BMW HP2

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

pt

Viesti Kirjoittaja pt »

vkoivu kirjoitti:
mopopoitsu kirjoitti:
vkoivu kirjoitti:Automaattinen vilkunpalautus ei kertaakaan häirinnyt kun ohittelin vain muutamaa autoa kerrallaan. Letkoja ohittaessa se max aika jää kyllä lyhkäseksi vaikka 'normaaleissa' tilaneissa onkin niin pitkä että vilkku pitää kuitata manuaalisesti.
Jos sä ajat vastaantulevien kaistalla vaikka 10 km, niin ei kai koko ajan tartte vilkutella? Eikös vilkkua käytetä silloin kun tehdään jotain maanöövereitä? Jos sä olet vasemmalla niin sitten olet eikä tartte koko ajan vilkuttaa? Vilkun käyttö palattaessa omalle kaistalle on myöskin mun mielestä jokseenkin turha juttu. On kai vilkuttamattakin selvää että ohitustilanteen jälkeen tullaan yleensä takaisin omalle kaistalle "what goes up, must come down" paitsi joku sputnik.
Nämä lienee osittain makuasioitakin, mutta jos mä ohitan letkaa niin pidän vilkkua niin kauan päällä kun ohitus kestää. Mielestäni mahdollisen vastaantulevan liikenteen on helpompi havaita ajoneuvoja olevan useamman rinnakkain jos näkee päällä olevan vilkun.
Erittäin samoilla jäljillä, eli vilkku siihen asti päälle, kunnes palataan omalle kaistalle ja silloin vilkkua oikealle. Mutta nämähän ovat makuasioita..

Onko tuossa siis vilkulla maksimiaika? Tuolla tallissa on viellä vanha Hondan VF750S, jossa on automaattimen palautus myös, mutta toimii hieman toisin. Eli risteyksen jälkeen palauttaa vilkun. Mielestäni tuo ei pelkästään suoraan ajosta lähde pois, eli jotain on japanin pojat miettineet, kun tuota ovat pakertaneet.
mopopoitsu
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

pt kirjoitti:
vkoivu kirjoitti:
mopopoitsu kirjoitti: Jos sä ajat vastaantulevien kaistalla vaikka 10 km, niin ei kai koko ajan tartte vilkutella? Eikös vilkkua käytetä silloin kun tehdään jotain maanöövereitä? Jos sä olet vasemmalla niin sitten olet eikä tartte koko ajan vilkuttaa? Vilkun käyttö palattaessa omalle kaistalle on myöskin mun mielestä jokseenkin turha juttu. On kai vilkuttamattakin selvää että ohitustilanteen jälkeen tullaan yleensä takaisin omalle kaistalle "what goes up, must come down" paitsi joku sputnik.
Nämä lienee osittain makuasioitakin, mutta jos mä ohitan letkaa niin pidän vilkkua niin kauan päällä kun ohitus kestää. Mielestäni mahdollisen vastaantulevan liikenteen on helpompi havaita ajoneuvoja olevan useamman rinnakkain jos näkee päällä olevan vilkun.
Erittäin samoilla jäljillä, eli vilkku siihen asti päälle, kunnes palataan omalle kaistalle ja silloin vilkkua oikealle. Mutta nämähän ovat makuasioita..

Onko tuossa siis vilkulla maksimiaika? Tuolla tallissa on viellä vanha Hondan VF750S, jossa on automaattimen palautus myös, mutta toimii hieman toisin. Eli risteyksen jälkeen palauttaa vilkun. Mielestäni tuo ei pelkästään suoraan ajosta lähde pois, eli jotain on japanin pojat miettineet, kun tuota ovat pakertaneet.
Tä?!
Kuinkas tuo on voitu totauttaa. Ei kai mopo voi tietää ooksä kääntyny vai et? Sarvien kääntäminen kun on hyvin minimaalista jossain risteysajossa (ja yleensä tapahtuu ensin ihan toiseen suuntaan kuin mihin ollaan kääntymässä)

Jos jollain on vilkku päällä kun se tulee mua vastaan mun käyttämällä kaistalla, niin ymmärtäisin sen niin että se kääntyy mun edestä pois kulkusuunnassaan vasemmalle (eli musta katsoen oikealle)

Vilkkuihin ei noin yleensä ottaen ole luottamista ja kaikkein vähiten näin on traktoreissa ja moottoripyörissä.

