BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
viitsu
Viestit: 298
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
Pyörä: R 1200GS Adv-14 XChallenge
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja viitsu »

Kukahan rihtaa gessun pinnavanteita eteläsuomessa?
Meni Norjan reissulla etuvanne kieroon routareijässä.
Nyt voblaa 40-60km/h välissä niin että vedet lähtee korvista :lol:
jiitee
Viestit: 419
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 12:41 pm
Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL
Paikkakunta: Lempäälä

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja jiitee »

Tuolla kasattiin mulle 21" etuvanne, joten tuolta luulisi löytyvän apuja...
http://www.kalevanmphuolto.com/
BMW=helppo lausua, raskas työntää ja nostaa pystyyn...
KTM=helppo lausua, kevyt työntää ja nostaa pystyyn...
Kurantti
Viestit: 4
Liittynyt: La Loka 05, 2013 11:30 pm
Pyörä: R1100GS & GL1000

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Kurantti »

Kurantti kirjoitti:Olisiko arvon BMW Guruilla valistunutta arvausta tai peräti kokemusta 1100 GS:n nopeusmittarin toimimattomuuteen liittyen. Matkamittariin lukemat lisääntyy mutta nopeusmittarin viisari osoittaa sitkeästi nollaa.

Aiemmin tapahtunutta: Ilmeisesti mittarinvaijerin jumituksen seurauksena mittarinpyörittäjän muovirattaan hampaat sorvautuivat heikkoon kuntoon. Tässä yhteydessä hyytyi myös matkamittari. Pyörittäjän ja vaijerin uusimisen jälkeen mittaristo toimi lyhyen testilenkin ajan. Seuraavalla ajokerralla (pari viikkoa myöhemmin) mittaristo oli taas mykkä. Nyt uusin sen peltilirpakkeen joka pyörittää muoviratasta renkaan päässä. Tämän toimenpiteen jälkeen tilanne on se että matkamittari toimii mutta nopeusmittari ei.
Syynä Gessun oikutteluun taisi olla ajamattomuus, kirjoittelinhan jo edellisessä viestissä tuosta parin viikon ajamattomuudesta...
Irroitin kyllä mittarin ja suhauttelin hieman voiteluainetta vaijerin reiästä sisään. Päälle vähän pyörittelyä ja koputtelua sekä mittarin takaisin asennus.

Sitten vain kunnon koeajolenkille (reilut pari tuhatta kilometriä) ja siitähän se leppyi niin että oikuttelut loppui tyystin.
Avatar
Raimo
Viestit: 1294
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Vilkkujen mikrokytkimistä vähän kommenttia. Mulla meni vasemman vilkun mikrokytkin rikki (sisältä pieni messinkilipare poikki), ja tämän brittien GS-foorumin linkin pohjalta tilasin mikroja ebay.co.uk:sta: (linkki mikrokytkimeen löytyi tämän ketjun viimeiseltä sivulta)
http://www.ukgser.com/forums/showthread ... (Solution)

Varmuuden vuoksi tilasin paikallisesta PSEK-elektroniikkaliikkeestä samoja C&K K12C12.5N mikroja, Farnell tuotenro 1908196.

Sopivat melko hyvin paikalleen, mutta niissä ei ole selkeää naksahdusta, kun painaa vilkun päälle. Lisäksi vilkun liipaisimesta pitää vähän poistaa muovia mikrokytkimen kohdalta, ettei ole vilkku jatkuvasti päällä. Siis tuo yllä oleva C&K K12C12.5N mikro on hiukan korkeampi kuin alkuperäinen.

Juottaminen ahtaassa tilassa pienien johtojen kanssa on sen verran tarkkaa hommaa, että kannattaa hankkia varulta pari-kolme mikroa varalle. Ei ole ihme, vaikkei ensimmäinen juotosyritys onnistu..

Pari kuvaa liitteenä:
Liitteet
vilkun_mikro2.jpg
vilkun_mikro1.jpg
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
viitsu
Viestit: 298
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
Pyörä: R 1200GS Adv-14 XChallenge
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja viitsu »

jiitee kirjoitti:Tuolla kasattiin mulle 21" etuvanne, joten tuolta luulisi löytyvän apuja...
http://www.kalevanmphuolto.com/
Luvattiin suoristaa, katsotaan miten käy jahka ehdin.... :wink:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Vanhassa pyörässä näköjään johtoniput ovat aika kärsineet.
Tänään tein 240.000 km huoltoa pyörääni, R1100GS, 1999.
Katselin sitten, että johtonippujen kuoret olivat vaurioituneet tai hävinneet mittaristoon menevissä nipuissa.
Tutkin asiaa ajatellen korjata homman.
Kävi ilmi, että kahvalämmittimien johdot olivat kärähtäneet ja polttaneet vähän naapurijohtoja kanssa.
Kahvalämmittimien sulake oli kanssa palanut.

Katkaisin ko. johdot ja niputin muut johdot kunnolla kasaan sellaisella muovispiraalihommalla ja sähköteipillä.

Pyörähän on toiminut erinomaisesti jo ennen tätä, joten ei suurta huolta.

