C-Tek 3600 lataa oudosti

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Mika_Tz
Pyörä: KTM 990 Adventure -08

C-Tek 3600 lataa oudosti

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

Kävin tarkistamassa laturin toiminnan ja huomasin, että siinä palaa vihreä valo ylläpidon merkiksi ja samaan aikaan se vilkuttaa lataamista. Kokeilin hauenleuoilla ja sama juttu. Onko vika akussa vai laturissa? Kun vaihdoin hauenleuoilla maan paikkaa, vilautti kelloa mittarissa. Näytti nollanneen kellon?
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
veejii
Pyörä: 990 Adv

Re: C-Tek 3600 lataa oudosti

Viesti Kirjoittaja veejii »

Onko se ctekki siinä pohjoisen konehallin eteläsiivessä?
Saattaa olla aparaatilla pakkanen sekoittanut mikrosirun, ainakin 800lla setekillä on ihan turha koittaa ladata mitään täyteen ulkotallissa.
Kyllä se kohta taas pelittää, ens viikonloppuna jo mopomessut eli melkein kevät!
motoman
Pyörä: BMW K1200LT

Viesti Kirjoittaja motoman »

Oliko pyörän akku tyhjentynyt täysin. Nuo tämän päivän viisaat laturit ei lataa tyhjää akkua,luulee että se on oikarissa. Lataa ensin jollain tyhmällä laturilla siihen pieni siemenvirta ja kokeile sitten c-tecillä uudestaan.Toden näköistä on ettei tuosta akusta enään uuden veroista saa ,ei tee hyvää noille suljetuille/geeli akuille olla pitkään tyhjillään.
jaket
Pyörä: CRF300rally, 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

oman kokemuksen mukaan sitä moottoripyöräasentoa ei kannata käyttää ollenkaan. Se on niin onneton virta, ettei akku tule ikinä täyteen. Olen kuullut monesti, että ei lähde pyörä käyntiin suoraan laturistakaan.

Itse olen käyttänyt tuota ctek polar mxs5.0:aa, se on jo hyvä, olen pitänyt sitä pakkasessa ja lumeen haudattuna yms. Lisäksi auton lataamiseen 5amppeeria on paljon parempi kuin 3.6, varsinkin kuin ei 3600:sta oikein edes lähde sitä, varsinkaan kylmänä.

laturin pitäminen jatkuvasti kiinni on mielestäni järjetöntä ja kuluttaa akkua, se latailee sitä jatkuvasti vähän ja se lyhentää akun ikää. tulee käyttötunteja. akku purkautuu hyvin hitaasti viileässä, joten lataile täyteen kunnon virralla kuukauden parin välein, niin se on paljon parempi kuin pitää laturia siinä koko ajan.

jatkuva pito myös jotenkin hapettaa ctekin liittimet ja sitten sähkö lakkaa menemästä.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Mika_Tz

No akkuhan se on kaput. Ei tullut mitään virtoja kun käänsin virta-avaimesta. Apuakulla tuli virrat, mutta ei starttaa. Nakuttaa vaan ja servot huutaa.

Vaikuttaako akun tyhjeneminen muuhun kuin kelloon? Onko siitä haittaa ruiskuille yms.? Riittääkö, että vaihtaa uuden akun?
PJE
Pyörä: Solifer

Viesti Kirjoittaja PJE »

Mika_Tz kirjoitti:No akkuhan se on kaput. Ei tullut mitään virtoja kun käänsin virta-avaimesta. Apuakulla tuli virrat, mutta ei starttaa. Nakuttaa vaan ja servot huutaa.