Ja jos olen håådeellä liikkeellä, jossa ei ole vilkkuja ollenkaan, niin en ala ajamaan käsipitkällä ohitustilanteessa olettaen että sillä nyt yleensä ohittamaan pystyisi. Muutenkin suuntamerkin antaminen sillä on vähän hankalaa kun kädet pitäisi olla kaasulla, sytytyksen säädollä ja vaihdekepillä yhtäaikaa. Jalat pitää olla kytkimellä ja jarrulla. Paljonkohan suuntamerkin antamattomuudesta saa päiväsakkoja tai enintään vankeutta?
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Gr-Sutsuttimessa oli ajastimeen perustuva vilkun palautus ja se oli mun mielestä hyvä systeemi. Ei unohtunut vilkku päälle, eikä ollut mikään ongelma klipsaista vivusta uudelleen, jos aika joskus loppui kesken.

Vilkkua toki tuli napsuteltua normaalisti päälle ja pois, mutta ajastin esti unohdukset, joita tämmöiselle homespäälle aina sattuu.

Make & Laku
pt

Viesti Kirjoittaja pt »

mopopoitsu kirjoitti:
pt kirjoitti:
vkoivu kirjoitti: Nämä lienee osittain makuasioitakin, mutta jos mä ohitan letkaa niin pidän vilkkua niin kauan päällä kun ohitus kestää. Mielestäni mahdollisen vastaantulevan liikenteen on helpompi havaita ajoneuvoja olevan useamman rinnakkain jos näkee päällä olevan vilkun.

Tä?!
Kuinkas tuo on voitu totauttaa. Ei kai mopo voi tietää ooksä kääntyny vai et? Sarvien kääntäminen kun on hyvin minimaalista jossain risteysajossa (ja yleensä tapahtuu ensin ihan toiseen suuntaan kuin mihin ollaan kääntymässä)
Tarkemmin en ole perehtynyt toimintaan, mutta toimii kyllä ajatuksenlailla. Kuitenkin talossa pyörä ollut jonkun vuoden. Kait tuon pohtimiseen on tosiaan mennyt joku hetki..
hiskiv

Viesti Kirjoittaja hiskiv »

Tais olla Bemarissa silleen tehty systeemi että vilkku sammuu automaattisesti jonkin ajetun matkan päästä jos vilkun kytkemisen jälkeen vauhti ensin hidastuu jonkin verran, ja sitten jälleen kiihtyy, ja ajetaan se 'määrätty matka'.
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

mopopoitsu kirjoitti:Jos jollain on vilkku päällä kun se tulee mua vastaan mun käyttämällä kaistalla, niin ymmärtäisin sen niin että se kääntyy mun edestä pois kulkusuunnassaan vasemmalle (eli musta katsoen oikealle)
Miten se muuttaa ajokäyttäytymistäsi? Joskus varsinkin huonoissa näkyvyysoloissa ja tien kaartuessa näkyy vastaantulevien autojen valot rinnakkain tai sitten yhtä valomössöä ja jos seasta vilkkuu oranssi valo niin voi heti epäillä jonkun autoista olevan ohitustilanteessa.

Ja kun palaa ohituksesta omalle kaistalle on hyvä käyttää siinäkin vilkkua niin vastaantuleva auto näkee että ohitustilanne on kohta ohi eikä tarvi varautua nokkakolariin.

Keskustelu taas hieman "haarautui" mutta yritäppäs vaikka saunaillassa keskustella jostain tietystä asiasta niin jo kohta puhutaan täysin eri asiasta.
mopopoitsu
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

TTA kirjoitti:Miten se muuttaa ajokäyttäytymistäsi?
Ei mitenkään. Kuten aiemmin kerroin, en paljon vilkuista perusta. Tai siis en luota niihin.

Ja tuo vastaantulevan liikenteen vilkkujen näkeminen ajovalojen takaa on vähän niin ja näin. Vastaantulevien vilkut näkyisivät pilvisenä päivänä jos ei käytettäisi ajovaloja. Mä yritän pongata ohitustilanteen ilman vilkun etsimistä.

Ja tosiaan, nyt ollaan jo aika kaukana HP:stä.
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Juro
Pyörä: KTM 690R, Rocket

