Hommasin uuden Transalpin kesäkuun alussa, ja pyörä alkaa olla nyt sisäänajettu, 7500 km mittarissa. Tämä on minulle kahdeksas moottoripyörä ja neljäs matkaenska.
Minulla oli takana neljän vuoden ajotauko, ja joku pyörä oli taas saatava. Katselin vanhoja valokuvia ajoreissuilta ja muistelin lämmöllä ensimmäistä pyörääni, BMW F650 GS Dakaria, sillä ajettuja soraseikkailuja sekä myös Norjan reissuja vaimo ja teltta kyydissä. Tuntui, että joku vastaava keskikokoinen "joka paikan höylä" se pitää seuraavakin pyörä olla. En ollut seurannut sceneä pariin vuoteen ollenkaan, ja hoksasin vasta tänä keväänä, että Hondalta on tullut uusi Transalp. Täytyy sanoa, että ihastuin 80-luvun lapsena ja retroestetiikan ystävänä valkoiseen väritykseen välittömästi. Sininen penkki on 11/10

.
Tämän kesän ajot on olleet pääasiassa pitempiä asfalttireissuja sisältäen kaksi vähän yli 2000 km reissua. Mahdollisuuksien mukaan olen poikennut reissuilla sorateille, mutta varta vasten ajettuja sorasurautuksia on takana vasta pari.
Kokemuksia sorateiltä:
Pyörä on ihmeen vakaa ja helppo ajettava sekä isoilla sorateillä, vasta soratuilla pätkillä ja myös pienillä uraisilla, monttuisilla ja jopa mutaisen liukkailla teillä. Hieman kävin myös käytöstä poistetulla soramontulla pyörittelemässä käsittelyharjoituksia, ja hyvältä tuntui kevyt "offroadikin". Olen kyllä aika rauhallinen kuski, mutta olen silti ollut yllättynyt, miten vakaa ja hyvän tuntuinen pyörä tämä on hiekkateillä. Olen ihan tahallani ajellut uriin ja tien keskellä olevaan irtomurskeeseen jne. testimielessä ja yllätyksiä ei ole tullut. Tuntuu, että ajogeometria on kohdillaan ja matala painopiste auttaa myös. Jos pyörä on jo ensiasennusrenkailla eli Karoo Streeteillä näin mukava hiekkateillä, niin 50/50 renkailla luulisi pärjäävän oikeasti hankalissakin paikoissa.
Muita huomioita:
- Tosi kevyen ja ketterän tuntuinen ja helppo käsitellä. Painopiste on saatu alas, minkä voi todeta myös kallistamalla pyörää paikallaan.
- Erittäin hyvä katupyöränä, asfalttikurvailut on tällä hauskaa touhua. Norjan reissu itsekseni oli yhtä juhlaa.
- Hondan laukkuja ja kaatumarautoja ei kannata ostaa, tarvikkeena on saatavilla hyvä valikoima parempia tuotteita halvemmalla.
- Harkitsen vakavasti samojen ensiasennusrenkaiden laittoa seuraaviksikin, on olleet aika hyvät. Takarengas näyttäisi kestävän ehkä 9000 km.
- Toimii reissuajossa hyvin myös kaksi päällä (kyytiläinen painaa n. 60 kg varusteineen).
- Penkki ei ole mikään touring-istuin ainakaan minun ahterillani, siinä istuu kerrallaan 1-1,5 h, tosin välillä kun ajelee seisaallaan niin ei takamus puudu ihan niin pahasti. Liikkumatilaa on kyllä ihan mukavasti.
- Joku on sitä mieltä, että alavääntöä saisi olla enemmän, mutta on sitä silti ihan mukavasti. Koeajolla selviää, onko moottori mieleinen.
- Tanko tuntui tulevan 183 cm kuskilla seisaallaan ajaessa liian syliin ja jäävän vähän turhan alas. Hommasin palikan, jolla tangon sai vähän eteen ja ylös, nyt ohjaamo tuntuu hyvältä.
