Mikä tekee pyörästä matkaenduron?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
niffestone
- Viestit: 613
- Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 12:33 am
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
- Paikkakunta: HELSINKI
Pekka taitaa taas hieman liioitella. European Hillclimbing Championship -sarjan Obersaxenin kisassa sijoitus oli toinen, joku kipusi 2wd WR:llä korkeammalle. Ja I/G/ACC (Italian/German/Austrian Cross Country Championship) sarjat ovat ne joiden kilpailuja HP2:lla ajetaan tehdastiimin toimesta, mutta ei minusta sieltäkään yhtään voittoa ole tullut. Kympin sakkiin kylläkin ja parhaimmillaan kai toiseksi (ja jotain kisaa johti kunnes joutui keskeyttämään tms). Ertzbergin prologista tuli voitto, mutta sitä nyt ei kukaan suomalainen taida pitää endurokisana... Nuo I/G/ACC sarjatkin näyttävät kuvamateriaalin perusteella keskimäärin enemmän motocrossilta kuin endurolta, mutta tiedä sitten onko mediaa vain sellaisista paikoista, en ole tarkemmin seurannut. Baja 500 on ajettu kahden tiimin voimin, ei voittoa. Baja 1000 ajetaan marraskuussa.niffestone kirjoitti:...ja mitähän endurokisoja sillä on voitettu?Pekkavee kirjoitti: No sillä HP2:lla on voitettu yksi mäkikisakin. Ja se suomalainen Simo Kirssi on voittanut paljon endurokisoja sillä. Ei se ihan toivoton murikka voi olla.Joku MM-osakilpailu tai Päitsi kenties? Johonkin Baja 1000:iin tms. sillä voinee osallistua, mutta tuskin
Mutta hattua pitää Kirssille nostaa kun tuollaista möhköä lennättää tuolla ~puolet kevyempien pyörien seassa noinkin hyville sijoille.
Hannu
Jääköhän jollekkin sellanen kuva että kaiffari pisti laukkusarjan kiinni ja lähti trangian kanssa maailman ympäri ajelemaan tommosella pelillä? Liekkö useestikkin kaivanu noilla kumeilla kiinni?
On tainnu olla "jonkinmoinen" saattokomitea mukana
Nojoo, käy mainosvideoksi...jotenkin tuntus vieläkin edempää haetulta kun nuo Puimuri-esitteet...
Joo, jospahan yrittäisin enempi lähestyä tuota alkuperäistä aihetta.
Joku jo kirjoittikin että kyllähän se omista tarpeista se määrittely matkaenduroihin lähtee. Itse näkisin että se on pyörä jolla täältä etelä-Suomesta (JLÄ) voi pyyhkästä päivässä pohjoiseen asfalttia tai vaikka tukkiautoteitä myöten ja sitten loppuvaiheessa tunkee vähän huonompaa uraa hyvän kalapaikan ääreen. Toista se on taas pohjois-Suomessa kun siellä ollaan paikan päällä jo valmiiksi. Germaani taas haluaa enempi asfaltille sopivan vehkeen kun ei siellä hiekkaa ole ja jos haluaa taas takaisin Lappiin katsomaan 60-v vanhoja paikkoja pitää taas pystyä vetämään pitkää päivää pikitietä.
Rahaa jos olisi niin ostaisin bemarin jolla päästelisin Taivalkosken mökille (ja ympäri Suomea muutenkin) jossa vaihtaisin sitten alle (400-600)cc pyörän. Sitten pitäisi etelässä vielä olla toinen samanlainen lähialueilla kikkailuun.
(edit: Onpas sitä jo vanha, 60-v siitä viime rähinästä jo onkin)
Riku
Joku jo kirjoittikin että kyllähän se omista tarpeista se määrittely matkaenduroihin lähtee. Itse näkisin että se on pyörä jolla täältä etelä-Suomesta (JLÄ) voi pyyhkästä päivässä pohjoiseen asfalttia tai vaikka tukkiautoteitä myöten ja sitten loppuvaiheessa tunkee vähän huonompaa uraa hyvän kalapaikan ääreen. Toista se on taas pohjois-Suomessa kun siellä ollaan paikan päällä jo valmiiksi. Germaani taas haluaa enempi asfaltille sopivan vehkeen kun ei siellä hiekkaa ole ja jos haluaa taas takaisin Lappiin katsomaan 60-v vanhoja paikkoja pitää taas pystyä vetämään pitkää päivää pikitietä.
Rahaa jos olisi niin ostaisin bemarin jolla päästelisin Taivalkosken mökille (ja ympäri Suomea muutenkin) jossa vaihtaisin sitten alle (400-600)cc pyörän. Sitten pitäisi etelässä vielä olla toinen samanlainen lähialueilla kikkailuun.
