Astelevyä eli kulmakiristyksellä saadaan parempi kiristyksen lopputulos koska kiristykseen ei vaikuta kannan alla ja kierteessä oleva kitka eli momenttia hukkuu kitkan voittamiseen.
BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150
Valvoja: Moderaattorit
-
JKM
- Viestit: 459
- Liittynyt: Pe Marras 09, 2007 1:07 pm
- Pyörä: 1100GS,1150GSA
- Paikkakunta: pohj.keski-suomi
Re: Öljyä
"LAINAUS pate56 "Mielenkiintoista että kannen kiristämisessä käytetään edelleen astelevyä. Luulisi saksalaisen insinöörin laskeneen jo lopullisen momentin.
[/quote]
Astelevyä eli kulmakiristyksellä saadaan parempi kiristyksen lopputulos koska kiristykseen ei vaikuta kannan alla ja kierteessä oleva kitka eli momenttia hukkuu kitkan voittamiseen.
Astelevyä eli kulmakiristyksellä saadaan parempi kiristyksen lopputulos koska kiristykseen ei vaikuta kannan alla ja kierteessä oleva kitka eli momenttia hukkuu kitkan voittamiseen.
Tästä näkyy mitä ABS-II yksikkö pitää sisällään:http://www.joerg-wl.de/Dateien/ABS_Unit_c.htm
Kieli on tietysti saksaa, mutta kuvat puhuvat puolestaan. Kuvien laitetta on vaivannut pohjalle kertynyt vesi, joka on ruostuttanut mäntiä liikuttavaa mekaniikkaa.
Kieli on tietysti saksaa, mutta kuvat puhuvat puolestaan. Kuvien laitetta on vaivannut pohjalle kertynyt vesi, joka on ruostuttanut mäntiä liikuttavaa mekaniikkaa.
Re: Öljyä
Muistaakseni lentokoneissa käytetään sekä että, ensin tietty momentti ja sitten määrätty astemäärä vielä päälle...JKM kirjoitti:"Astelevyä eli kulmakiristyksellä saadaan parempi kiristyksen lopputulos koska kiristykseen ei vaikuta kannan alla ja kierteessä oleva kitka eli momenttia hukkuu kitkan voittamiseen.
Kari
"Try not. Do or do not. There is no try." --Yoda
"Try not. Do or do not. There is no try." --Yoda
Joo ne sylinterinkannen pultit vedetään ensin 20 Nm momenttiin.JKM kirjoitti:Näinhän se taitaa mennä että pienellä momentilla kappaleiden pinnat vedetään toisiinsa kiinni ja siten kulmakiristys tai kiristyksiä.
Sitten 90 astetta + 90 astetta ristiin rastiin.
10 mm ja 6 mm pulteille on pelkät momentit.
Pekka
Re: Öljyä
Astelevyä eli kulmakiristyksellä saadaan parempi kiristyksen lopputulos koska kiristykseen ei vaikuta kannan alla ja kierteessä oleva kitka eli momenttia hukkuu kitkan voittamiseen.[/quote]JKM kirjoitti:"LAINAUS pate56 "Mielenkiintoista että kannen kiristämisessä käytetään edelleen astelevyä. Luulisi saksalaisen insinöörin laskeneen jo lopullisen momentin.
Kyllä varmaan niin mutta momentti pitää muutenkin saavuttaa liikkeessä, ei siten että vääntö keskeytyy välillä. Astelevyä käytetään monesti silloin kun kyseessä on kertakäyttöpultit jotka venyvät tietyn verran kun ne kiristetään paikoilleen.
-
JKM
- Viestit: 459
- Liittynyt: Pe Marras 09, 2007 1:07 pm
- Pyörä: 1100GS,1150GSA
- Paikkakunta: pohj.keski-suomi
Re: Öljyä
pate56 kirjoitti: Kyllä varmaan niin mutta momentti pitää muutenkin saavuttaa liikkeessä, ei siten että vääntö keskeytyy välillä. Astelevyä käytetään monesti silloin kun kyseessä on kertakäyttöpultit jotka venyvät tietyn verran kun ne kiristetään paikoilleen.
Kiristystekniikka on mielenkiintoinen laji,tämä ei ole mainos mutta lainaan Atlas Copcon "opuksesta"pätkän :
"Puristusvoima saavutetaan käytännössä määrätyn kiristysmomentin avulla.Kiristysmomentista noin 10 %:a edustaa puristusvoimaa.Loput 90 % on kitkan voittamista".
Mitä oljyä olette vaihdelaatikossa käyttäneet?
Vaihdoin äskettäin perään ja vaihdelaatikkoon mobilube GX öljyt.
linkki
Huomasin tietty jälkikäteen että ko. öljyllä on api luokitus GL-4 ja service manuaalissa kerrotaan että pitäisi olla GL-5.
Vainoharhaisena olen heti huomaavinani että vaihteet ei mene niin hyvin päälle kuin ennen vaihtoa.
Vaihdoin äskettäin perään ja vaihdelaatikkoon mobilube GX öljyt.
linkki
Huomasin tietty jälkikäteen että ko. öljyllä on api luokitus GL-4 ja service manuaalissa kerrotaan että pitäisi olla GL-5.
Vainoharhaisena olen heti huomaavinani että vaihteet ei mene niin hyvin päälle kuin ennen vaihtoa.
