Ihan tässä sekoaa (XT660R - F650GSD - LC4 Adventure)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Tape
Pyörä: BMW R 1200 GSA

Ihan tässä sekoaa (XT660R - F650GSD - LC4 Adventure)

Viesti Kirjoittaja Tape »

Ensimmäinen viesti ja perinteinen kysymys - mikä näistä olis hyvä :D . Kovin omaperäinen aloitus.

Tällähetkellä alla Y FZS 600, eli kotoisammin Vatseri. NOita on itseasiassa ollut jo kaksi ja nyt alkaa tympimään. Perheelisenä ei mitään reissuja tule ajettua. Pyörä on toki hyvä yleispyörä ja ruutiakin löytyy, mutta onhan se vähän, kuin porrasperäisellä harmaalla Corollalla ajelisi. Ihan hyvä, mutta jotain puuttuu. Itse en kaipaa mitään tehoa lisää (tässäkin liikaa).

Pikkupojasta asti on nuo endurot kiinnostanut ja pariin otteeseen ollut ihan viittävaille ostaakin. Kokeilut on aika suppeita, joten senpuolesta en osaa kauhean hyvin arvioida (wanhat XL500R, XT500, uudemmat EXC450 ja LC4E). Ajo minula on käytännössä työmatka-ajoa, sillointällöin pieni ilta-ajelu kavereiden kanssa jne. Hiekkatiet ja urat kiinostaa. Spooriin minun kantti tuskin riittää. Viime perjantaina kokeilin viimeksi KTM LC4E:tä joka oli varsin tehokkaan tuntuinen minulle ainakin soralla ja kaupungilla. Tärinä oli vaan jotensakin aika kova (kaverin EXC450 tärisee vähemmän). En ole mikään rassaaja / tosimotoristi = en osaa ajaa, enkä huoltaa :oops:. Suhde ajossa olisi endurolla varmaan jotain 60:40 asfaltti sora.

Kauhea valinnan vaikeus ja polte.

Järki: BMW F650GS Dakar. Pitkät huoltovälit, kestää, ilmeisen mukava? Soralla ja mudassakin teidän kuvien perusteella pärjää?

Tunteet: KTM 640 LC4 Adventure / E. Paukkua löytyy ja härskiyttä. Alusta ilmeisen hyvä. Karu, täristävä, huollettava. Maasto-ominaisyuudet minun käyttöön varmasti 101%.

Tulokas: Yamaha XT 660 R. Uudempi tulokas, luotettava? Sama merkki, kuin nykyisessä (värikin jopa :)). Hinta huikean alhainen edellämainittuihin verrattuna muutamasta liikkeestä. Millaiset huoltovälit yms?

Mielipiteitä?

P.S. Onko kellään jyvässeudulla LC4 Adventurea. Mielikuva ainoastaan kuvista. Ilmeisen samanlainen sahapukki kuitenkin, kuten LC4E:kin :)

EDIT: olihan näistä testikin Bikessä aikanaan. Vertailun arvo nyt oli vaan sitä luokkaa, että minäkin sen todennäköisesti olisin osannut kirjoittaa, mikäli olisin saanut pyöriä 10 minuuttia koeajaa.
ristokot

Kokemuksia XT660R

Viesti Kirjoittaja ristokot »

Itse ostin kyseisen pyörän noin kuukausi sitten ee-speedin kautta ja olen ollut ihan tyytyväinen pyörään. Tuntuu varmasti nuhaiselta katupyörän jälkeen, mutta kun vaatimaton tehoreservi on käytössä laajalla kierrosalueella on pyörää hauskaa ajeluttaa maantielläkin. Hauskuus alkaa kun tie huononee, todella hauska peli ja ainakin vielä tarpeeksi tehokas hiekkateille. Perä on sladissa kun kaasua kääntää soratiellä ja maastossakin pääsee. Olen jo hiukan ryvettänyt metsämaastossa ja kyllä se menee vaikeammastakin paikasta, vaikka ei olekkaan mikään kevyin mahdollinen pyörä.

Ensiasennusrengas toimii kohtuullisen hyvin sorateillä ja maantiellä ja kyllä kovapohjaisessa maastossakin etenee, mutta savivellissä renkaan kuvio tukkeutuu alta aikayksikön.

Pyörä kuluttaa 5 litraa/100 km ja vakuutukset ainakin pohjolasta ovat nyt teho/paino-suhteeseen perustuvissa vakuutuksissa kohtuulliset.

Talvella alle nastakumit, ja siinä on ympärivuotinen kaveri. Enää et tarvitse moottorikelkkaakaan!

