Honda XL750 Transalp

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
mico
Viestit: 1354
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Honda XL750 Transalp

Viesti Kirjoittaja mico »

Koneella haetaan varmaan valmistuksessa synergiaa samoin kuin Yamahalla.
Pieni tankki ihmetyttää, lienee tulossa jonkin sortin adv-versio
Jani M
Viestit: 2267
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Honda XL750 Transalp

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Juu varmasti Hornettiin on haluttu pirteä kone. AT:n konehan on myös NT:ssä ja customissa ja niissä molemmissa on hyvästä sama suhteellisen pitkäiskuisen koneen väännökäs perusluonne. NC750 koneessa on pidempi isku kuin halkaisija ja CB500 kone on liki neliö, joten kaikkiin noihin elellämainittuihin nähden tämä Transalp/Hornet-kone on kummajainen Hondalta. NC750 koneeseen saa DCT:n ja tähän 755:een ei ainakaan toistaiseksi, joten molempien on ehkä perusteltua pysyä tuotannossa. Nelisylinterinen CB650 on ehkä enemmän vaarassa joutua karsinnan kohteeksi 755:n tieltä, kun niiden teho on lähellä toisiaan.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Koippa
Viestit: 136
Liittynyt: Su Tammi 27, 2019 12:59 pm
Pyörä: Yahama Tenere 700
Paikkakunta: Nummela

Re: Honda XL750 Transalp

Viesti Kirjoittaja Koippa »

CorporalMike kirjoitti: Pe Marras 18, 2022 5:30 pm
Koippa kirjoitti:Vielä kun ois adaptiivisena vakkari, kuten autossa. Autossa se on ruuhkissa ja muussa yliveto.
Jep, ja automaattiohjaus kuten teslassa.

Lähetetty minun M2007J22G laitteesta Tapatalkilla
Automaattiohjaus nyt ei vain toimi. Mut mulla on jo toisessa autossa adaptiivinen ja se on hyvä. Varsinkin ruuhkissa se on loistava. Paljon matka-ajoa harrastava arvostaisi. Ei kuitenkaan normi vakkariin tarvi kuin tutkan ja softaa. Voisi hyvin olla lisävaruste.
Avatar
PAH
Viestit: 969
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: Honda XL750 Transalp

Viesti Kirjoittaja PAH »

Poikkesin ruskaretkellä Oulun Konekeskuksella koeajamassa uuden TransAlp:in.
Tein vain parinkymmenen minuutin lenkin sisältäen kaupunkiliikennettä ja moottoritietä.
Allekirjoitan täysin muidenkin koeajajien kokemukset moottorin luonteesta. Lähtiessä ajomode oli standart asennossa ja kaasua kääntäessä tuntui ettei mitään tapahdu. Kaasun joutui kääntämään pohjaan ja kun kierrokset nousi tarpeeksi niin kiihtyvyyttäkin jo löytyi.
Sport asennossa pyörä reagoi kaasuun hieman paremmin mutta kokonaisuudessa moottorin luonne oli pettymys.
Moottoritienopeudessa pleksi aiheutti kypärään pientä tärinää. Muuten pyörä oli kevyt käsitellä ja kaikki hallintalaitteet toimi hondamaisen moitteettomasti mutta moottorin luonteesta johtuen ei herättänyt omistamisen halua.
HiekkaHeikki
stpena
Viestit: 73
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 8:14 am
Pyörä: DR350 XTZ750 Transalp 750

Re: Honda XL750 Transalp

Viesti Kirjoittaja stpena »

