Eturenkaan "pömpötys"

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

toni
Pyörä: KTM 690 Enduro

Eturenkaan "pömpötys"

Viesti Kirjoittaja toni »

Onko kellään muulla ollut vaikeuksia saada eturengas asennettua.
Mulla on ollut joka pyörässä pientä onkelmaa kun olen koittanut saada misukoita pyörimään kunnolla, ettei tulis heittoa.
Rengasliike ei ole onnitunut vielä kertaakaan saamaan rengasta kunnolla paikalleen, renkaina on ollut anakee tai T63 ja vanteena ihan normaali 21
ja pyöränä 660 tenere, TA ja AT.
Antakeehaan hyviä vinkkejä.
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Kai olet jo käynyt lukemassa renkaanvaihtovinkkejä
antti-a
Pyörä: R1100GS

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Minulla takavanteelle on vaikeampi saada kumia kunnolla paikoilleen.
Johtuu siitä että vanteen sisäkehässä (kohdassa johon renkaan tulee nousta) on "karhennus". Lisäksi samaan kohtaan jää likaa jarruttamaan renkaan paikoilleen luiskahtamista.

Renkaan paikalleen asettumiseen auttaa vesifairiseos jolla liukastan kohdan ja painan renkaaseen niin paljon painetta (~5bar) kunnes nousee oikealle kohdalleen.

Kun paineen poistaa ja rengas pysyy oikealla paikallaan on rengas kunnolla asettunut.
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

antti-a kirjoitti: Renkaan paikalleen asettumiseen auttaa vesifairiseos jolla liukastan kohdan ja painan renkaaseen niin paljon painetta (~5bar) kunnes nousee oikealle kohdalleen.
Kun paineen poistaa ja rengas pysyy oikealla paikallaan on rengas kunnolla asettunut.
Painetta voi käyttää varsin reilusti (säästää liukasteessa) kohtuu hyvin asettuu suurin osa renkaista 8 - 9 bar paineella.

Terveisin
Mika TA-91
anselmi
Pyörä: GS 1200 Adventure, Suzuki GT 750

Re: Eturenkaan "pömpötys"

Viesti Kirjoittaja anselmi »

toni kirjoitti:Onko kellään muulla ollut vaikeuksia saada eturengas asennettua.
Mulla on ollut joka pyörässä pientä onkelmaa kun olen koittanut saada misukoita pyörimään kunnolla, ettei tulis heittoa.
Rengasliike ei ole onnitunut vielä kertaakaan saamaan rengasta kunnolla paikalleen, renkaina on ollut anakee tai T63 ja vanteena ihan normaali 21
ja pyöränä 660 tenere, TA ja AT.
Antakeehaan hyviä vinkkejä.
Minulla kävi Afrikkalaisen kanssa niin että eturenkaan sisärenkaassa oli pyöreä eikä pitkulainen sekä liian iso venttiilin ympärillä oleva kumivahvike.
21 tuuman eturenkaassa ei päällysrenkaan reunojen välillä ole kuin pari senttiä tilaa jonka väliin kuminen vahvike on saatava sopimaan ettei sisärengas jää väliin ja aiheuta renkaalle heittoa.
Olen jo pitkään tehnyt rengastyöt sen vuoksi itse että jos virhe sattuu niin ei tarvi syyttää kuin itseään.
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Mika TA-91 kirjoitti: Painetta voi käyttää varsin reilusti (säästää liukasteessa) kohtuu hyvin asettuu suurin osa renkaista 8 - 9 bar paineella.
Minkälaisilla paineilla rengas räjähtää silmille? Itse en ole koskaan uskaltanut käyttää 5 baaria enempää.
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Hyvä konsti on jättää venttiili asentamatta ja pistää ilmaa semmosella pistoolimallisella kahvalla. Tuolloin voi läväyttää nopeasti kunnon paineet ja toisaalta heti kun rengas pompsahtaa paikoilleen ja ottaa pistoolin pois tyhjenee rengas nopeasti. Rengas kai kestää varman 20 baria räjähtämättä. Miettikää mitä paineita renkaassa on hetkellisesti ajettaessa esim. routavauriopattiin.
Vastaa Viestiin