Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Heinä 07, 2020 6:30 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Touko 11, 2006 9:25 am 
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 11:39 pm
Viestit: 8
Eilisaamuna ilmaantui pyörään käynnistysongelma eli gs ei lähtenyt käyntiin kuin vasta kovan yrityksen jälkeen. Tänä aamuna sama juttu. Käynnistys tapahtui vasta sen jälkeen kun vapaan vihreä merkkivalo syttyi. RID kyllä näytti vapaata koko ajan. Käynnistyksen jälkeen sammutin pyörän ja kokeilin uudestaa startata ja sama ongelma toistui. Eilen sitten iltapäivällä töistä lähtiessä starttasi normaalisti, samoin nyt kun saavuin töihin kokeilin startata ja hyvin käynnistyi (vaihde päällä kytkin pohjassa). Seisontatuen kytkin ja tappokatkaisin tuntuvat toimivan OK, molemmat käynnistävät bensapumpun ja RID:n. Onko kytkinkytkimessä jokin kytkin (siis sähköinen), joka haistelee milloin kytkin on pohjassa ja antaa startata vaikka vaihde olisi päällä?
Eihän tämä nyt mikään gauhia ongelma ole, mutta kun bemarin vapaan merkkivalon syttyminen ottaa tunnetusti aikaa (tänäänkin melkein 5 minuuttia), niin jossain tilenteessa saattaa hermo olla piukalla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Touko 11, 2006 9:43 am 
Site Admin
Avatar

Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Viestit: 2642
Paikkakunta: München, Saksa
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Kyllä kestää melkoisen kauan tuo vapaan merkkivalon syttyminen :shock: En usko että tuo ny ihan normaalia on :wink: :?

_________________
Marko Hemmilä
www.whereishemuli.eu
www.hemuli.eu
www.facebook.com/WhereIsHemuli


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Touko 11, 2006 1:15 pm 

Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Viestit: 1784
Paikkakunta: Kouvola / Espoo
Pyörä: pyörät myyty
Kutakuinkin kaikissa mopoissa on sellainen tunnistin kytkinkahvan juuressa mikä haistelee milloin kytkin on pohjassa. Tohtoreista olen sen kytkimen aina ohittanut, mutta bemussa mulla taitaa olla se vielä jäljellä. Bemusta puolestaan olen ottanut sen sivujalan kytkimen pois käytöstä, jotta mopoa voi pitää käynnissä jos mopo on sivutuella.

Vapaavalon pitäisi syttyä ilman mitään viivettä mikäli mopo on kunnossa. Siihen bensapumpun surahtamiseen tai RIDin heräämiseen sillä ei ole mitään merkitystä onko mopo vapaalla vai ei kun virrat laittaa päälle. Jos RID näyttää, että mopo on vapaalla, mutta vapaavalo ei pala niin se kuulostaa kyllä oudolta. Muutoin veikkaisin, että sulla on jotain häikkää vaihteenasennon tunnistimessa tai jossain siihen liittyvässä liittimessä. Ennen kuin saat moposi korjattua niin siihen asti pidä aina kytkintä pohjassa kun starttailet niin voit käyttää mopoa normaalisti. (Lisäksi jos sulla on käytössä se sivujalan tunnistin sun pitää ottaa mopo pois sivujalalta, jotta saat sen käyntiin "vaihde päällä".)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Touko 11, 2006 2:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 11:39 pm
Viestit: 8
Sehän tässä vaivaakin, kun kone ei hörähdä vaikka kytkin on pohjassa, vaan vaati sen, että vihreä vapaavalo palaa. Täytyy tarkastaa tuo kytkinkahvan tunnistin. Kävin äsken pienellä lenkillä ja kone käynnistyi ihan OK.
Vapaan merkkivalo on pyörässäni toiminut aina vähän omia aikojaan. RID on näyttänyt että vaihteisto on vapaalla, mutta merkkivalo on syttynyt sitten kun on ollut sillä päällä. Joskus jopa ihan ajallaan. Jostain olen saanut sellaisen käsityksen, että näin on myös monessa muussa bemarissa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Touko 11, 2006 7:43 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 5:54 pm
Viestit: 385
Paikkakunta: Liikola
Pyörä: BMW R1100gs, BMW R100, DR 350
Se kytkinkatkaisin mielestäni estää vain käynnistinmoottorin kytkeytymisen. Mutta sivutuen katkaisinhan sammuttaa moottorin, tosin jos kytket virran päälle sivujalan ollessa alhaalla ei pa-pumppukaan surahda ennen kuin sivujalan nostaa. Vapaavalo näyttäisi tosiaan olevan samalla katkaisijalla kuin RIDin näyttö joten vika voisi olla vaikka lampussa. Mutta ei sen kyllä vaikuttaa käynnistymiseen. Oletan nyt että pyörä "starttaa" elikä starttimoottori pyörii. Mutta ei käynnisty? Starttaako hyvin? Jos akun jännite on heikko niin eipä käynnisty vaikka pyörittääkin jonkun aikaa.(nimim.keväällä juuri akun sen takia vaihtanut..) kokeile varmuudeksi apu akulla.