Tuli päätökseen 33 vuoden aktiivikausi Superteneren satulassa ja pyöräksi vaihtui nyt Transalp. Syy moiseen oli pelkästään ikä ja vähenevät voimat.
Mennyt kesä jää mieleen lukemattomista koeajoista ja loputtomista vaihtoehtojen miettimisistä.
Lopullinen niitti tuli keväällä kun kaaduin metsäautotien laidassa kävelyvauhdissa irtosoraan XT 1200 pyörälläni.
Omat voimat ei enää riittäneet pyörän nostamiseen joten jouduin tunnin odottamaan apua, kun palokuntaakaan en viitsinyt soittaa kuten olen kuullut jonkun tehneen.
Metsäyrittäjä joka ensimmäisenä tuli paikalle toi julki totuuden että pitäisikö papan laittaa jotakin hieman keveämpää:).
Haussa oli siis kevyempi ja helpommin hallittava pyörä. Koeajoin melkein kaikki mahdolliset 300-800 kuutioiset tuota uutta Suzukia lukuunottamatta.
Eniten kiinnosti tuo kevyt 300 luokka mutta en sitten kai vielä ollut valmis niin suureen maantieajon sujuvuuden menetykseen tai sitten pyörät olivat istuinkorkeudeltaan
sitä luokkaa että sen takia menivät poistolistalle. Toki tiedän että ainakin osaa olisi voinut madaltaa.
Allekirjoitan kyllä PAH:in arvostelun tuon väännön suhteen mutta kyllä nuo kaikki koeajamani pyörät tuntuivat hieman vajavaisilta tuon XT 1200:sen jälkeen.
Transalp tuli sitten valittua vaikka pitkään mietin tuon Tenere 700 välillä mutta ajamisen helppous omalla kohdallani ratkaisi. Ja tuo tonnin alennustarjous nyt kesällä.
Hankittu nyt pohjapanssari, lämpökahvat, käsisuojat ja rallyjalkatapit. Tosin pohjapanssarista ei tullut kaikkia osia joten sitä en voinut vielä asentaa. Tietenkin varustelu jatkuu mutta en pidä kiirettä kun talvikin lähestyy. Varustekassi pelkääjän paikalla on ollut hyvä kun puoliso ei enää pysty selkävaivojen takia reissaamaan kanssani. Myös matalampi istuin on harkinnassa.
Vielä tärkein asia loppuun, tämä nousee pystyyn omin voimin. Ainakin vielä, mutta punttitanko on haettu varastosta talvi-iltojen ratoksi.
tart
Viestit: 97
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Honda XL750 Transalp

Viesti Kirjoittaja tart »

Itselläni oli juuri samat fiilikset XT1200:n kanssa. Kolme kertaa jaksoin nostaa sen pystyyn mutta neljännellä kerralla tarvitsin jo apua. MP-näyttelyssä kuolasin Transalpin perään mutta päädyin kuitenkin Tenere 700:een. Kolme kertaa on pyörä ollut kyljellään metsässä mutta vielä on noussut omin voimin pystyyn. Pirun littanaksi menee maata pitkin, ei kykene nostamaan takaperin.
Kaaleppi1
Viestit: 21
Liittynyt: La Kesä 11, 2011 9:54 am
Pyörä: Husqvarna 701 enduro - 22
Paikkakunta: Kajaani

Re: Honda XL750 Transalp

Viesti Kirjoittaja Kaaleppi1 »

Pyöriä porukalla ajossa jo useita?
Kokemuksia, mielipiteitä pyörästä?
Hinta ja speksit vaikuttaa ihan ok olevan ja pientä kiinnostusta vaihtoehdoksi seuraavaksi pyöräksi. Uusi 660 Aprilia Tuareg myös listalla.

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia Transalpista.
Avatar
mek
Viestit: 2724
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Honda XL750 Transalp

Viesti Kirjoittaja mek »

Kävin eilen koeajopäivillä koeajamassa myös Transalpin, 800 V-Strominhan koeajoin pari viikkoa sitten. Tykkäsin kyllä V-Stromista enemmän. Minusta siinä on parempi alusta, tilavampi ja parempi ajoasento pitkälle kuskille, parempi istuin ja ennen kaikkea parempi moottori. Hondan kone on enemmän kierroskone, alle 4000 ei paljon tapahdu. Yli 5000 kyllä sitten repii. Suzukissa on voimaa heti tyhjäkäynniltä, huippukierroksilla häviää Hondalle, mutta normaaleilla käyttökierroksilla Suzuki on paljon vahvemman tuntuinen. Honda ei jotenkin vaan tuntunut istuvan käteen, Suzuki tuntui 100 000 km Gessu-kilometrin jälkeen heti tutulta. Tuulensuoja on Transalpissa parempi, mutta kypärämelu molemmissa yhtä kovaa kohinaa (ei pyörteitä). Vaikka Honda on melkein 20 kg kevyempi, se ei tunnu siltä koska painopiste on Suzukissa matalammalla.
Viimeksi muokannut mek, Ke Kesä 12, 2024 1:29 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bluestone
Viestit: 406
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 10:50 am
Pyörä: BMW R1200 GS
Paikkakunta: Kuopio

Re: Honda XL750 Transalp

Viesti Kirjoittaja Bluestone »

Avatar
jiknnn
Viestit: 355
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Honda XL750 Transalp

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Riemannilla on pointtia tuossa videolla, matala viritysaste lupailee luotettavuutta ja mettässä harva ajaa kaasu pohjassa millään vermeillä.

