BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Partisan
Pyörä: BMW R1100GS

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Partisan »

Hei kaikille, olen uusi täällä.

Mites se nyt on tuon JohnG:n lastun kanssa. Ymmärsinkö oikein, että sen kanssa ei ole väliä sillä, mikä CCP siellä sulakekotelossa on kiinni?
Vaikka kaipa sekin selviää kysymällä kaverilta itseltään.

Minä olen myös ajatellut hommata sen ensi tilassa omaan -98 R1100GS:ään.

Joku edellinen kuski oli vaihtanut alkuperäisen pakoputken tilalle Y-putken ja LeoVincen SBKn. Sulakekotelossa oli kuitenkin edelleen alkuperäinen katalysaattorille tarkoitettu pinkki plugi.
Nappasin eilen sen pois ja laitoin hyppylangan 30-87a, ja käynti parani selvästi.

Äänikin on jotenkin möreämpi. Ei pahemmin surgingia ainakaan aamun työmatkalla havaittavissa. Alkuperäisellä pinkillä plugilla sitä riitti. Kävi ilmeisen laihalla.

Joo. Minäpä tilaan myös sen kreikkalaisen eeprommin, niin katsotaan, jos tilanne vieläkin paranisi tästä.

Jukka
Viuh
Pyörä: CRF1100L, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Viesti Kirjoittaja Viuh »

"Ok. You have the red CCP plug, that means that your R1100GS is the catalytic model and sould have lambda sensor. All rigths Anti :)"

Näin katin kanssa kun näytin sille omaa sulakeboksia.
Partisan

Kiitos. Just noin se menee minullakin. O2-anturi on paikoillaan LeoVincen putkessa.

Ja otankin heti takaisin kehujani. Hyvä kun pääsin töistä kotiin, kun kone kävi niin huonosti. Vaatteisiin oikein otti sellainen pistävä nokinen pakokaasun haju. Moottori sammui risteyksessä hetkeksi ja lähti käyntiin vasta kiivaan starttailemisen jälkeen.

Kotiin äsken päästyäni laitoin punaisen palikan takaisin paikoilleen. Hommaan sen lastun juu.
PJH
Pyörä: BMW R1200 GS

Viesti Kirjoittaja PJH »

Partisan kirjoitti:Kiitos. Just noin se menee minullakin. O2-anturi on paikoillaan LeoVincen putkessa.

Ja otankin heti takaisin kehujani. Hyvä kun pääsin töistä kotiin, kun kone kävi niin huonosti. Vaatteisiin oikein otti sellainen pistävä nokinen pakokaasun haju. Moottori sammui risteyksessä hetkeksi ja lähti käyntiin vasta kiivaan starttailemisen jälkeen.

Kotiin äsken päästyäni laitoin punaisen palikan takaisin paikoilleen. Hommaan sen lastun juu.
Olen näitä keskusteluja seurannut ja itsellänikin on jonkun verran kokemusta noista
gessuista.
Ensinnäkin näitä koneita ei todellakaan ole tehty pienillä kierroksilla ajettavaksi
bensan pihistelijöille.
Ne toimii hyvin kun antaa hanaa, ja oikeilla vaihteilla/kierroksilla.
Paras tapahan on saada tuo kone nykimään ajamalla suurella vaihteella
pientä nopeutta ja nokeamalla lambdat ja sitten hakemaan vikaa.....
Eli lambdat saa puhtaaksi kierroksilla!!!!!
No mukavaahan noita lastuja on kokeilla, mutta oletan että helposti lopputulos
on pettymys.
Mukavaahan on kokeilla kaikenlaista, mutta ei kannata keksiä jo keksittyä,
kilpakoneet on sitten eri asia ja siellä kierrokset huutaaaaa....
Ja bensaa menee.....
R 1200 GS
Viuh

Mites onko muilla Paraleverin huoltajilla huolta "heilutus laakereista" eli perän pivot bearingeista?

