Sylinteriputki aihio??

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

juke.81
Pyörä: DR-Z 400

Sylinteriputki aihio??

Viesti Kirjoittaja juke.81 »

Mistä teräksestä noi sylinteriputket tehhään?? ja mistä suapi?

Ajatuksena olis tehä yamaha dt 125r:rään big bore kitti.

niin jos jollain on 170-200cc DT:sylinteri tai rikkonainen vakio sylinteri tai nelarin sylinteriputki sisä halkaisia 65mm niin voin ostaa.
Roiske
Pyörä: DR800, DR-Z400

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Vai semmosen sie meinasit rakennella. Valurautaa ne putket on. Siihen saa kyllä valmista 170cc pinnoitettua alumiini pyttyä, mutta se maksaa melkoisesti ja jäähän siitä se rakentelun ilo pois. Mulla ois pari kelkan putkea, oisko ollu 67.50mm, mut niissä on tietysti aukot valmiina, eli tuskin käy iskun pituudet yhteen.
juke.81
Pyörä: DR-Z 400

Viesti Kirjoittaja juke.81 »

Semmosta oon suunnitellut.sais jotain käyttöä tuolle dt:lle.
vaan suunnittelupöydälle taitaa jäädä kun ei tunnu löytyvän sopivaa putkea.mikään valmis 2-tahti putki ei kelpaa. kun haluaisin tehdä itse nuo aukot sopiviksi omaan käyttöön.

onkohan se normaalia valurautaa. kun olen kuullut jonkun speden tehneen sylinteriputken valurautaisesta viemäriputkesta.
Piedro
Pyörä: Ei ole

Viesti Kirjoittaja Piedro »

On jotkut niitä sorvannut ihan teräksestäkin ja kuulemma pelanneet ihan hyvin, putkeen pitää vaan sorvata yläpäähän olake ja pyttyyn vastaavan kokoinen lovi että kun kannen kiristää niin se painaa putkea pyttyä vasten, sillä varmistaa että pysyy kunnolla paikallaan.
maqe
Pyörä: Gsf 1200 S

Viesti Kirjoittaja maqe »

www.bomber.fi foorumista löytyy paljon tietämystä täysin tee-itse-sylinteriputken valmistukseen.
kipe
Pyörä: kotari

Viesti Kirjoittaja kipe »

Ootko kyselly paikalliselta koneistamolta?

Mopo-RR projektiin joskus kyseltiin ja ihan luettelokamaa se oli. En nyt millään muista minkähintasia ne oli.
IceFire

Viesti Kirjoittaja IceFire »

Kai niitä putkia tehdään nykyään vaikka mistä materiaalista. En tiedä käytetäänkö ihan S355:sta vai ehkä jotain nuorrutusterästä. Itsestäni kuulostaisi fiksuimmalta käyttää jotain muokkauslujittuvaa teräslaatua, mutta saattaa olla aika kallista. Kannattaa kysellä pajoista.
-Eero K
Yamato
Pyörä: Hakusessa

Viesti Kirjoittaja Yamato »

Morjesta vaan kaikille kurapyöräilijöille :P (Pakollinen tervehdys, kun rekisteröityy jollekin foorumille.)

Itse tein tässä syksyn aikana kokeilumielessä MoC-ainesputkesta sylinteriputken mopoon. Siis ihan 50cc mopoon. Putken teko onnistui kohtuullisen hyvin, mutta kanavien puhkaiseminen ja muotoilu oli täyttä tuskaa. MoC on melko najua tavaraa..
Ajokokemuksia on vähän, vajaa 10 litraa bensaa palanut. Hyvin on tähän asti pelannut vaikka viritysaste onkin varsin korkea.

Mieluusti olisin putken tehnyt valuraudasta jos olisin sitä siihen hätään jostakin saanut. Valuraudan ehdoton etu verrattuna muihin materiaaleihin tässä tarkoituksessa on itsevoiteluominaisuus, mikä johtuu runsaasta grafiitti(hiili)pitoisuudesta.

Valurautaputkea voisi löytyä vaikka täältä

Ja joku mainitsi muokkauslujittuvan teräksen. Voihan sitäkin kokeilla, mutta hankaavassa kulutuksessa muokkauslujittumisominaisuudesta ei ole mitään hyötyä. Ko. materiaaleissa lujittuminen tapahtuu, kun kappale osuu voimalla johonkin esteeseen. Esim. kaivurin kauhan kynsi hakkautuu kiviin.
Vastaa Viestiin