- Kurahousu
- Viestit: 681
- Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
- Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS
- Paikkakunta: Pori
Kupariprikka mullakin on siellä, silti vuosi. Ehkä uusien jenkojen takia oli jotakin pientä metallipurua pultin ja jenkojen välissä joka aiheutti vuotoa, en tiedä.antti-a kirjoitti:Samaa mullakin teki, mutta laitoin kupariprikan pulttiin ja loppui vuoto siihen.Kurahousu kirjoitti:Minulla kävi GL-4 luokan öljyllä niin että se alkoi tihkumaan ulos tyhjennystulpan tiivisteen ohi, ei kannata muuten kiristää yli momentin. Sen jälkeen on menny GL-5 laatua sisään...
Terve!
Lueskelin tuossa tunnin pari näitä teidän juttuja, kertomuksia ja kokemuksia ja mielenkiintoiselta vaikutti. Piti oikein kirjautua kun on vähän niikuin syytä ja asiaakin olisi tai ainakin kysymyksiä, toivottavasti ei niin hölmöjä.
Itse ostin tuossa viikko sitten saksasta tuodun R 1100 GS -96 ja eilen illalla sen kävin noutamassa kotiin ja onpa siinä ollut ihmettelyä. Pyörä on lievästi lipattu ja siinä lipassa on mennyt rikki tuo oikeanpuoleinen venttiilikopan kansi ja oikea etuvillku, ei onneksi muuta. Kertokaa gurut mistä sen venttiilikopan kannen saisi nopeasti ja kohtuuhinnalla ostetuksi?
Muutoin ei ole Bemarien kanssa tullut tuttavuutta tehtyä, pari Africa Twiniä, pari XL 500, yksi XL 600, yksi KLR 600 ja yksi Ducati Desmo on ollut ennen tätä, mutta nyt pitäisi koettaa saada tämä uusin tulokas tulille, että pääsisi tuttavuutta hieromaan sen kanssa.
Pohjoiseen olisi tarkoitus pyörällä elokuun alussa suunnistaa. Tuntsajoelle, Sandbergin veturille, pääsääntöisesti kuitenkin koettaa karttaa pikitietä.
Mukava lueskella palstaa jossa on asiaa ja kannaottoja ja hyviä vinkkejä ja asiantuntemusta. Pitänee katsoa noi laakeroinnit ja muita vinkki paikkoja joita täällä palstalla olette läpi käyneet.
Kiitoksia vastineista jo näin etukäteen ja pitäkää jatkossakin keskustelu vilkkaana!
Nose, yksi uusi tulokas.
Lueskelin tuossa tunnin pari näitä teidän juttuja, kertomuksia ja kokemuksia ja mielenkiintoiselta vaikutti. Piti oikein kirjautua kun on vähän niikuin syytä ja asiaakin olisi tai ainakin kysymyksiä, toivottavasti ei niin hölmöjä.
Itse ostin tuossa viikko sitten saksasta tuodun R 1100 GS -96 ja eilen illalla sen kävin noutamassa kotiin ja onpa siinä ollut ihmettelyä. Pyörä on lievästi lipattu ja siinä lipassa on mennyt rikki tuo oikeanpuoleinen venttiilikopan kansi ja oikea etuvillku, ei onneksi muuta. Kertokaa gurut mistä sen venttiilikopan kannen saisi nopeasti ja kohtuuhinnalla ostetuksi?
Muutoin ei ole Bemarien kanssa tullut tuttavuutta tehtyä, pari Africa Twiniä, pari XL 500, yksi XL 600, yksi KLR 600 ja yksi Ducati Desmo on ollut ennen tätä, mutta nyt pitäisi koettaa saada tämä uusin tulokas tulille, että pääsisi tuttavuutta hieromaan sen kanssa.
Pohjoiseen olisi tarkoitus pyörällä elokuun alussa suunnistaa. Tuntsajoelle, Sandbergin veturille, pääsääntöisesti kuitenkin koettaa karttaa pikitietä.
Mukava lueskella palstaa jossa on asiaa ja kannaottoja ja hyviä vinkkejä ja asiantuntemusta. Pitänee katsoa noi laakeroinnit ja muita vinkki paikkoja joita täällä palstalla olette läpi käyneet.
Kiitoksia vastineista jo näin etukäteen ja pitäkää jatkossakin keskustelu vilkkaana!
Nose, yksi uusi tulokas.
Heippa.Nose kirjoitti:Terve!
Pyörä on lievästi lipattu ja siinä lipassa on mennyt rikki tuo oikeanpuoleinen venttiilikopan kansi ja oikea etuvillku, ei onneksi muuta.
Nose, yksi uusi tulokas.
Tervetuloa onnellisten GS omistajien joukkoon.
Onko se sun venttiilikoppa ihan palasina.
Mulla on kemiallisella metallilla paikattu kansi, joka pitää kyllä öljyt sisällään. Pultit ja tiiviste löytyy kanssa.
Voin lähettää postikulujen hinnalla, mutta haluaisin sen takaisin, kun saat uuden. Hätätapauksia varten, vaikka ei mulla enää mene varmaan kopat, kun on kunnon kaatumaraudat ja alumiiniset kopan suojat.
Laita YV:tä, eli osoite yms. tiedot.
Terveisin
Pekka