Renkaat raskaaseen matkaenduroon

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Renkaat raskaaseen matkaenduroon

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

R1200GS:ssä on ollut alla nyt noin 12tkm Michelinin Anakeet (valtaosa ajosta on tapahtunut 2-päällä).
Pintaa on vielä pari milliä jäljellä takarenkaassa. Eturenkaan kuvio on kulunut hieman aaltomaiseksi, mikä aiheuttaa pientä tärinää ohjaustankoon.

Ajo on ollut 100% asfaltilla.
Pito Anakeessa on ollut sairaan hyvä ja tästä syystä renkaita on saatu kulutettua aivan reunoille saakka.

Nyt Suomen reissun tullessa vastaan pitää nuo renkaat vaihtaa uusiin.
Kiinnostaisi kokeilla jotain muuta rengasta, joten kaikki kommentit ovat tervetulleita.
Yksi vaihtoehto olisi Tourance, jota ainakin Pekkavee on käyttänyt.

Tärkeintä olisi että renkailla pääsisi noin 15tkm ja pito asfaltilla täytyy olla hyvä jotta noista alppien syheröistä pääsee naattimaan kunnolla :D
Renkaiden tulee myös toimia Saksan moottoritie nopeuksissa pitkiä matkoja.

Mimmoisia renkaita olette käyttäneet ja millaisia kilometrejä niillä olette päässeet ?
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

Tänään tulee alle Tourancet.
Kommentteja renkaista muutaman viikon kuluttua, Suomen reissun jälkeen.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

Ensimmäisten 5km:n kokemuksen jälkeen tuntuu että profiilissa Anakeen ja Tourancen on eroa.
Anakee tuntuu "herkemmältä" kääntymään kun taas tourance tuntuu keskittävän ohjauksen paremmin.
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Tourancen takarenkaita on ainakin kahdella eri paksuisella kulutuspinnalla. Meillä on Bemussa syvät urat kun taas Suzukin takarenkaan ura oli vain puolet siitä. Kummat sinulla on ja oletko perehtynyt tähän asiaan?
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

Tase kirjoitti:Tourancen takarenkaita on ainakin kahdella eri paksuisella kulutuspinnalla. Meillä on Bemussa syvät urat kun taas Suzukin takarenkaan ura oli vain puolet siitä. Kummat sinulla on ja oletko perehtynyt tähän asiaan?
Kuin syvät urat tuossa paksummassa kumissa on ?
juh@
Pyörä: AT RD07A

Viesti Kirjoittaja juh@ »

Marko Hemmilä kirjoitti:
Tase kirjoitti:Tourancen takarenkaita on ainakin kahdella eri paksuisella kulutuspinnalla. Meillä on Bemussa syvät urat kun taas Suzukin takarenkaan ura oli vain puolet siitä. Kummat sinulla on ja oletko perehtynyt tähän asiaan?
Tässä on kysymyksessä ilmeisesti tubeless vs. tube type vertailu. Ne ovat eri renkaita, vain kuviot ovat lähellä toisiaan.
404 HTTP Error File not found
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

juh@ kirjoitti:
Marko Hemmilä kirjoitti:
Tässä on kysymyksessä ilmeisesti tubeless vs. tube type vertailu. Ne ovat eri renkaita, vain kuviot ovat lähellä toisiaan.
Joo niin näytti olevan, käväisin äsken tallissa ja rengasmerkinnät ovat

130/80 R 17 M/C 65S Tubeless Steel Radial, kuviosyvyys 7 mm
130/80 R 17 M/C 65S Tubetype, kuviosyvyys 9 mm ja suuremmat reunanappulat

Aika jännä että Suzukiin oli laitettu tubeless-rengas vaikka siinä pitää vanteen puolesta olla sisäkumi. Mitä lienee varastoloppuja...
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Marko Hemmilä kirjoitti:Ensimmäisten 5km:n kokemuksen jälkeen tuntuu että profiilissa Anakeen ja Tourancen on eroa.
Anakee tuntuu "herkemmältä" kääntymään kun taas tourance tuntuu keskittävän ohjauksen paremmin.
Minkälaiset paineet sulla on?

Itse olen käyttänyt noin 2.5 edessä ja takana, myös radalla.

Tuntuu aika sopivalta.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Marko Hemmilä kirjoitti:Ensimmäisten 5km:n kokemuksen jälkeen tuntuu että profiilissa Anakeen ja Tourancen on eroa.
Etteivain nyt ole käynyt kuten itselleni eli luulin pyörässä olevan jotain vikaa kun kurvien ajaminen ei tänä keväänä oikein sujunut. Vihdoin rengas oli tarpeeksi loppu ja vaihdoin Analkeet Touranceihin ja tuntuma muuttui kertalaakista. Kantikas takarengas ja epätasaisesti kulunut eturengas aiheuttivat mm. sen että kurvissa piti joko ajaa lähes pyörä pystyssä tai kantata kunnolla. Eturenkan pito oli surkea kun nappulat olivat kuluneet vain toisesta reunasta.

Tarkoitan että on hankala verrata renkaita jos toiset on loppuunajetut ja verrataan täysin uusiin.
Ola
Pyörä: KTM 790 ADV-R & RD-07A

Viesti Kirjoittaja Ola »

Itsellä on afrikkalaisessa Tourancet alla ja itse olen noihin oikein tyytyväinen. Mutkiin voi vetää niin huolella kuin afrikkalaisella vaan uskaltaa.