Tosin.... tämä Boanon testikuski ei tarvi paljoa suoraa, kun alkaa rajoitin rallattaa...
https://www.youtube.com/watch?v=1RdHVRrDmZM

Boanolla alkaa olla vermettä uuteen Transuunkin. Itse aikanaan ostin AT:hen 36 litrasen Carbon/Kevlar tankin + katteet tuolta. Kävin paikan päällä ensin katsomassa että on oikea firma olemassa. Omistajana oli Jarno Boano, eli Saarisen mukaan on nimi annettu(ei tainnut kyllä olla ensimmäinen etunimi). Isäukon 750 AT oli firmassa näytillä, koska sillä oli Paris Dakar kierretty :).
https://www.boano.com/l1/101/7/adventur ... -750/tanks
Andreanin cartridget + Öhlinsin iskari tarjouksessa 1560€
https://www.boano.com/l1/101/10/adventu ... suspension
Avatar
Lassi
Viestit: 232
Liittynyt: Pe Elo 10, 2007 9:51 pm
Pyörä: Transalp750
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Honda XL750 Transalp

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Hommasin uuden Transalpin kesäkuun alussa, ja pyörä alkaa olla nyt sisäänajettu, 7500 km mittarissa. Tämä on minulle kahdeksas moottoripyörä ja neljäs matkaenska.

Minulla oli takana neljän vuoden ajotauko, ja joku pyörä oli taas saatava. Katselin vanhoja valokuvia ajoreissuilta ja muistelin lämmöllä ensimmäistä pyörääni, BMW F650 GS Dakaria, sillä ajettuja soraseikkailuja sekä myös Norjan reissuja vaimo ja teltta kyydissä. Tuntui, että joku vastaava keskikokoinen "joka paikan höylä" se pitää seuraavakin pyörä olla. En ollut seurannut sceneä pariin vuoteen ollenkaan, ja hoksasin vasta tänä keväänä, että Hondalta on tullut uusi Transalp. Täytyy sanoa, että ihastuin 80-luvun lapsena ja retroestetiikan ystävänä valkoiseen väritykseen välittömästi. Sininen penkki on 11/10 :D.

Tämän kesän ajot on olleet pääasiassa pitempiä asfalttireissuja sisältäen kaksi vähän yli 2000 km reissua. Mahdollisuuksien mukaan olen poikennut reissuilla sorateille, mutta varta vasten ajettuja sorasurautuksia on takana vasta pari.

Kokemuksia sorateiltä:

Pyörä on ihmeen vakaa ja helppo ajettava sekä isoilla sorateillä, vasta soratuilla pätkillä ja myös pienillä uraisilla, monttuisilla ja jopa mutaisen liukkailla teillä. Hieman kävin myös käytöstä poistetulla soramontulla pyörittelemässä käsittelyharjoituksia, ja hyvältä tuntui kevyt "offroadikin". Olen kyllä aika rauhallinen kuski, mutta olen silti ollut yllättynyt, miten vakaa ja hyvän tuntuinen pyörä tämä on hiekkateillä. Olen ihan tahallani ajellut uriin ja tien keskellä olevaan irtomurskeeseen jne. testimielessä ja yllätyksiä ei ole tullut. Tuntuu, että ajogeometria on kohdillaan ja matala painopiste auttaa myös. Jos pyörä on jo ensiasennusrenkailla eli Karoo Streeteillä näin mukava hiekkateillä, niin 50/50 renkailla luulisi pärjäävän oikeasti hankalissakin paikoissa.

