Säädettävä sytkä yksimukiseen (ignitech....)

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
mti
Viestit: 518
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mti »

jyrki kirjoitti:Minulla ei ole mitään tieto tuon boxin sielunelämästä, kommenttini perustuivat yleisiin kokemuksiini sarjaliikenteestä. Sarjaliikenteessä 'yhteys' tarkoittaa karkeasti sitä että dataa on lähetetty ja lähetykseen on saatu vastaus. Jos lähettävä laite ilmoittaa vain että yhteyttä ei ole saatu, niin se tarkoittaa todennäköisesti sitä että vastausta toiselta laitteelta ei ole saatu. Vika voi olla monessa paikassa, voi olla että boxi ei saa dataa tai sitten boxin lähettämä vastaus ei tule takaisin.

Aten USB-sarjaporttimuuntimen ledin vilkkuminen tarkoittanee sitä että ohjelmasta on valittu oikea sarjaportin numero ja dataa lähetetään sarjaliikennepiuhaan. Sen enempää ei tuon ledin vilkkumisesta voi päätellä, koska tuossa muuntimessa ei ole erillisiä ledejä lähtevälle ja tulevalle datalle.

Sarjaliikenteen ongelmat ovat yleensä joko kaapelissa tai sitten asetuksissa.

Onko kaapeli oikein tehty? Toimiva kaksisuuntainen liikenne vaatii vähintään kolme karvaa, joskus enemmänkin.

Ovatko asetukset oikein: nopeus, bittimäärä, pariteetti, stopbitit, kättelyt. Noita ei välttämättä pääse/tarvitse muuttaa jos tietokonesofta hoitaa asiat.
Mistäs tuon tietää onko kaapeli oikein tehty ja montako karvaa käytössä? Lahden datatronicista ostin muuntimen, jonka olen kytkenyt suoraan boksiin ilman jatkopiuhaa. Joutui vaan poistamaan mutterit rs232 liittimestä kun ei muuten olis käynyt ilman rs kaapelia. Vai vaatiiko tuo vielä väliin rs-kaapelin. http://www.koodinvuoksi.net/catalog/pro ... ocutva9hq3

nimim. Pajatso:lla näytti olevan samanlainen kytkentä ja sama ATEN muunnin ja ilmeisesti toimiikin noin.[/b]
jyrki
Viestit: 470
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 1:14 am

Viesti Kirjoittaja jyrki »

mti kirjoitti: Mistäs tuon tietää onko kaapeli oikein tehty ja montako karvaa käytössä? Lahden datatronicista ostin muuntimen, jonka olen kytkenyt suoraan boksiin ilman jatkopiuhaa. Joutui vaan poistamaan mutterit rs232 liittimestä kun ei muuten olis käynyt ilman rs kaapelia. Vai vaatiiko tuo vielä väliin rs-kaapelin. http://www.koodinvuoksi.net/catalog/pro ... ocutva9hq3

nimim. Pajatso:lla näytti olevan samanlainen kytkentä ja sama ATEN muunnin ja ilmeisesti toimiikin noin.
Boxin valmistajan/suunnittelijan pitäisi kertoa minkälainen kaapeli tarvitaan. Olen tuosta tekstistäsi ymmärtävinäni että boxissa on yhdeksännapainen naaraspuolinen D-liitin. Jos boxinvalmistaja on halunnut että PC:n ja boxin välissä voi käyttää kaupan hyllyltä löytyvää kaapelia, niin nastat kytketään suoraan (2 -2, 3 - 3, 5 - 5), eli väli rs-kaapeli ei ole pakollinen. Toinen tyypillinen kytkentä on 2 - 3, 3 - 2, 5 - 5, mutta silloin kaapelin molemmissa päissä on yleensä naarasliitin. Tietenkin on mahdollista että nastat on kytkettävä jossain aivan muussa järjestyksessä, mutta yleensä silloin se on kerrottu ohjeissa selvästi.
Huono tie, parempi mieli.
Avatar
mti
Viestit: 518
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mti »

jyrki kirjoitti:
mti kirjoitti: Mistäs tuon tietää onko kaapeli oikein tehty ja montako karvaa käytössä? Lahden datatronicista ostin muuntimen, jonka olen kytkenyt suoraan boksiin ilman jatkopiuhaa. Joutui vaan poistamaan mutterit rs232 liittimestä kun ei muuten olis käynyt ilman rs kaapelia. Vai vaatiiko tuo vielä väliin rs-kaapelin. http://www.koodinvuoksi.net/catalog/pro ... ocutva9hq3

