Ajosaappaista: crossi vs adventure

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Kampi
Pyörä: R1200GS

Ajosaappaista: crossi vs adventure

Viesti Kirjoittaja Kampi »

Saapikkaita on markkinat tulvillaan, varsinkin hyviä saapikkaita. Kuka nyt huonoja myisikään. Aina olen kitsaan miehen vaivalla hankitusta maineesta yrittänyt pitää kiinni joten saappaanikin ovat yleensä olleet käytettynä ostettuja crossisaappaita (useimmin Alpinestar). Siinä tavassa on se hyvä puoli että taitava kuski myy varusteen pois vielä suhteellisen hyväkuntoisena joten meikälle ne ovat olleet sopivasti sisäänajettuja.

Vähitellen olen leipääntynyt crossisaappaiden jäykkyyteen ja kömpelyyteen tavan makkaraenskassa. Miten saisin aikaan saapasvertailua crossi vs adventure? Kärsivällisyys ei tahdo riittää kaikkien topikkien copypasteamiseen yhdeksi word-dokumentiksi. Mieli kuitenkin olisi adventuresaappaaseen mutta millaiseen? Kokemusta ei minulla ole oikeastaan mistään adventuresaappaasta kun tähän asti varastossa on aina ollut kaksi erilaista kenkäpartta: tavallinen nahkasaapas (katukäyttöön) ja crossisaapas seikkailuihin. Nykyinen crossisaapas on Alpinestar Tech8.

Ennenkuin lähden markkinoiden labyrinttiin olisin valmis kuuntelemaan kommentteja ja vertailuja. Pyrkimys on yhden saapasparin taktiikkaan.
treriksrøysare
jarno78
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125

Re: Ajosaappaista: crossi vs adventure

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Minä ostin mätänetistä txc katukengät, vahvike kantapäässä ja varpaiden kohilla joku suoja ja sääri kovike johon mahtuu irto polvari vielä hyvin, sekalaisessa ajossa hyvät mut kunnon rypemiseen tossa montulal on aina crossi kengät jalassa
Yksinäinen Susi
Ayrtono
Pyörä: R1200GS Adv.

Viesti Kirjoittaja Ayrtono »

niin tää paikka kuin advriderkin - google sinne vaan. Mielipidettä löytyy laidasta laitaan.
Eikä saada koskaan tietää rakastiko Hannu piparia vai Kerttua.
Pete K2
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete K2 »

Pistitpä vaikea tavoitteen. Tämä taitaa olla vähän sama kuin hyvä ja halpa. Molemmat saa, mutta ei samassa paketissa.

Tuossa mielestäni tasapainottelee jalan turvallisuus ja helppo käytettävyys. Itsellä Alpinestarilta sekä "adventure" saapas http://www.allrightshop.fi/tuotteet/mx/ ... t-wp-black että Tech 7. Mielestäni molemmat saappaat hyviä omissa tarkoituksissaan. Mun ajo on kuitenkin lähes aina sen verran räväkkää, että tuolla kevyt saappaalla harvoin uskaltaa minnekään lähteä. Jos ihan kaupunki-/maantiekierrokselle, niin sitten niillä. Joskus työmatkoja myös. Scoutilla ei uskalla esim jalkaa roikottaa soratiellä kurvissa. Jos kivi sattuu saappaan eteen, niin jalalle käy huonosti.
Toisaalta Tech 7 on sen verran jäykkä, että takajarrun käyttö on huomattavasti kankeampaa. Sen "hinnan" olen kuitenkin ollut valmis maksamaan jalan turvallisuuden varmistamisesta.

