Virran ulosotto

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Taisto
Viestit: 70
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 7:53 pm
Pyörä: Yamaha TDM900A
Paikkakunta: Borlänge, Ruotsi
Viesti:

Virran ulosotto

Viesti Kirjoittaja Taisto »

Monet ovat ilmeisesti laittaneen pyöriin virran ulosoton GPS:ää tai muuta varten. Olisko jollain seikkaperäisiä ohjeita miten tämä tehdään, esim mistö virta johdot vedetään ulosottoon ?
Avatar
jonkko
Viestit: 3551
Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Pyörä: KTM 640 Adventure
Paikkakunta: Pargas

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Suoraan akusta vaan ja sulake heti akun perään.
Avatar
PilcQ
Viestit: 364
Liittynyt: Su Heinä 24, 2005 11:36 am
Pyörä: Honda XRV 750 -96
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PilcQ »

jonkko kirjoitti:Suoraan akusta vaan ja sulake heti akun perään.
Itse laitoin vielä releen väliin ja sille herätevirran takavalolta, niin en jätä vahingossa tuota koskaan imemään viimeisiä virtoja pois... ...ja samalta piuhalta kahvanlämppäreille virta, ja niissä se varsinkin on hyvä, jotta ovat poissa päältä kun on pyörä parkissa...
-
Jukka Talja & XRV750
Avatar
jonkko
Viestit: 3551
Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Pyörä: KTM 640 Adventure
Paikkakunta: Pargas

Viesti Kirjoittaja jonkko »

PilcQ kirjoitti:
jonkko kirjoitti:Suoraan akusta vaan ja sulake heti akun perään.
Itse laitoin vielä releen väliin ja sille herätevirran takavalolta, niin en jätä vahingossa tuota koskaan imemään viimeisiä virtoja pois... ...ja samalta piuhalta kahvanlämppäreille virta, ja niissä se varsinkin on hyvä, jotta ovat poissa päältä kun on pyörä parkissa...

Mitä siin sitten ole imemässsä viimeisiä virtoja?
Tuskinpa jätät gepsin/puhellin tankoon yön yli parkkipaikas :wink:

Noi kahvalämppärit ovat siten oma asia,mutt sitä en laskekkaan virran ulosotoksi :wink:
Avatar
PilcQ
Viestit: 364
Liittynyt: Su Heinä 24, 2005 11:36 am
Pyörä: Honda XRV 750 -96
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PilcQ »

jonkko kirjoitti: Mitä siin sitten ole imemässsä viimeisiä virtoja?
Tuskinpa jätät gepsin/puhellin tankoon yön yli parkkipaikas :wink: Noi kahvalämppärit ovat siten oma asia,mutt sitä en laskekkaan virran ulosotoksi :wink:
Juu, dodda, pelkkä ulostulo ei niitä ime, varsinkin kun tosissaan GPS tulee otettua kerrostalon parkkiksella pois tangosta. :) ...mutta siis siitä samasta akulta lähtevästä uudesta vetämästäni paksusta piuhasta menee niille lämppäreille myös ja niiden takia se rele, joten ihan vaan GPS:ää varten senkuns vetää sulakkeen kanssa piuhat...
-
Jukka Talja & XRV750
Avatar
Jarkko
Viestit: 1043
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Pyörä: Bmw
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Toistetaan tätä vielä:
Suorassa kytkennässä etuna, että saa helposti ladattua sen kautta akkua.
Etenkin näin talvisin.
-jarkko-
Kuvat
Avatar
Piedro
Viestit: 279
Liittynyt: Ma Touko 21, 2007 1:28 pm
Pyörä: Ei ole
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Piedro »

Vähän aihetta sivuten niin mihin olette DR 650 RSE:ssä laittanu
kiinni ton tupakansytytin pistokkeen?
molekyyli
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 7:02 pm

Viesti Kirjoittaja molekyyli »

Avatar
jonkko
Viestit: 3551
Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Pyörä: KTM 640 Adventure
Paikkakunta: Pargas

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Petri.Uutela kirjoitti:Vähän aihetta sivuten niin mihin olette DR 650 RSE:ssä laittanu
kiinni ton tupakansytytin pistokkeen?
Sullahan menee 2 kappaletta ketetta molemmil sivull valoist tankkiin,sinne mä pistin molempiin sivuihiin.
Ku kattoo vaan et ne menee tarpeeks eteen ettei tuleva töppseli ota kiinni tankoon joss sulla vakio eikä korotertu.
Hyvin ne sinne menee eikä edes näytä hullult :wink:
Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Laitoin tuossa oman mopooni virran ulosottotöpselisysteemin, kuten "jonkko" ohjeisti. Eli akun saa töpselin kautta näppärästi ladattua ja sähköä saa ulos myös ilman virta-avainta.

