KTM 790/890 Adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Ariel
Pyörä: RE Himalayan

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Nostellaanpa vähän tätä...

Olen hieman päässyt ajelemaan uudella R:llä, ei sentään Rally, se perus R.
Alkuvaikutelma todella hyvä, quickshifteri toimii hienosti kun pyörällä ajaa edes vähän kuten
ovat Mattighofenissa suunnitelleet. Köröttelyssä parempi käyttää kytkintä jottei veto nykäise.
Samoin oikean käden pirulliseen puutumiseen auttaa Cruise, kait sitä on tullut vanhaksi kun
se tuntuu pyörässä tarpeelliselta. Kahvalämppärit myös mainiot.

Hieman kummastuttaa stongan vahva sweep, jotenki tuntuu et ranteet mene kovin mutkalle,
kun vien pyörän huoltoon täytyy kokeilla muita stongia. Satula vaikutti käsikopelolla kovalta,
mutta kyllä siinä hanuri tuntuu viihtyvän.

Jos nyt jotain moitittavaa? Pyörä eräällälailla houkuttelee ajamaan yli kykyjen, mikä nyt mun osalta
ei ole kovin vaikeaa. Herää henkiin kun edes hieman päättäväisemmin touhuaa eikä kitsastele
kaasun kanssa. Ei ole QS juuri kokemusta mutta tällöin vaihteet napsahtaa hienosti päälle.
Nopeuden kanssa saa olla tarkkana!

Mainio pyörä!
jv
ramirin
Pyörä: Ready To Push

Viesti Kirjoittaja ramirin »

Semmoinen mopo siitä tuli talven aikana.. Rally jää kakkossijalle muissa spekseissä paitsi hinnassa (toistaiseksi)

Kuva
Liitteet
Screenshot_315.jpg
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
petev
Pyörä: F850GS

Viesti Kirjoittaja petev »

Komia siitä tuli, moderni SE
Akilleus
Pyörä: KTM 1290 SAR

Viesti Kirjoittaja Akilleus »

ramirin kirjoitti:Semmoinen mopo siitä tuli talven aikana.. Rally jää kakkossijalle muissa spekseissä paitsi hinnassa (toistaiseksi)

Kuva
Niinhän se yleensä on, että replikat ovat halvempia kuin orkkikset 8)
Eivaiskaan, helevetin makeen näkönen. Kelpais mulle :wink:
terv. Tapsa
"Going somewhere in the middle of nowhere" ex AT, 950Adv, SE, 990Adv Dakar, 1190 Adv R
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Vielä kun tehdas ottaa tuosta kopion ja laittaa tuotantoon, hinta vielä kohdalleen vaikka riisutulla elektroniikalla niin alkaa kiinnostamaan :)

En olisi uskonut että noinkin pienillä muutoksilla mun silmään sopimattomasta pyörästä tuli silmään sopiva.
Kylätason kurapyöräilijä.
jlohikoski
Pyörä: gs1150adv R1200gs

Viesti Kirjoittaja jlohikoski »

Mä luulin tuota ensin 690:ksi, kun meni risteyksessä ohi. Vasta takaviistosta huomasi, että 790 tuo onkin. Sutjakka peli. Olihan kovat ja terävät äänet, ajettelin että plexki halkee. :P
ramirin

jlohikoski kirjoitti:Mä luulin tuota ensin 690:ksi, kun meni risteyksessä ohi. Vasta takaviistosta huomasi, että 790 tuo onkin. Sutjakka peli. Olihan kovat ja terävät äänet, ajettelin että plexki halkee. :P
Kuskin penkille ei hirveesti ääni häiritte, 100-120kmh semmonen sopiva pieni mörinä taustalla - mut tietää kyllä millon kaasunkääntö menee perille :mrgreen:
Täytyy kokeillä miten pelittää jos supparin pistää putkeen, 690:llä jätin sen paikalleen ja se hiljensi kivasti ääniä etenki pienillä kierroksilla.

