R1200GS
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
ossi
- Viestit: 96
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 12:46 pm
- Pyörä: GSA, EXC ja Duke 390
- Paikkakunta: Tre
Re: R1200GS
ESA ei ole ongelmaton, sorry.
Re: R1200GS
ESA ei ehkä ongelmaton, mutta pakollinen varuste. Sen verran paljon lisää tuota matkustusmukavuutta, erityisesti kun alusta ja/tai kuorma pyörän päällä muuttuu.
Adventure malli taisi tulla vuonna 2007, yllättävän paljon eroja mallivuosien välillä löytyy.
2010 vaihtui koneeseen osia, jos itse meinaa tehdä huoltoja on 2009 ja aikaisemmat varmempia valintoja = helpompi säätää jopa bussipysäkillä venttiilien välykset. Muuten ei mitään valtavan uutta tullutkaan.
Kohta kun se vesipyssy versio tulee, niin nykyinen mallisto lähtee todella hyvien tarjousten kera kaupasta! Olisikohan jo ensi syksynä tämä odotettavissa?
Adventure malli taisi tulla vuonna 2007, yllättävän paljon eroja mallivuosien välillä löytyy.
2010 vaihtui koneeseen osia, jos itse meinaa tehdä huoltoja on 2009 ja aikaisemmat varmempia valintoja = helpompi säätää jopa bussipysäkillä venttiilien välykset. Muuten ei mitään valtavan uutta tullutkaan.
Kohta kun se vesipyssy versio tulee, niin nykyinen mallisto lähtee todella hyvien tarjousten kera kaupasta! Olisikohan jo ensi syksynä tämä odotettavissa?
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Re: R1200GS
Kiitos vastauksista. Meinasinki seuraavaksi kysyä jotta mitenkäs noiden sähköhärpäkkeiden huollon kanssa pärjää maantiella tai sielä bussipysäkillä? AT:n kanssa pärjäs missä vain, mutta nämä uudet hiukan hirvittää.
2007 mallisia löytyy muutama jotta varmaan se jotain tuommosta sitte on.
2007 mallisia löytyy muutama jotta varmaan se jotain tuommosta sitte on.
Exät:
- Honda XL 650 -03 - BMW R 1200 GSA -07 - Honda XRV750 -93 - Honda Goldwing 1500 -89 - Kawasaki LTD 454 -86
- Honda XL 650 -03 - BMW R 1200 GSA -07 - Honda XRV750 -93 - Honda Goldwing 1500 -89 - Kawasaki LTD 454 -86
- SS
- Viestit: 1145
- Liittynyt: Pe Kesä 15, 2007 10:12 pm
- Pyörä: R1200GSA LC, Husqvarna Rödmyra 118cc -51
- Paikkakunta: Nummela
Re: R1200GS
Kerhokaveriin iski sama tauti, viime sunnuntaina oltiin katsomassa hänelle Gessua ja huomenna se sitten ajetaan uuteen kotiin....
Pitänee vielä ylipuhua tuonne GSmeeting:n mukaan...
SS
Pitänee vielä ylipuhua tuonne GSmeeting:n mukaan...
SS
Re: R1200GS
Mitenkäs pakollinen tai hyvä varuste se ESA on? Emännän kans ajellaan pääasiassa pitkiä reissuja eli painoa on päällä 200 kiloa ja tiet aina Alpeilta Itä-Suomen soralle.
Exät:
- Honda XL 650 -03 - BMW R 1200 GSA -07 - Honda XRV750 -93 - Honda Goldwing 1500 -89 - Kawasaki LTD 454 -86
- Honda XL 650 -03 - BMW R 1200 GSA -07 - Honda XRV750 -93 - Honda Goldwing 1500 -89 - Kawasaki LTD 454 -86
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Viestit: 2618
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Paikkakunta: München, Saksa
- Viesti:
Re: R1200GS
Kehuvat sitä kovasti jolla tuollainen on.Zami kirjoitti:Mitenkäs pakollinen tai hyvä varuste se ESA on? Emännän kans ajellaan pääasiassa pitkiä reissuja eli painoa on päällä 200 kiloa ja tiet aina Alpeilta Itä-Suomen soralle.
Omasta mielestä tuo vain tuo yhden sähköhärpäkkeen lisää joka voi mennä rikki...
Itse suosittelisin ennemmin hankkimaan normaalilla jousituksella varustetun pyörän ja sen jälkeen päivittämään jousituksen parempilaatuiseen.