Mielenkiinnolla seuraa, jos joku ilmoittaa löytäneensä helpon ja turvallisen saappaan.
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
bisti
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021

Viesti Kirjoittaja bisti »

Semmoinen sivukommentti vielä, että paljon on myös eroa siinä että tarkoitetaanko makkaraenskalla tapeilta ajoa vai istuallaan? Itse nyt viimeisen vuoden ajanut vain pelkkiä enskareittejä sidi crossfiret jalassa ja en ole havainnut jarrun tai vaihteiden käytön suhteen mitään ongelmaa. Johtunee ehkä siitä että lähes poikkeuksetta niissä tilanteissa missä näihin kosketaan on perse irti penkistä. Osansa tekee myös varmasti se että crossfiret on nivelletty ja huomattavasti liikkuvammat etu-taka -suunnassa kuin esim. vanhat tcx dunet.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
PantseK
Pyörä: 950 Adventure, 701, 450 EXC

Viesti Kirjoittaja PantseK »

Ostin itse Dainesen Virungat aikoinaan (10v) sitten ja melko hyvin ovat palvelleet tuon ajan. Parikertaa suutari on muutaman tikin irronneeseen saumaan laittanut. Täysin vesitiiviithän nuo eivät enää ole, joten hieman olen katsellut jos vaihtaisi uudempaan Visoke malliin. http://www.xlmoto.fi/mp-saapas-dainese-visoke-d-wp
Pete K2
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete K2 »

bisti kirjoitti:Semmoinen sivukommentti vielä, että paljon on myös eroa siinä että tarkoitetaanko makkaraenskalla tapeilta ajoa vai istuallaan? Itse nyt viimeisen vuoden ajanut vain pelkkiä enskareittejä sidi crossfiret jalassa ja en ole havainnut jarrun tai vaihteiden käytön suhteen mitään ongelmaa. Johtunee ehkä siitä että lähes poikkeuksetta niissä tilanteissa missä näihin kosketaan on perse irti penkistä. Osansa tekee myös varmasti se että crossfiret on nivelletty ja huomattavasti liikkuvammat etu-taka -suunnassa kuin esim. vanhat tcx dunet.
Juu, seisten taipuu ilman muuta paremmin. Takajarrun tuntuma vain on jotenkin tunnoton Tech7:lla. Nivelöidyt kengät oli haussa aikoinaan, kun noi Tech7:t ostin, mutta kun ei istu jalkaan, niin ei istu. Alpinestar on aina istunut hyvin ja niillä ei nivelkenkää ole. :(
Näillä siis mennään... :)
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
Viuh
Pyörä: CRF1100L, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Näihin olen ollut todella tyytyväinen:
http://hanxkauppa.fi/product_details.php?p=58

Jäykät saappaat on sitten erikseen.
-Epe-
Pyörä: Polkupyörä

Viesti Kirjoittaja -Epe- »

Viuh kirjoitti:Näihin olen ollut todella tyytyväinen:
http://hanxkauppa.fi/product_details.php?p=58

Jäykät saappaat on sitten erikseen.
Itselläkin on linkin mukaiset kompromissi kengät. Ihan ok makkaran paistossa, mutta silti seuraavat ostan tukevammat. Ja näissä kannattaa huomioida että pohjat on "ontot", eli tapeilta ajavalla ei ehkä kestä montaa vuotta.
SaPeKa
Pyörä: SE

Viesti Kirjoittaja SaPeKa »

Itse hommasin tänä keväänä Sidin crossfiret, jotka on nivelletty. Onhan ne ihan eri notkeat esim. vaihteiden vaihdossa kuin entiset A-starin Vectorit.
Sami
ceevu
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610++++

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Omat nivelsaappaat on nyt pari kertaa varmasti pelastanu nilkan,joten heiveröisempiä ei ajoon tule. Ja voi noilla kävelläkin.Toki seuraavissakin pitää nivel olla,nivelettömät tuntuu niin jäykiltä.
t.t.tammi
Pyörä: Pan European 1991
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Sidillä ainakin on yks välimalli adventure-saappaan ja täysverisen krossisaappaan välissä.
Nivel helpottaa polkimien käyttöö mutta muovii on kumminkin enempi ja pohja jäykempi että pystyy tapeilt ajaa pidempäänki.

