvin sopiva.

Eipä tuosta ehkä juuri apua sovituspaikan etsintään ollut, mutta toivottavasti muuten.

Paikkoja joissa kannattaa helsingissä käydä kokeilemassa (ei välttämättä paikkoja, joista kannattaa ostaa): Allright, Storm-Motor, Bikeworld.

Terveisin
Mika TA-91
Vastaa Viestiin