Mulla on käytössä Öhlinssin jousitus ja ero vakioon on niin suuri että ei sitä pysty mitenkään edes vertaamaan
Re: R1200GS
Ei pakollinen, mutta oikeesti hyvä. Varsinkin kun pyörän kuormitus/painojakauma muuttuu, ajat yksin tai kaksi + matkatavarat mukana, ESA:lla säädät alustan hetkessä tilanteeseen sopivaksi. Sama juttu, kun ajo-olosuhteet vaihtelee, motarilta soralle jne.Zami kirjoitti:Mitenkäs pakollinen tai hyvä varuste se ESA on? Emännän kans ajellaan pääasiassa pitkiä reissuja eli painoa on päällä 200 kiloa ja tiet aina Alpeilta Itä-Suomen soralle.
Uskaltais väittää, että jos menee kokeilemaan ennen ostopäätöstä, niin ESA:n päätyy.
- Garba
- Viestit: 72
- Liittynyt: To Huhti 06, 2006 12:02 pm
- Pyörä: 12gs,650gs,11s,75/5
- Paikkakunta: Vantaa
Re: R1200GS
Ehdoton varuste kun on vaihtelevaa kuormaa! En ole juurikaan kenenkään nähneen ruuvailevan jousen(ien) esijännitystä ja vaimennusta käsipelillä, sitäpaitsi tänäpäivänä voi ESAnsa päivittää paremmaksi Wilbersin,Öhlinsin,WP:n ja Hyperpron osilla!Zami kirjoitti:Mitenkäs pakollinen tai hyvä varuste se ESA on? Emännän kans ajellaan pääasiassa pitkiä reissuja eli painoa on päällä 200 kiloa ja tiet aina Alpeilta Itä-Suomen soralle.
Kari
-
tunturisport
- Viestit: 65
- Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 11:09 am
- Pyörä: BMW R 1200 GS
- Paikkakunta: Kuopio
Re: R1200GS
Näköjään mielipiteet menee mukavasti ristiin ESA:n tarpeellisuudesta. Minä pidän sitä turhana sähköhärvelinä, joka tarjoaa lähinnä yhden paikan lisää mennä reissulla rikki. Omassa pyörässäni (GSA 1200 vm 2006) ei sellaista ole, mutta toki olen moneen otteeseen ESA:lla varustetuja pyöriä ajanut. Minä säädän jousitusta yleensä vain kun lähdemme emännän kanssa reissuun: taakse esijännitystä 10 naksautusta lisää ja paluuvaimennuksen säätö lähelle maksimitiukkuutta. Aikaa menee ehkä 3 minuuttia. Ja vaikka olisi kuinka ESA, pitää ilmanpaineet kuitenkin käydä lisäämässä. Ja eihän ESA toki iskarin vaimennusominaisuuksia paranna (joissa parantamisen varaa kyllä olisi).
Olisin ehkä valmis päivittämään omaa pyörääni (70 000 km) uudempaan mutta melkein kaikissa uudehkoissa käytetyissä puimureissa on ESA. Harmi.
Olisin ehkä valmis päivittämään omaa pyörääni (70 000 km) uudempaan mutta melkein kaikissa uudehkoissa käytetyissä puimureissa on ESA. Harmi.
13 edessä ja kakskasi takana
Re: R1200GS
Kyllä siinä vain on vissi ero kun tulee hiekalle, pikainen stoppi, pieni vuoristo päälle ESA:sta ja sitten matkaan. Härveli on aivan eri ajettava kuin katuasennossa. Ja taas kun päästään pinnoitetulle tiellä, pikainen stoppi ja maantie asento päälle. Taas toimii.
Ei se ESA ole pelkästään kuorman tasaamista varten.
Itse en BMW:tä ota enää ilman tuota.
Ei se ESA ole pelkästään kuorman tasaamista varten.
Itse en BMW:tä ota enää ilman tuota.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
-
GSR600
- Viestit: 279
- Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 10:45 pm
- Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
- Paikkakunta: Huittinen
Re: R1200GS
Moto-Ykkönen lehdistä löytyy Veijo Saanon tekemiä erittäin perusteellisia testiraportteja Adventure malleista.
Testissä on ollut 2007 , 2008 ja 2010 Adventure mallit .
Tässä pieni otos numerosta 1/2009 jossa on 10 sivuinen testiraportti luettavissa.