Pitää vaan kehittää tuohon kahvalämmittimien johtohommaan joku uusi systeemi.
Eivät ne kahvalämppärit ole toimineet enää pitkään aikaan, joku oikosulku varmaan kahvoissa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Viuh
Viestit: 1744
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: CRF1100L, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Mulla meinasi palaa koko keksintö Venäjän tulliin samasta syystä. Lämppäreiden piuhat hieroutuivat puhki ja ehtivät jo vähän muutakin polttaa. Muistaisin että vilkut hävisi ainakin.
Avatar
Juri
Viestit: 30
Liittynyt: To Helmi 11, 2016 7:54 pm
Pyörä: polkupyörä
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Juri »

Kardaani on alkanut hikoilemaan hieman öljyä siitä haitaritiivisteen (vai mikä se nyt on) kohdalta. Pitäisikö tässä tilanteessa siis vaihtaa tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/9821029/ ... 3127663482 perän tiiviste, ja onko se iso/vaikea homma? Laakerit pitäisi olla kunnossa, kun ne on vaihdettu n. 30 000 km sitten, ei ole mitään tärinöitä.
Avatar
viitsu
Viestit: 298
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
Pyörä: R 1200GS Adv-14 XChallenge
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja viitsu »

Mulla sama juttu. Sain vinkin, että jos ei perän tai vaihdelaatikon öljyn pinta ole laskenut on pikemminkin kosmeettinen haitta.
Sulla varmaankin niin kuin mullakin sama öljy molemmissa (väri) niin ei tiedä kummasta öljy on peräisin.

Mun tulee todennäköisesti perästä, mutta öljyn vaihtovälin aikana pinta ei juurikaan laske.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tuo Motonetin tiiviste on se perän ison laakerin stefa.
Osa 1 tuossa kuvassa.

Jos se kardaanin suuntaan oleva tiiviste vuotaa, niin sen vaihto onkin sitten isompi homma, johon tarvitaan myös erikoistyökalua (jollainen minulla kyllä on)
Olen samaa mieltä viitsun kanssa, että ei sitä kardaanin suunnan stefaa kovin helposti lähdetä vaihtamaan.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Kuva
Avatar
Juri
Viestit: 30
Liittynyt: To Helmi 11, 2016 7:54 pm
Pyörä: polkupyörä
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Juri »

Pekkavee kirjoitti:Tuo Motonetin tiiviste on se perän ison laakerin stefa.
Osa 1 tuossa kuvassa.

Jos se kardaanin suuntaan oleva tiiviste vuotaa, niin sen vaihto onkin sitten isompi homma, johon tarvitaan myös erikoistyökalua (jollainen minulla kyllä on)
Olen samaa mieltä viitsun kanssa, että ei sitä kardaanin suunnan stefaa kovin helposti lähdetä vaihtamaan.
Kiitos tiedosta. Tätä vähän ajattelinkin, että voisi olla isompi homma. Eipä tuo öljy onneksi paljoa maksa ja se on helppo vaihtaa. Hyvä idea laittaa vaikka eri väristä seuraavalla kerralla, niin näkee mistä on tullut.
Avatar
viitsu
Viestit: 298
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
Pyörä: R 1200GS Adv-14 XChallenge
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja viitsu »

viitsu kirjoitti:Kukahan rihtaa gessun pinnavanteita eteläsuomessa?
Meni Norjan reissulla etuvanne kieroon routareijässä.
Nyt voblaa 40-60km/h välissä niin että vedet lähtee korvista :lol:
Ei ollut vika vanteessa. Reissussa olleesta renkaasta meni kudos todennäköisesti rikki. Asennutin uuden Tourancen joka oli jo uutena viallinen.
Metzeler Made in China!
Nyt alla uudet Heidenaut Made in germany, ei voblaa, mutta pientä pompotusta 80km/h -> eli se siitä laadusta nykyaikana.

Jep ja sain avun Kalevan mp-huollosta, Kiitos jiitee!
Riku76
Viestit: 341
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 7:54 pm
Pyörä: BMW R1150GS
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Riku76 »

Näin uutena Gessu kuskina täytyy heti kysyä että minkälaista rengastusta ukot on näissä käyttäny?
Onko joku rengasmerkki/ malli yli muiden vai kaikki toimii kunhan hinta on sopiva?
Ajo on varmaan enempi kestopäällystettä kun soraa jos sillä nyt mitään vaikutusta on.
Vette
Viestit: 51
Liittynyt: To Huhti 23, 2015 5:47 pm
Pyörä: R1200 GSA, R1150 GSA
Paikkakunta: Tervola

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Vette »

Riku76 kirjoitti:Näin uutena Gessu kuskina täytyy heti kysyä että minkälaista rengastusta ukot on näissä käyttäny?
Onko joku rengasmerkki/ malli yli muiden vai kaikki toimii kunhan hinta on sopiva?
Ajo on varmaan enempi kestopäällystettä kun soraa jos sillä nyt mitään vaikutusta on.
Mielestäni paras kompromissi Mitas E07. Kestää 10 tkm ja pitoa riittää niihin paikkoihin mihin gessulla tarvii mennä. Kuvio on sama mitä käytetty jo sivuvaunu Zyndapissa.
Avatar
Juri
Viestit: 30
Liittynyt: To Helmi 11, 2016 7:54 pm
Pyörä: polkupyörä
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Juri »

Riku76 kirjoitti:Näin uutena Gessu kuskina täytyy heti kysyä että minkälaista rengastusta ukot on näissä käyttäny?
Onko joku rengasmerkki/ malli yli muiden vai kaikki toimii kunhan hinta on sopiva?
Ajo on varmaan enempi kestopäällystettä kun soraa jos sillä nyt mitään vaikutusta on.
Michelin Anakee II oli ko. käyttötarkoituksessa hyvä, pitoa riitti ja kesti hyvin. Nyt on ollut Heidenau K60 Scout ja tuntuu kuluvan vähän nopeammin. Märällä pitoa tuntuu olevan vähän vähemmän.
Vastaa Viestiin