KTM 690 Enduro (/R)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Ande749
Viestit: 772
Liittynyt: To Loka 14, 2004 6:00 pm
Pyörä: 12GS
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

Pasi kirjoitti:Taitaa olla lyöntivirhe tuo kaasari. 46mm kaasari ei muutenkaan tunnu kovin uskottavalta eikä Keihin THB lainkaan tutulta. Uskoisin että 690enskassa on samat ruiskutushilut kuin 690SM:ssä, softa voi niinkin poiketa.
Minustakin tuntuisi oudolta ratkaisulta tehdä tuon tyyppinen pyörä, jota ei kuitenkaan saisi Euroopassa kilpiin, kun samalta valmistajalta on kuitenkin erilaisia exc-mallejakin kilvettömään touhuun...
Jarno
Viestit: 2624
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Kovin näyttää tuon enduron "kaasutin" samanlaiselta kuin 690smr:n ruisku.
Ainakin niiltä osin joilta se tuolta rungon välistä näkyy...

THB = Throttle body?
Hannu
Viestit: 808
Liittynyt: La Syys 25, 2004 10:12 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu »

jyrki kirjoitti:Tuolta löytyy lisätietoja:
http://www.ktm690enduro.com/
Eli "Vallankumouksellinen itsekantava yksiosainen bensatankkiperä."
Tuo on kyllä toisaalta hieno idea (ainakin ajatuksena) mutta LC4-koneisen laitteen potentiaalinen yleiskäyttöisyys ja tuo tuntuu kyllä hieman oudolta yhdistelmältä. AdvRider foorumilla muistaakseni huhuttiin että tuohon tulisi joku "adventure kit" paikkamaan varsinaisen adventure-mallin puutetta toistaiseksi, mistä herää kysymys, miten ihmeessä moinen hypoteettinen kitti toteutetaan vai onko asennusohjeen kohta 1 "irroita bensatankkiperä, sitä ei enää tarvita". Ja mahtaako olla miten kallis uusia jos tuon särkee...
Hannu
Fanatic
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Elo 07, 2006 5:00 pm
Pyörä: KTM 690 Enduro
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Fanatic »

Onko kellään tietoa millon hinta julkaistaan vai onko jo tiedossa :?:
Avatar
Pasi
Viestit: 3075
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Pyörä: KTM690R/SM
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Fanatic kirjoitti:Onko kellään tietoa millon hinta julkaistaan vai onko jo tiedossa :?:
690SM maksaa 11300€, tuskimpa 690 enskan hinta siitä kovin olennaisesti poikkeaa.
Ande749
Viestit: 772
Liittynyt: To Loka 14, 2004 6:00 pm
Pyörä: 12GS
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

Fanatic kirjoitti:Onko kellään tietoa millon hinta julkaistaan vai onko jo tiedossa :?:
Minä juttelin päivällä maahantuojan kanssa. Ei osannut vielä ottaa hintaan mitään kantaa mutta sanoi, että pyöriä alkaa saada Suomeen vasta keväällä. Suomeen tulevat pyörät menevät tuotantoonkin vasta ensi vuoden puolella.
Einari
Viestit: 161
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:35 pm
Pyörä: KTM 500 EXC SD

Viesti Kirjoittaja Einari »

Tuolla toisessa ketjussa mainitussa ruotsalaisessa nettilehdessä oli artikkeli 690 supermotosta: http://www.fastbikes.se/index.php?optio ... Itemid=151

Jutun mukaan pelkästään ilmansaannin lisäyksellä ja Akran putkella saa 7 heppaa lisää. Sisältänee suutinmuutoksia tai mitä lie ruiskunsäätöjä, mutta silloin oltaisiin n. 70 hv:ssa.

Jutussa väitetään niiden olevan takapyörähevosvoimia, mutta siihen en kyllä ilman dynokäppyrän näkemistä usko.

Niinpä tai näin, lupaa tuo hyvää 690 Endurolle.
950Tomi
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Elo 09, 2005 12:53 pm
Pyörä: KTM 950 Adventure
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja 950Tomi »

Einari kirjoitti:
Jutun mukaan pelkästään ilmansaannin lisäyksellä ja Akran putkella saa 7 heppaa lisää. Sisältänee suutinmuutoksia tai mitä lie ruiskunsäätöjä, mutta silloin oltaisiin n. 70 hv:ssa.

Jutussa väitetään niiden olevan takapyörähevosvoimia, mutta siihen en kyllä ilman dynokäppyrän näkemistä usko.

Niinpä tai näin, lupaa tuo hyvää 690 Endurolle.
No jos tuollaisesta 625SXC:stä lähtee Akran kokoputkella se vajaa 60 heppaa takaselta niin ei toi 70 vaikuta mitenkään liioitellulta 690:lle.

-Tomi
Einari
Viestit: 161
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:35 pm
Pyörä: KTM 500 EXC SD

Viesti Kirjoittaja Einari »

No jos lähtis niin se oliskin eri asia. Mutta kun ei lähde.