(edit: Onpas sitä jo vanha, 60-v siitä viime rähinästä jo onkin)
Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Matkaenduro: Pyörä jossa on ominaisuuksia kantaa suurikin kuorma väsymättä. Pyörä jossa on sen verran joustoa että isommatkin routapatit menee yli ajamalla pehmeästi. Ei säikähdä huonostakaan asfaltista ja matkanteko siinä reissuvarustuksessa onnistuu myös hiekkateitä pitkin. Tarpeen vaatiessa kulkee myös kärrypolkuja. Ei jää jalkoihin asfaltilla ja päällystiellä matkaa jaksaa tehdä pitempiäkin päivämatkoja.
Itse pidän siitä että vaikka lähtisin asfalttireissulle voin yhtäkkiä päättääkin oikaista (lue: kiertää) hiekkateiden kautta ilman että vtuttaa ajaa nimismiehenkiharoita. Myös pysty ajoasento sekä leveä tanko on mukavuuden että käsiteltävyyden merkkejä.
Itse pidän siitä että vaikka lähtisin asfalttireissulle voin yhtäkkiä päättääkin oikaista (lue: kiertää) hiekkateiden kautta ilman että vtuttaa ajaa nimismiehenkiharoita. Myös pysty ajoasento sekä leveä tanko on mukavuuden että käsiteltävyyden merkkejä.
Kuulostaa Yamaha FJ1200:lta. Muita määritelmiä matkaenduroiksi?suzuci kirjoitti:Matkaenduro: Pyörä jossa on ominaisuuksia kantaa suurikin kuorma väsymättä. Pyörä jossa on sen verran joustoa että isommatkin routapatit menee yli ajamalla pehmeästi. Ei säikähdä huonostakaan asfaltista ja matkanteko siinä reissuvarustuksessa onnistuu myös hiekkateitä pitkin. Tarpeen vaatiessa kulkee myös kärrypolkuja. Ei jää jalkoihin asfaltilla ja päällystiellä matkaa jaksaa tehdä pitempiäkin päivämatkoja.
Itse pidän siitä että vaikka lähtisin asfalttireissulle voin yhtäkkiä päättääkin oikaista (lue: kiertää) hiekkateiden kautta ilman että vtuttaa ajaa nimismiehenkiharoita. Myös pysty ajoasento sekä leveä tanko on mukavuuden että käsiteltävyyden merkkejä.
-Tero-
SENSUROITU kirjoitti:Saahan siihen R12000000GS:ään pinnavanteetkin lisävarusteena.
On muuten komia peli, joskus koeajoin ja yllätyin positiivisesti.
Loppuun pakollinen mielipide; mun mielestä varadero, v-strom, tdm jne vastaavat ei oo matkaenduroa nähnykkää, ne on vaan pystympiä gold wingejä.
No nyt on taas pakko puuttua. Siis kuinka voi sanoa että esim varadero ei ole matkaenduro kun samassa lauseessa kehuu isoa GSsää
Mun mielestä matkaenduro on just sitä mitä nimikin sanoo. Eli kivuton matkapyörä joka ei pelkää pientä tietä tai kärrypolkua. Tämän nuo kaikki täyttävät.
Jos ihan tarkkoja ollaan yleisimmät täällä olevat pyörät ei ole matkaenduroita ollenkaan, ainakaan MATKA sellasia.
Vähän vituttaa kun sitä ei hyväksytä mihinkään poppooseen jos omistaa stromin. B foorumi on ihan ulkona, .ORG on enemmän noille kyykyille (tai ainakin tuntuu siltä että kaikki arvostaa vaan lujaa nopeutta ja nopeita käänteitä) ja täälläkin potkitaan päähän kun ei omista "oikeaa" enduroa.
Mihin sitä oikein kuuluu? Ei vissiin mihinkään kategoriaan.
Ja myönnän, jos minulla olisi paljon rahaa hankkisin ison GS:n ja pikkusen kottaraisen tms. mutta kun ei. Pitää hakea ne parhaat puolet ja hommata halpa kompromissi jolla auttavasti pääsee molemmista. Stromi oli just sellanen. Kieltämättä TAkin olisi ollut mutta stromissa on enemmän puhtia. Niin ja TA:han onkin teidän mielestänne arvon herrat oikea enduro. Olisi vissiin pitänyt hommata toinen sellanen. EI helvetti...