_________________
Internet on nykypäivän raamattu, keskustelupalstoilta löydät aina haluamasi vastauksen...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Touko 12, 2006 9:31 am 
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 11:39 pm
Viestit: 8
Starttinappulaa painaessa mitään ei tapahdu, ei vaikka kuinka painelisi. Sama vaikka kytkin olisi pohjassa.
Taitaa tuo vapaan merkkivalo saada signaalinsa eri paikasta kuin RID. Toissa kesänä RID:n vaihdeanturi oli ilmeisesti saanut kosteutta ja näytteli mitä sattui, monesti myös vapaata pitkät pätkät. Koskaan kuitenkaan vapaan merkkivalo ei syttynyt. Anturi kuivui kuitenkin Marokossa ja vaihteennäyttö on siitä asti pelannut hyvin.
Akun vaihdoin syksyllä (Varta) ja talvella latailin, joten pitäisi olla kohtuullisessa kunnossa. Tosin siitä ei tunnu lähtevän tehoja yhtä paljon kuin edellisestä hyytelöakusta, koska ABS ei useinkaan saa tarpeeksi virtaa alkemetreillä vaan jää vilkuttelemaan. Mutta kun tuo vapaan merkkivalo syttyy, niin kone lähtee tulille välittömästi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Touko 13, 2006 8:48 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
Viestit: 658
Paikkakunta: Pori
Pyörä: BMW G 450X, BMW R1200GS Adv, BMW R1100GS
Minullakin jää tuo vapaan vihreä joskus hieman odottamaan itseään, kerro ihmeessä jos saat pulmaan vastauksen :!: Kokeilin tänään heti kun vihreä jäi syttymättä, siis sammutin ja koitin käyntiin, niin eipä lähtenyt. Vihreä valo tuli sitten kylläkin heti takaisin ja sillonhan se taas lähti. Ei siis mikään ongelma mutta jos rupee jäämään pitkiksi ajoiksi pimeeksi tuo vapaan vihreä niin sittenhän siitä tulee ongelma :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 13, 2006 10:17 pm 

Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Viestit: 1136
Paikkakunta: Roi
Pyörä: 990 Adv
Ongelmia on ilmennyt minullakin käynnistyksen kanssa tänään tai jäi myös tienpäälle. Ongelma on ollut virtalukon juuressa olevassa johtonipussa siis kosketushäiriöitä. Nyt niistä vihreä johto meni poikki ihan juuresta, virrat ei mene päälle ja ei käynnisty.

Kurkkaa virtalukon juuren, että kaikki on on ok!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Touko 14, 2006 10:23 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 5:54 pm
Viestit: 385
Paikkakunta: Liikola
Pyörä: BMW R1100gs, BMW R100, DR 350
Ei siis mikään ongelma mutta jos rupee jäämään pitkiksi ajoiksi pimeeksi tuo vapaan vihreä niin sittenhän siitä tulee ongelma Ai ei mikään ongelma! Kertokaa hitoksessa kun löydätte missä noin hölmö vika piileskelee, onhan se nyt kuukkua että pyörää ei saa tulille jos vapaan valo ei toimi. Se virtalukko kyllä tuntuis todennäköiseltä. Itse ajoin tänään kesän ensimmäisen moottoritienpätkän, ja eikös perkele 140 jälkeen ruvennu kuulumaan sireenin ääni. Ei näkynyt peileistä mitään, ja äänikin tuli nopeusmittarista!! On näköjään sisäänrakennettu ylinopeushälytin... Onneksi hiljeni napakalla nyrkiniskulla :) mitä tästä opimme: älä mene moottoritielle!