Vakiosta en tykänny yhtään, eikä muuttunu wingsillä sen kummemmaksi - liian hiljainen, kaverien mopojen äänet kuulu ympäriltä matkavauhdis.
mikkoyli
Pyörä: KTM

Viesti Kirjoittaja mikkoyli »

Tuli kyllä hieno. Ehkä vielä paranisi kun laittaisi pienen normitankin ja Camel tankin taakse. Entä alumiinitakarunko?
Minusta on kyllä aivan huippuäänet Rallyssa Akrassa kun ottaa vain killerin pois. Harmittavasti vain vakionopeudensäädin ei toimi, eikä taida shifterikään toimia kunnolla ylöspäin. Alaspäin muuttaa kierroksia eli jotain toimintaa on. Mutta ei shifter näy edes valikoissa. Luistonestokaan ei toimi Rslly-asennossa. Aivan sama mikä numero näytössä on niin samalla tavalla keulii ja sutii eli ei toimi ollenkaan. Aika heikko esitys KTM:ltä.
Moottori on kyllä makea ainakin Cooberin ecu:lla. Muistelen koeajopyörän olleen paljon voimattomampi. Moottori kyllä rallattaa aivsn liikaa minun makuun.
Alusta on kovahko ja yllättäen keulan säädöissä comfort on comp 16 clickiä auki kun standard on 20 clickiä auki. Mutta ehkä siihen vaikuttaa se, että esijännitys on comfort 6 click ja standard 10 click.
KTM 450 SMR 2007
Honda CR500 2001
KTM 1290 Superduke 2014
KTM 790 Adventure Rally
Husqvarna 701 2020
Ducati Multistrada V4S
ramirin

Pyrin pysymään tuossa tankissa kun aiempien mopojen kanssa ärsytti juurikin jatkuva bensojen kanssa säätäminen.. Ajaa sit viis'satkulla jos 12l riittää =)
Toki rakentelumielessä olis kiinnostava laittaa pienempi tankki ja putki yläkautta ja ja ja :lol:

Mulla kyllä toimii elektroniikat niiltä osin kun en niitä ohittanu, mutta luistoneston ohittamiseen kaipaan vähän helpompaa tietä ja et pysyy pois vaikka sammuttais. Jos keksit mikä sulla on vikana, niin mäki voisin tehä semmosen :lol:

Alumiini-takarunko on tulossa ja samalla putsariboksi foamilla - niiden jälkeen säädöt kohilleen ja 100 tonnia kovaa ajoa ilman suurempia muutoksia. Tosi hyvältä tuntuu mopo tällä hetkellä, eikä toistaiseksi harmita mikään mitä oon muuttanu. Trial hommat on saanu vähän ikävöimään takajarrupoljinta, mut pitää nyt kattoo kuinka lähtee hommat rullaamaan.

Moottorin rallatukselle oon varmaan tullu immuuniksi kun kotareiden kanssa otellut pitkään, mutta koskaan ei ole tarvinnut vielä avata nähdäkseen mikä sielä rallattaa :wink:

Alustan säädöt on mulla vielä hyvin alkutekijöissä, mut joutunen hankkimaan pykälää keposemmat jouset. Ruuvasin alkuun esijännitykset pois ja takapampun naksuttelin comfortille. Static sag on nyt liian iso kun rider sag menee about ohjearvoon. Täytyy vähän kurittaa alustaa eka rossi/enska radalla jotta oppii tavoille ja käydä sitte uudestaan mittaukset läpi.