Anteeksi tuo, huono päivä ja tämäkin vielä
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:
No nyt Lake tuli paljastaneeksi jo syynkin, minkä vuoksi se Stromi vaihtui minulla wanhaan pinnapyöräiseen...Lake kirjoitti:Vähän vituttaa kun sitä ei hyväksytä mihinkään poppooseen jos omistaa stromin. B foorumi on ihan ulkona, .ORG on enemmän noille kyykyille (tai ainakin tuntuu siltä että kaikki arvostaa vaan lujaa nopeutta ja nopeita käänteitä) ja täälläkin potkitaan päähän kun ei omista "oikeaa" enduroa. Mihin sitä oikein kuuluu? Ei vissiin mihinkään kategoriaan.
No joo, vakavasti puhuen kyllä minun mielestäni Stromin voi huoletta laskea matkaenduroksi - kunhan tietä vain on alla, ei sen päällysteellä tai kunnolla niin väliä! Siirtymät sujuvat huolettomammin, kuin monella "oikealla" endurolla ja silti tietty rospuuttokelivalmius säilytetty. Nämä nyt on niitä "meidän äiti tekee parempaa ruokaa kuin teidän äiti"-juttuja eikä yhtä ja oikeaa totuutta ole.
Ja kun tarkemmin asiaa katsoo, niin eikös kärkevimmän "anti-valupyörämopo"-kommentin heittänyt jäsen omista supermoton - onko se sitten matkaenduro?
Elekkee, elekkee - Pannaan tuo vaikka syysmyräkän piikkiin...Lake kirjoitti:Anteeksi tuo, huono päivä ja tämäkin vieläVoin kyllä poistua tältäkin foorumilta jos haluatte.
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:
No passaahan se XJ900-Divarikin reissuenskaksi:Adventure kirjoitti:Kuulostaa Yamaha FJ1200:lta. Muita määritelmiä matkaenduroiksi?

Ruotsalaisen Ronnie Skårnerin "hieman" modifioidulla XJ:llä on kierretty mm. Länsi-Afrikkaa siihen malliin, että "oikeillakin enduroilla" (tm) olisi ollut perässä pysyminen!
-
Ylimatti
- Viestit: 660
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
- Pyörä: BMW F650 GSD 2004
- Paikkakunta: Helsinki
Hmm...on ollut hauska lukea kommentteja ja kertomuksia pyörästä, jota itse olen halunnut jonkin aikaa - siis Stromi650. Jaa että miksi? Noh...
...nykyinen on minulle oikein sopiva yleispyörä karummassa merkityksessä. Sitä voi itsekin varustella aika kivuttomasti, eli rakennella tavaratelineitä, ajovaloja sun muita. Yksinkertainen peli, jolla näköjään pärjää aika erilaisilla teillä ja poluilla. Paremminkin pärjäisi jos osaisi ajaa. Mutta viitsii mennä vähän rupisempiinkin paikkoihin.
...kulkee tuo oma ihan riittävästi maantielläkin. Kulkee vaikka takana on kahden viikon kamat. Rekoista pääsee ohi ja motarillakin liikkuu. Jos haluaa olla katteen takana niin sitten on vaihdettava pyörää. Minua ei ole haitannut ainakaan vielä.
...DR on minun mielestäni sinkkupyörä. Ainakin näillä koivilla on aikamoisen tuskainen ajoasento jos ottaa kyytiläisen. Ei ollut kovin mukavaa edes 10-vuotiaan kanssa. Ja nyt alkaisi olla jo halua ja tarvetta sille kyytipaikalle. Aikuisellekin.
- Stromi on tutun merkkinen, ja vaikuttaa sekin yksinkertaiselta pyörältä. Minulla ei ole Suzukeista huonoa sanottavaa - mopoista, motskareista eikä perämoottoreista.
- Ei ole järkyttävän kallis. Vaikka täytyy todeta, että liian kallis tällä hetkellä. Varsinkin kun en halua luopua DR:stä.
- Stromi on saanut hyviä arvosteluja. Ja varmaan parempi ajaa matkaa kuin DR:n satulalla! Vähän niinkuin tehtykin jo siten, että kaksi kulkee kohtuudella.
- Ei ole DR:n veroinen kurapyörä - Oikeista Pyöristä en nyt puhukaan - joten rajoittaisi alkanutta harrastelua. Hirvittää lisääntynyt paino ja komeat, kiiltävät katteet ja tankki, jos tai kun sen kuitenkin kaataisin.
Hmm hmm, mitä nyt yritin sanoa? Ehkä sitä, että kyllä meitä "kurapyöräilijöitä" on monenlaisia - ja kaikki mahtuvat varmasti tänne! Jotkut tykkäävät ajella rauhassa sorateillä, kun taas toisille mikään ei ole mitään ellei pääse upottamaan konetta tankoa myöten suohon ja rynnistämään enskaspoorissa kolmeasataa.