nimim. Pajatso:lla näytti olevan samanlainen kytkentä ja sama ATEN muunnin ja ilmeisesti toimiikin noin.
Boxin valmistajan/suunnittelijan pitäisi kertoa minkälainen kaapeli tarvitaan. Olen tuosta tekstistäsi ymmärtävinäni että boxissa on yhdeksännapainen naaraspuolinen D-liitin. Jos boxinvalmistaja on halunnut että PC:n ja boxin välissä voi käyttää kaupan hyllyltä löytyvää kaapelia, niin nastat kytketään suoraan (2 -2, 3 - 3, 5 - 5), eli väli rs-kaapeli ei ole pakollinen. Toinen tyypillinen kytkentä on 2 - 3, 3 - 2, 5 - 5, mutta silloin kaapelin molemmissa päissä on yleensä naarasliitin. Tietenkin on mahdollista että nastat on kytkettävä jossain aivan muussa järjestyksessä, mutta yleensä silloin se on kerrottu ohjeissa selvästi.
Ok. Tarkistin vielä boksille liitettävistä piuhoista että jännite tulee. Voisiko palomuuri estää sen ettei boksilta tuleva data pääse läpi? Kaverinikin jotka tietävät näistä bittiviidakoista sanoivat että pitäisi toimia ainakin muuntimen joten joku muu nyt mättää joko softassa, boksissa tai datan vastaanotossa.
Avatar
mti
Viestit: 518
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mti »

Pajatso kirjoitti:Moro,

noniin, pyörä (Honda SLR) kävi penkissä Ignitechin sytkäboksilla.

Ei käyntiin kirveelläkään. Syynä on ilmeisesti semmonen, että boxi kuvittelee jostakin syystä kierrokset väärin. Tietokoneen näytöllähän näkyy koko ajan missä kierrosalueella mennään kun on kaapeli kiinni, ja ennakkoa voi tunata lennosta. Tietokone näyttää heti startatessa yli 4000rpm lukemia, jolloin ennakko on 33. Kone vähän hörähtää, mutta ei tietenkään lähde käymään noilla ennakoilla.

No, kyselin Tsekeistä josko olisivat ymmärtäneet pyörän tyypin väärin, ja softan tunaukset ovat vaikkapa nelipyttyiselle koneelle...tai jotain.

Olis tietty voinut koittaa laittaa ne ennakot siten että 4000 kohdalla olis vain 5, jne, mutta asteikko loppuu kesken, jos kierrosluku on kerrottu jollain vaikkapa neljällä tai kuudellatoista.

Toivottavasti tulee valmistajalta apuja...

Onko täällä kellään ideoita mistä moinen?

-p-
Sain yhteyden toimimaan. Palomuuri oli esteenä toiminnalle.
Nyt mulla vähän samoja ongelmia Pajatson kanssa. huonosti käyntiin ja tahtoo pösäytellä kaasariin. välillä lähtee käymään epätasaisesti, mutta kun antaa kierroksia niin röpeltää ja pamauttelee rajusti. Softa näyttää että kierrokset seilaisivat jossain 1500 ja 7000 väliä miten sattuu. arvot seuraavat. 1500/10 astetta ja 3500/35 astetta sekä base advadse 10. Akkukin meni kaput starttaillessa. Pistin kyselyä ignitechille. Onko kellään tietoa noista ennakkokäyristä?
Pajatso
Viestit: 103
Liittynyt: La Elo 05, 2006 9:15 am

Viesti Kirjoittaja Pajatso »

moro,

Setti on tosiaan Fujitsu Siemens Amilo läppäri, XP, ATEN usb-sarja -muunnin. Toimii ok.

-p-
Liitteet
Kaapeli.jpg
(53.33 KiB) Tiedosto ladattu 130 kertaa
jyrki
Viestit: 470
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 1:14 am

Viesti Kirjoittaja jyrki »

mti kirjoitti: Ok. Tarkistin vielä boksille liitettävistä piuhoista että jännite tulee. Voisiko palomuuri estää sen ettei boksilta tuleva data pääse läpi? Kaverinikin jotka tietävät näistä bittiviidakoista sanoivat että pitäisi toimia ainakin muuntimen joten joku muu nyt mättää joko softassa, boksissa tai datan vastaanotossa.
Nyt mennään pahasti jo mutuilun puolelle, mutta olen sitä mieltä että jos ohjelma saa sarjaportin auki ja lähetettyä dataa, niin silloin ei palomuurin pitäisi estää myöskään tulevaa liikennettä. Toisaalta mikään ei ole niin ihmeellinen kuin Windows. Tuotahan voisi tietenkin testata ottamalla palomuurit väliaikaisesti pois päältä. Nettiyhteyttä et varmaankaan testin aikana tarvitse.

Olen kerran törmännyt ylitsepääsemättömään sarjaporttiongelmaan Windows XP Media editionin kanssa. Tuo Windows ei ollut siis Home- tai Professional -versio, vaan sellainen jota Microsoft käsittääkseni tarjoaa telkkareihin, mikroaaltouuneihin ja muihin kodinkoneisiin. Jostain syystä se oli kuitenkin asennettu kannettavaan tietokoneeseen. Sarjaportti löytyi, mutta sitä ei saanut avattua.
Huono tie, parempi mieli.
Avatar
mti
Viestit: 518
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mti »

Tuli tsekistä vastaus. Olivat yllättäen laittaneet väärän pyörän asetukset kuten Pajatsolle. Uusi ennakoiltaan sama eli 1500/10 ast. ja 3500 eteenpäin 35ast., mutta muut asetukset erilaisia.
Mopohan horähti nätisti käyntiin ja käy tasaisesti. Mutta kun lähtee lineaarisesti nostamaan kierroksia alkaa 3500 jälkeen epätasaisuutta tulla ja tuppa röpeltämään hiukan. Ihan korkeilla kierroksilla laulaa nätisti. Eli olisiko tuo 35 ast ennakko liikaa keskikierroksille?