Joko muille on tullu takaisinkutsu takajarruletkun vaihtoon?
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

Tämän pyörän tankki puhuttaa. Ja onhan se aika näyttävä.
Itse kun ajoin ko. malleilla, unohtui koko astia aika nopeasti vaikka ihan oikeaa metsäenskapolkuakin R-mallilla kokeilin.
Itsestäni tuntui, että se on vähän kuin laturin koppa. Että siihen tulee silloin tällöin pieniä asiaan kuuluvia pusuja. Siinä kaikki.
Onko se pidemmänkin päälle näin?
mikkoyli
Pyörä: KTM

Viesti Kirjoittaja mikkoyli »

Laitoin Rallyn alustan comfort-asetuksille ja kyllä se on kuin taikamatto niillä. Ei tunnu montut eikä kuopat. Keula saa jäädä, mutta perä oli minun painolle n. 100 kg liian pehmeä. Takaiskari pitää laittaa lähemmäs std säätöä.
Olen minäkin tottunut Kotarien rallatukseen, mutta V2:set ei rallata. Ei myöskään Husaberg 570. 790 moottori on kyllä sikäli hyvä, että vääntää sopivasti rynkyttämättä alhaalta ja kiukkua on ylhäällä.
KTM 450 SMR 2007
Honda CR500 2001
KTM 1290 Superduke 2014
KTM 790 Adventure Rally
Husqvarna 701 2020
Ducati Multistrada V4S
ramirin

timo kirjoitti:Tämän pyörän tankki puhuttaa. Ja onhan se aika näyttävä.
Itse kun ajoin ko. malleilla, unohtui koko astia aika nopeasti vaikka ihan oikeaa metsäenskapolkuakin R-mallilla kokeilin.
Itsestäni tuntui, että se on vähän kuin laturin koppa. Että siihen tulee silloin tällöin pieniä asiaan kuuluvia pusuja. Siinä kaikki.
Onko se pidemmänkin päälle näin?
Tuo Axp muovipulkka alle, niin uskoisin että menee soft-enduro ja heavy-enduro -- hard enduro hommissa särkyy ja taipuu vehkeet vaikka olis valettu betoniin.. Suomessa on aika vähän uria jotka olis niin muotoutuneita että jalkatapit mahtuu mutta tankki ei. Ja kun sen tietää, niin voi tasapainoilla harjalla mieluumin kuin uran pohjalla.

Pidemmän päälle minä en vielä tiedä tuosta vehkeestä mitään, kun olen vasta päässyt muutaman tonnin makustelemaan. Seuraavaksi suunta on kuitenkin rossi ja enskaradalle tutkimaan miten lehmä lentää. Sitten kokeilemaan trial ominaisuuksia johonkin sopivaan kivikkoon. Sen jälkeen lervikkoon.

Eiköhän se siinä sitten selviä tarvitaanko push-uppeja vai meneekö kannut ihan noin. Mulle riittää kun tiedän miten upea ja siro runko sieltä alta löytyy :lol:

Kuva
Liitteet
Screenshot_322.jpg
purgiaali
Pyörä: TBA

Viesti Kirjoittaja purgiaali »

https://youtu.be/nWYsStImC0E

Tälläistä youtube minulle tarjosi. Aika metkat on nuo jalkatapin kiinnitykset.
ramirin

purgiaali kirjoitti:https://youtu.be/nWYsStImC0E

Tälläistä youtube minulle tarjosi. Aika metkat on nuo jalkatapin kiinnitykset.
Menee samaan sarjaan kuin adve/SE jalustan kiinnityksen lohkojen halkominen.. Ja jos niin ahtaissa paikoissa ajaa ettei tapit sovi, niin todennäköisesti katufolio koneen alta on jo vaihdettu jämäkämpään joka samalla sitoo tuon videolla näkyvän liikkeen..
Ariel
Pyörä: RE Himalayan

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Taitaa useimmat panssarit tukeutua niihin keskijalan korviin joka
poistaa ainakin osittain tämän ongelman.
Eilen ruuvasin AXP suojan pyörääni ja nyt ymmärrän miks yks
tyyppi tuskaili kun sen AXP ei mitenkään sopinut.
Erikoinen rakenne pyörässä. Jonkinmoinen riski jos moottorin
lohkoon ruuvaillaan hittiä saavia osia kuten 790 jalkatapit.
jv
Vastaa Viestiin