Vaihtoehtoja Unicrossille etukumiksi

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Jani M
Viestit: 2305
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihtoehtoja Unicrossille etukumiksi

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Laitoin Starcross 6 Hardin 690:iin, ja 950 kilometrillä siitä on kulunut milli, eli vaikuttaa tooodella kestävältä crossirenkaalta :shock: . Kestää myös kanttailla asfalttimutkiin sen mitä Enduro Trail E-07:kin takana ja eikä silti ole irtosoralle ja sepelille liian tiheäkuvioinen. Ensivaikutelma on siis oikein positiivinen. Ainut miinuspuoli on, ettei ole tieliikennehyväksytty, mikä ei kyllä renkaalle olisi temppu eikä mikään, jos softi Fimitakarenkaillekin sellaisen saa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Jani M
Viestit: 2305
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihtoehtoja Unicrossille etukumiksi

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Jani M kirjoitti: Ti Heinä 30, 2024 7:03 pm Laitoin Starcross 6 Hardin 690:iin, ja 950 kilometrillä siitä on kulunut milli, eli vaikuttaa tooodella kestävältä crossirenkaalta :shock: . Kestää myös kanttailla asfalttimutkiin sen mitä Enduro Trail E-07:kin takana ja eikä silti ole irtosoralle ja sepelille liian tiheäkuvioinen. Ensivaikutelma on siis oikein positiivinen. Ainut miinuspuoli on, ettei ole tieliikennehyväksytty, mikä ei kyllä renkaalle olisi temppu eikä mikään, jos softi Fimitakarenkaillekin sellaisen saa.
Nyt 3000 km:n jälkeen nappuloiden takareunat ovat noin puolessa välissä, eli tällä pääsee vielä suunnilleen toisen mokoman. Tässä on selvästi parhaat asfalttiominaisuudet kaikista mahdollisisa crossi- ja FIM-eturenkaista, joita olen viime vuosina käyttänyt. Todella vakaa ja menee kohtuu mukavasti jopa paikkausten reunoilla, joten kontrasti varsinkin edelliseen Rinaldiin on todella iso. Soralla taas pelaa kuin mikä tahansa muukin karkeampi nappula. Voisi crossirenkaaksi tiheän kuvion vuoksi olla hyvä myös 690:iä painavammassa pyörässä vanhan kunnon Unicrossin tapaan.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Jani M
Viestit: 2305
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihtoehtoja Unicrossille etukumiksi

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Starcross 6 Hard kesti lopulta 5200 km. Kuluminen tuntui koko ajan vain kiihtyvän. Nappuloiden keskeltä tuli esiin tummaa, ihan kuin siinä olisi pehmeämpi seos. Tracker kestää saman, on halvempi ja vielä tieliikennehyväksyttykin, eikä häviä tälle kuin asfalttiominaisuuksissa, niin se on minulle Michelinin eturenkaista parempi vaihtoehto jatkossa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
juhap
Viestit: 971
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: Vaihtoehtoja Unicrossille etukumiksi

Viesti Kirjoittaja juhap »

Mulla olis tallissa ajamaton 21" unicross, pimeessä säilytetty jumalrengas voi olla jopa myynnissä. En kehu mutta Suomen viimeinen melko varmasti.
ceevu
Viestit: 1982
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610++++
Paikkakunta: jokela

Re: Vaihtoehtoja Unicrossille etukumiksi

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Ei oo viimenen,mullakin on pari :lol:
juhap
Viestit: 971
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: Vaihtoehtoja Unicrossille etukumiksi

Viesti Kirjoittaja juhap »

ceevu kirjoitti: Su Tammi 05, 2025 1:00 pm Ei oo viimenen,mullakin on pari :lol:
Mukava kuulla että noita hyviä kumeja on vielä muillakin tallessa.
Avatar
_JPA_
Viestit: 697
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Vaihtoehtoja Unicrossille etukumiksi

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Kesällä vein yhden kierrätykseen. Ehkä 10 vuotta vanha. Oli testissä muutaman kerran 690 Endurossa, mutta oli aivan hirveä rengas. Etupää alkoi herkästi kovemmissa kiihdytyksissä woblaamaan ja asvaltilla urissa pelottavaa vikurointia.
Melkein kaikkien nappuloiden juuressa oli halkeamat, kun toissa keväänä laitoin sen hetkeksi alle. Rengas vietti suurimman osan elämästään pimeässä perunakellarissa.
Jerex
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Kesä 14, 2024 10:26 am
Pyörä: T7

Re: Vaihtoehtoja Unicrossille etukumiksi

Viesti Kirjoittaja Jerex »

Missä vaiheessa karkeampi etukumi on yleensä vaihtokunnossa eli paljonko jää nappulaa jäljelle kun ominaisuudet renkaassa on "loppu"?
an13
Viestit: 1112
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 690

Re: Vaihtoehtoja Unicrossille etukumiksi

Viesti Kirjoittaja an13 »

Siinä kohtaa vaihtaa kun nappula kuluu kolmioksi ja matalamman reunan puolella alkaa kuluttaa sitä renkaan runkoa/pohjaa
XL250R
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Vaihtoehtoja Unicrossille etukumiksi

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Riippuu paljon renkaasta, ajoalustasta ja ajotavasta. Reippaasti ajaessa niljakkaalla metsäpolulla pito tuntuu huononevan olennaisesti heti kun nappulan reuna pyöristyy hiukankin, mutta ajaessa rajoitusten mukaan hiekkateillä voi 3 mm nappulaa olla aivan riittävästi.

Toki riippuu miten määritellään ominaisuudet "loppu"?
Jani M
Viestit: 2305
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihtoehtoja Unicrossille etukumiksi

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Itse olen ajanut kisaenskalla enduro- ja crossiajossa eturenkaat ensin "loppuun", eli että keskinappulat on pyöristyneet ja reunanappulat kaninsyömiä. Tämän jälkeen niillä ajaa vielä noin 3000-4000 km sorateitä 690:llä, niin että nappulan takareuna menee nolliin ja etureunassa on ehkä vielä puolikin senttiä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Vastaa Viestiin