Yamaha Ténéré 700

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

paturi
Pyörä: Tenere 700 Rally

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja paturi »

Muutaman kerran päivän ekassa liikkelelähdössä kytkin on haukannut hanakammin kiinni ja pitänyt kummallisen urahduksen. Muuten toiminut kuin kello. Nyt 35tkm mittarissa. Öljynä ollut Motulin 7100 10W-40.
Aatos
Pyörä: Moto Guzzi V85TT

Viesti Kirjoittaja Aatos »

Sama urahdus muullakin kuuluu joskus kylmänä. Sama Motulin öljy. Seuraavaksi Yamaluben öljy ja kuulostelemaan olisko öljyllä vaikutusta asiaan.
slip
Pyörä: Tenere 700

Viesti Kirjoittaja slip »

Sama urahdus täälläkin, Yamalubet ei siihen ole ratkaisu vaan ihan samoin ääntää niilläkin.
slip

Ilmari kirjoitti: Ti Touko 16, 2023 9:06 pm Ogay. Pitkin kevättä ajeltu töihin ja nyt parin innovaation kans neljän päivän itäsuomen kierros.

- Polykarbonaatista sahattu uus pleksi, nippanappa mittariston peittävä. Ainaki mulla toimii paljo paremmin, kuin orkkis.
- Kriegan laukut ja kiinnitys slärbäke hyvät. Myös magneettikiinnitteinen karttatasku pysyy hyvin kiinni.
- Navi laitettu ohjaustangon kiinnikkeisiin.
- Korkea penkki ja vakiokorkuinen alusta sopii hyvin 173 cm persjalalle. Ainoastaan jalkatapit sais olla taaempana. Seisaallaan ajo ei oikein luonnaa, muuten ergonomia kohillaan.

Leppoisa peli ajella. Ainoastaan kytkimen kylmäominaisuudet yllättää. Kylmänä ottaa helkutin äkäsesti kiinni ja pikkuluistolla joku siellä rääkäisee. Muutama kilsa ajoa, ja sitte toimii hyvin Hondamaisesti. Onko muilla tuota ominaisuutta?

-Ile-
Mikäs tuo sun takateline muuten on? Sopivan pikkuinen.
Ilmari
Pyörä: T7,CBR600, zxr6

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Tuo ritsi on edellisen omistajan laittama. Melko varmasti joku Kedon tuote. No hyvä tietää, että tuo parkuva kytkin riivaa muitakin. Tuskin mitään vakavaa.
slip

Kedon räkiksi itsekin alkuun ajattelin, mutten ainakaan löytänyt tuommosta heidän valikoimista.

edit: kai se on tuo https://kedopartsusa.com/products/tener ... eq=uniform
tpzu
Pyörä: KTM 690 - 09, BMW 1200 Adve -15

Viesti Kirjoittaja tpzu »

Moi, oon tilailemasta XTZaa Ranualta tänne PK-seudullle. Pitäis saada ajokorkeudesta varmuus, eihän kellään ole mahdollisuutta pitää mulle pieni pöyöräesittely. tänään/huomenna etelän maisemissa? Mulle aukesi mahdollisuus lähteä retkelle ehkä jo ensi ensi viikolla, mutta koska assua myös ohjelmassa, on nykylaitteet liian karheita. Eikun pätkällä uusi alle. Jos on reissuvarusteltuja assu/tet-tyyppisiä tehtäviin soveltuvia mopoja tiedossa, nyt on ostohousut jalassa. Ja onks Tennari tähän käyttöön hyvä, mitä on raati mieltä? Koska aikataulu tämä, numero on 040509590, Tiina
Roito

Viesti Kirjoittaja Roito »

paturi kirjoitti: Ke Touko 17, 2023 8:39 am Muutaman kerran päivän ekassa liikkelelähdössä kytkin on haukannut hanakammin kiinni ja pitänyt kummallisen urahduksen. Muuten toiminut kuin kello. Nyt 35tkm mittarissa. Öljynä ollut Motulin 7100 10W-40.
Aatos kirjoitti: Ke Touko 17, 2023 9:24 am Sama urahdus muullakin kuuluu joskus kylmänä. Sama Motulin öljy. Seuraavaksi Yamaluben öljy ja kuulostelemaan olisko öljyllä vaikutusta asiaan.
slip kirjoitti: Ke Touko 17, 2023 9:41 am Sama urahdus täälläkin, Yamalubet ei siihen ole ratkaisu vaan ihan samoin ääntää niilläkin.
Liityn joukkoon, pari kertaa tehnyt tuon parkaisun päivän ekassa liikkeelle lähdössä, 15tkm mittarissa, 5tkm välein tehty öljy+suod vaihto vuoroin Yamalube kun virallinen huolto ja itse suoritetuissa välivaihdoissa tuo yllämainittu Motul 7100.. Nyt ei ole tehnyt enään aikoihin ja keväälläkin ihan 2-3 kertaa.. Ainoa yhdistävä tekijä parkaisuilla minkä keksin, oli mahdollisesti starttaus kytkin ylhäällä.. En ole asiasta huolissani, varsinkaan nyt kun havaitsin kohtalontovereita.