(Näitä vanhoja numeroita voi tilata netin kautta Moto-Ykkösen nettisivuilta)
" Edellisen Adventure mallin (2007) takajousitusta moitin liian löysästi vaimennetuksi , koska jo yksin ajellessa piti vaimennus säätää tiukimmilleen , ja kahdestaan ajaessa kulku oli lelluvaa. Uuden mallin (2008) ESA-jousituksen vaimennuksessa ei ollut moittimista. Sport-asetuksella tuntui uusi GS suorastaan urheilullisen napakalta , jos nyt sellainen on ylipäätään mahdolista näin suurelle moottoripyörälle . Vaimennusta on lisätty (2008 alkaen) myös tavanomaiseen , käsivoimin säädettävään jousitukseen . Myös jousia on jäykennetty mallivuodesta 2008 alkaen."
"Ajelin yksinään pientä matkatavarakuormaa kuljettaen . Tuolloin ESA jousituksen pehmeimmätkin säädöt riittivät pitämään GS:n ryhdikkäänä ja silti hyvin mukavana matka ajokkina . Vaimennusta pidin valtateillä COMF- eli mukavuus asennossa ja soratierevittelyssä NORM eli normaalisäädössä. "
Testissä on ollut 2007 , 2008 ja 2010 Adventure mallit .
Tässä pieni otos numerosta 1/2009 jossa on 10 sivuinen testiraportti luettavissa.
(Näitä vanhoja numeroita voi tilata netin kautta Moto-Ykkösen nettisivuilta)
" Edellisen Adventure mallin (2007) takajousitusta moitin liian löysästi vaimennetuksi , koska jo yksin ajellessa piti vaimennus säätää tiukimmilleen , ja kahdestaan ajaessa kulku oli lelluvaa. Uuden mallin (2008) ESA-jousituksen vaimennuksessa ei ollut moittimista. Sport-asetuksella tuntui uusi GS suorastaan urheilullisen napakalta , jos nyt sellainen on ylipäätään mahdolista näin suurelle moottoripyörälle . Vaimennusta on lisätty (2008 alkaen) myös tavanomaiseen , käsivoimin säädettävään jousitukseen . Myös jousia on jäykennetty mallivuodesta 2008 alkaen."
"Ajelin yksinään pientä matkatavarakuormaa kuljettaen . Tuolloin ESA jousituksen pehmeimmätkin säädöt riittivät pitämään GS:n ryhdikkäänä ja silti hyvin mukavana matka ajokkina . Vaimennusta pidin valtateillä COMF- eli mukavuus asennossa ja soratierevittelyssä NORM eli normaalisäädössä. "
Re: R1200GS
[quote="tunturisport"]Näköjään mielipiteet menee mukavasti ristiin ESA:n tarpeellisuudesta. Minä pidän sitä turhana sähköhärvelinä, joka tarjoaa lähinnä yhden paikan lisää mennä reissulla rikki.
Starttimoottori epäilyttävä ja rikkoutumiselle altis sähköhärveli, ehdottomasti potkukäynnistys.
Starttimoottori epäilyttävä ja rikkoutumiselle altis sähköhärveli, ehdottomasti potkukäynnistys.
Re: R1200GS
Minkä painoiselle kuljettajalle ESA perusasetus on tehty? Olen kuullut, että se oisi 80 kg.
Mites tämmöiselle 130 kg kuskille, mihin asetukseen sen pitää jo lähtiessä asettaa, että jousista saadaan samat säädöt ja ilot, kuin 80 kiloinen?
Minulla on Öhlinssi kaikilla säädöillä ja siihen saa vielä kolmea eri jousijäykkyytä kuljettajan painon mukaan esim. perus jousi on kuljettaja 80 kg (esijännitys täysin auki)+ 60 kilon lisäkuorma on se sitten kyytiläinen tai matkatavarat, mielestäni tämä vaihtoehto tästä ESA jousituksesta puuttuu kokonaan, kertokaa jos olen väärässä.
Mielestäni tämmöiseen jopa tehdastilattavaan yli 20000 euron pyörään pitäisi olla tämmöinen mahdollisuus tilattaessa pyörää tai luovutushuollossa pyörään vaihdettaisiin oikeat kuljettajan painoon sopivat jouset, eihän niitä kaikille tarvi vaihtaa. Ne ei ainakaan ole kalliita Öhlissin jäykempi jousi oli muistaakseni noin 100 eur.