Olisiko guruilla parempaa tietoa mitäkannattaisi kokeilla? Ite ei oo näiden sytkäkäyrien kanssa tullu pahemmin pelattua.Penkkihän olis paras...jos olis. :D
Avatar
mti
Viestit: 518
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mti »

Nyt on ajoitukset jotakuinkin perstuntumalta kohdallaan.

Perusarvot olivat 1500/10 3500->/35

- toimi hyvin keski ja ylä alueella, mutta alhaalla takelteli nopeasti kaasua käännettäessä.

Uudet arvot 1300/8 2000/18 2500/28 3500->/35

- vastaa kaasuun herkästi ja nostaa kierrokset rivakasti.
- Vertauksena vakio boksiin, vakiolla ykkösvaihteella nosti tassua leikiten ja kakkosellakin mutta vähän laiskati. Nyt kun käntää kaasua ykkösellä tyhjäkäynniltä ryömiessä, keula pomppaa heti pystyyn ja kakkosella tarjoa keulaa mukisematta.

Joten jotain muutosta ainakin Ala-/keskirekisteriin. Penkissätietty parhaan tuloksen saisi, mutta tyytyväinen tässävaiheessa :D
Avatar
mti
Viestit: 518
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mti »

Aikani tutkittuani ja säädettyäni sytkää ja kyseltyäni Saksan foorumilta kävi ilmi että DR650SE 1996 vakio ajoitus on 13 astetta 1500rpm:ssä.

Ignitechiltä antoivat Freewindin ajoitukset 10/1500 ja 35/3500. Ei ihme jos ei pelitä kunnolla koska konehan on muuten sama mutta nokka on erilainen ja freewind on kahdella BSR32 kaasuttimella.

Freewind: 47 hp (34,6 kW)/ 7.000 rpm, 51,6 Nm/ 5.500 rpm.
DR: 43 hp (32 kW)/ 6.400 rpm, 54 Nm/ 4.600 rpm.

Darrassa panostettu alavääntöön nokan muotoilulla kun taas Freewindissä ylärekisteriin.

Ja eikun postia tsekin pojille josko kolmaskerta toden sanoo. :roll:
Avatar
mti
Viestit: 518
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mti »

Nyt on suht hyvät säädöt:

1300/9, 2000/18, 2500/28, 3500/30.

Vastaa kaasuun hyvin ja ottaa kierrokset iloisesti sekä yläpää käy nätisti. Vielä pientä hienosäätöä. 2500 ennakkoa ehkä hiukan pienemmäksi ja starttialue pienemmäksi, kun lämpimänä startatessa tuntuu ahdistavan hiukan. Vuoden vaihteen jälkeen tod.näk penkkiin.
t24
Viestit: 164
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 12:13 pm
Pyörä: NX650
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja t24 »

Joko on penkissä käynyt?
Avatar
Artsi_L
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 10:59 am
Pyörä: Yamaha XTZ750
Paikkakunta: Kaakkoinen itäraja - Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja Artsi_L »

Tässä Ignitechin säätäjille verrokiksi Super Teneren ennakkokäyrä kopsattuna huoltomanuskasta.
Liitteet
XTZ750_ennakko.jpg
(60.03 KiB) Tiedosto ladattu 128 kertaa
Avatar
koukero
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 11:41 pm
Pyörä: yamaha wr450 -03
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja koukero »

paljon noi sytytys vehkeet maksaa ?
Avatar
Artsi_L
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 10:59 am
Pyörä: Yamaha XTZ750
Paikkakunta: Kaakkoinen itäraja - Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja Artsi_L »

Avatar
Artsi_L
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 10:59 am
Pyörä: Yamaha XTZ750
Paikkakunta: Kaakkoinen itäraja - Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja Artsi_L »

Tässä lisää Yamaha -mallien ennakkokäyriä Ignitechin säätäjien iloksi.

Harkitsen itsekin vakavasti Ignitechin tilaamista.
Liitteet
Yamaha XJ900 '95 ign.adv.map.zip
Yamaha XJ 900 (1995)
(228.2 KiB) Tiedosto ladattu 126 kertaa
Yamaha VMX12N_NC ign.adv.map.zip
Yamaha VMX12N/NC
(85.9 KiB) Tiedosto ladattu 137 kertaa
Yamaha TT350S '85 ign.adv.map.zip
Yamaha TT350S (1995)
(114.83 KiB) Tiedosto ladattu 131 kertaa
Yamaha SZR660 ign.adv.map.zip
Yamaha SZR 660
(66.21 KiB) Tiedosto ladattu 122 kertaa
Yamaha FZR400 ign.adv.map.zip
Yamaha FZR 400
(36.67 KiB) Tiedosto ladattu 137 kertaa
Vastaa Viestiin