Vaikuttaako akun tyhjeneminen muuhun kuin kelloon? Onko siitä haittaa ruiskuille yms.? Riittääkö, että vaihtaa uuden akun?
Laita vaan uusi akku.Ei haittaa ruiskuja yms. Kello nollautuu.
Tarkistuta akkuliikkeessä ensin se akku.Voi olla kunnossakin.Bemareissa (ainakin omassani) on sitä vikaa että akku purkaantuu jostain syystä.
Oulussa käytin EMC:n huollossa, mutta eivät löytäneet syytä miksi akku purkautuu.
Jos se on geeliakku ja se pääsee aivan tyhjäksi niin voi olla että se ei enää ota virtaa.Eli sökö on.
pkilpo
Pyörä: CRF1100L ES DCT -25,Husky FE450 -16

Viesti Kirjoittaja pkilpo »

jaket kirjoitti:oman kokemuksen mukaan sitä moottoripyöräasentoa ei kannata käyttää ollenkaan. Se on niin onneton virta, ettei akku tule ikinä täyteen. Olen kuullut monesti, että ei lähde pyörä käyntiin suoraan laturistakaan.

Itse olen käyttänyt tuota ctek polar mxs5.0:aa, se on jo hyvä, olen pitänyt sitä pakkasessa ja lumeen haudattuna yms. Lisäksi auton lataamiseen 5amppeeria on paljon parempi kuin 3.6, varsinkin kuin ei 3600:sta oikein edes lähde sitä, varsinkaan kylmänä.

laturin pitäminen jatkuvasti kiinni on mielestäni järjetöntä ja kuluttaa akkua, se latailee sitä jatkuvasti vähän ja se lyhentää akun ikää. tulee käyttötunteja. akku purkautuu hyvin hitaasti viileässä, joten lataile täyteen kunnon virralla kuukauden parin välein, niin se on paljon parempi kuin pitää laturia siinä koko ajan.

jatkuva pito myös jotenkin hapettaa ctekin liittimet ja sitten sähkö lakkaa menemästä.
Lyijyakun lataaminen täyteen kannattaa tehdä oikealla virralla, ei liian suurella virralla joka pahimmassa tapauksessa voi räjäyttää akun. Testasin itse 12Ah lyijyakkua autoasennossa ja siinä kävi kova kupliminen ja akku lämpeni, en kyllä uskaltaisi jättää tämän kokoista akkua autoasentoon latautumaan.

Siksi Ctekissä on moottoripyöräasento siksi että käytetään pienillä, alle 20Ah akuilla. Lyijyakut ei tykkää siitä että ne pääsee ihan tyhjiksi ja ne purkautuvat myös itsekseeen hiljaa. Kannattaa talven aikana muutaman kerran latailla.

Gessun akku tulee kyllä täyteen yön yli ladattaessa moottoripyöräasennossa. Jos ei tule täyteen kannattaa varmistaa ettei jokin sähkölaite ole päällä pyörässä joka vie virtaa.
Kuraköröttelijä
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Minun kokemus parista ctekistä on kyllä jotta ovat fiksumpia kuin lataaja eli itse luottaisin niiden automatiikkaan. Ylivirta ei ole suositeltavaa, jos tarvitsee esim pakkasessa enemmän voltteja niin se hiutaleen kuva hoitaa sen jne. fiksuja vekottimia ja mulle ei ole tullut vielä tilannetta missä ko laitteet olisi olleet lopulta "väärässä".

Minä olen ymmärtänyt että tuollaisella ylläpitolaturilla joka on siihen tarkoitettu (esim mainittu ctek) niin akun käyttöikä pitenee. Ainakin varavoimakoneissa näin mutta ne on tietysti erillaisella harvakseen noin kerran kuukaudessa tapahtuvalla käytöllä. Perus laturi sen sijaan kyllä ajan saatossa jatkuvasti käytettynä kuivattaa akut. Älylaturit tekee kaikenlaista akkuhuoltoa mistä ei ukko edes tiedä, desulfatointia ja sen sellaista...
antti
hako
Pyörä: Puolimaastomopoja

Viesti Kirjoittaja hako »

Miulla on hajonnut talvikäytössä kaksi Ctekkiä, toinen oli tuo 3600 ja toista en muista. Molemmat alkoivat "jumittelemaan", valot toimivat hassusti. Toinen paistoi yhden akun kuivaksi, toinen lakkasi antamasta virtaa vaikka väitti. Eivät korjaantuneet kuivattelulla.