http://www.tokimoto.fi/ajovarusteet/ajo ... arger.html

On noita näkyny halvemmallaki..
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
k-essu
Pyörä: bmw r1100gs

Viesti Kirjoittaja k-essu »

Pisteet sidin nivelsaappaille. Oli monta vuotta käytössä sidin flexforce srs krossikengät, joilla tein mm. n.5000km pohjoismaiden kiertueen. Ne kun hajosivat ostin sidin charger myös nivelletyt krossisaappaat, joilla olen ajanut parikin pitkää 4000-5000 km reissua kaikkine moottoripyörämatkailuun liittyvine kävelyineen. Pitävät vettä hyvin rasvattuina täydellisesti. Ei kertaakaan ole rankkasateessa ajaessa jalat kastuneet ja noissahan ei ole mitään kalvoja. Ovat jalassa mukavat oikeanlaisella sukalla, tosin helteellä ovat hieman kuumat. Kun on tottunut sidin nilkasta hyvin liikkuviin krossikenkiin niin en laittaisi mistään hinnasta muita jalkaan.
Salemanteri
Pyörä: 990950501250 KiljuvaNärhi & GrazyFrog

Viesti Kirjoittaja Salemanteri »

Mulla on Adventuret jääny sivuun kun ostin Sidin Grosfiret.
Housun lahjekin mahtuu päälle, no toki ei heittämällä kuin adventureissa.
On suojaa ja mukavat jalassa.
Jos rymyää metissä yms, paremmin jalkaa suojaa kun Adventuret.
Adventuret on enempi kruisailusaappaat, pehmeet pohjista ei tapeilta ajellessa kovin mukavat.
Grosfire säästänyt nilkan vääntymiseltä monesti.
Alkuun pikkasen jäykkä kuten kenkä yleensä, suht nopeesti notkistu ja vaihtaminen sujuu.
Kävellä ihan ok hyvät.
Alkuun vierastin valkoista väriä, mutta on se viileempi auringon paahteessa.
Helpot laittaa jalkaan, aukee hyvin melko alas.
Eikä vielä ole läpi kastunu ja on ryvetty.
Samaa mieltä kuten K-essu, eipä muita kenkiä tarvi katella.
Joku linkki löyty, omat ostin Kuopion Gearzonesta

http://www.motoin.de/Clothing/Boots/Off ... 6a97fe43dd
hannuk
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuk »

Muutama vuosi sitten ajoreissulla oli just ollut edellisellä tauolla puhetta saappaista. Jotenkin onnistuin horjahtamaan/tiputtamaan jalan tapin etupuolelle ja samalla linjalla oli kiva kivi. Kärki nappasi kiveen ja tappi osui jalkaan... Sitä seuraavalla tauolla oli enää kyse että mikä on suojaava mutta kuitenkin riittävän notkea että on edes jotain tuntumaa. Sidin crosfiret hommasin, ite asiassa kahdet niitä nykyään on joissa toisssa on kiinteä pohja ja irtopohjaisiin askartelin liukupalat talveksi. Hemmetin kivat kengät. Jotkin kivan pehmeät vähän vanhemmat Sidin harrastelija monot oli jalassa kun jalkani teloin. Onneksi mustelmilla ja säryllä selvittiin ilman isompia vahinkoja.

Kuva

Muistaakseni tuo jalan sisäsyrjä oli aika kipeä, kun se jalkatappi pyyhkäisi aika vihaisesti ohi, kun kengän kärki stoppasi kiveen. Vähän kosteat sukat ei kauheasti murehduta, ennemmin haen nykyään suojaa iskuja yms vastaan :roll:

Aika vähästä se on kiinni ja tuokin sattui kohtuu helpossa kohtaa, eli periaatteessa ihan helppo polkuajelu hiljasessa vauhdissa riittää tohon :wink:
Oma vastuu! Artisti maksaa...
Vastaa Viestiin