BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

MikkoSa
Viestit: 11
Liittynyt: To Syys 14, 2017 6:51 am
Pyörä: R1100GS + HD ULH + HD FXSTC

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja MikkoSa »

Pekkavee kirjoitti:
Nomad kirjoitti: Moi Pekka. Tästä meillä on eri mielipide ja olkoon niin.
Vilpittömästi toivon, että nuo edullisetkin (brändittömät) varaosat kestää ja eivät jätä motoristeja (loma)reissulla tien varteen.
6 vuotta ja 100.000 km ostamallani edullisella startilla on mielestäni ihan hyvä oma kokemus brändittömästä startista.
Se toimii edelleen joka päivä luotettavasti ja hyvin. Startteja sille tulee ainakin kymmenen melkein joka päivä. Käytän pyörääni ollessani mopokoulussa ajokouluttajana sekä kaikenlaiseen muuhun ja autoa ei minulla ole ollenkaan.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Kiinan startti tuli, ulkonäkö ei eronnut mitenkään Valeosta, paikalleen kävi täysin bolt on. Hyvin starttasi ainakin viisi kertaa. Saa nähdä kestääkö minulla kiinalainen 100tkm, mutta sen tiedän että Valeo kesti 80tkm.
Liitteet
20180509_153805-1032x774.jpg
20180509_153750-774x1032.jpg
Avatar
ttv
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja ttv »

Valeo perusti jo 90-luvun puolivälissä Kiinaan starttimoottoritehtaan jonka ne omistaa puoliksi kiinalaisten kanssa. Eli reilu 20 vuotta siellä on opeteltu tekemään Valeon startteja :P
ve_stone
Viestit: 25
Liittynyt: Su Syys 04, 2016 11:46 pm
Pyörä: BMW R 1200 GSA
Paikkakunta: Åbo

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja ve_stone »

MikkoSa kirjoitti:
Kiinan startti tuli, ulkonäkö ei eronnut mitenkään Valeosta, paikalleen kävi täysin bolt on. Hyvin starttasi ainakin viisi kertaa. Saa nähdä kestääkö minulla kiinalainen 100tkm, mutta sen tiedän että Valeo kesti 80tkm.
Ehkä ei sillä kilometrimäärällä ole niin väliä, mutta montako käynnistystä se startti kestää?
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

ve_stone kirjoitti: Ehkä ei sillä kilometrimäärällä ole niin väliä, mutta montako käynnistystä se startti kestää?
Kuten jo kerroin. Olen ollut mopokouluttajana (siis 50cc) jo 6 vuotta. Mopoharjoituksissa ja niinä päivinä tulee startteja varmaan 10-20 joka päivä.
Muutenkin Gessuni käyttö on aika paljon kaupunkiajelua monine startteineen vaikka Biltemaan ja vaikka mihin kauppoihin ja asioille.
Pidempiä reissuja tulee harvemmin, jolloin startteja tulee myös vähemmän.
Keskimäärin minulle tulee varmasti startteja paljon enemmän per päivä kuin perusmotoristille.
Autoa ei minulla siis ole.
Hyvin on kestänyt Ebay-startti 6 vuotta mopokoulua ja muutakin ajelua.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
macway
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2015 8:31 am
Pyörä: bmw r 1100 gs

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja macway »

Moikka
Tuosta co-säätöpotikasta kysyisin.
Potikkahan on (1100 gessussa) vasemmalla, taakse menevässä satulan alla olevassa runkoputkessa.
Kun ohjeistetaan "käännä myötäpäivään", niin silloinko katsotaan altapäin ?? Sillä on metkitystä.
Kirjoitin tämän kun pari muutakin "gessuttelijaa" sitä minulle aprikoi.
Terv. M.Kan
MikkoSa
Viestit: 11
Liittynyt: To Syys 14, 2017 6:51 am
Pyörä: R1100GS + HD ULH + HD FXSTC