Viesti Kirjoittaja Juro »

vkoivu kirjoitti: - Tietyillä kierroksilla kone täristää, kutosella ajaessa tärinä on pahimmillaan 120-130 nopeuksilla. 100:n noudessa täysin värinätön ja 140kmh jälkeen tärinä katoaa. Jos joku 12gs kuski tätä lukee niin olisin kiinnostunut kuulemaan paljonko koneessa on kierroksia esim vitosella ja kutosella satasen vauhdissa.
12 gs:n kierroksista, 120 km/h mittarinopeudessa viitosella 4500 rpm ja kuutosella 4100.
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Juro kirjoitti:
vkoivu kirjoitti: - Tietyillä kierroksilla kone täristää, kutosella ajaessa tärinä on pahimmillaan 120-130 nopeuksilla. 100:n noudessa täysin värinätön ja 140kmh jälkeen tärinä katoaa. Jos joku 12gs kuski tätä lukee niin olisin kiinnostunut kuulemaan paljonko koneessa on kierroksia esim vitosella ja kutosella satasen vauhdissa.
12 gs:n kierroksista, 120 km/h mittarinopeudessa viitosella 4500 rpm ja kuutosella 4100.
Oho, olen hiukan yllättynyt kuinka lyhyt toi kutonenkin on. Eli satasessa jo 3400 rpm, 170kmh=5900rpm (1150:lla muistaakseni vain 5000rpm) ja jos rajoitin ottaa kiinne 7500rpm niin huippuja pitäsi kelata 220kmh jos vain tehot riittää. Eli kutonen on itseasiassa niin lyhyt, että huippuja ajettaessa rajoitin meinaa napata kiinne.

Motorenkailla kun ei oikein pitoja saa sorateillä ja toisaalta kun nopeus mitataan takarenkaasta niin pienemmillä vaihteilla on tullut huomattua missä vaihdeessa rajoitin ottaa kiinne. Kolmosella se on noin 145kmh, nelosella noin 190kmh ja siinä vaiheessa kun vaihtaa vitoselle niin nopeusmittari hypähtää samantien päälle 200kmh. Mittarivirhettäkään kun tuossa ei paljoa ole niin täytynee googletella onko tuossa tosiaan samat välitykset ja ottaako rajoitin kiinne samassa kohtaa mitä gessussa.
antti-a
Pyörä: R1100GS

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Miltä tuntuu HP2 lihasvoimin liikuteltaessa verrattuna 1100gessuun?

Sen mitä olen omaa gessua metsään vienyt niin on se järkäle.
Piti pari metriä työntää taaksepäin metsätiellä eikä juurikaan ollut edes ylämäkeä, niin kyllä sekin vaikeeta oli.
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Se mielestäni on juurikin näillä matkamöhköenduroilla ajelun suola ja jännitys. Pitää olla ajosilmää ja asennetta mennä eikä epäröidä. Ja jos vain menee eikä ajattele niin kohta onkin kunnolla upoksissa suossa.
hannuk
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuk »

Sen vähän perusteella, mitä tolla HP2:lla tuli ajeltua, niin on se kyllä aika uskomattoman keveä :) Tosin stromiin kun vertaa, niin kaikkihan on.. Mutta kyllä toi HP2 on varmaan suossakin vielä ok, kun vaan on osaava kuski tai riittävästi vauhtia :twisted: Se abt 180(?)kg ei ole kuitenkaan enää tyttöjen mopojen painoissa ;)
Oma vastuu! Artisti maksaa...
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Kyllä 1100gs:llä ja hp2:lla on ihan 'reisituntumaltakin' suuri painoero. GS:ää ei viitisinyt huvikseen työnnellä yhtään sen enempää mitä joskus tallissa oli pakko (ja tietty jos jäi jumii maastossa tms.). HP:sta tulee toisinaa huoltiskallakin tankkauksen jälkeen talutettua ruutuun.

Jos mopon saa maastossa sopivasti jumiin niin silloin 120kg mopokin voi tuntua varsin painavalta ja toi tankanttuna 200kg vielä enemmän.

En tämän tarkemmin osaa sanallisesti arvioida kuinka kevyt tuota on työntää. Halukkaat ovat tervetulleita kokeilemaan kun satutaan samaan paikkaan samaan aikaan. :D
antti-a
Pyörä: R1100GS

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Mataloittaa kynnystä ajaa pahempaan paikkaan kun tietää että sen saa sieltä työntämällä pois.

Ton 1100Gessun työntö ominaisuudet ei kyllä minua houkuttele viemään sitä kovin pahaan paikkaan, varsinkaan jos ei ole työntöapua mukana.

HP2 taitaa olla sen verran kevyempi että tulee varmaan helpommin kokeiltua että meniskö se tosta.
MTRO
Pyörä: 950SE, 525 EXC, 150TPI

Viesti Kirjoittaja MTRO »

antti-a kirjoitti:HP2 taitaa olla sen verran kevyempi että tulee varmaan helpommin kokeiltua että meniskö se tosta.
Puhutaankohan me jostain tällaisesta kokeilusta:

http://mtro.1g.fi/kuvat/mopoi/19062008.mp4

Jonka lopputulos voi olla tällainen:

http://mtro.1g.fi/kuvat/mopoi/19062008%28009%29.jpg
Vastaa Viestiin