KTM 690 Enduro (/R)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Birdie
Viestit: 257
Liittynyt: To Elo 02, 2012 11:22 pm
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Birdie »

No nyt tuli muutama päivä sitten vihdoin meikän "KTM 690 Enduro EXC R" KVR:n pajalta ulos. Projekti pääsi vähän venähtämään kun brittien toimitus 300 mm:n Tractivelle kesti about 1,5 kk. Kumma, että sama kansa pisti Luftwaffea huolella kaaliin kanaalin yllä; on tainnut vähän vieterissä veto löystyä.

Olivat Wehnä ja luottomekatsunsa molemmat koeajaneet vekottimeni exc:n keulan ja Tractiven takapampun vaihdon sekä säätöjen jälkeen. Molempien kommentti oli, että jousitus oli yllättävänkin tunnokas ja oikealla lailla "kiviä ja juuria imevä". Ilo olisi melkoinen ja nastat jo alla, ellei loppukesän enskailuista ärtyneet kyynervarret (tenniskyynerpää x 2, vaikken ole tennismailaa edes kädesäni pitänyt) olisi vieläkin remontissa ja äijä enskakiellossa huhti-toukokuuhun saakka. Kaasukäsi alkaa pikku hiljaa olemaan kondiksessa, mutta kytkinkäsi vielä kaukana kunnollisesta. Tähän mennessä on Voltaren Fortea törkätty hanskoihin seitsemän isoa tuubia ja tehty fyssarin harjoituksia pari kuukautta vähintäänkin tunnollisesti. Pari päivää sitten pälli repesi ja sain ajan fysiatrille maanantaiksi; taitaa tulla kortisoonipiikkiä handuihin ja huolella, mielellään sellaisesta paloruutasta, ettei heti lopu kesken...

Niin etten itse pääse testaamaan pyörää ennen kevättä, vaikka se tossa autotallissa oleilee ja mielenrauhaani koettelee. Mutta niille mahdollisille hemmoille / hemmottarille, joita 690:sen alustan vaihto kiinnostaa täytyy heti kertoa, että kaikkien mun projektiin osallistuneiden yllätykseksi huomattiin, että se Rally Raidin sivuilla ollut Tractiven 300 mm:n iskari on sellaisenaan Suomi-enskakelpoinen. Sitä ei tarvi aukoa, eikä vaihtaa sisuskaluja tms. Eli lähtökohtaisesti käy bolt-onina, kunhan jousen jäykkyys on vain sopiva. KVR:n poikien mukaan 80 Nm jousi pelittää normipainoiselle varsin hyvin. Jos vauhti on tavallista parempaa tai ajetaan lujaa crossiympäristössä, lienee 85 Nm jousi silloin toimivampi. Nämä ovat kuitenkin enemmänkin hienosäätöhommia...

Kevättä ja käsien kuntoutumista odotellessa...

Terv. Birdie

"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
gff-3
Viestit: 662
Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Pyörä: '15 250 EXC-F SixDays
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja gff-3 »

Kansa vaatii kuvia!
Birdie
Viestit: 257
Liittynyt: To Elo 02, 2012 11:22 pm
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Birdie »

Koitetaan viikonloppuna nakata tänne pari kuvaa, jos vain liittäminen onnistuu.

Ihan vähän kokeilin tuota pyörää pihatiellä ja omalla pihalla. Lempeän pehmeältä tuntui alusta ja pyörä meni pari jyrkempää kohtaa ja pikku luiskaa melkein yhtä kevyesti ja eleettömän helposti kuin Pikku Hukan Freeride. Voi poijaat, tästä voi tulla vielä hauskaa, kunhan kevät saapuu. Tumputkin tuntuvat jo paremmalta, kiitos hoitojen, omien treenien ja kortisoonipiikin...

Viikonloppuna menen katsomaan roudarin ja takkimiehen ominaisuudessa, kun Pikku Hukka totuttelee Freeriden käskyttämiseen Lievestuoreen crossiradalla nastat alla. Sehän on jo melkein, kun itse pääsisi kahvoihin...

Terv. Birdie

"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
Avatar
antti_p
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 6:19 pm
Pyörä: Hypermotard 1100,CRF300L, 701 Enduro
Paikkakunta: Savo

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja antti_p »

Birdie kirjoitti: Viikonloppuna menen katsomaan roudarin ja takkimiehen ominaisuudessa, kun Pikku Hukka totuttelee Freeriden käskyttämiseen Lievestuoreen crossiradalla nastat alla. Sehän on jo melkein, kun itse pääsisi kahvoihin...

Terv. Birdie
Hieman on offtopiccii, mutta kehtaatko laittaa sitten raporttia missä kunnossa tuo Lievestuoreen rata on :)
Jos sitä kerkeis itekin käydä sielä ajamassa vielä talven aikana ja jos sitä pystys välikelinrenkailla vetämään :D
Birdie
Viestit: 257
Liittynyt: To Elo 02, 2012 11:22 pm
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Birdie »

Antti,

No, totta Mooses. Luulisi ainakin pohjien kestävän, kun lunta on vain nimeksi ja reipasta pakkasta on ollut kaksi viikkoa...

Terv. Birdie

"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
Avatar
f1zz
Viestit: 65
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 10:39 pm
Pyörä: Xf650
Paikkakunta: Veikkola

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja f1zz »

Muut korottaa mutta mun olisi pakko saada tota ärrää pari cm matalemmaksi. Mitä vaihtoehtoja olisi?

Pistin jo iskari puljuun viestiä pumpun lyhentämisestä. Vastausta odotellessa..