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja MikkoSa »

macway kirjoitti:Moikka
Tuosta co-säätöpotikasta kysyisin.
Potikkahan on (1100 gessussa) vasemmalla, taakse menevässä satulan alla olevassa runkoputkessa.
Kun ohjeistetaan "käännä myötäpäivään", niin silloinko katsotaan altapäin ?? Sillä on metkitystä.
Kirjoitin tämän kun pari muutakin "gessuttelijaa" sitä minulle aprikoi.
Terv. M.Kan
Myötäpäivään alhaalta katsottuna seos laihenee. Kattattaa ottaa co mittari mukaan säätöhommaan. Minulla joku aiempi oli säätänyt siten, että matka ajossa kulutus oli 7, CO oli 3%. Kolme kierrosta pienemmälle ja CO 2%, kulutus 6. Käytöksessä en huomannut mitään eroa.
Patukka
Viestit: 633
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Pekkavee kirjoitti:
Patukka kirjoitti:Moni vannoo Red Linen Shock proofin nimeen vaihteistoöljyn valinnassa ja hyvä öljyhän se on. Nyt kiinnostaa onko kukaan kokeillut käyttää Bel Rayn Big Twin transmission olilia bemarin vaihteistossa
Sen verran uteliaisuuta on että ajattelin kokeilla kuinka tuo toimii ässän 6-vaihteisessa laatikossa. Samanlaisia kolinatoosia ovat harrikan laatikotkin.
JOS tuo on GL-5 laatuluokkaa, eli sisältää lisäaineet vaahtoamisen estoon meidän vinhasti kardaanin nopeudella pyörivään vaihdelaatikkoon, niin sehän käy.
Jos taas ei, niin öljyt tulevat ulos vaahtona.
Harrikan laatikot toki kolisevat, mutta pyörivät paljon hitaammin kuin meidän laatikot, koska eivät ole suoraan kampiakselin perässä, vaan välityksen päässä.

Kärkkäisellä tuo oli aika kohtuuhintaan.
Tuolla, klik

Mistä löysit tuon GL-5 laatuluokan tuolle öljylle?

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Hyvin vaikuttaa toimivan, selvästi hiljaisempi ja värinättömämpi vaihteisto kuin aiemmilla öljyillä, Castrol EXP 90. Vaikuttaa myös siltä että vaihteiston lämpötila olisi hieman alhaisempi kuin aiemmin. Tänään +24 astetta ja reilun sadan kilometrin lenkin, 80 - 100 teillä, jälkeen vaihteiston lämpötila noin 65 astetta, perän 45 astetta. Perässä öljynä Red Line shock proof heavy.

Kaikkiaan positiivinen kokemus, sinä aikana kun tuo pyörä on minulla ollut ei vaihteisto ole toiminut niin hyvin kuin nyt.
Riku76
Viestit: 341
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 7:54 pm
Pyörä: BMW R1150GS
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Riku76 »

Morjens.
En nyt jaksanu koko viestiketjua alkaa kahlaamaan läpitte, mutta milläs tyypillä mä meen kyseleen uutta tarvikebensapumppua tiskiltä?
Gessu siis 1150 vm.-03
Olikos sille bensan suodattimellekin olemassa joku sopiva tarvikemalli? Samallahan senkin sinne vaihtaa..
Patukka
Viestit: 633
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Riku76 kirjoitti:Morjens.
En nyt jaksanu koko viestiketjua alkaa kahlaamaan läpitte, mutta milläs tyypillä mä meen kyseleen uutta tarvikebensapumppua tiskiltä?
Gessu siis 1150 vm.-03
Olikos sille bensan suodattimellekin olemassa joku sopiva tarvikemalli? Samallahan senkin sinne vaihtaa..
Pekkaveen juttua ketjun sivulta 98:

"Tuossa leikkaus mun huoltorompun tarvikeosafileestä:
Motonet, Bensapumppu Bosch 0580 314 068, tuotenumero 28-1393 Hinta 133,50.- euroa sopii pumpuksi. Tuotto 110 l/h, paine 3 Bar,
Bosch pumppu 69222 käy kanssa. Sen saa vaikka Ebaystä edullisesti.
Motonet, Bensapumppu tuotenumero 28-1477 Ruiskupumppu Audi/VW/BMW
Hinta 69.00 € sopii myös. Sähköliitännätkin ovat samat kuin alkuperäisessä, eli ruuvilla johdon liitin kiinni."