Takanakki on Tubeless Steel Radial-tyyppinen ja pintaa on vielä 5000km:n jälkeen about 5-6mm, etunen on sisäkumillinen ja selvästi kuluneempi, olisko pintaa joku 4mm tjsp. Tosin tuohon voi vaikuttaa se, että suurin osa 5000km:n pätkästä tuli ajettua väpättävällä etuvanteella ja finaalissa olevalla ohjauslaakerilla...voi olla, että vatkaus söi pintaa nopeammin.

Paineet olen pitänyt afrikkalaisen speksien mukaisessa 2 barissa.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

TTA kirjoitti:
Etteivain nyt ole käynyt kuten itselleni eli luulin pyörässä olevan jotain vikaa kun kurvien ajaminen ei tänä keväänä oikein sujunut. Vihdoin rengas oli tarpeeksi loppu ja vaihdoin Analkeet Touranceihin ja tuntuma muuttui kertalaakista. Kantikas takarengas ja epätasaisesti kulunut eturengas aiheuttivat mm. sen että kurvissa piti joko ajaa lähes pyörä pystyssä tai kantata kunnolla. Eturenkan pito oli surkea kun nappulat olivat kuluneet vain toisesta reunasta.

Tarkoitan että on hankala verrata renkaita jos toiset on loppuunajetut ja verrataan täysin uusiin.
No oon ajanut nuo anakeet sileiksi tämän vuoden puolella, joten siinä mielessä on ajotuntuma niistä kohtuu tuoretta.
Taitaa olla vain tottumiskysymys. Touranceja on kehuttu joka puolella niin paljon että kunhan vain saa vähän enemmän kilometrejä alle niin tuntuvat ok:lta.

Ylihuomenna pitäis startata Suomen reissulle, joten testikilometrejä on tulossa ihan mukavasti... Saas nähdä sitten että miten tuon keston kanssa.
JoeNaz
Pyörä: Töminätör

Viesti Kirjoittaja JoeNaz »

Niin Touranceista, mulla oli 'viimekaudella' asennettuna tubetype 17" takanen, ja siihen pystyi kovilla pinnoilla kyllä hyvin luottamaan kuivilla ja märjillä keleillä. Soralla se oli mielestäni myös loogisen 'liukas', eli pyöri herkästi enemmän mitä vauhtia oli, mutta kuitenkin kokoajan oli tuntuma tiehen selkeä.

Kai se jotain kestääkin takana, vaikka ei se mitään älyttömiä kilsoja mun ajotyylilläni kestänyt. Vaihdoin ihan sliksinä pois takaata, jolloin kilsoja oli kertynyt noin 8000km 50/50 sora/asfaltti suhteella. En osaa sanoa onko paljon vai vähän, mutta pienessä sladissa perä tuntui soralla aina menevän, joten kai se kertoo jotain?

-kesä on hullu-
"En pidä siitä, että siirtyminen vaatii mahtavia tekoja. Sateen jälkeen hiekkatiellä, kauneus hehkuu ja kumartaa syvään." -kiitos Dave & Otto
Pekkavee

JoeNaz kirjoitti:Niin Touranceista, mulla oli 'viimekaudella' asennettuna tubetype 17" takanen, ja siihen pystyi kovilla pinnoilla kyllä hyvin luottamaan kuivilla ja märjillä keleillä. Soralla se oli mielestäni myös loogisen 'liukas', eli pyöri herkästi enemmän mitä vauhtia oli, mutta kuitenkin kokoajan oli tuntuma tiehen selkeä.

Kai se jotain kestääkin takana, vaikka ei se mitään älyttömiä kilsoja mun ajotyylilläni kestänyt. Vaihdoin ihan sliksinä pois takaata, jolloin kilsoja oli kertynyt noin 8000km 50/50 sora/asfaltti suhteella. En osaa sanoa onko paljon vai vähän, mutta pienessä sladissa perä tuntui soralla aina menevän, joten kai se kertoo jotain?

-kesä on hullu-
No on sulla näköjään aika kaahausta toi homma. Itsekin sudittelen mielellään sorateilla, mutta asfaltilla kiihdyttelen aika maltilliseen malliin liikenteessä. Noi Tourancet toimii hiekkatiellä ihan mainiosti.

Radalla noi Tourancet kuluu vaan sivuista joten se on hyvä homma. Suosittelen rata-ajoa, sillä siten saat enemmän kestoa renkaille. Kun ei ne kulu keskeltä. Mun Tourancet on aika kuluneita myös sieltä viimeisestä reunasta.

Oikeesti, ajoin noilla mun Touranceilla viime vuonna BMW R1100GS pyörää 17.000 km ja ne oli vielä lailliset siinä vaiheessa.

Hyvää Suomen matkaa Marko. :D :D :D Kuullaan siten kommentit Touranceista.

Pekka
Ossy-57
Pyörä: BMW R1100gs, BMW R100, DR 350

Viesti Kirjoittaja Ossy-57 »

Mulla ei kyllä kestäny Tourancet kuin n.12000 km, Bridgestoneista kului ETURENGAS reunoista sileäksi alle 10000 km, eilen tuli alle Anakeet, oudon tuntuisethan ne äkkiseltään on mutta kuvio on vakuuttavan näköinen. Saattaa jopa pitää pehmeämmälläkin. Kaikissa merkeissä mulla on eturengas kulunut pykimille, johtunee jarrun käytöstä, pitäiskö lopettaa?
Internet on nykypäivän raamattu, keskustelupalstoilta löydät aina haluamasi vastauksen...
Pekkavee

Ossy-57 kirjoitti:Kaikissa merkeissä mulla on eturengas kulunut pykimille, johtunee jarrun käytöstä, pitäiskö lopettaa?
No älä lopeta etujarrun käyttöä, se on hengenvaarallista.
No mukavia kilometrejä Anakeilla. Kerro sitten miten meni ja kului.

Pekka
Vastaa Viestiin