Molemmista löytyy hauskoja tyyppejä, joilta voi saada erilaista apua eri tilanteissa. Tai sitten vain hauskoja juttuja...
Tulevaisuus näyttää, mitä kaksipyöräistä alta vielä löytyy. Nyt tyydyn DR:ään, vaikka olisikin kivaa kun olisi paremmin matka-ajoon, sinkkuna ja kaksi päällä sopiva kohtuuhintainen mopo, jolla olisi hyvä välillä päästä rypemään rauhassa... eli MIKÄ LIENEE!!??
Pysykää vaan Stromit täällä!
...nykyinen on minulle oikein sopiva yleispyörä karummassa merkityksessä. Sitä voi itsekin varustella aika kivuttomasti, eli rakennella tavaratelineitä, ajovaloja sun muita. Yksinkertainen peli, jolla näköjään pärjää aika erilaisilla teillä ja poluilla. Paremminkin pärjäisi jos osaisi ajaa. Mutta viitsii mennä vähän rupisempiinkin paikkoihin.
...kulkee tuo oma ihan riittävästi maantielläkin. Kulkee vaikka takana on kahden viikon kamat. Rekoista pääsee ohi ja motarillakin liikkuu. Jos haluaa olla katteen takana niin sitten on vaihdettava pyörää. Minua ei ole haitannut ainakaan vielä.
...DR on minun mielestäni sinkkupyörä. Ainakin näillä koivilla on aikamoisen tuskainen ajoasento jos ottaa kyytiläisen. Ei ollut kovin mukavaa edes 10-vuotiaan kanssa. Ja nyt alkaisi olla jo halua ja tarvetta sille kyytipaikalle. Aikuisellekin.
- Stromi on tutun merkkinen, ja vaikuttaa sekin yksinkertaiselta pyörältä. Minulla ei ole Suzukeista huonoa sanottavaa - mopoista, motskareista eikä perämoottoreista.
- Ei ole järkyttävän kallis. Vaikka täytyy todeta, että liian kallis tällä hetkellä. Varsinkin kun en halua luopua DR:stä.
- Stromi on saanut hyviä arvosteluja. Ja varmaan parempi ajaa matkaa kuin DR:n satulalla! Vähän niinkuin tehtykin jo siten, että kaksi kulkee kohtuudella.
- Ei ole DR:n veroinen kurapyörä - Oikeista Pyöristä en nyt puhukaan - joten rajoittaisi alkanutta harrastelua. Hirvittää lisääntynyt paino ja komeat, kiiltävät katteet ja tankki, jos tai kun sen kuitenkin kaataisin.
Hmm hmm, mitä nyt yritin sanoa? Ehkä sitä, että kyllä meitä "kurapyöräilijöitä" on monenlaisia - ja kaikki mahtuvat varmasti tänne! Jotkut tykkäävät ajella rauhassa sorateillä, kun taas toisille mikään ei ole mitään ellei pääse upottamaan konetta tankoa myöten suohon ja rynnistämään enskaspoorissa kolmeasataa.
Molemmista löytyy hauskoja tyyppejä, joilta voi saada erilaista apua eri tilanteissa. Tai sitten vain hauskoja juttuja...
Tulevaisuus näyttää, mitä kaksipyöräistä alta vielä löytyy. Nyt tyydyn DR:ään, vaikka olisikin kivaa kun olisi paremmin matka-ajoon, sinkkuna ja kaksi päällä sopiva kohtuuhintainen mopo, jolla olisi hyvä välillä päästä rypemään rauhassa... eli MIKÄ LIENEE!!??
Pysykää vaan Stromit täällä!
Taas menossa jonnekin...
Jokaiselle kurapyörä on se minkä sinne kurarapakkoon vie, ja vie vielä uudestaankin (tai sitten huomaa että ehkei tää ollukkaan kurapyörä tai sit kurapyöräily ei ookkaan oma juttu). Silloin kun siellä rapakossa, poluilla yms. ajaminen on hauskaa niin mies/pyörä yhdistelmä on oikeassa käyttötarkoituksessaan.
Antti
Antti
Antti
Juuri tätä minäkin tarkoitin. Mielestäni matkaenskana voi käyttää vaikka sitten tota rykköstä jos se jonkun mielestä on kivaa
Olen vain huomannut että B foorumilaiset ei tykkää kun ei ole tarpeeksi tehoa eikä keuli kaasulla (tosin en ole heidän seuraan tuppautunutkaan) .ORGissa taas stromi on enska ja siten ei tarpeaksi nopea/kaunis/sexikäs joten tuonne ei tunne olevansa tervetullut, vaikka sinnekin on tullut kirjoitettua.