Mann polttoainesuodatin tuohon on MWK 44.
Avatar
talkku
Viestit: 1086
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja talkku »

Riku76
Viestit: 341
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 7:54 pm
Pyörä: BMW R1150GS
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Riku76 »

Patukka kirjoitti:
Riku76 kirjoitti:Morjens.
En nyt jaksanu koko viestiketjua alkaa kahlaamaan läpitte, mutta milläs tyypillä mä meen kyseleen uutta tarvikebensapumppua tiskiltä?
Gessu siis 1150 vm.-03
Olikos sille bensan suodattimellekin olemassa joku sopiva tarvikemalli? Samallahan senkin sinne vaihtaa..
Pekkaveen juttua ketjun sivulta 98:

"Tuossa leikkaus mun huoltorompun tarvikeosafileestä:
Motonet, Bensapumppu Bosch 0580 314 068, tuotenumero 28-1393 Hinta 133,50.- euroa sopii pumpuksi. Tuotto 110 l/h, paine 3 Bar,
Bosch pumppu 69222 käy kanssa. Sen saa vaikka Ebaystä edullisesti.
Motonet, Bensapumppu tuotenumero 28-1477 Ruiskupumppu Audi/VW/BMW
Hinta 69.00 € sopii myös. Sähköliitännätkin ovat samat kuin alkuperäisessä, eli ruuvilla johdon liitin kiinni."

Mann polttoainesuodatin tuohon on MWK 44.
Ok. Homma kunnossa. Olishan noi varmaan itekkin hakemalla löytäny mutta kiitos avusta kuitenkin :D Pumppuja oli onneks vielä jokunen Motonetin varastossa.
Avatar
viitsu
Viestit: 298
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
Pyörä: R 1200GS Adv-14 XChallenge
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja viitsu »

Mun pyörän pumppu pitää aikamoista ulinaa
täydelläkin tankilla.
Taitaa olla seuraava huoltokohde. Oletteko vaihtaneet sen ison o-renkaankin pumpun
laipasta? Saako tarvikkeena jostain?
Riku76
Viestit: 341
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 7:54 pm
Pyörä: BMW R1150GS
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Riku76 »

viitsu kirjoitti:Mun pyörän pumppu pitää aikamoista ulinaa
täydelläkin tankilla.
Taitaa olla seuraava huoltokohde. Oletteko vaihtaneet sen ison o-renkaankin pumpun
laipasta? Saako tarvikkeena jostain?
Bensapumpun kiinnityslevyn iso O-rengas, koko noin 112x5.25 mm Tiivistekeskuksesta tai Etrasta pitäisi löytyä.
En oo sitä itelleni viälä ainakaan hommannu kun toi pumppuremontin tarve tuli vähän yllättäen Lammi-Turenki välillä Gessun puutuessa matkalle. :lol:
Avatar
viitsu
Viestit: 298
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
Pyörä: R 1200GS Adv-14 XChallenge
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja viitsu »

OK, täytyy hakee valmiiksi ja letkuihin klemmareita samalla kun hakee/tilaa pumpun.
Jos alkuperäiset niin on niitä puristettuja.
Hat3
Viestit: 14
Liittynyt: Su Syys 24, 2017 2:23 pm
Pyörä: BMW 1100gs

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Hat3 »

Sen verran pakko kommentoida ja kiittää, että sain oman gs1100 -95 nykimisen alhaisilla kierroksilla eli "surging"- ilmiön täysin häviämään hieman korjaamalla TPS-anturin asentoa. Kyllä kelpaa.
Vastaa Viestiin