Yamaha Ténéré 700

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Pturu
Pyörä: -

Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Pturu »

Pturu kirjoitti:Heh. Pitipähän aikmiehen alkaa vielä tuninkihommia virittelemään yläetulokarin muodossa. Mitään jarruletkutusmuutoksia en tuon takia jaksa alkaa tekemään, niin tulostelin tuommosen sovite/väistepalikan lokarin ja alakolmion väliin. En vaan tullut sovitellessa ajatelleeksi, että mahtuuko tuo tuolleen olemaan tuossa joustoliikkeen aikana. Pitää vähän mittailla kunhan ehtii. Alalokari tietenkin olisi tarkoitus korvata jollain tukipalikalla tuohon teleskoopin suojien väliin. Tämä oli ihan ensimmäinen sovittelu ja ensimmäinen versio tuosta tulostepalikasta. Siinä oisi ehkä varaa ottaa lokaria vielä ylöspäin vajaa pari senttiä ilman, että jarruletkun kiinnikettä tarttee muokata. Toki se kiinnike on tarvittaessa helppo vaikka integroida tuohon palikkaan, jos tulee tarvetta hieroa viimeiset millit pois korkeussuunnassa.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Ei onnistunut tämä konsepti. Hommasin kiinasta tuollaisen t7 extreme mallisen alalokarin takapätkän ja otin melkolailla tuosta ylälokarin sovitteesta löysät pois mitoituksesta. Silti ottaa jo kiinni, kun joustomatkaa on vielä about 7cm jäljellä. Lokaria pilkkomalla saisi vielä muutaman sentin pelivaraa lisää, mutta ei millään tuota puuttuvaa 7cm. Ainoa vaihtoehto selvitä ilman jarruletkumuutoksia lienee katkaista myös tuo ylälokari extreme mallin mukaisesti pelkäksi etupätkäksi ja kiinnittää se suoraan yläkolmioon. Silti sitä joutuu vielä vuolemaan, että mahtuu olemaan. Voi olla, että jätän homman sikseen :D
Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Pturu, Ke Loka 02, 2024 8:38 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Totti
Pyörä: Tenere 700
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Totti »

Totti kirjoitti: To Syys 05, 2024 9:23 am Hyvä kuulla etten ole yksin tämän ongelman kanssa.
Tilattiin dongleja alkukesästä kaksin kappalein (kaverille kans) ja meillä molemmilla samaa ongelmaa.
Viestittelin asiasta valmistajalle (LSK motorcycle electronics) ja pyysivät lähettämään donglen heille tarkastettavaksi.
Postit pitää tosin maksaa tuonne suuntaan.
Lyhyt tilannepäivitys. Minun donglessa oli sellainen vika, että ajopäivän alussa pelasi normaalisti.
Muutaman tunnin ajelun ja käytön jälkeen takarenkaan ABS meni pois päältä kun pyörän pysäytti.
En huomannut kokeilla miten olisi käyttäytynyt jos/kun ABS:n olisi ottanut kokonaan pois päältä.
Kun hommasin tämän siitä syystä, että eturenkaan ABS:n sai jäämään päälle.
Kaverilla oli samaa vikaa ja bonuksena vielä ettei ABS:n asetukset säilyneet muistissa.
Lähetin molemmat donglet takaisin valmistajalle. Odotellaan mikä on heidän tutkimusten tulos.
Täytyy sanoa, että heidän asenne ongelmaan, vian selvittelyyn ja tuotepalautukseen oli todella positiivinen.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Totti
Viesti:

Tänään tuli viestiä LSK:ltä, että molemmat donglet olivat viallisia. Lähettävät uudet.
Koko projektiin meni heidän päässä aikaa alle vuorokausi.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

tart
Pyörä: T7

Viesti Kirjoittaja tart »

Mun dongle alkoi toimia seuraavana päivänä kun raportoin ongelmasta. Herää kysymys oliko donglessa vikaa ollenkaan. "Vika" saattoi olla olosuhteissa eli vesisade ja märät ajohanskat, joilla tökin ABS-kytkintä. Kytkintähän saa painaa vain pienen hetken kun haluaa takapyörän ABS:n päälle/pois.
Totti
Viesti:

Ameriikan maalla ovat poistelleet ”Charcoal canister”in?
En ole ajatellut tehdä vastaavaa. Mutta kiinnostaa mitä tällä saavutetaan?
Muuta kuin useampi sivu tekstiä foorumille?

slip

Viesti Kirjoittaja slip »

Ehkä Totti olet nähnytkin jo tuon videon, mutta laitan silti
https://www.youtube.com/watch?v=zzF4L0EsMhk

Itse oon ainakin ymmärtänyt että suuressa osassa tuon poiston syynä on juurikin "hyvä paikka työkaluille", vaikka siinä jotain muitakin hyötyjä joissain tilanteissa on.
pmw
Pyörä: XR650R, T7 Extreme

Viesti Kirjoittaja pmw »

Onkos porukka ajanut täällä talvella T7:lla?

Mitä takakumeja/kumeja ylipäätään ootte käyttäneet talviajoon?

Mulla on yksi Mitas C-02 120/90-18 hyvillä piikeillä, ei varmaan tahdo vaan istua T7:n vakiolle takavanteelle? Jotkuthan näihin pistää kapeempia vanteita taakse jotta saa enempi rengasvalikoimaa.

