Mitä virityksiä DR 650 etuiskareihin?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

x-mean
Pyörä: sattuman kaupalla

Mitä virityksiä DR 650 etuiskareihin?

Viesti Kirjoittaja x-mean »

Moro.
Onko kokemuspohjaista tietoa kellään suzuki dr 650 vuosimallien 90-95 etuiskareiden säädöistä. :?:

Itselläni vuoti toisen iskarin stefa jo ostettaessa pyörää,joten en ole varma miten paljon tuo on ehtinyt vaikuttaa joustoihin,kuitenkin keula on tuntunut ihan siedettävältä.

Elikkä jouset on ilmeisesti mitoissaan,pituus n. 520mm,sen lisäksi on ilmeisesti alkuperäiset(?) holkit jousen päällä+noin 40mm putkenpätkät lyöty vielä jäykistämään kokonaisuutta.
Onko siis tohtorin keula normaalisti turhan pehmonen? :roll:
Minkä mittainen on normiholkki jousen päällä?
Foorumin "sekakäyttäjä"
x-mean

Re: Mitä virityksiä DR 650 etuiskareihin?

Up!
"Service limit" näyttää etujousissa olevan ohjekirjan mukaan 508mm,elikkä mulla on 520mm.Mahtaako olla alkuperäiset jouset,vai ehkäpä vaihdettu pidempiin?...ero on kyllä suht pieni,että olisko tuossa juuri painumisvaraa,elikkä jouset on vielä iskussaan :roll:

Holkit iskarin päällä ovat 130mm (alkuperäiset?) + 55mm lisäpätkät asetettu koventamaan jousitusta.Noiden tarpeellisuutaa mietin...
Foorumin "sekakäyttäjä"
Eero
Pyörä: KTM 990 Adventure ja Gas Gas EC300

Viesti Kirjoittaja Eero »

DR 650 alkuperäiset etujouset on 480mm pitkät joten sinun pyörään on joku vaihtanut pidemmät jouset, minkä takia siinä on lyhemmät esijännityksen holkit. Mutta jos keula tuntuu löysältä kannattaa laittaa vähän pidemmät holkit. Itse lisäsin 20mm pidemmät.
x-mean

Eero kirjoitti:DR 650 alkuperäiset etujouset on 480mm pitkät joten sinun pyörään on joku vaihtanut pidemmät jouset, minkä takia siinä on lyhemmät esijännityksen holkit. Mutta jos keula tuntuu löysältä kannattaa laittaa vähän pidemmät holkit. Itse lisäsin 20mm pidemmät.
Eli nuo 130mm "orginaali" holkit ovat sitten normaalia lyhemmät...?
Kiinnostaisi vaan että missä sivuilla olisi tietoa noista orginaali asetuksista(en ainakaan heti löytänyt noita pituuksia),vaikkakin kokeiltavahan tuo on joka tapauksessa...
Foorumin "sekakäyttäjä"
Jakke N
Pyörä: EXC450

Viesti Kirjoittaja Jakke N »

Jos kieli taipuu, niin ADVriderissa on 'thumpersien' alla 'pre 1996 DR' topicci, josta varmaan löytyy tietoa.

Itse olen hämmästellyt DR SE topiccia samassa paikassa. Yli 1400 sivua asiaa ja välillä hieman vierestä, mutta taatusti mielenkiintoista luettavaa :lol:
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Minulla on ollut DR 650 RSE vm 1995. Ostin siihen Wilbersin progressiiviset jouset, muistakseni tilasen ne Pololta. www.polo-motorrad.de. Hintaa oli noin 100 euroa ja ehdottomasti kannattava investointi. Keulaan tuli pintapehmeyttä ja jämerää kantavuutta. Mitään muita kikkailuja ei tarvinnut. Suosittelen.
x-mean

Oukei,hyviä ehdotuksia...täytynee tutkailla noita 8)
Tällähaavaa kuitenkin löin sunnuntaina iskarit läjään,joten niillä nyt testaillaan hieman.Öljynä Motorex Fork oil 10w30.
Senverran vaan muutosta väsäsin,että tasasin esijännitysholkkien päät samaan mittaan sekä suoriksi,joten ne lyhenivätkin hieman.Joku ei ole ilmeisesti omistanut mittaa,saatikka suoraan sahaamisen jaloa taitoa :roll: :lol:
Ensitestillä keula tuntuu ainakin olevan ihan oorrait. :mrgreen:
Nimim."vähään tyytyvä".
Foorumin "sekakäyttäjä"
Jyki
Pyörä: Yamaha TT600

Viesti Kirjoittaja Jyki »