Pyörän PERUSJOUSITUS ei voi olla 70 kilon ja 130 kilon kuljettajalle sama.
Säätöjen tekotapa onkin sitten eri juttu.
Mites tämmöiselle 130 kg kuskille, mihin asetukseen sen pitää jo lähtiessä asettaa, että jousista saadaan samat säädöt ja ilot, kuin 80 kiloinen?
Minulla on Öhlinssi kaikilla säädöillä ja siihen saa vielä kolmea eri jousijäykkyytä kuljettajan painon mukaan esim. perus jousi on kuljettaja 80 kg (esijännitys täysin auki)+ 60 kilon lisäkuorma on se sitten kyytiläinen tai matkatavarat, mielestäni tämä vaihtoehto tästä ESA jousituksesta puuttuu kokonaan, kertokaa jos olen väärässä.
Mielestäni tämmöiseen jopa tehdastilattavaan yli 20000 euron pyörään pitäisi olla tämmöinen mahdollisuus tilattaessa pyörää tai luovutushuollossa pyörään vaihdettaisiin oikeat kuljettajan painoon sopivat jouset, eihän niitä kaikille tarvi vaihtaa. Ne ei ainakaan ole kalliita Öhlissin jäykempi jousi oli muistaakseni noin 100 eur.
Pyörän PERUSJOUSITUS ei voi olla 70 kilon ja 130 kilon kuljettajalle sama.
Säätöjen tekotapa onkin sitten eri juttu.
Sylinen
- e-tappi
- Viestit: 434
- Liittynyt: Su Loka 11, 2009 4:48 pm
- Pyörä: Husqvarna Norden 901
- Paikkakunta: Pori
Re: R1200GS
Kyllähän tuo ESA on mainio varuste, useimmiten tulee käytettyä just asfaltilta soralle siirryttäessä. Soramoodi päälle ja joustoa lisää, ero on selkeä. Normiajossa olen käyttänyt kuski+matkalakku-asetusta, tuntuisi sopivalta satakiloiselle kuskille (kuivapaino).
Jos ESA väsyy joskus, onkin sitten mietinnän paikka miten tuon korvaa. Omille kiloille mitoitettu öhlinssi voisi olla yksi vaihtoehto uuden ESA:n tilalle.
Tästä olikin jo oma ketjunsa mutta kysytään silti, miten yleisiä nuo bensamittareiden ongelmat on porukoilla olleet. Mulla oli tankki irti pyörästä pariin otteeseen, ja bensamittari lakkasi toimimasta sen jälkeen. Vuosimalli on 2008, elikkäs liuska-anturista on käsittääkseni kyse.
Ajoahan tuo ei haittaa, ainoastaan hälyvalo palaa koko ajan häiritsevästi. Tähänkin mennessä olen enemmän luottanut trippimittarin lukemaan tankatessa.
Entäs millaisella työkalulla tuon bensapumpun/mittarin kannen saa auki mitään rikkomatta.
Jos ESA väsyy joskus, onkin sitten mietinnän paikka miten tuon korvaa. Omille kiloille mitoitettu öhlinssi voisi olla yksi vaihtoehto uuden ESA:n tilalle.
Tästä olikin jo oma ketjunsa mutta kysytään silti, miten yleisiä nuo bensamittareiden ongelmat on porukoilla olleet. Mulla oli tankki irti pyörästä pariin otteeseen, ja bensamittari lakkasi toimimasta sen jälkeen. Vuosimalli on 2008, elikkäs liuska-anturista on käsittääkseni kyse.
Ajoahan tuo ei haittaa, ainoastaan hälyvalo palaa koko ajan häiritsevästi. Tähänkin mennessä olen enemmän luottanut trippimittarin lukemaan tankatessa.
Entäs millaisella työkalulla tuon bensapumpun/mittarin kannen saa auki mitään rikkomatta.
Re: R1200GS
Kyllä nuo bensaliuska viat yleisiä on, mutta onneksi korjattavissa. Jos ei kiirettä ole korjaukseen, niin oleppa yhteyksissä. Ulkomailta saa noita huomattavasti halvemalla, tuupataan johonkin kimppasatsiin menemään.
Se EI vaadi mitään kallista BMW kalibrointia vaihdon yhteyssä.
Se EI vaadi mitään kallista BMW kalibrointia vaihdon yhteyssä.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