GPS

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

AM
Pyörä: BMW R1100GS

GPS

Viesti Kirjoittaja AM »

Tulipa taas toi gepsi mieleen ,että onko markkinoille tullut mitään uutta ja ihmeellistä asin suhteen. :?: Kovasti tuntuvat olevan vielä hinnoissa.
Ei sillä ,etteikö eksyminen ole hauskaa. :P
Antti
MrB
Pyörä: CB
Viesti:

Re: GPS

Viesti Kirjoittaja MrB »

AM kirjoitti: Kovasti tuntuvat olevan vielä hinnoissa.

Antti
Kimppatilauksella esim rapakon vasemmalta puolelta taitaisi päästä reiluhkoihin hintaetuihin. Voisi kuvitella että tältäkin foorumilta voisi löytyä enenmmän kuin yksi innokas tilaaja.

Kenties sitä voisi gepsin kanssa löytää mielenkiintoisia uusia paikkoja eksyttäviksi.
-- Backman
kuvagalleria
Lake
Pyörä: Vespa

Viesti Kirjoittaja Lake »

MrB kirjoitti:
AM kirjoitti: Kovasti tuntuvat olevan vielä hinnoissa.

Antti
Kimppatilauksella esim rapakon vasemmalta puolelta taitaisi päästä reiluhkoihin hintaetuihin. Voisi kuvitella että tältäkin foorumilta voisi löytyä enenmmän kuin yksi innokas tilaaja.

Kenties sitä voisi gepsin kanssa löytää mielenkiintoisia uusia paikkoja eksyttäviksi.
Kuinka sattuikaan... Juuri aamulla katselin tuossa jenkkilästä gepsiä. Tulis toi Magellanin meridian color maksamaan 230€ vähemmän kun kotosuomessa halvimmiten. Kyllä ja tullit, postikulut, kuriiripalkkiot jne. otettu huomioon.

Jos verottaja päättää "lahjoittaa" paljon veronpalautusta niin mukana ollaan :D
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Kun tästä on ollut puhetta ja tuli yhteen meiliin vastattua vähän laajemmin, niin ajattelin, että josko tästä olisi jollekulle muullekkin hyötyä:

Tämä on kirjoitettu vähän erissä, joten osa asioista on toistona, joten älä välitä siitä.

Minulla on Magellanin GPS (Meridian Platium), joten tarkemmat kommenttini perustuvat siihen. Järkeviä vaihtoehtoja merkkien osalta on käytännössä Magellan tai Garmin. Yleisesti ottaen kyse on vähän että kummasta tykkää, yleistäen Magellanin tarkkuutta ja vastaanotto kykyä huonoissa olosuhteissa pidetään parempana, Magellan on laitteisto puolella hieman parempi (esim. Käyttää SD-muistikortteja), kun taas Garmin on hieman pihimpi virran suhteen ja ohjelmistot ovat parempia käyttää. Kumpaankin saa varsin kattavasti karttoja, tosin Suomen näkökulmasta Magellenailla on ymmärtääksen tällä hetkellä pienoinen etumatka, tosin yleensä jollain viiveellä molempiin löytyy samantasoisia karttoja.

Itse kun aikoinaan tein päätöstä GPS:n hankinnasta, oli tärkeimpinä valinta kriteereinä seuraavat asiat:

- mahdollisimman monipuolinen käyttö (ulkoilu, mopoilu, kelkkailu, autoilu, retkeily), jolloin rajaus meni automaattisesti ”käsikapuloihin”. Tämä asettaa myöskin tarpeita iskun- ja vedenkestävyydelle, omani on iskunkestävä, sekä vedenpitävä ja kelluu (tosin Magellanin paristokannen väkäsiä kannattaa hieman tehdas asetuksista taivuttaa sisäänpäin, ihan vaan varmuuden vuoksi).