_________________
Internet on nykypäivän raamattu, keskustelupalstoilta löydät aina haluamasi vastauksen...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Touko 15, 2006 9:38 am 
Avatar

Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
Viestit: 658
Paikkakunta: Pori
Pyörä: BMW G 450X, BMW R1200GS Adv, BMW R1100GS
ADVRIDER -sivuilla ollaan sitä mieltä että "lähetin yksikkö" (sender unit) alkaa oireilemaan ikääntyessään. Eli se pitäisi vaihtaa mutta on ilmeisesti "mukavassa" paikassa :?

http://www.advrider.com/forums/showthre ... tral+light


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Touko 15, 2006 8:50 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 5:54 pm
Viestit: 385
Paikkakunta: Liikola
Pyörä: BMW R1100gs, BMW R100, DR 350
Mutta näissäkin sanotaan että ajele vaan! Elikä starttaus ongelma ei johdu sieltä. Nyt kun olis kytkentäkaava niin olis kiva jäljittää.... joko tarkastit virtalukonpohjan/liitokset? Miten muuten, syttyykö öljynpaine- ja latauksen merkkivalo normaalisti?

_________________
Internet on nykypäivän raamattu, keskustelupalstoilta löydät aina haluamasi vastauksen...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Touko 16, 2006 10:55 am 
Avatar

Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
Viestit: 658
Paikkakunta: Pori
Pyörä: BMW G 450X, BMW R1200GS Adv, BMW R1100GS
En ole omasta vielä johtoja tai liitoksia käyny läpi, mites "rantatuoli", oletko löytäny vielä mitään löysää johtoa? Aikamoinen homma olis tuo anturin vaihtaminen, jos se nyt siitä on kiinni (katso kuva, osa numero 2). "rantatuolilla" tuo valon odottelu on varmasti turhauttavaa enkä haluaisi joutua samaan tilanteeseen, eli pitää käydä läpi noi johdot ennen kuin tilanne pahenee...


Liitteet:
BMW neutral switch.jpg [81.94 KiB]
142 kertaa
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Touko 22, 2006 12:20 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 11:39 pm
Viestit: 8
Kaikki mut valot ja systeemit tuntuu toimivan kunnolla. Itsellänikin meni tuo virtalukolta lähtevä piuha poikki viime kesänä. Sitäkin vikaa piti hetken hakea, kun johto kuitenkin sai kontaktia ja johti sähköä kunhan tankoa ei kääntänyt liikaa. Taisi olla aina vasemmalle hitaassa vauhdissa kääntyessä kun kone sammui.
Tänä aamuna sai taas hetken odotella vihreää vapaan valoa, jotta koneen sai tulille. Välillä taas on lähtenyt käyntiin normaalisti. Ehkä pyörä haluaa ehdottaa, että ei sinne töihin enää kannata raahautua.
En ole vielä ehtinyt kytkimen anturia kurkata, vika saattaa olla siinä. Vapaan anturin olisin voinut talvella huoltaa/vaihtaa kytkinlevyjä vaihtaessani jos olisin vain älynnyt.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 01, 2008 8:33 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 9:46 am
Viestit: 475
Paikkakunta: Masku
Pyörä: R1100GS
Nostan vanhaa aihetta ylös.
Huomasin omassani että vapaa valo tulee hieman viiveellä ridiin verrattuna. Onko tämä normaalia vai vika?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 01, 2008 9:03 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Kesä 23, 2006 5:57 pm
Viestit: 4815
Paikkakunta: Keski-Suomi
Pyörä: 4xtohtori
Omassa 1100 gessussa temppuili tuo vapaavalo ja se vaihdettiin liikkeen piikkin silloin kun mulla oli se vehje ja ainakin mulla loppuivat ongelmat tuon anturin vaihtamisen myötä.Mun yksilö oli ilman ridiä

_________________
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com