En vaan haluaisi muuttaa jousituksen geometriaa kovin radikaalisti, enkä myöskään kuluttaa rahaa paljoa.

Powerparts penkkikin on sentin korkeampi kuin vakio mutta sitä en vaihda.
Birdie
Viestit: 257
Liittynyt: To Elo 02, 2012 11:22 pm
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Birdie »

Antti,

Pikku Hukan mukaan Liepeen rata oli oikein hyvässä kunnossa, tasaiseksi lanattu eikä uria juuri laisinkaan...

Tere tulemast...

Terv. Birdie

"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2175
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

f1zz kirjoitti:Muut korottaa mutta mun olisi pakko saada tota ärrää pari cm matalemmaksi. Mitä vaihtoehtoja olisi?

Pistin jo iskari puljuun viestiä pumpun lyhentämisestä. Vastausta odotellessa..
.
Omaan pikkuadveen huollon yhteydessä pyysin madallusta niin rajoittivat vähän ulosjoustoa.
Kolme senttii toi madaltui ja ainakin paljo parempi ku linkuilla madaltaminen ja etutolppien läpipäästö.
Hintaa tais tulla 20-30€ per pää normihuollon lisäks.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
JMN
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Touko 30, 2011 10:48 pm
Pyörä: 250 Rally
Viesti:

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja JMN »

Tein pikaisen vakuutusvertailun. Aika kallista...
Pohjolan hinnassa on mukana keskittäjän "etu" :lol:


Kuva
JMN
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Touko 30, 2011 10:48 pm
Pyörä: 250 Rally
Viesti:

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja JMN »

t.t.tammi kirjoitti:
f1zz kirjoitti:Muut korottaa mutta mun olisi pakko saada tota ärrää pari cm matalemmaksi. Mitä vaihtoehtoja olisi?

Pistin jo iskari puljuun viestiä pumpun lyhentämisestä. Vastausta odotellessa..
.
Omaan pikkuadveen huollon yhteydessä pyysin madallusta niin rajoittivat vähän ulosjoustoa.
Kolme senttii toi madaltui ja ainakin paljo parempi ku linkuilla madaltaminen ja etutolppien läpipäästö.
Hintaa tais tulla 20-30€ per pää normihuollon lisäks.
Missä tuo tehtiin?
Koheltaja
Viestit: 8074
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Madaltamisesta. Koubalinkillä ei kannata madallusta lähteä tekemään ettei tule ongelmia tankin alakiinnikkeen kanssa. Vakio jousituksella perän pohjatessa svingi pääsee kevyesti osumaan tankin alakiinnikkeeseen, mitä se osuminen on sitten madaltavalla linkillä? En edes halua lähteä miettimään miten käy tankin kiinnikkeelle toistuvista pohjaamisista.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
f1zz
Viestit: 65
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 10:39 pm
Pyörä: Xf650
Paikkakunta: Veikkola

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja f1zz »

Jea, sain arvion takaiskarin lyhentämisestä ja kaikkien iskareiden huollosta n 170€. Mielestäni edullista..

Ihan uutta mulle että swingi ottaa kiinni. Imho mutta en tajua miten näin huonosti suunniteltu pyörä on edes tuotannossa (tai sitte oon vaan tottunut bemariin ja japseihin). Oon 5h rakentanut johtosarjaa uusiksi ja takapää alkaa olla valmis. Käsittämättömiä reitityksiä ja suojauksia tehtaalta.
Avatar
f1zz
Viestit: 65
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 10:39 pm
Pyörä: Xf650
Paikkakunta: Veikkola

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja f1zz »

Osaako joku kertoa miten tuo tehtaan ilmoittama seat height on mitattu. '11 pyörässä pitäisi olla 930mm ja omasta saan mitattua n. 960-70mm.

Tarkistin myös keulan ja se on 275mm joustolla eli vakio. Täytyy vielä mitata takaiskari. Jousi on kuitenkin vakio ja esijännitys aika lähellä tehdas arvoa.
JMN
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Touko 30, 2011 10:48 pm
Pyörä: 250 Rally
Viesti:

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja JMN »

Mitäs mieltä tuosta pakoputkimodauksesta?
Tuossa on melko simppelisti vaan naputeltu katti pois ja putki takaisin kasaan. Lopputuloksena vähän viileämpi pönttö, joka riittäis mulle.
Vois ajatella, että ei tarvitsisi karttoja muutella tai tehdä muutakaan temppuja.

Kuva

Lisää tuolla >> http://advrider.com/forums/showthread.p ... 511&page=8 posti numero #795*

*En kehdannu varastaa enempää kuvia tuosta threadista.
Koheltaja
Viestit: 8074
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Eipä tolla hommalla ole juurikaan muuta hyötyä että iho ei pala ihan niin pahasti jos nojaa kädellä kuumaan äänenvaimentimeen... :wink:

Katti ei ole vaimentimen ahdistava osa vaan se vajaa puolimetrinen 28mm putki mitä kautta pakokaasujen pitää sukeltaa pois vaimentimen sisältä. Tossa vaiheessa vaihtaisin sen pitkän juomapillin vähän miehekkäämpään rööriin joka ei ahdista niin paljoa kun alkuperäinen mehupilli. Tai kun on noinkin pitkälle päästy niin mielummin tekee mun aiempien ohjeiden mukaan uudet sisukset. Kuvassa näkyvän väliseinän poisto on 15-30 minuutin homma ja sen jälkeen saa järkevämmät sisukset sisään.
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin