Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Syys 20, 2019 1:56 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 87 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Renkaanvaihtovinkkejä
ViestiLähetetty: To Loka 14, 2004 6:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4799
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
Näyttää uhkaavasti siltä, että minusta tulee moottoripyörän omistaja.
Maksoin sen tänään. Huomenna pitäisi hakea Ylöjärveltä.

Siihen pitäisi suht pian vaihtaa renkaat. Ajattelin opetella homman itse, joten nyt tarvitaan vinkkejä.
MP69 lehdessä oli joku aika sitten hyvät ohjeet, mutta onko jollain lisävihjeitä.

Mitä työkaluja tarvitaan? Mikä on hyvä pumppu mukanakuljetettavaksi. Mistä niitä saa edullisesti?

Ja sitten vielä yksi tyhmä kysymys. Onko ne nykyään sisärenkaattomia vai sisärenkaallisia. Muistan, kun Eestin ympäriajoissa vuonnna 2001 ainakin yksi rengas paikattiin ulkorenkaaseeen työnnetyllä "pötköpaikalla".Se oli ainakin sisärenkaaton.

Sisärenkaattomissakin voi varmaan käyttää sisärengasta. Mikä on soraendurohommissa viisasta?

Miten neuvoisitte tämmöistä aloittelijaa, Tosin aikaisempaa kokemusta on pyöräilystä ihan mukavasti aikojen takaa.

Ja vielä lisäkysymys: Mitä renkaanpaikkausvehkeitä kannattaa kuljettaa mukana, paikkausspraypulloa, vararengasta, polkupyörän paikkoja vai mitä.

:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 14, 2004 8:56 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 7:42 pm
Viestit: 483
Paikkakunta: Kainuu
Pyörä: AT RD07A
Bemarissa taitaa olla ainoa sisärenkaaton kumi pinnavanteelle asennettuna. Korjatkaa jos olen väärässä. Pinnat kiinnittyvät erikoisesti aivan vanteen ulkoreunaan.

Paikkausspraystä on enempi haittaa kuin hyötyä. Rengastyöt on entistäkin **ttumaisempaa syntyvän sotkun takia.

Jos haluat opetella itse tekemään rengastyöt, niin osoitteesta http://clarity.net/~adam/tire-changing.html löytyy erittäin kattavat ohjeet siihen. Hankalin osuus on usein "bead breaking" eli kumin reunuksen painaminen vanteesta irti. Joskus se tuppaa tarttumaan vanteen reunaan todella tiukasti kiinni. Se riippuu tosin rengas-vanne yhdistelmästä.

Seuraavaa rengastyötä varten ajattelin rakentaa seinään kiinnittyvän vipuvarsisysteemin ko. toimenpidettä varten sopivan paksuisesta puutavarasta. Ajaminen autolla renkaan ylikään ei usein riitä irroitukseen.

Harjoittelu kannattaa tehdä kiireettä ja harkiten, sillä siinä saattaa rikkoa itsensä, raapia vanteen reunan ruman näköiseksi ja rikkoa sisuskumin jolloin homma alkaa alusta. :x


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 14, 2004 9:28 pm 
Site Admin
Avatar

Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Viestit: 2647
Paikkakunta: München, Saksa
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Siis tällainen sisärenkaaton kumi on R1150GS ja R1200GS mallissa. Tietääkseni muissa ei ole (voin tietysti olla väärässäkin).

Rengasraudat on hyvä olla mukana ja sitten jotain liukastetta, jotta vanha lähtee nätisti pois ja uusi menee tilalle.

Tou kumin reunuksen painaminen irti vanteelta ottaa aluksi aikaa, mutta siihenkin tottuu kunhan sitä harjoittelee, varaudu myöskin siihen että sisuskumi saattaa puhjeta paikalleen laitettaessa (ensimmäisillä kerroilla).
Nyt talvella on hyvä harjoitella tuota renkaan vaihtoa niin onnistuu sitten kesällä jossain kaukana kaikesta.

Joku pieni pumppu joka mahtuu pyörään on hyvä olla mukana, koska rengas on tosi kova homma puhaltaa täyteen :lol:

Noista paikoista en osaa sanoa, oon kuullut kerrottavan että kaikissa sisuskumeissa ei paikat tahdo pysyä (riippuu valmistajasta)

Enemmän noita renkaita vaihdelleet varmaan osaa vetäistä sellaisen hyvän yhteenvedon tuosta renkaan vaihdosta...

_________________
Marko Hemmilä
www.whereishemuli.eu
www.hemuli.eu
www.facebook.com/WhereIsHemuli


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Renkaanvaihtovinkkejä
ViestiLähetetty: To Loka 14, 2004 11:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Viestit: 2616
Paikkakunta: Piikkiö
Pyörä: KTM 640 Adv R
XL:ään on vaihtunut ihan lattialla kolmen (lyhyen)raudan ja saippuaveden voimin voimin.

Tutuhko renkaanvaihdon ammattilainen varotteli liian pitkistä raudoista, voi tulla vanteisiin/renkaisiin vaurioita kun voimaa(=pitkät raudat) on mutta tekniikka on hakusessa...

Itsellä ei ole toi rengas vielä tarttunnut vanteeseen kiinni niin kovin ettei kengän reuna olisi riittänyt sitä irroittamaan, saati että mitään vipuvarsi sydeemiä olisi tarvinnut???
Jossain vika vai hyvää tuuria?

Renkaat siis 21" ja 17" sisärenkaalla, vanteina did:t.

"ensiapupaketissa" noi raudat, paikkapaketti, pätkä sisäkumia, pumppu ja painemittari.