- R.R
Hsippe
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

paturi kirjoitti: Ke Touko 17, 2023 8:39 am Muutaman kerran päivän ekassa liikkelelähdössä kytkin on haukannut hanakammin kiinni ja pitänyt kummallisen urahduksen. Muuten toiminut kuin kello. Nyt 35tkm mittarissa. Öljynä ollut Motulin 7100 10W-40.
Joo , huutelen minäkin tänne vieraisiin ketjuihin...
Eli mulla on täsmälleen sama havainto tästä Motulin 7100 öljystä. Aiemmin olen ajanut monellakin merkillä / laadulla, viimeiksi pitkään Motulin 5100 15w-50:llä ja heti miten kun vaihdoin tähän 7100:een huomasin että kytkin "haukkaa" kiinni todella terävästi ja varsinkin kylmänä saattaa vielä jurahtaakin.
Mulla pyörinä 2x Hva TE/TXC310 eli 4t kisaenskat joissa toisessa vielä Rekluse kytkin (tosin samat levyt molemmissa). Ja molemmissa tosiaan meni kytkintuntuma niin huonoksi että piti vaihtaa takaisin 5100:een. Ja se kytkintuntuma parani kokolailla välittömästi pelkällä öljyn vaihdolla.
Muuten en siis ole kummoisia eroja kytkintuntumassa huomannut eri öljyjen välillä mutta tässä muutos 5100 --> 7100 oli kyllä selvä ja liki dramaattinenkin.
Totti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Totti »

Huudellaan tännekin, kun FB:n T7-ryhmässä on aika hiljaista.
Huomasin että jäähdytinneste oli alarajassa. Syylliseksi paljastui raollaan oleva paisuntasäiliön korkki.
Oli koneen puolelta raollaan, niin en ollut aikaisemmin huomannut asiaa.
Vika vai ominaisuus? Aikaisemmissa pyörissä ollut paisuntasäiliössä kierrekorkki.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
tart
Pyörä: T7

Viesti Kirjoittaja tart »

Mitähän lisäarvoa saa käyttämällä täyssynteettistä öljyä? En usko että mitään. Itse olen käyttänyt Super Teneressä pelkästään suositusten mukaisesti semisynteettistä Yamalubea, jota laitan myös 700:een. RVS-käsittelyn aion kuitenkin tehdä koneeseen. Super Teneren rouhea käyntiääni ainakin vaimeni käsittelyn jälkeen.
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Molempia (semi ja synt) Yamalubea oli käytössä enkä huomannut ajossa tai öljyn tummumisessa mitään eroa 5000km vaihtovälin aikana.
Kylätason kurapyöräilijä.
tart
Pyörä: T7

Viesti Kirjoittaja tart »

Ei ole kunnon ajoasento vielä löytynyt vaikka on korkeampi penkki, madaltavat tapit sekä eteen/taakse säädettävät raiserit. Kun ajelee 300 - 400 km soralla, niin niska ja yläselkä jumittaa sekä perse kipeänä. Super Tenerellä meni huoletta tuplamäärä kilometrejä eikä mikään paikka kipeytynyt.

Nyt on mittarissa 4000 km. Stongaan on ainakin saatava lisää pullbackiä, jotta jännitys käsivarsissa vähenisi. Bongasin tällaisen stonga-simulaattorin tenere700-foorumilta, jolla voi vertailla eri tankoja suhteessa orgis-stongaan:

https://tw200.org/barsim-t7/
SeponT7

Viesti Kirjoittaja SeponT7 »

Mulla T7 madallettuna n. 2cm. Ongelmana joskus seisontatuen pituus pysäköinnissä. Aika tarkkaa saa katsoa että pyörä varmasti pysyy pystyssä.
Markkinoilla säädettäviä seisontatukia.
Onko kokemuksia?
Ilmari
Pyörä: T7,CBR600, zxr6

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

tart kirjoitti: To Touko 25, 2023 6:42 pm Ei ole kunnon ajoasento vielä löytynyt vaikka on korkeampi penkki, madaltavat tapit sekä eteen/taakse säädettävät raiserit. Kun ajelee 300 - 400 km soralla, niin niska ja yläselkä jumittaa sekä perse kipeänä. Super Tenerellä meni huoletta tuplamäärä kilometrejä eikä mikään paikka kipeytynyt.

Nyt on mittarissa 4000 km. Stongaan on ainakin saatava lisää pullbackiä, jotta jännitys käsivarsissa vähenisi. Bongasin tällaisen stonga-simulaattorin tenere700-foorumilta, jolla voi vertailla eri tankoja suhteessa orgis-stongaan:

https://tw200.org/barsim-t7/
Tjoo? Mua vähä ylipäätään ihmetyttää nää nyky-seikkailupyörien ergonomiat? Kuski istutetaan monttuun ja ohjaustanko tuodaan ylös. Tossa mun jammussa oli raiserit kiinni ostohetkellä. En tiä, minkä mittasella kuskilla tuo oli ollut, mutta mulle tuo ajoasento oli vähintäänkin outo. Otin raiserit pois ja tangon "bracket" olikin jo valmiiksi asennettu eteen. Loppusäätöä olen tehny tangon asentoa muuttamalla. Ehkä muuttu, ehkä ei mutta mulle stonga sais olla vieläki matalammalla? Kai se on jokaisen ruumiista sitte kiinni, miten puutuu ja miten ei.

Säädettävä/pidempi vaihdepoljin vois olla talveksi poikaa.

-I-
Vastaa Viestiin