- käyttö ilman virtaa, kummallakaan ei ole sisäistä laturia (vrt. kännykkä), mutta toisaalta nykyisin saa varsin hyviä pikalatureita, jotka toimivat sekä verkkovirrasta, että tupansytyttimestä (esim Haman laturi, joka löytyy Anttilasta). Vielä kun homma kunnon sormiakut (2400mAh) homma toimii kohtuu hyvin. Toki paristosarjoja saa olla mukana muutoma, jos laitetta aikoo pitää päällä yötä päivää. Tämä tosin heikentää värinäyttöjen asemaa, koska ovat hieman enemmän virtaa kuluttavia.

- mahdollisimmän selkeä näyttö (= riittävän iso huomioiden toki kannettavuuuden), jolloin Magellanin Meridian-sarja alkoi muodostua varteenotettavaksi tekijäksi. Värinäyttöä mietin myöskin, mutta aikoinaan hinta oli selkeästi kovempi kuin perusnäytöllä (nykyään ero on selkeästi kaventunut), mutta lisäksi värinäyttö vie enemmän virtaa ja lisäksi niissä on näkyvyys ongelmia auringon paisteessa, jolloin on pakko pitää taustavaloa päällä ja taas virrankulutus kasvaa. Jotkut ovat heijastuksista eroon käyttämällä samanlaista heijastuksen estokalvoa, mitä saa esim PDA laitteisiin, mutta taas ollaan samassa tilanteessa, että joudutaan käyttämään taustavaloa ja virran kulutus kasvaa.

- kartat mahdollisimman hyviä. Hankinta hetkellä Magellanin perus Suomen kartta, joka tuli laitteen mukana oli jo parempi kuin Garminin kartta ja lisäsi siihen tuli varsin nopeasti Magellanin oma kartta tuote (Magellan MapSend Street & Destinations Suomi), jossa näkyy jo erittäin kattavasti pikkutiet ja osa poluistakin, lisäksi siinä on korkeuskäyrät ja jonkun verran POI (Point Of Interest = mielenkiintoisia kohteita) tietoa esim. Osa bensa-asemista jne.

- mahdollisuus pitää riittävästi karttoja mukana maantieteellisesti hajallisellakin reissulla (esim. Espoosta pohkois Norjaan), ilman että välillä tarvitsee latailla karttoja itse GPS-laitteeseen, jolloin mukana pitäisi olla kannettava tietokone. Tämän mahdollistaa Magellanin Meridian-sarjan SD-muistikorttien käyttäminen, joille saa erittäinkin laajoja alueita ladattua velmiiksi matkaan.

Yleistä GPS:n käytöstä: Jos ja kun päädyt laitteen hankkimaan, niin:

- älä odota, että kaikki on helppokäyttöistä – näin ei ole. Tosin moni asia toimiii mukavasti, muttei välttämättä aina loogisesti

- minun tietääksi ostat minkä tahansa laitteen, niin joudut aina tekemään jonkun kompromissin – tosin käytännössä tulet olemaan varmasti valitsemaasi laitteeseen tyytyväinen

- Laitteeseen joutuu aika-ajoin tekemään ohjelmistopäivityksia (ei maksa rahaa, mutta hermot voi välillä mennä. Laitteen joutuu aika-ajoin buuttaamaan resetin kautta (hermot voi mennä) jne.

- sinulla tulee olemaan useampi karttaohjelma, joiden välillä joudut tietoa siirtämään, jotta saat mukavasti kaiken tehtyä – alempana muutoma esimerkki

- jonkun ajan päästä et laitetta pois vaihtaisi – tosin ehkä haluat jonkun toisen laitteen tms, mutta GPS:stä et luovu....

- laitteeseen EI KANNATA sokeasti luottaa vaan maalaisjärkia (ja ehkäpä paperikartta) ovat tukena tarpeellisia

Laitteen hankkiminen: OSTA IHMEESSÄ JENKEISTÄ, säästät noin puolet ja lisäksi moni tarvikkeistakin on siellä halvempi kuin täällä (tämä mielestäni koskee sekä Garminia, että Magellania). Jos ostat Magellanin jenkeistä on laitteessa amerikan peruskartta, jonka kuitenkin saa vaihdettua itse. Huomioitavaa mikäli tilaa nettikaupasta niin pääle tulee verot.