_________________
"The concept of a versatile motorcycle equally at home on dirt and pavement is as old as motorcycling itself"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Loka 15, 2004 12:25 am 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4799
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
Juh@, mainiot ohjeet, kiitos

Täältä netistä löytyy vaikka mitä kunhan joku tietää ( niin kuin nyt Juh@)

:shock: :shock: :shock:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Loka 15, 2004 12:32 am 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4799
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
"pätkä sisäkumia"

Mihin sitä voi käyttää?

Nimimerkki
Epätietoinen Raahesta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Renkaanvaihtovinkkejä
ViestiLähetetty: Pe Loka 15, 2004 2:18 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Viestit: 2616
Paikkakunta: Piikkiö
Pyörä: KTM 640 Adv R
Kyseessä siis polkupyörän sisäkumin pätkä.
Siihen voi sulloa noi rengasraudat ja paikkapaketin, niin eivät helise ja kolise miten sattuu.
Taitaa paketissa olla muutama sinolipullon palanenkin vanteita suojaamaan.

Kertaalleen on tuollaisesta kumin palasta leikelty reissussa hävinnelle o-renkaalle korvike, joka melkein piti bensat hanan sisässä, tai ainakin suurimman osan ;-)

_________________
"The concept of a versatile motorcycle equally at home on dirt and pavement is as old as motorcycling itself"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaanvaihtovinkkejä
ViestiLähetetty: Pe Loka 15, 2004 9:07 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Viestit: 3104
Paikkakunta: Tornio
Pyörä: KTM690R/SM
Pekkavee kirjoitti:

Ja vielä lisäkysymys: Mitä renkaanpaikkausvehkeitä kannattaa kuljettaa mukana, paikkausspraypulloa, vararengasta, polkupyörän paikkoja vai mitä.



Jotkut pitävät mukanaan uutta eturenkaan sisuskummia. Se kelpaa kuulemma hätätilassa myös vetopyörään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Loka 15, 2004 11:47 am 

Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Viestit: 634
Pyörä: -
Homma on sitten tekniikkalaji, voima ei ratkaise. Itsellä käytössä 25cm pitkät raudat ja ovat riittäneet. Mitä lämpimämpää sitä helpompaa.

Pikkuisia sähkötoimisia pumppuja myyvät halpatavaratalot, liitäntä tupakinsytkäriin, kauheaa melua ja rengas täyttyy pikkuhiljaa, mahtuu mukaan myös matkalle.

Bemussa on kai se tubelesspaikkasarja mukana, jos ei niin niitä saa alan liikkeistä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaanvaihtovinkkejä
ViestiLähetetty: Pe Loka 15, 2004 12:37 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Viestit: 1243
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Pekkavee kirjoitti:
MP69 lehdessä oli joku aika sitten hyvät ohjeet, mutta onko jollain lisävihjeitä.

Kyseiseen artikkeliin sen verran päivitystä, että Majamäen Timolla on nyt seinälle asennettu "bead breaker". Minä en ole vielä omissa renkaissani tarvinnut ko. vimpainta. Voisin kuvitella, että 17" tuuman vanteelle asennetun leveän katurenkaan runko on sen verran kova, että "pedin" irrottaminen vaatii muutakin kuin päälle polkemista.

PS. Kyseinen Motoristi-lehden artikkeli oli minun kirjoittama :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Loka 15, 2004 12:50 pm 

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:06 pm
Viestit: 156
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 625SXC
Pirellin sisärenkaassa ei pysy paikka. Tourilla Pylli paikkas renkaan samana päivänä yli 5kertaa.

Mielestäni tuolla tourilla nämä kokeneemmat jannut kertoivat pitävänsä vain takagummia varalla, koska se venyy myös etuseen ja kestää yhtä hyvin kuin oikean kokoinen. Yhdellä vararenkaallakin siis pärjää. Paikkavehkeet yms tietty oltava mukana myös.

Kannattaa hankkia ne "norsunnahkakumit" kuitenkin.

_________________
Ainaski perässä pysytään :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Loka 15, 2004 6:55 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Viestit: 4799
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: BMW R1100GS
"Kannattaa hankkia ne "norsunnahkakumit" kuitenkin."

Sorry, kun en ymmärrä. :oops: :oops:

Mitä ne norsunnahat on?

Pekka


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Loka 15, 2004 7:32 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Viestit: 1243
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Pekkavee kirjoitti:
Mitä ne norsunnahat on?


Paksut enduro/crossi-sisäkumit. Yleensä niissä lukee vielä merkintä N.H.S. (= not for high speed).

-Veijo-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Loka 15, 2004 9:49 pm 
Site Admin
Avatar

Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Viestit: 2647
Paikkakunta: München, Saksa
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
eikäs niitä kutsuta myös tutummalla nimellä norsun k**tsut ?

Itellä sisuskumeina (merkkiä en muista) sellaiset renkaat jotka pysyvät tyhjänäkin muodossaan seinää vasten. Ei varmaan tartte sanoa että on aika pirulliset laittaa paikoilleen... :wink:

_________________
Marko Hemmilä
www.whereishemuli.eu
www.hemuli.eu
www.facebook.com/WhereIsHemuli


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Loka 18, 2004 10:34 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Dunlop ja Michelin ainaskin myyvät "heavy enduro"etusisäkumeja. Ne on tosiaan senverran tuhteja että katuajossa niillä pärjää jo ilman kallista päällirengastakin pienen euroopankierroksen verran ; )

Painetta väh. 1,5bar ja voit möhkömmälläkin säälittä täräyttää päin kantoa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 87 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com