F650 ravistaa

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

rytila
Pyörä: Bemu F650

F650 ravistaa

Viesti Kirjoittaja rytila »

Oliskohan kellään kokemuksia vastaavasta ilmiöstä. Mulla on -95 F650 ja se on alkanut ravistamaan yli 120 nopeuksissa suoraan ajettaessa. Kaarteet se menee ihan kivasti. Ravistaminen on sellaista parin herzin taajuista, voimakasta sivuttaisravistusta etupäässä. Luulin sen johtuvan eturenkaan (Mitas E-07) mahdollisesta kudosvauriosta, mutta ilmiö vaan paheni kun vaihdoin eteen uuden TKC:n. Myös takana on tuliterä T63. Molemmat on tasapainotettu.

Olen tarkistanut, pyöränlaakerit, ohjauslaakerit ja swingin laakeroinnin. Välyksiä ei tunnu missään. Myös etuputkien puslat on uudet ja tiukat. Ilmiö alkoi viime kesänä, aluksi vaimeana, mutta pahenee koko ajan. Jossain on selvästi löysää, mutta missä ihmeessä se voisi olla? Vai voisikohan tämä johtua käyttämistäni Continentalin 4,5 mm crossisisärenkaista (not for street use). Paineet on vuosien varrella vakiintuneet 1,2 edessä ja 1,7 takana. Paineen nostaminen yli kahden kilon vaimentaa ilmiötä, mutta ei poista sitä.

Heittäkää hullultakin tuntuvia arvauksia, sillä alan itse olla neuvoton. Ettei vaan puimurista olisi hyvää vauhtia tulossa suzuki.
Hanski ja enska
-pekka-
Pyörä: BMW F650 Dakar, KTM 250 EXC Racing

Viesti Kirjoittaja -pekka- »

Sama vika rahikaisella.

Oire poistuu, jos etusessa on painetta >1.8.
Tai voi olla ettei poistu kokonaan, mutten ole sitten ajanut tarpeeksi kovaa ;)
Renkaina mulla T63 + norsunnahka edessä.
Takarenkaan paineella en ole huomannut olevan vaikutusta vispaukseen.

Olisin taipuvainen sanomaan, että alkuperäisellä rengastuksella tätä oiretta ei ollut vaikka painetta olis ollu vähemmänkin.

Tuli kyllä mieleen mahdollisuus, josko ohjauslaakeri olis löysällä. En vaan ole ehtinyt vielä tarkistaa. Ohjauslaakerin löystyminen lienee jonkinlainen tyyppivika f650 ja gs malleissa.
FinMoto

Re: F650 ravistaa

Viesti Kirjoittaja FinMoto »

rytila kirjoitti: Vai voisikohan tämä johtua käyttämistäni Continentalin 4,5 mm crossisisärenkaista (not for street use).
Veikkaisin tuota (miksi ne ei ole street use ??) sekä painetta eteen em. ~1.8

En kyllä oo koskaan lotossa mitään voittanu... :D
DR Markku
Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri

Viesti Kirjoittaja DR Markku »

Myös vanteen sivuttaisheitto sekä pinnojen kireys kannattaa tarkistaa.
Vastaa Viestiin