Tuollainen kommentti oli vaan se viimeinen pisara sillä jos tänne ei ole tervetullut niin ei sitten mihinkään.
Tarkoituksenani on myös herättää keskustelua suvaitsevaisuudesta. .ORG!issa olen ollut jo hyvin kauan ja huomannut sen menemisen alaspäin. Eli ensin kaikilla oli hauskaa sitten alkoi vittuilu ja nyt ei ole kuin niillä harvoilla valituilla hauskaa, muita ottaa päähän. Mielipidettään siellä ei enää uskalla sanoa ilman että tarvitsee pelätä että sinut joko tyrmätään täysin tai alkaa hirveä piilovittuilu.
Nyt jos täälläkin lähdetään samalle linjalle ja sorsitaan toisia niin sille ei loppua näy. Ensiksi lähtee stromit, varaderot jne ei niin rypemis kelpoiset. Seuraavaksi sitten AT:t TA:t GS:t jne.koska ovat raskaita ja jälleen ei niin maastokelpoisia. Sitten tohtorit yms. ovat vielä raskaita. Jäljelle jää kottaraiset ja niistäkin nuo kaikkein kisakelpoisimmat kakspuolikkaat. Niillä on kiva kaivautua turpeeseen.
Eiköhän pidetä edes tämä foorumi terveenä siten että tänne saa tulla vaikka tupla äksällä ajava kaveri joka tykkää sorateistä. Niin miksei?
Kun nytkin katsoo mitä pyöriä kaikilla on niin tuo matkaenska käsite tai allroad käsite on todella häilyvä. Löytyy laidasta laitaan. On MATKAenskaa , matkaENSKAA ja ihan vain ENSKAA eli eiköhän me kaikki tänne sovita.
Olen vain huomannut että B foorumilaiset ei tykkää kun ei ole tarpeeksi tehoa eikä keuli kaasulla (tosin en ole heidän seuraan tuppautunutkaan) .ORGissa taas stromi on enska ja siten ei tarpeaksi nopea/kaunis/sexikäs joten tuonne ei tunne olevansa tervetullut, vaikka sinnekin on tullut kirjoitettua.
Tuollainen kommentti oli vaan se viimeinen pisara sillä jos tänne ei ole tervetullut niin ei sitten mihinkään.
Tarkoituksenani on myös herättää keskustelua suvaitsevaisuudesta. .ORG!issa olen ollut jo hyvin kauan ja huomannut sen menemisen alaspäin. Eli ensin kaikilla oli hauskaa sitten alkoi vittuilu ja nyt ei ole kuin niillä harvoilla valituilla hauskaa, muita ottaa päähän. Mielipidettään siellä ei enää uskalla sanoa ilman että tarvitsee pelätä että sinut joko tyrmätään täysin tai alkaa hirveä piilovittuilu.
Nyt jos täälläkin lähdetään samalle linjalle ja sorsitaan toisia niin sille ei loppua näy. Ensiksi lähtee stromit, varaderot jne ei niin rypemis kelpoiset. Seuraavaksi sitten AT:t TA:t GS:t jne.koska ovat raskaita ja jälleen ei niin maastokelpoisia. Sitten tohtorit yms. ovat vielä raskaita. Jäljelle jää kottaraiset ja niistäkin nuo kaikkein kisakelpoisimmat kakspuolikkaat. Niillä on kiva kaivautua turpeeseen.
Eiköhän pidetä edes tämä foorumi terveenä siten että tänne saa tulla vaikka tupla äksällä ajava kaveri joka tykkää sorateistä. Niin miksei?
Kun nytkin katsoo mitä pyöriä kaikilla on niin tuo matkaenska käsite tai allroad käsite on todella häilyvä. Löytyy laidasta laitaan. On MATKAenskaa , matkaENSKAA ja ihan vain ENSKAA eli eiköhän me kaikki tänne sovita.
Aivan, sielläkään ei ole kivaa. Osasyy miksi täältä se (vielä) puuttunut on se että keski-ikä on varmasti korkeampi. Ja näin kanssa järki päässä. Toivottavasti.Jukka kirjoitti:Kyllä on fooruminpitäjänä ollu kiva seurata touhua ja huomata että
täällä ei tosiaan vittuilu ole pääasia!
Lukekaapas huviksenne välillä söhmin 'keskusteluja'...![]()
Yhdyn täysin tuohon, että pääasia ei ole mikä pyörä on alla, vaan mitä sillä tekee!