Muita huomioita:

- Tosi kevyen ja ketterän tuntuinen ja helppo käsitellä. Painopiste on saatu alas, minkä voi todeta myös kallistamalla pyörää paikallaan.
- Erittäin hyvä katupyöränä, asfalttikurvailut on tällä hauskaa touhua. Norjan reissu itsekseni oli yhtä juhlaa.
- Hondan laukkuja ja kaatumarautoja ei kannata ostaa, tarvikkeena on saatavilla hyvä valikoima parempia tuotteita halvemmalla.
- Harkitsen vakavasti samojen ensiasennusrenkaiden laittoa seuraaviksikin, on olleet aika hyvät. Takarengas näyttäisi kestävän ehkä 9000 km.
- Toimii reissuajossa hyvin myös kaksi päällä (kyytiläinen painaa n. 60 kg varusteineen).
- Penkki ei ole mikään touring-istuin ainakaan minun ahterillani, siinä istuu kerrallaan 1-1,5 h, tosin välillä kun ajelee seisaallaan niin ei takamus puudu ihan niin pahasti. Liikkumatilaa on kyllä ihan mukavasti.
- Joku on sitä mieltä, että alavääntöä saisi olla enemmän, mutta on sitä silti ihan mukavasti. Koeajolla selviää, onko moottori mieleinen.
- Tanko tuntui tulevan 183 cm kuskilla seisaallaan ajaessa liian syliin ja jäävän vähän turhan alas. Hommasin palikan, jolla tangon sai vähän eteen ja ylös, nyt ohjaamo tuntuu hyvältä.
- Pyörä tuntuu olevan optimoitu ehkä n. 178 cm kuskille, mutta toimii kyllä hyvin korkeammalla tuulisuojalla ja tangon säädöllä pitemmälläkin kuskilla.
- Jousitus ja iskunvaimennus ei ole erityisen hyvät. Säätö on ainoastaan jousen esijännitykseen eteen ja taakse. Jousitus niiaa ja heijaa isommissa pompuissa tämmöisen 90 kg kuskin alla aika paljon, mutta muuttuu turhan pintakovaksi ainakin omaan makuuni, jos esijännitystä lisää. Kohtuu rauhalliseen ajoon jousitus riittää kyllä hyvin. Matkatavaroiden ja kyytiläisenkin kanssa jousitus tuntuu rauhallisessa touringissa ihan hyvältä ja riittävältä, kun esijännitystä lisää. Tulevaisuudessa pitää miettiä ehkä päivitystä tälle osastolle.
- Pyörä tärisi aivan uutena enemmän mitä nyt 7500 km kohdalla. Tuntuu, että alavääntö olisi lisääntynyt kilometrien myötä, mutta se voi olla myös sitä, että moottorin sisäänajon myötä tärinän vähentyessä alakierroksia tulee vain käytettyä enemmän.
- Polttoaineenkulutus on pientä, minulla välillä 3,8-4,3 l/100 km. Yli 4,5 ei ole tainnut mennä edes täyteen lastattuna kyytiläisen kanssa. Kulutukseen nähden bensatankki on riittävän kokoinen.
- Ajomoodit on mukavat olemassa. Esim soratiellä käytän kaasussa 2/4 vastekäyrää, niin ei ole niin kulmikas ajettava. Rain mode tuntuu rankkasateessa asfaltilla myös ihan tervetulleelta.
- Elektroninen kaasukahva, bensapihi kone ja euro5 saattavat tehdä hitaasta taajamapyörittelystä ajoittain vähän kulmikasta, esim moottorijarrutukselta veto päälle nykäisee helposti vähän. Liekö kaikilla uusilla pyörillä vähän sama homma.
- Traction controlin ja taka-abs:n saa pois päältä user modessa, mutta asetus ei tallennu, vaan ne pitää laittaa uudestaan pois, jos kääntää virrat avaimesta pois.
- ABS:ään on myös moodiin tallentuva vähemmän herkkä soratievaihtoehto, joka tuntuu toimivan aika mukavasti.
- Vakionopeudensäädin olisi ollut helppo lisätä, mutta Honda päätti jättää laittamatta, että joku ostaisi vielä Africa Twininkin. Tarvikkeena on jo tämäkin saatavilla.
- Mittaristo on tosi mukava ja nätti, saa paljon tietoa näkyviin ja sitä saa customoitua.
- Soralle ei kannata mennä ilman pohjapanssaria, alustaa ei ole ilman sitä suojattu mitenkään.
- Renkaat on sisäkumilliset. Saisivat olla tubelessit.
- Ilmansuodatin on ilmeisesti melkoisen hankala vaihdettava, siitä on näkynyt marinaa netissä.
- Äänet on aika muikeat vakioänkkärilläkin.