Ps. en ole noita muita mainitsemiasi pyöriä ajanut, enkä osaa vertailla, mut oma pyörä on ollut ihan positiivinen tuttavuus. Eiköhän tuo perus-konekonstruktio ole koko lailla sama kuin aikaisemmissa XTZ 660 malleissa - uutuutena taitaa olla vain elektronisesti ohjattu polttoaineen suihkutus.
IceFire

Viesti Kirjoittaja IceFire »

Vaikeahan tuota on sanoa. Kyllähän noita adventure miehiä jyväskylässä taisi olla. Minulla on varmaan suunnilleen samat prosentit, mutta olisi kiinnostusta ajaa enemmän soraa ja maastossakin. Täälläpäin on vaan tiet menty pilaamaan mustalla aineella. Huoltamaan kannattaa opetella tai pakostikin oppii. Ei näissä mitään sellaisia asioita ole joita ei pystyisi oppimaan. Huollossa juoksuttaminen on todella kallista ja aikaavievää, eikä siellä välttämättä tehdä sen parempaa jälkeä muutenkaan (kuten on todistettu).

LC4:sen tärinä on mallikohtaista, toiset täristää enemmän kuin toiset ja vielä enemmän tärinä on suhteellista. Kompromissina voi sanoa että se tärisee, mutta ei minulla ainakaan niin paljon että se vaikuttaisi ajamiseen. Alusta on tosiaan luultavasti joukon paras.

Dakar olisi minullekin sopinut ideana hyvin, mutta bemarimaiset omituisuudet alustan suunnittelussa ja rungossa eivät kiehtoneet. Parasta on tietenkin jos pääsee kokeilemaan pyörää vaikeaan maastoon, niin erot huomaa helposti.
-Eero K
Tape

Joo, konehan perustaltaan on vanha, mutta pöyrä yleisesti ottaen uusi ja se ruisku lisänä. Mites nuo huollot. 5k -10k? Ei sillä, ei se öljynvaihto minulle ole ongelma, mutta sitten, jos 3k kilometrin jälkeen pitää aina puoli pyörää purkaa, niin siihen ei riitä taito / kiinnostus.

Hinta olisi houkutteleva XT:ssä ja onhan se perustaltaan koeteltu peli. Kevyempi taitaa olla, kuin bemari?

Tehottomuudesta senverran, että mielestäni ainakin LC4 paukutti ihan riittävän sairaasti hiekkatiellä ja polulla. Kadullakin oli satanen herkässä mittariin. Pääosaan ajosta nuo tehot riittä varmasti, ja se mitätön rikollinen prosentti mielestä saa tyytyä.
ristokot

XT660

Viesti Kirjoittaja ristokot »

Huoltoväli on huoltokirjan mukaan 10 000 km, mutta ee-speedin maahantuomana huoltokirjan välit ovat 5000 km. Eli ei ole mikään kisaenska, jonka mäntiä saa olla vaihtamassa ja tarkistamassa tämän tästä. Ensihuolto on jo 1000 kilsan ajon välillä. Vaikuttaa noin tässä vaiheessa melko huolettomalta peliltä.

Bemarin painosta, mutta tän kuivapaino taitaa olla 165 kg. Eli jos suohon uppoaa niin raskas on nostaa, mutta muutoin on kevyt käsitellä. KTM taitaa olla 3-4 hepoa tehokkaampi, mutta eiköhän ne suorituskykymielessä ole hyvin lähellä toisiaan. Uuden hinta on minusta niin houkutteleva 8600 ee-speedissä, että päätin ostaa.
IceFire

Viesti Kirjoittaja IceFire »

Tästä löytyy hyvät tiedot kotarista, ihan omasta takaa: http://www.matkaendurot.net/wiki/index. ... _Adventure
-Eero K
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Itsellä oli nuo samat pyörät vaihtoehtoina kevät talvella. Kävin ne kaikki katsomassa läpi MP-messuilla ja kun niitä sai perättäin tutkia niin oli päätös sitten helppo. Tuossa KTM:ssä paistoi laatu joka paikasta läpi.

Hinta olisi Yamahassa ollut hyvä, mutta siihen saa alkaa ostamaan heti lisähärpäkkeitä niin että hinta nousee KTM:n tasolle. (Pohjapanssari, oikein reititetty pakoputki, rysterit, isompi pleksi, tarakka yms.).