Sama homma, keula tuntuu liian pehmoiselta. Palikkaa olen laittanut lisää n. 30mm. Jousitus parani kyllä, mutta ei riittävästi. Eli minkä valmistajan jousia olette laittanut keulaan?
Ja olisiko kiinnostusta tehdä kimppatilausta jostakin.
Kävin tänään kysäisemässä jousia Stormilta. Ovat kuulemma tekemässä tilausta, mutta toimitus meenee ainakin kahden kuukauden päähän.
-Jyki
Jakke N
Pyörä: EXC450

Viesti Kirjoittaja Jakke N »

Mä tilasin omaani Wilbersin etujouset Oitraconilta. Näyttää vaan olevan ison muutoksen vallassa nuo sivut, mutta laittamalla sähköpostia Oivalle saa varmasti kysymyksiin vastauksia.

Ja toinen juttu. Mitenköhän paljon noissa RSE:n ja SE:n jousissa on eroa. Mulla olis meinaan vähän ajetut SE:n Wilberssit kaupan, jos jotakuta kiinnostaa.
Jyki

Tuli tilattua Suzukiin uudet Wilbersin etujouset. Osaako joku kertoa paljonko menee öljyä / kannattaa laittaa??
Ja pyörän vuosi on v.-91 ja malli RSe
-Jyki-
Eero
Pyörä: KTM 990 Adventure ja Gas Gas EC300

Viesti Kirjoittaja Eero »

Öljy määrän pitäis olla 120mm putken yläpäästä tai jotain 560ml.
Jyki

Uudet Wilbersin jouset paikallaan ja pieni lenkki ajettu. Kyllä keula muuttui, tuli tosi jämäkkä. Saa nähdä myöhemmin kuinka toimii rankemmassa käytössä. Uudet jouset oli yllättävän pitkät. Alkuperäisten jousien päällä olevat holkit jäi kökonaan pois.
Öljyä laitoin tuon 560ml.
-Jyki
Wesko
Pyörä: Dr 650 RS"SuMo"

Viesti Kirjoittaja Wesko »

Juup, stefojen vaihtoa täälläkin päin. Paljon näytti olevan ylimääräistä palikkaa putkien sisällä.
Kuvia rojuista: http://www.freewebs.com/weskola/apps/photos/
Onkohan noi jouset nyt orkkikset vai mitähän lie?
Ylimääräistä oli ainakin siis 40mm holkki ja lyhyt jousen pätkä(25mm) per etuputki.
Vielä pitäis keksiä soppeli öljy, sen verran vanhoja keskusteluja selasin etten ainakaan
alunperin suunnitelmissa ollutta TB:n monitraa(mineraali,10w30) laita putkiin :lol:

EDIT: Noi lyhyet jousenpätkät on ilmeisesti tarkoitettu vaimentamaan iskua keulan "oietessa" esim hypyissä.
EDIT2: Öljyksi tuli mulle Belrayn 15W.
Sakkeus
Pyörä: KTM 640 Sumo enskavantein

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Wesko kirjoitti:EDIT2: Öljyksi tuli mulle Belrayn 15W.

Millanen tuli ajaa noilla 15w öljyillä? :shock: Käytin viime talvena pykälää vanhemman 600 tohtorin keulassa 15w öljyjä vakio 10w tilalla, yhden reissun jälkeen laskin ne pois ja laitoin tilalle vakiot 10w öljyt. 15w öljyillä keulasta tuli lievästi sanottuna jähmeä, nopeassa pikkupatissa kelkkareitillä keula ei joustanut juurikaan ja keula naputteli ranteet todella äkkiä turraksi mutta eipä löytynyt sellaista pattiakaan jossa pohjaaminen olisi ollut lähelläkään! :lol: Eli ainakaan mulla ei toiminut 15w maastossa lainkaan ja keulien erot taitavat olla 2mm paksummat liukuputket 650 tohtorin hyväksi?
x-mean

Jyki kirjoitti:Uudet Wilbersin jouset paikallaan ja pieni lenkki ajettu. Kyllä keula muuttui, tuli tosi jämäkkä. Saa nähdä myöhemmin kuinka toimii rankemmassa käytössä. Uudet jouset oli yllättävän pitkät. Alkuperäisten jousien päällä olevat holkit jäi kökonaan pois.
Öljyä laitoin tuon 560ml.
-Jyki
Moi!
Mites pitkät nuo sinun uudet jouset on?
Mietin vaan kun omat on siis 520mm ja siihen vielä päälle läntätty holkkiva yhteensä noin 185mm,eikä keula minusta mikään tönkkö ole,tosin en nyt ole justiinsa ajellut missään hurjissa montuissa,mutta jonkinverran soramonttu surauttelua kyllä.
Foorumin "sekakäyttäjä"
Vastaa Viestiin