Omassa -03 625 SXC:ssä oli takapyörältä muistaakseni 54 hp paras dynoveto.

Ja on Akran kokoputki, putsarikotelon kansi ja kylki pois, Quickshot ja Powerblade. Ja suuttimet säädetty Bike Doctorin dynossa kohdilleen.
Avatar
Pasi
Viestit: 3075
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Pyörä: KTM690R/SM
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pasi »

654/625*54=56,5.

Minustakin tuntuisi tuo ruåttalaisten 70rwhp melkoisen tukevalta liioittelulta.
virta
Viestit: 855
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 8:19 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja virta »

Tuntuu olevan aika tyypillistä puhua "takapyörältä" kun tarkotetaan dynotettuja lukemia. Väärin kieltämättä.

http://www.motociclismo.it/edisport/mot ... enDocument
63hp takapyörältä. ~69hp koneessa. Luulis rallipyörässä olevan suurinpiirtein se mikä otettavissa on.
- jani
950Tomi
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Elo 09, 2005 12:53 pm
Pyörä: KTM 950 Adventure
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja 950Tomi »

Einari kirjoitti:No jos lähtis niin se oliskin eri asia. Mutta kun ei lähde.

Omassa -03 625 SXC:ssä oli takapyörältä muistaakseni 54 hp paras dynoveto.

Ja on Akran kokoputki, putsarikotelon kansi ja kylki pois, Quickshot ja Powerblade. Ja suuttimet säädetty Bike Doctorin dynossa kohdilleen.
No kyllä lähtee, olen tännekin noita dynotuloksia laitellut aikanaan. Jotain 56-59 on ollut kolmen LC:n penkitykset mihin itse olen sotkeutunut. Ja siis takapyörätehoja nimenomaan.

-Tomi
Einari
Viestit: 161
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:35 pm
Pyörä: KTM 500 EXC SD

Viesti Kirjoittaja Einari »

Okei. Nyt on lukemat jo niin lähellä toisiaan, että lakkaan inttämästä.

Bike Doctorin dyno näyttää (Bike Doctorin kertoman mukaan) vähemmän kuin esim. Viaberin dyno, joten muutaman hv:n ero voi hyvin selittyä sillä.

En kuitenkaan malta olla vertaamatta tuota Italian pojan artikkelia ruotsalaiseen. Samoissa lukemissa ovat vaikkei hästkraft ja CV (Caballo de vapor) ihan 1:1 olekaan.
Avatar
Adventure
Viestit: 407
Liittynyt: To Touko 26, 2005 12:45 pm
Paikkakunta: Luopioinen

Viesti Kirjoittaja Adventure »

jyrki kirjoitti:
Hannu kirjoitti:
terokoo kirjoitti:Tässä kuvaa tuosta penkin alla olevasta bensatankista:

http://forum.lc8.info/files/attachments ... k2_191.jpg

...vai pitäisikö sanoa, että penkki on enemmänkin tankin päällä :-)
Hurjaa, onkohan tuossa penkki ja änkkäri pelkästään tuon muovin varassa eikä varsinaista metallista takarunkoa ole ollenkaan vai eikö se vaan tuossa kuvassa näy?
Tuolta löytyy lisätietoja:
http://www.ktm690enduro.com/
Eli "Vallankumouksellinen itsekantava yksiosainen bensatankkiperä."
Toi on muuten Highlandista kopioitu tuo tankki-idea. Highlandissa tosin tankki ei ollut itsekantava, mutta kuitenkin 22-litrainen rotaatiovaluna tehty ameeba, joka ulospäin näytti 10-litraiselta. Tankki jatkui satulan alle, ja oli yhtä ja samaa köntsää niin kuin tuossa bajaversion kuvassa.

Toivottavasti tuo tankki on perinteinen paksua nailonia tai pp:tä oleva tankki. Jos se on samaa kusivahvisteista paperimassaa kuin viimeisten LC4 adventurejen rapeat tankit, ja jos sen ainevahvuus vielä vaihtelee yhtä paljon kuin noissa, niin yli satakiloisten ei kannata tuolle satulalle istahtaakaan. Kevyempienkin äijien pitää huolehtia, ettei hyppyristä pamahda penkkiin, tai on 12 litraa palavaa pensaa sylissä.

Tosin luulen Kotarin oppineen tuosta pikkuadven tankkijupakasta jotain. Luulen... öh luulo ei ole tiedon väärti.

-Tero-
JoukoWho
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Touko 31, 2006 2:52 pm
Pyörä: Suzuki DL650 V-Strom -10
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja JoukoWho »

Kävin paikallisessa KTM-merkkiliikeessä, ja sinne oli vasta saapunut ensi vuoden kotarien hinnasto.
690 enduro, 11150€
690 SMC, 11420€
Vastaa Viestiin