Perinteinen tupakansytyttäjä-malli ei kytkeydy kovin tiukasti, joten käytin tuollaista paremmin kiinnittyvää ja pienempää "virranulosottomallia" halk. 12mm. (Istui pienellä veistelyllä mainiosti G650X BMW:n alkuperäiseen kiinnityspaikkaan, muovisessa kiinnityslaipassa on pieni, pyörähtämistä estävä "viiste")

Osat ostin Motonetistä, Suojakannellinen pistorasia 3.70€, Pistoke 2.90€, Minilaattasulakerasia (johdon väliin) 1.90€. Omasta takaa löytyi kaksinapaista johtoa, kutistesukkaa, nippusiteitä, sulake ja Abiko-liittimiä. Ettei johdot hinkkautuisi puhki runkoon tms. käytin johtojen suojaletkuna P-profiilin solukumitiivistettä jonka leikkasin D-profiiliksi.

Piirtelin "ihan itse" kytkentäkaavionkin.
:!: Sähkömiehet ja insinöörit yms. Ei saa nauraa :wink:
Liitteet
Virran ulosoton kytkentäkaavio.jpg
(22.93 KiB) Tiedosto ladattu 782 kertaa
Virran ulosottopistoke.jpg
(8.44 KiB) Tiedosto ladattu 813 kertaa
Virran ulosottopistorasia.jpg
(95.95 KiB) Tiedosto ladattu 912 kertaa
Avatar
NiKu
Viestit: 405
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 11:43 am
Pyörä: EiOo vielä..
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiKu »

Ite otin virrat ulos virtakytkimeltä. Gepsu sammuu sitten samalla kun mopokin => Ei tyhjennä akkua.

Toisaalt ni ei polkustartill akkua tarviikkaa, mut kuitenkin :wink:
Ei mopoilla tänäkää vuonna..
pate56
Viestit: 256
Liittynyt: Ti Elo 22, 2006 8:05 pm
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Tammisaari

Virta Gepsiin

Viesti Kirjoittaja pate56 »

Tutkittuani hetken Bemun kytkentöjä päätin ottaa virrat parkkivalon liittimestä lampun sisältä. Jäipä liitos sinne suojaan ja virrat katkeaa kun avaimesta kääntää. :D Parkkivalo on myös sulakkeen takana. Järeämpää käyttöä varten pitäisi kait yksi liitin tehdä johonkin järkevään paikkaan. Alkuperäinen ulosotto on vähän hankalassa paikassa saappaan vieressä jos ajattelee ottavansa virtaa vaikka liiviin.
Ken
Viestit: 91
Liittynyt: La Huhti 12, 2008 1:38 pm
Pyörä: BMW GS650 2001
Paikkakunta: Tuusula

Re: Virran ulosotto

Viesti Kirjoittaja Ken »

Löytyykö pikku Gessusta myös jotain valmista liitintä josta ottaa virtaa? Penkin alla joku avoin töpseli mutta taitaa olla joku diagnostiikan luku pistoke jos ymmärsi oikein tuota kytkentäkaaviota.

t:Kentsu
Avatar
mek
Viestit: 2705
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Virran ulosotto

Viesti Kirjoittaja mek »

Ketjujengin sivuilta löytyy lontoon murteella pohdiskelua http://faq.f650.com/FAQs/AccessorySocketFAQ.htm

Omassa vm. -04 Dakarissani on virran ulosottopistoke valmiina, vasemmalla puolella runkoputken sisäsyrjässä kiinni, juuri samassa paikassa, kuin tuossa ketjujengin sivuilla olevassa kuvassa:

Kuva
Avatar
Kampi
Viestit: 1402
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 10:52 am
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Valkeala

Re: Virran ulosotto

Viesti Kirjoittaja Kampi »

Pitihän tuossa alkaa rakentelu kepsiä varten, siis virran ulosotto piti saada. Kyseessä on Africa Twin RD03. Oli kyllä muutakin mielessä, mm AT:n pensavalot ja ryyppivaijerin kireys ym ym.

Kuva

Alaviistosta on tuo kuva otettu. Katteet poistettu.

Kuva

Siinähän se: apurungossa töpseli kiinni. Mitä nyt vähän muokattu munalukon kiinnike :oops: Tuo PUSH RE-CIRC-IT on "automaattisulake", siis johdonsuoja-automaatti. Kun laukeaa, niin painetaan nappi sisään ja toivotaan parasta.

Kuva

Tämä punainen liitin on virtalukolle, ainakin RD03:ssa. Siitä vaan sininen piuha poikki ja haaroitus kiinni. Nyt on virtaa tarjolla kun virta-avain on asennossa "ON".

Kuva

Haaroitus juottamalla, päälle vulkanoituvaa teippiä kun se on parempaa näissä jutuissa kuin tavallinen erkkari ja sitten johdotus sulakkeen kautta tupsyt-pistokkeelle.

Kuva

Kuvassa on sen vulkanoituvan teipin kotelo ja tarvittavia tietoja. Tuo VM Anti-Fluid on osoittautunut hyväksi sähkölaitteiden suoja-aineeksi. Käytän sitä liittimissä aina kun mahdollista.

Kuva

Ahtaisiin paikkoihin pääsee ruuvaamaan.
treriksrøysare
Vastaa Viestiin