Mitä minulla on ja mitä mielestäni kannattaa hankkia:

- GPS-laite, minulla Magellan Meridian Platium. Vaihtoehtoja joihin kannattaa tutustua: Magellan Meridian-sarja (Gold, Platium, Color), Garmin GPSMAP 60 ja 76-sarjat (näistä en ikävä kyllä tiedä sen enempää). Täältä näet hieman jenkkien hintatasoa: http://www.affordablegps.com/

- Teline, minulla RAM Mounts- perusteline Meridian-sarjan laitteelle, 1”-pallon perusvarsi, U-pulttikiinnitys moottoripyörään, iso imukuppi-kiinnitys autoon, lisäksi minulla on itse tehty pohja, jonka saaa kuminauhoilla kiinni moottorikelkan sarviin. Vaihtoehtoja joihin kannattaa tutustua: tietysti valmistajien omat tuotteet, mutta RAM Mounts-telineet ovat erittäin monipuolisia ja kestäviä. Lisäksi niitä saa jenkeistä erittäin hyvään hintaan !! Joten kannattaa hieman suunnitella missä laitetta käyttää ja hankkia tarvittavat varusteet kerralla. Sivu mistä löytyy hyvin RAM tavaraa: http://www.gpscity.com/accram/ram/rammounts.html

- Piuhat, minulla on perus tupakansytytin virtapiuha, yhdistetty tupankansytytin data piuha (jonka ostin ilman liitinpäitä) ja laitteen mukana tuleva datapiuha. Virta ja yhdistelmä piuhat olen katkaissut ja laittanut niihin vedenpitävät liittimet ja sitten vieljellyt liittimien toisia päitä (= virtalähteitä) seuraavasti: moottoripyörässä virta akulta, autossa virta akulta, erillinen tupakansytytinpää yleiskäyttöön ja Bilteman 12v muuntaja kotikäyttöön. Oikeasti erillisillä virta ja data pihoilla pärjää, mutta jos halua esim. Autossa leikkiä GPS – tietokone yhdistelmällä tai jos kotona haluaa tehdä suurempia projekteja GPS – tietokone yhdistelmällä, niin yhdistelmä kaapelille on (ehkä) käyttöä, koska oikeasti pattereillakin pärjää ! Eli vähintääkin perus paketin mukana tulevan data piuhan lisäksi tarvitaan 1 kpl tupakansytytin virtapiuhan, koska siinä on laitteen liitinpää ja virran rekulaattori.

- Kartat: riippuen missä aiot liikkua, niin periaatteessa tarvitset aina alueen peruskartan ja ilman alueen tarkkaa karttaa voi olla ettet saa laitteesta tarvitsemaasi hyötyä irti.

1. Ostopaikasta riippuu mikä peruskartta laitteessa on vakiona, mutta peruskartan saa vaihdettua.

2. Lisäksi tarjolla on useitakin erilaisia aluekohtaisia tarkkoja karttoja, itselläni on suomesta ostettu Magellan MapSend Street & Destinations Suomi, joka on kurapyöräilijälle ehdoton ostos, lisäksi olen ostanut Magellanin MapSend DirectRoute Europe kartan, joka kattaa läntisen euroopan ja tällä hetkellä osan eteläistä länsi suomea (päivitys tulee jossain vaiheessa), kartta on uusin versio euroopan kartoista, joten siinä on varsin hyvin tämän hetkinen karttatieto, mutta pääjuttu on se että kyseinen kartasto ohjelma on reitittävä, eli kun lähdet reissuun, niin laitat vain haluamasi päämäärän ja laite reitittää ja opastaa sinut automaattisesti perille, tosin ainakaan tässä versiossa et voi välita esim. Pääteitä välttävää reititystä, tai luoda välietappeja.