- Pyörä tuntuu olevan optimoitu ehkä n. 178 cm kuskille, mutta toimii kyllä hyvin korkeammalla tuulisuojalla ja tangon säädöllä pitemmälläkin kuskilla.
- Jousitus ja iskunvaimennus ei ole erityisen hyvät. Säätö on ainoastaan jousen esijännitykseen eteen ja taakse. Jousitus niiaa ja heijaa isommissa pompuissa tämmöisen 90 kg kuskin alla aika paljon, mutta muuttuu turhan pintakovaksi ainakin omaan makuuni, jos esijännitystä lisää. Kohtuu rauhalliseen ajoon jousitus riittää kyllä hyvin. Matkatavaroiden ja kyytiläisenkin kanssa jousitus tuntuu rauhallisessa touringissa ihan hyvältä ja riittävältä, kun esijännitystä lisää. Tulevaisuudessa pitää miettiä ehkä päivitystä tälle osastolle.
- Pyörä tärisi aivan uutena enemmän mitä nyt 7500 km kohdalla. Tuntuu, että alavääntö olisi lisääntynyt kilometrien myötä, mutta se voi olla myös sitä, että moottorin sisäänajon myötä tärinän vähentyessä alakierroksia tulee vain käytettyä enemmän.
- Polttoaineenkulutus on pientä, minulla välillä 3,8-4,3 l/100 km. Yli 4,5 ei ole tainnut mennä edes täyteen lastattuna kyytiläisen kanssa. Kulutukseen nähden bensatankki on riittävän kokoinen.
- Ajomoodit on mukavat olemassa. Esim soratiellä käytän kaasussa 2/4 vastekäyrää, niin ei ole niin kulmikas ajettava. Rain mode tuntuu rankkasateessa asfaltilla myös ihan tervetulleelta.
- Elektroninen kaasukahva, bensapihi kone ja euro5 saattavat tehdä hitaasta taajamapyörittelystä ajoittain vähän kulmikasta, esim moottorijarrutukselta veto päälle nykäisee helposti vähän. Liekö kaikilla uusilla pyörillä vähän sama homma.
- Traction controlin ja taka-abs:n saa pois päältä user modessa, mutta asetus ei tallennu, vaan ne pitää laittaa uudestaan pois, jos kääntää virrat avaimesta pois.
- ABS:ään on myös moodiin tallentuva vähemmän herkkä soratievaihtoehto, joka tuntuu toimivan aika mukavasti.
- Vakionopeudensäädin olisi ollut helppo lisätä, mutta Honda päätti jättää laittamatta, että joku ostaisi vielä Africa Twininkin. Tarvikkeena on jo tämäkin saatavilla.
- Mittaristo on tosi mukava ja nätti, saa paljon tietoa näkyviin ja sitä saa customoitua.
- Soralle ei kannata mennä ilman pohjapanssaria, alustaa ei ole ilman sitä suojattu mitenkään.
- Renkaat on sisäkumilliset. Saisivat olla tubelessit.
- Ilmansuodatin on ilmeisesti melkoisen hankala vaihdettava, siitä on näkynyt marinaa netissä.
- Äänet on aika muikeat vakioänkkärilläkin.
Pyörää voi suositella kuskille, joka haluaa helposti käsiteltävän, katu- ja matka-ajoonkin hyvin soveltuvan keskikokoisen luotettavan Hondan. Sanoisin, että tämä on tosi hyvä 80/20 -pyörä. 50/50 -pyöräksi esim. Tenere 700 voisi olla parempi. Kannattaa kyllä miettiä ennen ostopäätöstä, että mitä se oma ajo OIKEASTI on. Netissä hehkutetaan kovaa "offroad"-ajoa ja pyöriä arvotetaan paljon sen mukaan. Ja pyöriähän myydään mielikuvilla.