Riku
JSL
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003

Viesti Kirjoittaja JSL »

Sen verran KTM:stä, että ei ole ainakaan omaa mopoa tarvinnut öljynvaihtoa ja ketjunrasvailua (ja kiristelyä) enempää huoltaa. En ole edes paljon puhuttua venttiilien välyksien tarkastusta tehnyt kun en ole kokenut sille mitään tarvetta. Itsekin odotin paljon suurempaa huoltamisen tarvetta kun netistä ko. moposta lueskelin ennen sen ostoa, mutta sangen vähän se minusta huoltoa kaipaa. Ennen kesälomaa ajattelin kyllä ihan mielenkiinnosta tarkistaa venttiilien välykset ja vilkaista kaasaria, mitään tarvetta en sille kuitenkaan koe olevan.

Suurin murhe oli itseaiheutettu kun sain öljypropun reiästä kierteet pilalle.
Tape

Joo, eikait se KTM:n huolto nyt miksikään ongelmaksi muodostu. Kilometrejä tulee mulla suht vähän ja ajo on kyllä sunnuntaiajo tyyppistä. Sekin helpottaa, että työkaveri on päitsin kiertänyt Kotkamies, joten helpdesk löytyy läheltä. Eilen viimeksi tuli ajettua 450 EXC:llä SM pyörin. Kyllähän siinä tiesi ajavansa MOOTTORIpyörää :)

Mitenkäs paljon LC4E ja Adventure poikkeaa toisistaan pl. tankki ja kate? Ajoasento, satula, ajettavuus maantiellä, jne?

Täytyy seurata noita teidän jyväskylän kokoontumisajoja ja tulla joskus katsomaan Adventureja livenä (vatserin jätän nurkan taakse :lol: )
talkku
Pyörä: T7 , XT500-79

Viesti Kirjoittaja talkku »

sekoitetaan lisää pakkaa http://www.moto-seinajoki.fi/ 625 sxc -05 8990e
Markus28
Viesti:

BMW F 650 GS Dakar

Viesti Kirjoittaja Markus28 »

Ostin pari viikkoa sitten BMW:n ja olen toistaiseksi ollut erittäin tyytyväinen. Olen ajellut soralla, metsäautoteillä ja asvaltilla.
Vaikea sanoa mitään syvällisempää vielä tässä vaiheessa. Jos
halua testailla ko pyörää niin ilmoittele.
Tape

Joo, Moto-Seinäjoen tarjoukset huomioitu. Siellä olis LC4E 9500€. Tuo SXC on ehkä turhan karski mulle. Saisi olla hivenen allroadimpi.

Biimeriä pitäis tulla vilkasemaan joku päivä. Onko GS vai GSD? Eihän ole se pyörä, joka Kuvalla oli myynissä?
Markus28
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus28 »

Jees ei muuta kun ilmoittelet milloin kerkiät niin katellaan. Mulla on Dakar malli. Kuvalla ei ollut saatavana kuin uusia Dakareita kun kyselin eikä niitäkään ollut liikkeessä vaan jossain varastossa. Kuvien perusteella olisi pitänyt vissiin ostaa :lol:
Juro
Pyörä: Honda NX

Viesti Kirjoittaja Juro »

Jos kuvalla oleva GSD on viimevuotinen ja n. 5000 ajettu niin se on mun entinen (uudet TKC:t alla). pyörästä on pelkästään hyvää sanottavaa. halusin tehoja lisää ja vaihdoin suurempaan.
Rapakko
Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010

Viesti Kirjoittaja Rapakko »

Olen myös pohtinut asiaa just näitten kyseisten pyörien välillä. Jos KTM:ssä ei olisi näitä mainittuja tärinöitä ottaisin sen, tai jos ajamiseni olis pääasiassa metikössä, niin silloin menis tärinätkin, mutta kun ajelen paljon myös asvalttia, niin valitettavasti jättäisin kottaraisen pois valinnasta. Odotan mielenkiinnolla LC4:sen seuraajaa ja jos siitä on tärinät veke, niin se olis ihannefillari.

Jos nyt ostaisin pyörän, niin jäljellä olis BMW, tai XT. En uskaltaisi valita kumpaakaan ennenkuin olisin koeajon suorittanut, toki testaisin Kottaraisenkin ja toivoisin ettei ne tärinät niin häiritseviä olisi kuin kuvittelen ja jos ei olisi, niin valitsisin KTM:än. Nyt puhun siis keskikoon pyöristä ja katsotaan tuleeko ens keväänä pyöränvaihtokuume, muuten olen tämänhetkiseen tohtoriini erittäin tyytyväinen.
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
Vastaa Viestiin