3. Magellanin kartta ohjelmilla voi siis ladata tarkkoja karttapohjia, reittipisteitä ja reittejä itse laitteeseen ja laitteesta voi latailla tietoja reittipisteistä, reiteistä ja kuljetuista reissuista PC:lle, sekä PC:tä voi käyttää reaaliaikaiseen paikkatiedon seuraamiseen kun GPS on siihen kytkettynä. Mutta tämä on joissain tilanteissa hieman kömpelöä (esim. Jo tehtyjen reittipisteiden ja reittien käsittely/muokkaaminen) ja sitä varten minulla on OziExplorer karttaohjelma (http://www.oziexplorer.com/), johon itse olen hankkinut lisenssinkin, mutta ilman lisenssiäkin voi noita muokkauksia tehdä tyhjällä karttapohjalla (lisenssilliseen versioon voi skannata karttapohjia). Lisäksi Kaverilla olen tutustunut Genimapin Suomen GT reittikarttaan, jolla on helppo tehdä hiekkateidenkin kautta meneviä reittejä (automaattireitys), joita sitten pystyy esim. Ozin avulla lataamaan GPS:ään.

4. SD-kortin ulkoinen lukija. Nopeuttaa huomattavasti esim karttatiedostojen lataamista muistikortille, onnistuu toki suoraan GPS:äänkin mutta jos tuolle on muutenkin käyttöä, niin kannattaa ehdottamasti, eikä maksa edes paljon.

5. Sormiakkuja ja laturi. Iselläni Anttilasta mallin jolla voi ladata sekä verkkovirrasta, että tupankansytytin liittemestä, hinta taisi tarjouksessa olla 29€

6. SD muistikortti / kortteja, yhdellä 128/256 pärjää jo erittäin hyvin.

Olisikohan tuossa nyt alkuun asiaa. Mielläni kerron lisääkin jos/kun kysymyksiä tulee.

Terveisin
Mika TA-91
juh@
Pyörä: AT RD07A

Viesti Kirjoittaja juh@ »

Mika TA-91 puhuu paljon, mutta asiaa :D

Itse olen USA:n tuonti Meridian Gold:n tyytyväinen omistaja. Mikan infopaketti oli erittäin kattava ja olen harvinaisen paljon samoilla linjoilla. Sattumalta sama Haman laturi akkuineen löytyy myös minultakin. Magellanin omasta pyörätelineestäkään minulla ei ole pahaa sanottavaa.
Lisäksi Kaverilla olen tutustunut Genimapin Suomen GT reittikarttaan, jolla on helppo tehdä hiekkateidenkin kautta meneviä reittejä (automaattireitys), joita sitten pystyy esim. Ozin avulla lataamaan GPS:ään.
Minulta löytyy myös Genimap GT 2002 plus. Miten saat käytännössä siirrettyä reitin Magellaniin? Minulla on ollut käsitys, että Genimap tekee vain reittipisteet tiedostoksi ja kone aina piirtää/laskee reitit avattaessa uudelleen. Syntyvä tiedosto ei siis sisällä koko reittiä vaan annetut reittipisteet/välietapit. Silloinhan reitti täytyy tehdä käytännössä käsin suurella määrällä reittipisteitä jotta se seurailisi reittiä tarkoin. Siis yhtä työläs kuin MapSend Streeets & Destinations Suomi.

Sinänsä erinomaisen karttapohjan sisältävä MapSend Streeets & Destinations Suomi -ohjelmiston käyttöliittymä on hankala ja Autoreititys puuttuu. Genimapin reititys taas on loistava, kunhan reitit saisi vaan siirrettyä paikantimeen.