Nyt on yksi polar-malli ajossa, toimii mainiosti. Ja se pienin (XS800?) puolestaan ei lataa Dertsin akkua täyteen milloinkaan. Eli neljästä ostetusta kolme toimi pyöräkäytössä hyvin kunnes kaksi hajosi.
x-mean
Pyörä: sattuman kaupalla

Viesti Kirjoittaja x-mean »

Ei ollut C-tek,mutta Benton "älylaturi" kumminkin,jonka duunista lainasin ladatakseni vartan mopoakun täyteen.
No,toteamus oli,että Lidlin halpisakkulaturi suostui lataamaan akkua vielä senkin jälkeen,kun Benton sanoi hyi hyi... :evil:
Älykästä? :roll:
Mää tykkään että Lidlin laturia taidan käyttää mieluummin..
Foorumin "sekakäyttäjä"
PJE
Pyörä: Solifer

Viesti Kirjoittaja PJE »

Minulla on käytössä tällainen Hontan laturi mutta ei tuossa ole mitään hylkimisoireita vaikka Bemariin liitetty :lol:
http://www.hondaofbournemouth.co.uk/pro ... 15037.aspx
RiiMi
Pyörä: Honda cbf 1000f

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

[quote="AnttiL"]Minun kokemus parista ctekistä on kyllä jotta ovat fiksumpia kuin lataaja eli itse luottaisin niiden automatiikkaan. Ylivirta ei ole suositeltavaa, jos tarvitsee esim pakkasessa enemmän voltteja niin se hiutaleen kuva hoitaa sen jne. fiksuja vekottimia ja mulle ei ole tullut vielä tilannetta missä ko laitteet olisi olleet lopulta "väärässä".

Minä olen ymmärtänyt että tuollaisella ylläpitolaturilla joka on siihen tarkoitettu (esim mainittu ctek) niin akun käyttöikä pitenee. Ainakin varavoimakoneissa näin mutta ne on tietysti erillaisella harvakseen noin kerran kuukaudessa tapahtuvalla käytöllä. Perus laturi sen sijaan kyllä ajan saatossa jatkuvasti käytettynä kuivattaa akut. Älylaturit tekee kaikenlaista akkuhuoltoa mistä ei ukko edes tiedä, desulfatointia ja sen sellaista...[/quote]

Tässä kohtaa täytyy kompata Anttia. Mulla 2kpl ctek latureita eikä ongelmia.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
Lerssi
Pyörä: KTM 1290 Adventure

C-Tek 3600 lataa oudosti

Viesti Kirjoittaja Lerssi »

Totta pojat turisee. Wanha laturi tuhoaa akun jatkuvassa latauksessa. Älylaturi lisää akun kestoikää ja voi olla siinä kiinni jatkuvasti. Näissäkin taitaa päteä se että halpa ja paras on samassa paketissa.
Eihän sitä kukhan jaksa!
Mika_Tz

Akku on selvästi tyhjä, kun virrat ei tule päälle avaimesta kääntäessä. C-Tek ei ala lataamaan akkua, joten ei edes Gessun akku tule yössä täyteen, jos laturi ei sitä lataa. Ajattelin kokeilla tavallisella laturilla saada vähän sinne hönkää ja jos napajännite nousee, niin sitten jatkan C-Tekillä. Jos akku on kuollut, niin sitten ostan uuden. Voipi olla, että ostan joka tapauksessa. Se oli jo mennyt tyhjäksi viime keväänä pyörän seistessä liikkeessä. Se jouduttiin käynnistämään lisävirralla, jotta pääsin koeajamaan pyörää. Kesän toimi ihan hyvin.

Eipä tässä ole kiire, kevääseen on vielä matkaa :lol:
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Noita lyijyakkuja näkyivät herättelevän melkoisilla jännitteillä ihan akkuliikkeessä. Siis hetkellinen virta/jännite piikki.
antti
Vastaa Viestiin