Pyörää voi suositella kuskille, joka haluaa helposti käsiteltävän, katu- ja matka-ajoonkin hyvin soveltuvan keskikokoisen luotettavan Hondan. Sanoisin, että tämä on tosi hyvä 80/20 -pyörä. 50/50 -pyöräksi esim. Tenere 700 voisi olla parempi. Kannattaa kyllä miettiä ennen ostopäätöstä, että mitä se oma ajo OIKEASTI on. Netissä hehkutetaan kovaa "offroad"-ajoa ja pyöriä arvotetaan paljon sen mukaan. Ja pyöriähän myydään mielikuvilla.
stpena
Viestit: 73
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 8:14 am
Pyörä: DR350 XTZ750 Transalp 750

Re: Honda XL750 Transalp

Viesti Kirjoittaja stpena »

Tulipa vaihdettua välityksiä Transalppiin ennen pohjoisen reissua ja olen hyvin tyytyväinen muutokseen. Alkuperäiset välitykset siis 16-45 ja nyt 15-46. Ketjulle ei tarvinnut tehdä mitään pituusmuutoksia, kireyden merkkipiste nyt hyvin lähellä alkuperäistä.

Tämä on ensimmäinen pyörä itsellä missä muutos on positiivinen molemmissa päissä, siis
maasto-ja maantieajossa, yleensähän jompikumpi kärsii.
Kierrokset ovat siltikin hyvin maltilliset 100 km/h:ssa (mittarinopeus n. 108 km:h) n. 4100 kier.
-4150 kier. Verrokkinna jos otan tuolta Suzuki 800 ketjusta löytämäni arvon 4500kier./100km/h. Nämä arvot siis molemmissa 6-vaihteella.

Nyt pyörä on huomattavasti virkumman tuntuinen, alkuperäiset välitykset eivät ainakaan minun ajoihin sopineet, aivan liian pitkät. Samaa on kirjoitelleet kaikki koeajajat esim
Tuomas Rajala tässä https://moottori.fi/koeajo/koeajo-honda ... mpi-puoli/

Jos rupesi kiinnostamaan täältä ainakin löytyy rattaita https://www.kettenmax.de/kettensatz/did ... d16-bj.23/
Itselle 47 takaratas vielä tulossa Saksan ja Suomen välillä.
Mahdollisiin takuuasioihin en ota kantaa, päätin heti etten vuosia noilla alkuperäisillä
välityksillä ajele.
Avatar
Lassi
Viestit: 232
Liittynyt: Pe Elo 10, 2007 9:51 pm
Pyörä: Transalp750
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Honda XL750 Transalp

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Olen itsekin miettinyt, että 15-piikkinen ratas eteen voisi olla hyvä, vaihteet on aika pitkiä. Pari juttua kuitenkin mietityttää:

Edit: Ratastuksen muuttaminen ei muuta nopeusmittarin lukemaa.

Toinen asia mikä mietityttää on, että olen joskus törmännyt kommenttiin, että uusi ratas ei saisi olla liian kovaa metallia, ettei se ala syömään akselin hammastusta. Mikä vissiin Hondissa on vähän heikko kohta muutenkin, ja sitä kannattaa rasvata, kun ratasta vaihtaa. Selvittelitkö tätä hommaa?
Viimeksi muokannut Lassi, La Elo 17, 2024 8:08 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lassi
Viestit: 232
Liittynyt: Pe Elo 10, 2007 9:51 pm
Pyörä: Transalp750
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Honda XL750 Transalp

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Omistajan käsikirjasta muuten löytyi tällaiset kohdat:

Käytä aina suositeltuja etu- ja takarenkaita ja rattaita, jotta ABS-järjestelmä toimisi asianmukaisesti. (s.15)
Käytä aina suositeltuja renkaita ja rattaita, jotta väännönhallinta toimisi asianmukaisesti. (s. 18)

Eli ratastuksen muutoksella voi olla noihin vaikutusta, järjestelmä lukee varmaankin nopeustietoa sieltä vaihdelaatikon anturilta.
stpena
Viestit: 73
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 8:14 am
Pyörä: DR350 XTZ750 Transalp 750

Re: Honda XL750 Transalp

Viesti Kirjoittaja stpena »

Kyllä rasvasin etuhammasrattaan. Siksi tuohon loppuun lisäsinkin etten ota kantaa takuuasioihin kun näistä ollaan niin monta mieltä.

Tuossa pitkä saksalainen ketju välitysmuutoksista, löytyy monenlaista mielipidettä...
Jos kieli ei taivu google kääntää. https://forum.transalp.de/viewtopic.php?t=8560
Vastaa Viestiin