Kirjanpidon mukaan alle kaksi vuottta sitten vaihdoin ja taas ovat koolit pilalla. Amerikan serkut on tehneet vaikka mitä muovilaakeria ja pronssihelaa mutta vähän on mölinän alle jääneet todelliset kokemukset. Vaihtohan ei paha homma ole mutta joku toimivampi ratkaisu olisi poikaa?
MZ-357
Pyörä: r850r

Viesti Kirjoittaja MZ-357 »

Tästäkin aiheesta on varnasti juttua ollut, mutta kysyn nyt kuitenkin kun täällä tuntuu kokemusta ja tietoa löytyvän eikä maltti riitä koko 125 sivun selaamiseen.

Eli r850r on pyörä ja minulle uusi tuttavuus. Talvella sellainen tuli hankittua ja jotakin pikkuvikoja on tullut korjailtua.
Lähinnä kolvia olen tarvinut kun olen joitakin muoviosia korjaillut, mm. etuvilkun runko oli sisältä murtunut, samoin kuin toisen puolen tulpansuojasta korvake.

Joku on todennut että tuo pyörä on kuin tehty itse huollettavaksi ja näin tuntuu olevan ainakin perushuoltojen kanssa.
Venttiilien säätökään ei juuri helpompaa kai voisi olla eikä öljyjen vaihto. Öljynsuodatinta varten taitaa joutua oman avaimen hankkimaan, sen verran hyvin ovat suodattimen suojaan laittaneet.

Mutta siihen kysymykseen...

Jos pyörää joutuu siirtelemään ja kun sitä liikuttelee edes takaisin (olen pyörän päällä) niin eteenpäin liikuttaessa perästä kuuluu välillä klonk/pauk.
Ääni ei kuulu jos pyörä on keskituella ja takarengasta pyörittelee. Äänen sai kuulumaan tietyssä samassa kohdassa kun pyörää hiukan edestakaisin liikutteli. Ääni kuului vain eteenpäin liikuttaessa. Nähdäkseni sama ääni kuuluu kun pyörällä lähtee liikkeelle. Eilen illalla tuota ihmettelin ja tänään pitänee asiaan vielä tarkemmin perehtyä.
Että jokohan tuon perusteella joku osaisi kertoa, onkohan kyseessä vika, ristikkonivel tai laakeri sökönä vai mistähän tuon äänen ottaa?
viitsu
Pyörä: R 1200GS Adv-14 XChallenge

Viesti Kirjoittaja viitsu »

Sivu 123... :D
MZ-357
Pyörä: r850r

Viesti Kirjoittaja MZ-357 »

No niin, ääni sitten hävisi. En ehtinyt enempää asiaa kuulostelemaan .Akku tuli talvella myös vaihdettua niin voisiko tuolla myös olla vaikutus jarrujärjestelmään ja se sitten itseään yritti testailla.

Nyt on eka kesäpäivän lenkki takana ja ei ole muuta kuin positiivista sanottavaa ja kuski yön jälkeen edelleen yhtä hymyä!.
Ei mulla ainakaan vaihteet pauku yhtään sen enempää ku aikaisemmissa pyörissä. Toki hiukan pitää vauhteja vaihteisiin sovitella, mutta mun letkeässä ajossa kytkin ja vaihteet toimii eriomaisesti ja ykkösen paikoillaan päälle pistäminen aiheuttaa vain psykedeelisen tunteen että vaihdepoljinta ei ole kytketty mihinkään, kun ei kuulu mitään r-r-r-ronks tai pauk. Liikkeelle lähtö on helppoa myös alaväännön osalta. Ajoasento on rennon pysty, ei puudu kädet ja ajettavuus myös hiekkatiellä erinomainen. Ajamisen iloa, sitä tässä pyörässä on!

Pieni miinus laiskasta startist, voisi käynnistyä terhakammin jos startti pyörittäisi nopeammin. Myös ruiskut pitänee synkata, kun hiukan nykii tasakaasulla, mutta ei pahasti lähinnä kiusallisesti.
Vilkkua peukalo vielä hakee tottumuksesta väärästä paikasta, mutta tuo on tottumiskysymys ja helppo nähdä bemarin ratkaisu toimivaksi.