Asun pohjois-Suomessa joten toistaiseksi täällä liikuskellessa ei reitittävästä Direct Route Europe -ohjelmistosta ole mitään hyötyä, kun se kattaa vain eteläisimmän Suomen. :(
Mika TA-91

Minulta löytyy myös Genimap GT 2002 plus. Miten saat käytännössä siirrettyä reitin Magellaniin?
No, en tiedä onko tämä minunkaan keino niin loppuun asti automatisoitu ja joku vielä enemmän asiasta tietävä sen varmasti vielä helpommin saa tehtyä/osaa tehdä, mutta asiaan:

Teen reitin Genimapilla, johon teen riittävästi välietappeja, jotta saan sen kulkemaan haluamiani teitä. Tämän jälkeen valitsen Genimapin reittivalikosta (siis se "tiedot-ikkunan" valikko) "Vie"-toiminnon, joka avaa "Save As" ikkunan, jonka "Save as type" alasveto valikosta valitaan "Waypoint+ (*.txt)" tallennusmuoto. Tämä luo teksti pohjaisen reittipiste tiedoston.

Sitten avaan OziExplorer ohjelmisto (tätä varten ei muistaakseni tarvita lisenssiä, vaan ilmaisversiokin riittää, tosin en ole 100% varma), joka osaa lukea tuon äsken mainitun reittipiste tiedoston. Jos ei ole muuta tarvetta kuin saada reittipisteet GPS:ään niin ne voi ladata tässä vaiheessa.
Jos kuitenkin haluaa tehdä reitit valmiiksi asti PC:llä, niin seuraava steppi on poistaa tupla reittipisteet, joita Genimap joihinkin kohtiin muodostaa. Tämä onnistuu Ozin "reittipistelista" ikkunassa, jossa täysin samat kordinaatit omaavat reittipisteet löytyvät helposti selaamalla ja näistä toinen poistetaan. Tämän jälkeen tehdään Ozin "reitti editori" ikkunassa reittipisteistä tarvittava määrä reittejä (joko 30 tai 49 reittipistettä sisältäviä reittejä, riippuen Meridianin ohjelmisto versiosta, muistaakseni 5.xx versioissa on tuki 49 pisteen reiteille). Tämän joutuu tekemään osin käsin, mutta Ozi osaa automaattiseti rajoittaa reitin pituuden oikeaan määrään pisteitä (konfikurointi ja GPS valikko), jolloin joudut katsomaan mihin pisteeseen edellinenreitti loppuu ja mistä pisteestä seuraavan reittin aloitat.
Tämän jälkeen ensin ladataan reittipisteet Ozista GPS:ään ja tämän jälkeen ladataan reitit GPS:ään. Jos saat virheilmoituksen ettei reittien lataus onnistu, niin todennäköisesti reittipisteiden sekaan on unohtunut kaksi täysin samaa pistettä, jotka ovat perättäisiä pisteitä reitillä (kahden peräkkäisen reitillä olevan pisteen etäisiyys on 0) ja tätä Merian GPS ei hyväksy.

Toivottavasti tämä auttaa eteenpäin. Varmasti OziExplorerin tilalla voi olla joku muukin soveltuva ohjelmisto, en muita tunne.

Terveisin
Mika TA-91
juh@

Kiitokset ohjeista.

Oma GT 2002 Plus on versiota 2.0.1 (päivätty 22.11.2002) ja ei sisällä "vie" toimintoa. Esim. "tiedot" valikko sisältää vain kohdat "uusi kansio/reitti, "nimeä uudelleen" ja "poista". Täytyy hankkia uudempi versio ja kokeilla sitten myöhemmin uudelleeen.
Mika TA-91

En tuota Genimapin tuotetta liian hyvin tuonne, mutta tuossa versiossa jota olen kokeillut, ei siinäkään "Vie" toimintoa löydy ylävalikosta, vaan se löytyy "Tiedot-ikkuna" näkymän "reitti" välilehdeltä toiminto nappulana. Tuon "Tiedot-ikkunan" saa auki ylävalikon "Näkymä" valinnasta.

En tiedä auttoiko tai edes onko tuota "tiedot-ikkunaa" sinulla olevassa versiossa.