Ja onko jotain talvimodeja mitä suositellaan tehtäväksi?
Onkohan suola kuinka myrkkyä näille? :evil:
Ei oo riamulla rajaa kun XR:llä ajaa
paturi
Pyörä: Tenere 700 Rally

Viesti Kirjoittaja paturi »

Just tuo 120/90-18 orggis vanteella. Istuu ihan ok. Lampaan karva penkille ja stongapussit. KuvaKuva

Lähetetty One plussasta Tapatalkilla

Pturu

Yamaha Ténéré 700

Itse olen ajellut vakiovanteella tuollaisella Mitas MC 23:lla koossa 140/80-18. Ensi talveksi on tosin toinen vannesetti 2,5" takavanteella, ja samalla renkaalla. Paljon pyöreämpihän se profiili on kapealla vanteella.
Kuva
Tuossa orkkisvanteella

Kuva
Ja tuossa sama rengas kapeammalla vanteella huonosta suunnasta otetussa kuvassaKuva
Ilmari
Pyörä: T7,CBR600, zxr6

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Mulla on kans talvikäyttöön tuo kapeampi vanne. Tämä siksi, että siihen orkkisvanteeseen ei ainakaan mun googletus taidoilla löynyt sopivaa vannelukkoa
jmm89
Pyörä: Yamaha Tenere 700

Viesti Kirjoittaja jmm89 »

Onko rengaslukko pakollinen piikkien kera, pyörähtääkö heti vanteella ilman? Millaisia paineita olette Teneressä pitäneet talvella? Mulla on edessä 16-hampainen ratas, eli rengas tulee ihan hitusen edemmäs kuin vakiovälittäjällä, ottaakohan piikit kiinni haarukkaan kovassa vauhdissa :roll:

24mx saisi razorbackin renkaat kolmella sadalla, kestääköhän nämä kuinka hyvin
https://www.24mx.fi/product/nastoitettu ... PIA-302731

Toisaalta rallinastatkin houkuttelisi, niin voisi ajaa edes jotenkin asfaltilla. Tiedä näistä nyt sitten. :D
Ande749
Pyörä: 12GS

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

Noin pari baria tai yli riittänee rikkomaan renkaan, itse otin tästä kantapään ja vähän lompakonkin kautta oppia Superilla aikanaan. Olin ehtinyt laittaa nastarenkaat paikalleen ja alle kunnes muistin, että rengaslukot unohtuivat takarenkaasta. En enää viitsintyt irrottaa ja alkaa laittamaan niitä paikoilleen vaan ajatelin, että estetään pyörähtäminen lisäpaineella. Tästä on jo niin kauan aikaa, että en muista tarkempia lukemia mutta arvelen paineen olleen jotain 2-2.2bar kun lukkojen kanssa ajoin alle puolellatoista. Yhdellä, noin 300 km lenkillä lähti kaikki keskinappulat irti ja uusi takarengas oli laakista piloilla.
Pturu

Minä olen vähän kompromissina ajellut ilman lukkoja n.1,8bar tai vähän alle paineilla. Talviajoa enimmäkseen tampatuilla teillä, jossa pitoa on reilusti ja kaasun käyttöä ei ole säästelty, on takana noilla nykyisillä renkailla ehkä 3000km. Ei ole vielä ainakaan pyörähtänyt eikä nastatkaan ole lähteneet. Samalla reseptillä myös parilla aiemmalla pyörällä, jotka ovat tosin olleet kevyempiä ja vieläkin tehottomampia, on myös ajelut onnistuneet ongelmitta samalla reseptillä.
XL250R
Pyörä: V-Strom

Viesti Kirjoittaja XL250R »

jmm89 kirjoitti: To Loka 24, 2024 1:39 pm
Toisaalta rallinastatkin houkuttelisi, niin voisi ajaa edes jotenkin asfaltilla. Tiedä näistä nyt sitten. :D
Rallinastoilla, ulkonema n 5 - 6 mm, tuli ajeltua asfaltilla kuin jäälläkin. Ihan ok kummassakin elementissä. Nykyään alla enskanastat, ulkonema jotain 9 - 10 mm ja ovat kieltämättä makeat lumella ja jäällä, mutta aivan kauheat asfalttisiirtymillä. Assulla ajaa vain sen mitä on ehdottoman pakko, jos sitäkään.

Kevyemmillä pyörillä olen ajanut aina ilman rengaslukkoja noin kilon painella ilman ongelmia, mutta ei juurikaan kivikkoa tai hiekkateitä ja silloinkin varovasti. Lumella ja jäällä sitä vastoin kaasua säästämättä.
Pyörähdystaipumusta voi ehkä pienentää antamalla rengasasennustahnan kuivua kunnolla. Astianpesuaine kohtuullisesti käytettynä on toiminut hyvin.
Eräs rengasasentaja tokaisi kerran, että varoittaa asiakkaan lähtiessä tehokkaalla autolla uusilla kesärenkailla välittömästä kaasunkäytöstä. Väitti, että juuri asennettu rengas voi pyörähtää vanteella ennen tahnan kuivumista. Varmaankin voi tapahtua myös pyörässä varsinkin matalilla paineilla.

PS onko noissa linkin renkaissa nastat liimalla?
mek
Pyörä: V-Strom 800 DE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mek »

Uuteen MT-07aan tulee akka paljon lisää elektroniikkaa, mm. ride-by-wire, cruise, automaattikytkin jne. Aika näyttää, mitä päätyy Tenereen. Cruisella ainakin luulisi matkaenskassa olevan käyttäjiä.
Vastaa Viestiin