Takanavan laakerin säätöä olen tutkinut netistä ja onko siihen joku syy, että takarengas otetaan siinä yhteydessä aina irti? Vaikuttaako helposti laakerin kiristysmomentin vääristymiseen jos painoa laakerilla? Muuten kai tuon voisi paikoilleenkin tehdä?
Viuh

Uusimmat bitit Kreikasta.

Kuva
Partisan

Sama täällä. Asennusta vaille valmis.

Kuva
Viuh

Iso suositus uusimmalle lastulle ainakin minulta!

Pyörälle tuli tehtyä muutakin mutta yhdessä katin pois pudottamisen kanssa tuli todellakin uutta voimaa koneeseen.
Miksu
Pyörä: BMW R 1150 GS

Viesti Kirjoittaja Miksu »

Onko kukaan vaihdellut 1150 GS:n alkuperäisen Shova takaiskariin paineletkua. Minulla on se pykinyt aika pahasti ja letku pitäisi vaihtaa. Voiko/pitääkö iskari jotenkin ilmata letkun vaihdon jälkeen? Voiko letkua ylipäätään vaihtaa?
Partisan

Viuh kirjoitti:Iso suositus uusimmalle lastulle ainakin minulta!

Pyörälle tuli tehtyä muutakin mutta yhdessä katin pois pudottamisen kanssa tuli todellakin uutta voimaa koneeseen.
Samat sanat. Käynnistyy hyvin, käy sievemmin. Oikein houkuttelee ajamaan pykälää suuremmalla vaihteella. Moottorijarrutus ei ole läheskään niin voimakas kuin alunperin. Hyvä. Tuntuu kiihtyvänkin ihan raivona, kun on tarpeen.

Jotain pykellystä siellä vielä on, mutta pitää tarkistaa kaikki muut paikat vielä.

Näin ihan lyhyellä kokemuksella lastu on sen 80€ arvoinen ehdottomasti. Ei ollut hullun vaikea asentaakaan, vaikken ole rassaajatyyppi.
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Miksu kirjoitti:Onko kukaan vaihdellut 1150 GS:n alkuperäisen Shova takaiskariin paineletkua. Minulla on se pykinyt aika pahasti ja letku pitäisi vaihtaa. Voiko/pitääkö iskari jotenkin ilmata letkun vaihdon jälkeen? Voiko letkua ylipäätään vaihtaa?
Alkuperäisen Sohwan paineletku ei vaikuta iskunvaimennukseen, vaan se on jousen hydraulisen esijännityksen säädön letku. Bemarilta ei saa pelkkää letkua, vain koko takaiskarin, jolloin kannattavampaa on vaihtaa joku tarvikeiskari Wilbers, Öhlins tms. alkuperäisen tilalle.

Jos harrastella haluaa, niin jokin hydrauliikkaliike pystyy mahdollisesti tekemään siihen sopivan letkun. Lisäksi tuolla on jotain vinkkejä öljyn lisäämiseen esijännityssysteemiin:
http://advrider.com/index.php?threads/b ... er.618578/
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Pekkavee

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Data Can, joka on jo pitkään myynyt läppärunkojen korjaussarjoja ja Hall-anturilevyjä näihin pyöriin, on näköjään kehittänyt myös kytkimen työsylinterin korjaussarjan pyöriin, joissa on nestekäyttöinen kytkin.
Siis R1150 ja noihin kaikkiin pyöriin, linkki

Tuo on edullinen tapa hoitaa tuo homma kuntoon männän tiivisteen jo vaurioiduttua, Eikä tarvitse ostaa uutta kallista käyttösylinteriä.

Tuommoinen sarja, linkki

Huomasin homman, kun olen taas tilaamassa pari sarjaa noita läppärungon korjaussarjoja.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Vastaa Viestiin