Terveisin
Mika TA-91
AM
Pyörä: BMW R1100GS

Gps

Viesti Kirjoittaja AM »

Täälä ollaan mukana ,jos kimppatilausta tehdään gepseistä.

Mun GT2003 2.0.6 versiossa on tuo ja vie toiminto.

Antti
juh@

No löytyihän se "vie" -toiminto. Minä etsin epätoivoisesti ylävalikosta kun siellä on "tiedot", mutta sehän löytyikin sieltä sivusta mutkien takaa.

Joskus täytyy vääntää rautalangasta, että meikäläinen ymmärtää... :D
Lake

Mitens tuon tigergps:n kanssahttp://www.tigergps.com/newmagmercol.html

Pikaisesti katselin ja vaikutti että oli halvin. Kokemuksia?

Entä noiden pohjakarttojen kanssa. Voinen luottaa siihen että löydän ne "täältä"
Entä onko kaikki ostaneet nuo mapsendit? Vai kui ootte ottaneet käyttöön :wink:

Lisäksi pari tyhmää kysymystä :oops: Onko meridianeissa ääni lähtöä? Manuska ei sellaisesta kertonut. Olisi kiva kytkeä tuo vielä autocomiin niin kuulisi äänetkin kun eksyy reitiltä :?

Entä tuo tie näyttö. Kerooko muuta että reitillä ollaan vai kertooko myös että "mutka oikealle edessä 150m" ts. onko tuo samankaltainen kun noissa merikäyttöön tarkoitetuissa GPS:ssä eli missä käytännössä näkyy koordinaatit ja ollaanko linjalla vai ei.
Viimeksi muokannut Lake, Ke Loka 13, 2004 9:33 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lake

Re: Gps

AM kirjoitti:Täälä ollaan mukana ,jos kimppatilausta tehdään gepseistä.

Mun GT2003 2.0.6 versiossa on tuo ja vie toiminto.

Antti
Eli meitä olisi ainakin kaksi. Hyvä. Nyt jo postikulut tipahti 30€/jannu.

Sopiiko että odotellaan vielä vähän aikaa (vaikka veronpalautuksiin :D ) Ja jos vaikka tulisi vielä joku jakamaan postikuluja.
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »

MIKA TA-91:lle

Näkeekö sen Meridianin ohjelmistoversion jostakin kun sen kapulan käynnistää.
Tai mistä sen version saisi uupelo selville kun sitä on ulkomailta ostamassa ja mukana ei ole läppäriä?

Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Lake

RTJ kirjoitti:MIKA TA-91:lle

Näkeekö sen Meridianin ohjelmistoversion jostakin kun sen kapulan käynnistää.
Tai mistä sen version saisi uupelo selville kun sitä on ulkomailta ostamassa ja mukana ei ole läppäriä?

Riku
Hei tuohon minäkin osaan vastata. Kopioitu meridian käyttöohjeesta:

Ensin täytyy selvittää, mikä ohjelmiston versio Meridianissa tällä hetkellä
on. Kytke Meridian päälle ja kun esiin tulee ensimmäinen aloitusnäyttö,
näet ohjelmiston version näytön alalaidassa. Se näyttää tältä: “V.3.12
WAAS Enabled”. Jos et nähnyt sitä käynnistyksen yhteydessä, älä
huolestu, sen saa esiin muutenkin. Paina [MENU], korosta “Tietoja” ja
paina [ENTER]. Näytön ylälaidassa näet muutosnumeron ja
muutospäivämäärän heti tekijänoikeuslausuman alla.
Petri
Pyörä: fillari

Viesti Kirjoittaja Petri »

MrB kirjoitti:Kimppatilauksella esim rapakon vasemmalta puolelta taitaisi päästä reiluhkoihin hintaetuihin. Voisi kuvitella että tältäkin foorumilta voisi löytyä enenmmän kuin yksi innokas tilaaja.
Kiinnostusta kimppatilaukseen löytyy myös täällä.
Vastaa Viestiin